Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoeveel CPU nodig voor taken zoals Word, Youtube, Music etc.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Hoeveel CPU kracht is er eigelijk echt nodig om (snel) de volgende werkzaamheden te verrichten:

- Word, Excell, Powerpoint
- Internetten, videos, muziek

Nou heb ik System Monitor aan staan en gebruik ik ongeveer 5-10% van elke CPU-core (zijn er 4) op een macbook pro 2015 met 2,7 Ghz i5 processor tijdens het schrijven van dit bericht.

Verder komt de RAM niet boven de 20-25% (1,6GB-2GB RAM) van de 7,7 GB.

Hoe kan ik eigelijk berekenen hoeveel die werkzaamheden kosten kwa rekenkracht? Of hoeveel denken jullie dat dat zou zijn?

Dat wil ik namelijk weten zodat ik voortaan wat bewuster een computer koop. Het lijkt mij leuk om eens wat verder te kijken dan het design en de prijs, meestal lette ik alleen op de RAM en video kaart en niet echt op de CPU.

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Tja, hangt af van wat je precies in die programma's doet.
Excel kan je gebruiken voor =1+1 en voor =gem(a1:z99999999) om maar even een heel dom voorbeeld te noemen.

Maar neem van mij aan, als jij een mac pro louter gebruikt voor bovenstaande taken, hoef jij je de komende 10 jaar geen zorgen te maken over de aanschaf van een nieuwe computer ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Elke instap processor kan moeiteloos de taken uitvoeren die je noemt. Een Celeron van een paar tientjes doet deze zaken met 2 vingers in de neus. Als dit dus is wat je doet, heb je niet veel meer nodig. 4-8GB RAM erbij en je bent good to go.

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:56:
Tja, hangt af van wat je precies in die programma's doet.
Excel kan je gebruiken voor =1+1 en voor =gem(a1:z99999999) om maar even een heel dom voorbeeld te noemen.

Maar neem van mij aan, als jij een mac pro louter gebruikt voor bovenstaande taken, hoef jij je de komende 10 jaar geen zorgen te maken over de aanschaf van een nieuwe computer ;)
Ah en hoe weet ik hoe veel kracht nodig is van de CPU bij welke taak? Anders vraag ik het aan mijn leraar volgende week op school.

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:58:
[...]

Ah en hoe weet ik hoe veel kracht nodig is van de CPU bij welke taak? Anders vraag ik het aan mijn leraar volgende week op school.
Dan hoop ik dat het een hoogleraar betreft met 10 mastertitels aangaande wiskunde op zak :)
Theoretisch gezien zal het wellicht te berekenen zijn maar denk dat je hier een maand mee bezig bent ongeveer.

In principe heeft een Raspberry Pi a 30 euro meer dan voldoende spierballen om een sollicitatiebriefje te typen. Waarom zou je dit tot achter de komma na willen rekenen?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:57:
Elke instap processor kan moeiteloos de taken uitvoeren die je noemt. Een Celeron van een paar tientjes doet deze zaken met 2 vingers in de neus. Als dit dus is wat je doet, heb je niet veel meer nodig. 4-8GB RAM erbij en je bent good to go.
Zo veel weet ik nog niet als student applicatie ontwikkeling. De volgende vraag zou dan zijn hoeveel CPU kracht ik nodig heb voor web development op amateur niveau (zonder grote databases en scripts). Alleen lijkt het mij dat ik dan eerst zelf moet gaan proberen op te zoeken hoe een CPU precies werkt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Switchie schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:01:
[...]

Dan hoop ik dat het een hoogleraar betreft met 10 mastertitels aangaande wiskunde op zak :)
Theoretisch gezien zal het wellicht te berekenen zijn maar denk dat je hier een maand mee bezig bent ongeveer.

In principe heeft een Raspberry Pi a 30 euro meer dan voldoende spierballen om een sollicitatiebriefje te typen. Waarom zou je dit tot achter de komma na willen rekenen?
Niet moeilijk doen, gewoon taakbeheer checken.
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:01:
[...]

Zo veel weet ik nog niet als student applicatie ontwikkeling. De volgende vraag zou dan zijn hoeveel CPU kracht ik nodig heb voor web development op amateur niveau (zonder grote databases en scripts). Alleen lijkt het mij dat ik dan eerst zelf moet gaan proberen op te zoeken hoe een CPU precies werkt.
Daar hoef je geen student applicatie ontwikkeling voor te zijn, gewoon logisch nadenken en zelf een beetje rondneuzen in de computer waar je deze berichtjes nu op typt :).

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:01:
[...]

Achter de komma hoeft niet haha. Wel wil ik ongeveer weten hoeveel geld ik nodig heb bij het aanschaffen van een computer.

Een voorbeeld zoals je gaf met de Raspberry Pi is al genoeg. Alleen zou ik wel natuurlijk zelf zo iets willen kunnen inschatten.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:02:
[...]

[...]

Daar hoef je geen student applicatie ontwikkeling voor te zijn, gewoon logisch nadenken en zelf een beetje rondneuzen in de computer waar je deze berichtjes nu op typt :).
Okey :p. Ja sorry haha, weer wat geleerd :).

Met student app ontwikkeling bedoelde ik dus het CPU gebruik bij het werken aan kleine projectjes :). Sorry, dan heb ik het verkeerd verwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2016 21:06 ]

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:02:
[...]

Achter de komma hoeft niet haha. Wel wil ik ongeveer weten hoeveel geld ik nodig heb bij het aanschaffen van een computer.

Een voorbeeld zoals je gaf met de Raspberry Pi is al genoeg. Alleen zou ik wel natuurlijk zelf zo iets willen kunnen inschatten.
Makkelijkste oplossing.
Volgende keer dat je een aanschaf denkt te moeten doen. Open een topic in het desktop/laptop aankoop advies.
Als jij daar precies aangeeft welke wensen je hebt. (Dus niet excel, maar concreet "databases met zoveel cellen bla bla") dan kunnen we jou zeker een duwtje in de goede richting geven omtrent de benodige capaciteit.
Ts begon zelf over berekenen he. Dacht dat hij wellicht wat bezigheidstherapie zocht om de kerstvakantie door te komen ;p

Edit; @ hieronder.
Alvorens je je druk maakt over het "gebruik" wellicht even goed om je in te lezen over uberhaubt de werking;
Wikipedia: Central processing unit

[ Voor 22% gewijzigd door Switchie op 07-12-2016 21:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:04:
[...]

Makkelijkste oplossing.
Volgende keer dat je een aanschaf denkt te moeten doen. Open een topic in het desktop/laptop aankoop advies.
Als jij daar precies aangeeft welke wensen je hebt. (Dus niet excel, maar concreet "databases met zoveel cellen bla bla") dan kunnen we jou zeker een duwtje in de goede richting geven omtrent de benodige capaciteit.
Thanks, hopelijk leer ik dan in de tussentijd wat meer over het gebruik van de CPU's :).

Edit:

Ik wist niet dat CPI heel belangrijk was bij de clock rates. Zelf zou ik denken dat een 4.0 ghz veel sneller zou zijn dan een 1.0 ghz terwijl die met 4.0 een CPI heeft van 8.0 en die van 1.0 ghz een CPI van 1.0. :9

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2016 21:20 ]

Pagina: 1