Goedendag,
Ik heb nogal wat problemen met mijn oude, desondanks nog steeds up to date bak.
Allereerst mijn specs:
MSI X58 Pro-E
Core i7 920
OCZ Platinum 6x2GB DDR3 PC12800
Sapphire Radeon R9 290 OC Tri-X
Crucial m4 128GB SSD
WD 1.5TB harde schijf (opslag)
WD 640GB harde schijf (was ooit primair, nu ook opslag)
Corsair TX650 power supply
DVD-brandertje van LG
Het probleem:
Het beste kan ik ze als volgt beschrijven.
- Videokaart crasht tijdens spellen wel eens, steeds vaker dan in het begin
- Videokaart crasht NIET tijdens Furmark (net nog even 20 minuten gedraaid, geen problemen gevonden), maar wel direct NA afsluiten Furmark
- Laatst had ik een periode dat er een schijf kapot ging. Toen gingen ineens mijn andere schijven ook kapot inclusief de SSD. Windows starte niet meer op. DVD's werden niet meer gelezen, USB zeer langzaam (soms maar niet altijd). Met moeite na proberen diverse combinaties SATA combinaties van aansluitingen op moederbord en afkoppelen DVD-brander is het me gelukt Windows opnieuw te installeren op de SSD vanaf USB. Nu doen alle harde schijven het weer... Heeft me veel tijd gekost.
- Aantal crashes gerelateerd aan videokaart daarna zeker toegenomen
- Aanzetten grafische versnelling bij bijvoorbeeld Adobe levert ook een crash op
Wat heb ik al geprobeerd?
- Furmark draaien: geen issues behalve dus na afsluiten
- Memcheck: geen issues
- Prime95 lang laten draaien: geen issues
- Voltages gecheckt, niks geks
De vraag
Tja, wat is er kapot?
De rede dat ik de vraag hier post, is toch omdat ik denk dat het het moederbord is en niet de grafische kaart. Waarom anders zouden ineens alle SATA verbindingen kapot gaan? Terwijl ze het nu toch wel weer doen, soort van (ik vertrouw het eigenlijk niet)?
Uiteindelijk wil ik een nieuwe pc kopen, deze heeft duidelijk zijn beste tijd gehad. Echter wil ik eerst zeker weten of de grafische kaart niet het probleem is... Dus of er niet iets anders kapot is. Zo nee, dan kan ik deze meenemen. Scheelt gauw weer 300 euro en dat is zeker een belangrijk verschil.
Hoe kan ik testen of het moederbord kapot is?
Zijn er nog andere testen die ik kan draaien om te kijken of het andere onderdelen zijn?
Hoe kan ik testen of de grafische kaart kapot is, als deze toch Furmark gewoon blijft draaien?
Kan het plaatsen van deze grafische kaart in een andere pc kwaad aan die andere pc (lees: test pc of nieuwe pc)?
Mijn dank is groots!
Ik heb nogal wat problemen met mijn oude, desondanks nog steeds up to date bak.
Allereerst mijn specs:
MSI X58 Pro-E
Core i7 920
OCZ Platinum 6x2GB DDR3 PC12800
Sapphire Radeon R9 290 OC Tri-X
Crucial m4 128GB SSD
WD 1.5TB harde schijf (opslag)
WD 640GB harde schijf (was ooit primair, nu ook opslag)
Corsair TX650 power supply
DVD-brandertje van LG
Het probleem:
Het beste kan ik ze als volgt beschrijven.
- Videokaart crasht tijdens spellen wel eens, steeds vaker dan in het begin
- Videokaart crasht NIET tijdens Furmark (net nog even 20 minuten gedraaid, geen problemen gevonden), maar wel direct NA afsluiten Furmark
- Laatst had ik een periode dat er een schijf kapot ging. Toen gingen ineens mijn andere schijven ook kapot inclusief de SSD. Windows starte niet meer op. DVD's werden niet meer gelezen, USB zeer langzaam (soms maar niet altijd). Met moeite na proberen diverse combinaties SATA combinaties van aansluitingen op moederbord en afkoppelen DVD-brander is het me gelukt Windows opnieuw te installeren op de SSD vanaf USB. Nu doen alle harde schijven het weer... Heeft me veel tijd gekost.
- Aantal crashes gerelateerd aan videokaart daarna zeker toegenomen
- Aanzetten grafische versnelling bij bijvoorbeeld Adobe levert ook een crash op
Wat heb ik al geprobeerd?
- Furmark draaien: geen issues behalve dus na afsluiten
- Memcheck: geen issues
- Prime95 lang laten draaien: geen issues
- Voltages gecheckt, niks geks
De vraag
Tja, wat is er kapot?
De rede dat ik de vraag hier post, is toch omdat ik denk dat het het moederbord is en niet de grafische kaart. Waarom anders zouden ineens alle SATA verbindingen kapot gaan? Terwijl ze het nu toch wel weer doen, soort van (ik vertrouw het eigenlijk niet)?
Uiteindelijk wil ik een nieuwe pc kopen, deze heeft duidelijk zijn beste tijd gehad. Echter wil ik eerst zeker weten of de grafische kaart niet het probleem is... Dus of er niet iets anders kapot is. Zo nee, dan kan ik deze meenemen. Scheelt gauw weer 300 euro en dat is zeker een belangrijk verschil.
Hoe kan ik testen of het moederbord kapot is?
Zijn er nog andere testen die ik kan draaien om te kijken of het andere onderdelen zijn?
Hoe kan ik testen of de grafische kaart kapot is, als deze toch Furmark gewoon blijft draaien?
Kan het plaatsen van deze grafische kaart in een andere pc kwaad aan die andere pc (lees: test pc of nieuwe pc)?
Mijn dank is groots!