Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VRAAG]Triple-monitor setup met 1x PG279Q en 2x PG278Q

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond, Fellow Tweakers!

De vraag:
Recentelijk een ASUS PG279Q aangeschaft (waar ik zeer tevreden over ben) nu wil ik echter al enkele jaren een 'Triple-monitor' setup hebben. Nu wou ik dit realiseren door de aanschaf van twee PG278Q's (TN-

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
Intel Core i7 3770K @ 3.50GHz
ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V PRO
4095MB NVIDIA GeForce GTX 980 (MSI)

Samenvatting:
Kan ik met de huidige hardware een triple-monitor setup realiseren met één PG279Q en twee PG278Q's? Deze setup zal ik hoofdzakelijk gebruiken bij Simulator gerelateerde spellen. Bij FPS shooters zal ik eerder één scherm gebruiken. Toch wil ik dan graag 60FPS behouden.

Alvast bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke groet,

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

60fps gaat een beste uitdaging worden.
Simpel gezegd ga je 3 keer zoveel vragen van de gpu. Dus tenzij je nu >180 fps pakt, is dit praktisch onhaalbaar tenzij je genoegen neemt met minder grafische pracht en praal.

Los van de gewenste FPS zou het waarschijnlijk wel mogelijk moeten zijn om 3 schermen aan te sturen mits je de juiste aansluitingen gebruikt. Denk dat je met een Googlen op "gtx 980 triple monitor" previes kunt vinden wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
@Switchie

De videokaart (4095MB NVIDIA GeForce GTX 980) waarover ik momenteel beschik heeft 3x DisplayPort, waarvan één 1.2 DisplayPort.

Die Triple-monitor setup zal hoofdzakelijk worden gebruikt bij Simulatie-spellen (F1 2016, Euro Truck Simulator Farming Simulator enz.), waarbij 60 FPS niet altijd nodig is. Daarnaast zal ik bij FPS-spellen (Battlefield 1) kiezen voor één monitor. De andere twee zullen dan worden gebruikt voor bijvoorbeeld Teamspeak scherm, chatschermen Origin/Steam enzovoort.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 01:19:
@Switchie

De videokaart (4095MB NVIDIA GeForce GTX 980) waarover ik momenteel beschik heeft 3x DisplayPort, waarvan één 1.2 DisplayPort.

Die Triple-monitor setup zal hoofdzakelijk worden gebruikt bij Simulatie-spellen (F1 2016, Euro Truck Simulator Farming Simulator enz.), waarbij 60 FPS niet altijd nodig is. Daarnaast zal ik bij FPS-spellen (Battlefield 1) kiezen voor één monitor. De andere twee zullen dan worden gebruikt voor bijvoorbeeld Teamspeak scherm, chatschermen Origin/Steam enzovoort.
Even outside the box... Denk dat jouw huidige systeem in BF1 al niet het maximale uit die ene monitor weet te halen. (ga er even vanuit dat je bewust voor een 144hz scherm hebt gekozen)
Is het misschien niet slimmer om "slechts" 1 monitor bij te plaatsen en het "bespaarde" geld te gebruiken voor een zwaardere gpu?

disclaimer; ken natuurlijk je daadwerkelijke gebruik niet. Als dit 95% simulaties is, valt er al wat meer voor te zeggen al twijfel ik dan alsnog over de meerwaarde van de 144hz panelen. Denk namelijk dat er geen (consumenten)systeem ter wereld bestaat dat momenteel voldoende spierballen heeft om 3 * 1440p @ 144 ten volle te benutten.

[ Voor 10% gewijzigd door Switchie op 08-12-2016 01:37 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
@Switchie

Huidige situatie:
Mijn huidige systeem kan BF1 (High/Ultra) settings op 75/80 FPS (stabiel) draaien. Men zegt altijd dat je boven de 60FPS moet zitten voor FPS-shooters. Simulatie-games speel ik af en toe, soms een langere periode. Momenteel speel ik hoofdzakelijke Battlefield 1 en zo af en toe een sessie F1 2016. Ook speel ik regelmatig Strategie-spellen.

Probleem
Voorheen had ik twee Samsung U28E590D (4K-monitoren), omdat ik zelf een Grafisch Ontwerper ben. Toch recentelijk besloten dat ik deze desktop hoofdzakelijk gebruik voor Gaming en mijn Apple Macbook gebruik voor mijn Grafische activiteiten. Die 4K-monitoren vroegen gewoon teveel GPU performance.

Echter heb ik al Dual-monitors sinds de Beeldbuis monitor periode. Dus misschien ik het inderdaad wel een verstandige optie om voor één extra monitor (PG278Q) te gaan.

Nieuwe vraag:
1. Kan mijn GTX 980 een ASUS PG279Q & PG278Q ondersteunen? Waarbij de PG278Q hoofdzakelijk wordt gebruikt voor Internet, Teamspeak/Steam/Origin schermen? En klopt het dat ik hierdoor geen FPS verlies heb? Aangezien het tweede scherm niet intensief gebruikt wordt?

2. 144 Hertz is dan in principe toch ook overbodig, als de monitor niet meer gebruikt wordt voor Game gerelateerde activiteiten?

Extra:"
De 980 staat kwa Videokaart Benchmark nogsteeds boven de GTX 1060 en 1070. Daarnaast is het überhaupt kapitaal vernietiging om die 980 na één jaar al te vervangen, toch? Meeste spellen kan ik makkelijk op High/Ultra draaien boven de 60 FPS.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 02:00 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Mijn huidige systeem kan BF1 (High/Ultra) settings op 75/80 FPS (stabiel) draaien. Men zegt altijd dat je boven de 60FPS moet zitten voor FPS-shooters.
Klopt inderdaad. En in dat geval heeft een 144hz paneel zeker meerwaarde. Vraag is alleen of het 2e scherm ook 144hz moet zijn aangezien je deze voor andere zaken inzet. Chatscherm hoeft natuurlijk niet perse op 144hz ververst te worden voor een optimale ervaring
1. Kan mijn GTX 980 een ASUS PG279Q & PG278Q ondersteunen? Waarbij de PG278Q hoofdzakelijk wordt gebruikt voor Internet, Teamspeak/Steam/Origin schermen? En klopt het dat ik hierdoor geen FPS verlies heb? Aangezien het tweede scherm niet intensief gebruikt wordt?
Fps verlies zal inderdaad beperkt blijven omdat jouw gpu weinig rekenkracht nodig zal hebben voor dat ene scherm met teamspeak. Vraag is dan wel wat de meerwaarde is om office met 144hz te verversen of dat een veel goedkoper 60hz paneel wellicht ook volstaat.
2. 144 Hertz is dan in principe toch ook overbodig, als de monitor niet meer gebruikt wordt voor Game gerelateerde activiteiten?
Jeps
De 980 staat kwa Videokaart Benchmark nogsteeds boven de GTX 1060 en 1070. Daarnaast is het überhaupt kapitaal vernietiging om die 980 na één jaar al te vervangen, toch? Meeste spellen kan ik makkelijk op High/Ultra draaien boven de 60 FPS.
Eens... BF1 met 70 a 80 fps is super. Oorspronkelijk had je het echter over gamen op 3 * 1440p schermen wat toch een iets ander verhaal is

[ Voor 3% gewijzigd door Switchie op 08-12-2016 02:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Switchie
Klopt inderdaad. En in dat geval heeft een 144hz paneel zeker meerwaarde. Vraag is alleen of het 2e scherm ook 144hz moet zijn aangezien je deze voor andere zaken inzet. Chatscherm hoeft natuurlijk niet perse op 144hz ververst te worden voor een optimale ervaring
[1:] Over dit probleem ben ik momenteel ook 'in dubio', omdat 144Hertz niet nodig is voor de activiteiten waarvoor de monitor zal worden gebruikt. Echter misschien dat in de toekomst 3x1440p, 144Hertz wel ondersteunt wordt door een nieuwe generatie videokaart. Dan zal het misschien toch interessant wezen om te investeren in een duurdere 144Hertz monitor.

[2:] Daarnaast hou ik altijd van eenheid, de PG278Q lijkt kwa uiterlijk op de PG279Q. Nu kwam ik er echter ook achter dat er een PG278QR bestaat. Echter ik kan het verschil niet vinden.

Uiteraard besef ik echter ook dat een PG278Q ook een prijskaartje heeft van 699,- euro.

Hmmm.... :|

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2016 02:28 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

[1:] Over dit probleem ben ik momenteel ook 'in dubio', omdat 144Hertz niet nodig is voor de activiteiten waarvoor de monitor zal worden gebruikt. Echter misschien dat in de toekomst 3x1440p, 144Hertz wel ondersteunt wordt door een nieuwe generatie videokaart. Dan zal het misschien toch interessant wezen om te investeren in een duurdere 144Hertz monitor.
Wellicht. Maar tegen die tijd zullen vergelijkbare monitoren ook slechts een fractie van de prijs kosten. 1440p 144hz is nu vrij exotisch en kostbaar, maar ligt bij wijze van over 10 jaar bij de mediamarkt in de afprijsbak. Vanuit dat oogpunt jammer om nu 699 euro te betalen voor iets, wat tegen de tijd dat je het daadwerkelijk gebruikt, nog maar 199 kost.

Feit dat jouw kaart nog steeds boven de sub-topper 1070 uitsteekt schetst wel hoe klein de stapjes eigenlijk zijn. Voordat er een kaart komt die 2 x 1440p 80 fps scoort met recente shooters ben je een hele tijd verder.
Zeker als je er vanuit gaat dat die games grafisch gezien ook steeds zwaarder zullen worden. 100 fps scoren op een 10 jaar oude game is niet zo moeilijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Switchie op 08-12-2016 02:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Switchie

Eventueel zou ik ook één 4K monitor kunnen aansluiten en deze gebruiken voor teamspeak enzovoort. Dat zou nog een goedkopere optie zijn. :?

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2016 @ 02:45:
@Switchie

Eventueel zou ik ook één 4K monitor kunnen aansluiten en deze gebruiken voor teamspeak enzovoort. Dat zou nog een goedkopere optie zijn. :?
Persoonlijk zou ik haast zeggen dat een "simpele" 1080p ook zal volstaan voor weergeven van additionele info. Voornaamste focus zal tijdens het gamen toch liggen op de hoofdmonitor.
Het oorspronkelijke budget (snel gerekend 1400 euro) zou ik zelf lekker op de rekening laten staan. Koop je over een paar jaar een heel mooie gpu en scherm voor waar de huidige set-up bij verbleekt.

4k was een paar jaar geleden praktisch ondenkbaar dus waarschijnlijk is in 2020 de 8k monitor semi-mainstream

Nu de hoofdprijs betalen voor iets wat je misschien over een paar jaar gaat gebruiken is op technologisch gebied vaak een zeer slechte investering. Leuk als je miljonair bent maar er vanuitgaande dat jij ook keihard werkt voor elke euro vind ik het zelf jammer geld

[ Voor 14% gewijzigd door Switchie op 08-12-2016 02:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, Het geval is nu zo dat ik al twee 4K-monitoren hier heb staan, echter deze gebruik ik momenteel niet meer, eventueel zou ik één daarvan kunnen gebruiken voor Teamspeak/Origin/Steam/Internet schermen.

Anders moet ik weer een 1080p scherm aanschaffen, terwijl ik hier twee 4K schermen heb staan (500 euro per stuk) Daarnaast is verschillende resoluties ook niet ideaal, omdat je altijd met je achtergrond komt te zitten. Op mijn PG279Q heb ik een afbeelding op vol formaat, echter op die 4K monitor is de achtergrond maar op 70% van het scherm. Je kunt niet elk scherm een individuele background geven toch?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:59
Switchie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 02:37:
[...]
Feit dat jouw kaart nog steeds boven de sub-topper 1070 uitsteekt schetst wel hoe klein de stapjes eigenlijk zijn.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat een GTX 980 boven de 1070 uitsteekt, maar het slaat in ieder geval nergens op. Een 980 is ongeveer gelijk aan een 1060. Dat laat juist zien dat de laatste stap gigagroot is geweest. De grootste van de afgelopen 5? jaar. Dat komt door het veel kleinere productieproces.

Als voorbeeldje:
reviews: Nvidia GeForce GTX 1060 review: op scherp in het midrange-segment
Pagina: 1