Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Regelmatig wegvallen wifi in woning beste oplossing.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-11 15:28
Beste Tweakers,

Probleem bij een klant van mij wifi in de woning valt steeds weg betreft een ziggo abonnement, met een cisco 3925 router bekabeld is wel stabiel. Ook in de ruimte waar de router staat dus het heeft niks met afstand te maken.

De volgende dingen zijn geprobeerd of zijn we aan t overwegen
Simpele reset - dus router 10 sec van de stroom, help soms tijdelijk
Reset door provider - is waarschijnlijk geprobeerd
Ander kanaal - de klant switcht regelmatig van kanaal helpt ook maar tijdelijk want alle kanalen zijn druk

Andere bandbreede 5ac 5Ghz werkt dat met verschillende apparaten?
Andre router?

De klant wil een andere duurdere router proberen of met wifi AC gaan werken. Wat is de beste oplossing volgens jullie? Voor dit steeds groter wordend probleem

Beste antwoord (via piethoogland op 10-12-2016 13:18)

Verwijderd

Vrijwel alle smartphones ondersteunen de 5Ghz band tegenwoordig. De budgetmodellen laptops/PCs en smart TVs vaak niet. Laat de klant de apparaten die alleen maar de 2,4Ghz ondersteunen bedraad aansluiten, indien mogelijk. Als de klant bereid is om geld uit te geven voor een betere WiFi-omgeving kan hij het beste de Ziggo AP aanschaffen. Deze zendt zowel via de 2,4Ghz, als over de 5Ghz frequentie uit. Bovendien is dit ding goedkoper dan een goede router, die je niet eens nodig hebt in deze situatie.

https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

Zet dit apparaat op een centrale plek in de woning, en sluit deze bedraad (!) aan op de Cisco. De WiFi van de apparaten met 5Ghz ondersteuning zullen nu verbeteren. WiFi over de 2,4Ghz band zal ietsje kunnen verbeteren door de AP, maar dit blijft behelpen.

Doe je dit als werk? Of is dit een eenmalig klusje die je voor iemand doet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 12:47 ]

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:45

lier

MikroTik nerd

Voor de beste oplossing is de oorzaak noodzakelijk. Wat helpt is om (aan ons) inzichtelijk te maken hoe de WiFi verzadiging (aanname) eruit ziet. Dit sluit nog niet andere storingsbronnen uit (telefoons/magnetrons/babyfoons/etc.).

Om een eventuele overstap naar 5GHz (al dan niet AC) te overwegen is voorwaardelijk dat de clients het ondersteunen. Welke clients worden gebruikt en in hoeverre ondersteunen zij de 5GHz band?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• piethoogland
@ lier wat bedoel je met wifi verzadiging?

Ik weet niet precies wat er in huis staat maar ga er maar vanuit data NIET alle met wifi verbonden apparaten 5Ghz zullen ondersteunen.

Heb je toevallig een ervaring met een andere router?

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 11:33
de vraag is meer hoeveel ''andere'' wifi punten er om het huis zijn... (buren)

2.4ghz heeft maar een paar kanalen waarvan er meerdere elkaar overlappen (en je dus als snel een overzadiging krijgt en dus storingen...)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:45

lier

MikroTik nerd

piethoogland schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:08:
@ lier wat bedoel je met wifi verzadiging?
WiFi is een gedeeld medium, je hebt dus alst van elkaar (zowel binnen als buiten je eigen WiFi netwerk).
Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/telfort-nl/attachment/a1c5a81c-7470-40a7-84cb-5e2b68aa9d7c.jpg
Ik weet niet precies wat er in huis staat maar ga er maar vanuit data NIET alle met wifi verbonden apparaten 5Ghz zullen ondersteunen.
Jammer maar er is een kans dat een aantal devices beter gaan werken.
Heb je toevallig een ervaring met een andere router?
Jazeker, maar daar heb jij helemaal niets aan. Je moet eerst het probleem identificeren voordat je een oplossing kiest.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt het over verschillende routers, maar welke AP gebruikt de klant? De ingebouwde op de EPC3925?

Dat is een vrij primitieve (ondertussen 7 jaar oud ontwerp...) selectable dualband device met erbarmelijke 2.4GHz en verrassend goede 5GHz performance. Op welke band staat het ingesteld? Ik gok 2.4GHz gezien defaults en symptomen.

Als het probleem overal in huis speelt, ook dichtbij AP, dan is het geen dempingsprobleem maar vrijwel zeker interferentie, en als alle kanalen even vol zitten gaat prutsen met kanalen inderdaad niets uithalen. Enige optie voor betrouwbaar draadloze verbinding is 5GHz. Dat werkt absoluut op 'verschillende apparaten', de vraag is natuurlijk hoe het zit met apparaten van deze klant - of eigenlijk niet: 2.4GHz gaat gewoon echt niet werken op deze locatie. Als apparaten geen 5GHz aankunnen zijn ze gewoonweg niet geschikt voor deze locatie.

Klant kan in dat geval beter daar geld in steken dan in een duurdere router, want 1) z'n probleem heeft niets met routerfunctionaliteit EPC3925 te maken en 2) ook met een betere AP gaat 2.4GHz als het zo druk is onbruikbaar zijn.

Maareh... dit is echt basic WiFi-kennis. Waarom ben jij tegen betaling ondersteuning aan het verlenen op iets waar je de beginselen niet van snapt :?

Dat is vragen om teleurstelling voor je klant en discussie over facturen achteraf. Ik vermoed dat je expertise op ander vlak ligt, je doet er beter aan door te verwijzen naar een ander die wel op dit vlak thuis is in plaats van zelf aan te modderen maar wel geld ervoor te vragen. Als je op enig moment wel betaald WiFi wilt ondersteunen, zorg dat je eerst zelf de kennis opdoet ipv dat je je klanten laat betalen voor jouw leertraject :o

Oslik blyat! Oslik!

• piethoogland
@ Dion - de basic netwerk kennis heb ik wel ik begreep de term verzadiging even niet waardoor ik misschien wat dom over kwam het betreft een: cisco 3925 router.

Ik was in de foutieve onderstelling dat je niet beide banden tegelijk door elkaar kunt gebruiken. De beste oplossing is dus als ik het zo lees de apparaten die dit ondersteunen op 5 GHz zetten. Alleen uitzoeken welke dit zijn.

Er zijn volgens mij een stuk of 20 andere routers zichtbaar exact zou ik na moeten vragen.

[ Voor 15% gewijzigd door piethoogland op 08-12-2016 11:32 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

piethoogland schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:38:
@ Dion - de basic netwerk kennis heb ik wel ik begreep de term verzadiging even niet waardoor ik misschien wat dom over kwam het betreft een: cisco 3925 router.
OK, dat de EPC3925 als router gebruikt werd was duidelijk, maar je gebruikt dus ook de WiFi AP ervan?
Ik was in de foutieve onderstelling dat je niet beide banden tegelijk door elkaar kunt gebruiken.
Je kunt prima beide banden door elkaar gebruiken - maar niet op een selective dualband apparaat zoals de EPC3925. Daar moet je kiezen.

Dan nog: er valt weinig te kiezen als 2.4GHz gewoon niet werkt zoals hier.
Er zijn volgens mij een stuk of 20 andere routers zichtbaar exact zou ik na moeten vragen.
Nee, er zijn een stuk of 20 andere AP's zichtbaar. Of ze ook router zijn weet je niet en doet er voor WiFi niet toe.

Wederom, het verschil router (apparaat wat IP netwerken - op layer 3 - met elkaar verbindt) en AP (apparaat wat een bedraad netwerk draadloos en op layer 1/2 - uitbreidt) is fundamenteel als je het over WiFi hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:42
dion_b schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:13:

Maareh... dit is echt basic WiFi-kennis. Waarom ben jij tegen betaling ondersteuning aan het verlenen op iets waar je de beginselen niet van snapt :?
Helemaal eens, daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Op je smartphone zijn ook zat app'jes te vinden waar je kan zien hoeveel kanalen er bezet zijn in de buurt. (zoals op het plaatje hierboven) als voorbeeld: inssider. Gebruik dat eens.

[ Voor 23% gewijzigd door Pindakaas op 08-12-2016 11:58 ]

don't mind me

• piethoogland
Ja ook het wifi gedeelte van de router word gebruikt.

De beste oplossing is dus het aanschaffen van een dual band router. die 2.4 en 5 GHz gelijktijdig kan gebruikt mits de apparaten die problemen hebben dit ondersteunen.

Ik bereken hier (nog) niks voor aangezien ik niet zeker was van de beste blijvende oplossing.
dion_b schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:34:
[...]

Dan nog: er valt weinig te kiezen als 2.4GHz gewoon niet werkt zoals hier.
Als je apparaten geen wifi AC ondersteunen heb je weinig andere keus lijkt mij of je moet allemaal nieuwe apparatuur gaan aanschaffen.

inssider ken ik wel. wifi analyzer werkt ook prettig.

Ik weet denk ik voldoende bedankt :*)

[ Voor 58% gewijzigd door piethoogland op 08-12-2016 11:57 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

piethoogland schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:51:
Ja ook het wifi gedeelte van de router word gebruikt.

De beste oplossing is dus het aanschaffen van een dual band router. die 2.4 en 5 GHz gelijktijdig kan gebruikt mits de apparaten die problemen hebben dit ondersteunen.
Je bent nog steeds bezig over routers terwijl niets wat je schrijft relevant is voor routerfunctie. Wat je nodig hebt is een AP die 5GHz aankan. Dat kan de EPC3925 al. Wil je ondanks dat je weet dat 2.4GHz onbruikbaar is op deze locatie toch beide, dan kun je een losse 2.4GHz AP overwegen, of als je toch bezig bent een concurrent dualband geval. Maar zoek op AP, niet op router - tenzij er ook iets mis is op routervlak, maar wederom, dat benoem je nergens hier.
Ik bereken hier (nog) niks voor aangezien ik niet zeker was van de beste blijvende oplossing.
Dat is sowieso verstandig, maar bedenk dat advies om iets te kopen ook fout gaat als het niet de juiste oplossing is.
[...]

Als je apparaten geen wifi AC ondersteunen heb je weinig andere keus lijkt mij of je moet allemaal nieuwe apparatuur gaan aanschaffen.
Eh nee, WiFi-ac heeft er niets mee te maken, het gaat om 2.4GHz vs 5GHz (WiFi-n doet bijvoorbeeld beide)...

Als 2.4GHz simpelweg niet meer bruikbaar is op een locatie ga je weinig winnen door toch nog verouderde meuk op 2.4GHz te houden. Als je toch overweegt om geld uit te geven voor nieuwe apparatuur is het veel verstandiger verouderde 2.4GHz-only zooi te vervangen dan een nieuwe (dure?) dualband-AP te kopen en dan alsnog te constateren dan 2.4GHz ook daarmee niet werkt :o
inssider ken ik wel. wifi analyzer werkt ook prettig.
Nee. Dergelijke apps tonen je niet eens de helft van wat je moet weten. Het aantal SSID's in de lucht en met welke RSSI je hun signaal ontvangt zegt weinig. Een netwerk zonder enig verkeer stuurt alleen wat beacons uit. Daar heb je nauwelijks last van al komt het met -25dBm binnen. Wat veel relevanter is, is hoe druk zo'n netwerk is. Een netwerk dat zwakjes binnenkomt (misschien -75dBm) maar volop benut wordt is veel problematischer dan een sterker signaal met minder verkeer. Dat kan een appje je niet vertellen. Ook belangrijk is non-WiFi interferentie in de band. Dat zie je evenmin.

Uiteindelijk is SNR bepalend voor zowel prestaties als stabiliteit. Als je serieus bezig wilt met WiFi moet je iets hebben om dat te kunnen zien. Daarvoor heb je een spectrum analyzer nodig. Een van de makkelijkste in gebruik en goedkoopste is bijvoorbeeld Metageek's Wi-Spy DBx. Maar goedkoop is relatief: gereedschap kost geld en hier ga je tegen de EUR 1000 incl btw aan kwijt zijn incl relevante software. Wil je dat niet, dan ben je simpelweg blind bij WiFiproblemen. Een vakman zonder gereedschap is geen vakman.
Ik weet denk ik voldoende bedankt :*)
Gezien je nog steeds niet het onderscheid router <-> AP lijkt te snappen en denkt dat 5GHz per definitie WiFi-ac impliceert, twijfel ik daaraan.

Oslik blyat! Oslik!

• piethoogland
@ dion bedankt ik ga het even rustig lezen en mij er verder en verdiepen

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Vrijwel alle smartphones ondersteunen de 5Ghz band tegenwoordig. De budgetmodellen laptops/PCs en smart TVs vaak niet. Laat de klant de apparaten die alleen maar de 2,4Ghz ondersteunen bedraad aansluiten, indien mogelijk. Als de klant bereid is om geld uit te geven voor een betere WiFi-omgeving kan hij het beste de Ziggo AP aanschaffen. Deze zendt zowel via de 2,4Ghz, als over de 5Ghz frequentie uit. Bovendien is dit ding goedkoper dan een goede router, die je niet eens nodig hebt in deze situatie.

Zet dit apparaat op een centrale plek in de woning, en sluit deze bedraad (!) aan op de Cisco. De WiFi van de apparaten met 5Ghz ondersteuning zullen nu verbeteren. WiFi over de 2,4Ghz band zal ietsje kunnen verbeteren door de AP, maar dit blijft behelpen.

Doe je dit als werk? Of is dit een eenmalig klusje die je voor iemand doet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 12:47 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:46:
Vrijwel alle smartphones ondersteunen de 5Ghz band tegenwoordig. De budgetmodellen laptops/PCs en smart TVs vaak niet. Laat de klant de apparaten die alleen maar de 2,4Ghz ondersteunen bedraad aansluiten, indien mogelijk.
Yep. Overigens hoeven het niet altijd budgetmodellen laptops en TV's te zijn die geen 5GHz doen, ik zit hier te typen op een niet al te oude laptop met retailprijs > EUR 1100 die met dank aan inkopers met nul technisch inzicht voorzien van de goedkoopste WiFi-oplossing met 1x1 bgn :X

Idem met TV's, ik ken 4k OLED-modellen met 1x1 bgn. En dan raar opkijken als het streamen van 4k content over WiFi niet goed werkt...
Als de klant bereid is om geld uit te geven voor een betere WiFi-omgeving kan hij het beste de Ziggo AP aanschaffen. Deze zendt zowel via de 2,4Ghz, als over de 5Ghz frequentie uit. Bovendien is dit ding goedkoper dan een goede router, die je niet eens nodig hebt in deze situatie.

Op zich prima optie qua performance en om nog een poging te doen met de 2.4GHz-only zooi, maar qua dekking/stabiliteit in 5GHz is het niet noemenswaardig beter dan de EPC3925 (die verbazingwekkend goed werkt in 5GHz), enige wat je wint is WiFi-ac vs WiFi-n.

Als je een budget van EUR 60 hebt om uit te geven aan betere WiFi zou ik het eerder uitgeven ter vervanging van 2.4GHz-apparaten of bekabeling van apparaten die je niet gaat vervangen (een vaste TV verdient een vaste netwerkkabel). Dan huidige modem/router/AP omzetten naar 5GHz en klaar.

Als budget hoger is kan het natuurlijk en-en zijn, maar zo niet win je meer door niet meer 2.4GHz nodig te hebben dan door een betere AP die alsnog geen soep kan maken van de overvolle band.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:17:
[...]

Als je een budget van EUR 60 hebt om uit te geven aan betere WiFi zou ik het eerder uitgeven ter vervanging van 2.4GHz-apparaten of bekabeling van apparaten die je niet gaat vervangen (een vaste TV verdient een vaste netwerkkabel). Dan huidige modem/router/AP omzetten naar 5GHz en klaar.

Als budget hoger is kan het natuurlijk en-en zijn, maar zo niet win je meer door niet meer 2.4GHz nodig te hebben dan door een betere AP die alsnog geen soep kan maken van de overvolle band.
Eens dat het verbannen van de 2,4Ghz apparaten de voorkeur heeft. Echter is de kans klein dat dat gaat lukken met een budget van 60 euro. Stel dat de klant van TS alleen al een laptop heeft zonder 5Ghz ondersteuning. Ga die klant -die al een extern persoon inschakelt om de WiFi te verbeteren- maar eens vertellen dat hij/zij een netwerkkaart moet gaan vervangen in zijn/haar laptop, als dat al mogelijk is.

Als TS het lukt om met een klein budget de 2,4Ghz-only services uit te bannen verdient dat absoluut de voorkeur. Maar anders wordt het roeien met de riemen die je hebt ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:31:
[...]

Eens dat het verbannen van de 2,4Ghz apparaten de voorkeur heeft. Echter is de kans klein dat dat gaat lukken met een budget van 60 euro. Stel dat de klant van TS alleen al een laptop heeft zonder 5Ghz ondersteuning. Ga die klant -die al een extern persoon inschakelt om de WiFi te verbeteren- maar eens vertellen dat hij/zij een netwerkkaart moet gaan vervangen in zijn/haar laptop, als dat al mogelijk is.
Dat moet de externe persoon natuurlijk doen dan - maar idd, als je het naast openschroeven ook nog hebt over flashen van non-whitelist BIOSsen om een regulier AC7260 aan de praat te krijgen is dat non-triviaal voor de non-Tweaker.
Als TS het lukt om met een klein budget de 2,4Ghz-only services uit te bannen verdient dat absoluut de voorkeur. Maar anders wordt het roeien met de riemen die je hebt ;)
...alleen zijn die in dit geval al ronduit kapot.

TS heeft het erover dat 2.4GHz ook vlak naast de modem niet bruikbaar is. Dat betekent dat een betere AP op betere locatie zo goed als niets gaat uithalen. Als het alleen gaat om verbeteren van die 2.4GHz is het weggegooid geld. Dan is bet beter dat geld te steken in UTP kabel plus de nodige zaken om het weg te werken (want betalende klanten houden niet van slingerende kabels ;) )

Oslik blyat! Oslik!

• piethoogland
@ Rikkert en dion

ik heb een eigen computer bedrijf waar ik mij voornamelijk bezig hou met advies, verkoop, reparatie en onderhoud van pc's en laptops. Netwerken minder vandaar ook dit topic. Nadenken in layer 2 en 3 gebeurde vooral 15 jaar geleden op school.

Na het lezen van alle reacties moet toegeven dat ik wat dingen door elkaar (heb) gehaald. bedankt voor alle reacties tot nu toe.
Pagina: 1