Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Psu ontploft, mobo kapot???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik had een prebuilt gekocht op internet met een crappy voeding maar de verkoper zei, hij kan aan dus ik denk, nou ff kijken, toen wist ik niet waar de power knop zat, heb ik per ongeluk de voeding van 230 watt naar 115 gezet met knop achterop de voeding (het heet een switching power supply, wist ik ook tot vandaag niks van) nu blies ie gelijk op en de voeding is lam..... Hij was alleen verbonden met het moederbord en hij stond gelukkig uit maar hoe groot is de kans dat hij in moederbord is gebroken als het systeem uit was.... Let op, de breakers moest ik ook omzetten in mijn huis want hij is wel het stopcontact ingegaan??

Iemand ervaring mee?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 08-12-2016 00:08)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-11 15:53
_Dune_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:53:
[...]

Een beetje fatsoenlijke voeding van een goed merk heeft een schakelaar op de achterzijde van de voeding zitten. :)
Ik denk dat hier de 230/115V schakelaar bedoeld wordt, niet de aan/uit schakelaar achterop een voeding. Dat laatste heeft (zo goed als) elke moderne pc voeding, de 230/115V schakelaar zie je juist niet meer.

Voor wat betreft de TS: redelijke kans dat het moederbord het nog gewoon doet. Heb dit in een grijs verleden ook eens gehad en daar was ook alleen de voeding stuk. Als er al schade zou zijn kun je dat hoogstwaarschijnlijk bij de 20/24 pins connector wel zien (gesmolten draden of iets dergelijks). En anders kom je er snel genoeg achter, wanneer je het moederbord test met een nieuwe voeding.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Alle reacties

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Als mobo schade heeft opgelopen kun je dat waarschijnlijk wel ruiken en zien.
Voor ons onmogelijk te zeggen of er (blijvende) schade is.
De kans is zeker aanwezig, echter kans dat er geen schade is, is er ook.

En nee, denk niet dat veel van ons hier ervaring mee hebben. Vind het, sorry dat ik het zeg, toch wel een knullige fout.

Ps. Een "pre-build" waarbij voeding alleen op mobo is aangesloten?
Geen hardeschijven, optische stations en grafische kaarten aanwezig?

[ Voor 17% gewijzigd door Switchie op 07-12-2016 20:47 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je nou eens die overige puntjes ook invult weten we in ieder geval waar we het over hebben. Nu plemp je een probleem neer zonder enige andere informatie :X.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:42
Vaak is alleen de voeding kapot na zo'n actie.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

.Maarten schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:54:
Vaak is alleen de voeding kapot na zo'n actie.
Vaak neemt de voeding de rest mee naar zijn graf bedoel je? ;)
Zeker de goedkopere prut voedingen. Zeer grote kans dat je moederbord kapot is nu.

Ps1: je zette hem van 230 Volt naar 115 Volt, niet van 230 zwart naar 115 Watt.
Ps2: switching betekent niet dat je hem met een schakelaar kan instellen. Swtiching slaat op de manier waarop de voeding zijn spanningen genereert: schakelend met frequenties :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Atlas schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:20:
[...]

Vaak neemt de voeding de rest mee naar zijn graf bedoel je? ;)
Zeker de goedkopere prut voedingen. Zeer grote kans dat je moederbord kapot is nu.

Ps1: je zette hem van 230 Volt naar 115 Volt, niet van 230 zwart naar 115 Watt.
Ps2: switching betekent niet dat je hem met een schakelaar kan instellen. Swtiching slaat op de manier waarop de voeding zijn spanningen genereert: schakelend met frequenties :)
Dat is toch erg oud? Of worden anno 2016 nog steeds voedingen met een switch gemaakt?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:26:
[...]

Dat is toch erg oud? Of worden anno 2016 nog steeds voedingen met een switch gemaakt?
jahoor :X

404 Signature not found

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-11 16:53
Ik zou zeggen, test het met een andere voeding .

Met Een beetje geluk start je systeem op , heb je pech kun je een nieuwe set kopen .

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

HollowGamer schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:26:
[...]

Een beetje fatsoenlijke voeding van een goed merk heeft een schakelaar op de achterzijde van de voeding zitten. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ja ff terugkomend op iedereen zijn vragen: was een delta electronics switching power supply, ja een knulligee fout alleen ik kon geen power knop vinden dus dacht toen, meschien is het dit knopje waar ik hem mee kan aanfloepen, het is geen goedkope voeding, meer een servervoeding met veel snufjes

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Ik zelf heb meegemaakt dat een voeding 3x pang kon doen nadat ik hem op 115 volt had gezet.

Met een béétje geluk doet je hardware het nog.
Hiervoor kan je een andere voeding gebruiken om het te testen.

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Verwijderd

Topicstarter
Waaronder dus het wisselen van 230 volt naar 115, dat zal dan ook te gebruiken zijn op amerikaamse stroom of chinese stroomlijnen?

Acties:
  • Beste antwoord

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-11 15:53
_Dune_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:53:
[...]

Ik denk dat hier de 230/115V schakelaar bedoeld wordt, niet de aan/uit schakelaar achterop een voeding. Dat laatste heeft (zo goed als) elke moderne pc voeding, de 230/115V schakelaar zie je juist niet meer.

Voor wat betreft de TS: redelijke kans dat het moederbord het nog gewoon doet. Heb dit in een grijs verleden ook eens gehad en daar was ook alleen de voeding stuk. Als er al schade zou zijn kun je dat hoogstwaarschijnlijk bij de 20/24 pins connector wel zien (gesmolten draden of iets dergelijks). En anders kom je er snel genoeg achter, wanneer je het moederbord test met een nieuwe voeding.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik haal morgen een corsair cx 430 bronze op voor 7.50 dus hopelijk werkt die nog.... Ik ken het moederbord, de asus p5 series ook want vorige moederbord heeft het ook overleefd, dus de hoop leeft nog.... Ik ben ook geen leek met computers bouwen, ik heb nog nooit zon aparte voeding meegemaakt dus ik zat aan dd knopjes

Verwijderd

Topicstarter
Ff voor de info van vele tweakers, ik heb dus hopelijk morgen een mini atx lan kastje met quadcore, 750 ti en hele mooie case voor maar 82.50..... Plz doe het nog prachtig mooi computertje..... Altijd spannend dit

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02:00
Hoe ziet de rest van het systeem er uit ?

Test eerst die cx430 eerst met de paperclip test, dan weet je zeker dat hij überhaupt werkt.

(Geen leek maar toch het knopje van 230/115v omzetten? Oké)

Verwijderd

Topicstarter
Nee geen gemolten kabeltjes, geen rare rooklucht uit de kast... Met wat geluk is het alleen de voeding, ik ben ook heel blij met jullie positieve klanken, met beetje geluk is het alleen de voeding

Verwijderd

Topicstarter
Antwoord op de vraag van dylan is:

Asus vintage v2 mini atx case
Asus p5k mini atx mobo (p5 altijd zelfde kwaliteit, zitten wat mooie heatsinks op)
Intel q6600 quadcore (hee dont hate, hij gaat nog geclockt worden naar 3 ghz)
4 gb kingston value (altijd value ;)
Corsair cx 430 bronze
Wifi, sd cardreaders, 8 usb 2.0 en 5.1 hd audio jacks

Verwijderd

Topicstarter
En een gtx 750 ti 2gb

Verwijderd

Topicstarter
Update: na de aanschaf van de cx430 bleek alles nog te werken, maar het geheugen is ddr2 333 mhz dus dat word morgen nog vervangen door 1066 ddr2 geheugen, na een hele avond de bios updaten, gtx 750 ti inbouwen en windows 7 installeren ben ik kapot... Xd
Pagina: 1