Opzet artikels + blog + webshop uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:00

JJ93

Error 418

Topicstarter
Edit: Hmm titel ging iets mis mee, het gaat over artikels + blog + webshop uitbreiding.

Beste Tweakers,

Ik heb een website gebouwd met Laravel en ElasticSearch. Ik ben nu op het punt gekomen waar ik gebruikers de mogelijkheid wil geven om zich te registreren. Een stukje verder in de toekomst wil ik webshop functionaliteit toevoegen. Het dilemma wat ik heb is dat Laravel meer bedoelt is voor webapplicaties en niet voor webshops.

Het gaat het om twee producten die beschikbaar zijn in 14 miljoen varianten.
Naast de webshop functionaliteit wil ik ook bijhouden welke pagina's iemand bekijkt indien de persoon is ingelogd.
En ik wil een heleboel artikels en blog posts (laten) schrijven, dus een CMS is handig.

De afgelopen twee weken ben ik aan het uitzoeken hoe ik deze nieuwe functionaliteit het best kan implementeren.

Samengevat:
- Artikels aanmaken en beheren
- Blog posts maken en beheren
- Voertuigen filteren met facetted search, powered by ElasticSearch
- Webshop om een product aan te schaffen

Verder moet ook het één en ander via een API beschikbaar voor de iOS en Android app.

Opties die ik bekeken heb
  • Laravel + Mollie: Verder bouwen met mijn huidige codebase. Zeer geschikt voor gebruiker registratie en geschiedenis/favorieten bijhouden. Eigen shopping cart bouwen en betaling afhandelen met Mollie.
  • Laravel + Moltin: Moltin omschrijft zichzelf als eCommerce Platform-as-a-Service. Heeft een PHP SDK en ook een Laravel Facade. Volgens mij moet ik dit dan goed kunnen koppelen met Laravel user accounts. Ondersteund geen iDeal maar wel Stripe, alleen Stripe ondersteund ook nog geen iDeal (maar komt er wel aan.. ooit.)
  • OctoberCMS: Een CMS voor Laravel met plugins. Alleen e-commerce plugins niet geschikt voor Nederland. Plus het framework heeft zichzelf nog niet genoeg bewezen dat ik het hier op wil gokken
  • WordPress met WooCommerce + Mollie: WordPress heeft zichzelf bewezen en WooCommerce ook. Afrekenen kan via Mollie. Thema van de grond af bouwen, rekening houden met facetted search met ElasticSearch. Nadeel: wirwar van plugins
  • Magento + ElasticSearch: Met Magento 2.1 kan je ElasticSearch gebruiken, maar dat is alleen voor zoeken. Verder kom ik niet echt tot een oplossing.
Ik kom er in ieder geval niet helemaal uit, dus ik ben benieuwd wat jullie advies is.
Vooralsnog neig ik zelf voor de eerste oplossing: Laravel + Mollie. Ik mis dan wel een CMS, maar ik zou zelf ook een beheerpaneel kunnen bouwen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 23:48

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

bedoelt is voor webapplicaties en niet voor webshops
Ehh, een webshop IS een webapplicatie. Laravel is alleen een framework waar ze je mee van bouwstenen voorzien waar je zelf iets van kan maken, zij het een webshop of een order beheer systeem, noem maar op.

Gezien je overwogen opties (en blijkbaar gebrek aan ervaring met frameworks) denk ik dat je eerder op zoek bent naar een kant-en-klare webshop zoals WooCommerce, Magento, Presta ... noem maar op.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Topicstarter
Ventieldopje schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:34:
[...]

Ehh, een webshop IS een webapplicatie. Laravel is alleen een framework waar ze je mee van bouwstenen voorzien waar je zelf iets van kan maken, zij het een webshop of een order beheer systeem, noem maar op.

Gezien je overwogen opties (en blijkbaar gebrek aan ervaring met frameworks) denk ik dat je eerder op zoek bent naar een kant-en-klare webshop zoals WooCommerce, Magento, Presta ... noem maar op.
Niet correct verwoord inderdaad. Wat ik daar mee bedoel is dat je in mijn ogen vrij snel een website kan bouwen met een API. Maar bij een webshop moet je ook rekening houden met de user sessie, winkelwagentje, factureren, betalen etc. En dat kost enorm veel tijd om allemaal goed in elkaar te zetten, plus ik wil niet het wiel opnieuw uitvinden. Daar is voor mijn gevoel een e-commerce oplossing geschikter voor waarbij security e.d. ook allemaal goed geregeld is.

Als een kant-en-klare webshop alles doet wat ik wil, is dat zeker een goede oplossing. Maar 14 miljoen varianten van een product met facetted search in WooCommerce/Magento/Presta gaat niet goed performen heb ik het idee.

Wellicht geeft https://voertuig.net een beter beeld wat ik bedoel. Wat ik heb is facetted search + API gebouwd in Laravel. Hier wil ik de webshop functionaliteit aan toevoegen. Alleen twijfel ik dus of ik dat allemaal zelf wil gaan bouwen of dat een andere oplossing beter is.

[ Voor 10% gewijzigd door JJ93 op 07-12-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 23:48

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hmm, dat is inderdaad een lastige afweging. Zelf vind ik ontwikkelen voor Magento best lastig (ook weinig gedaan eerlijk toegegeven) maar WooCommerce is ook een draak ivm. bijna wekelijkse updates en lekkere inconsistentie.

Het is dus een beetje de truuk om een stabiel platform te vinden welke je ook kan customizen. Voor dit soort dingen zijn decoupled diensten erg handig waar de dienst de complete functionaliteit van een webshop voorziet via een API waar je zelf een frontend voor kan maken (en evt. extra logica). Ik weet zo even 123 geen dienst die dat bied maar ik meen mij te herinneren dat ze er wel zijn.

Laravel heeft wel standaard een aantal handige modules die de facetten die je beschrijft makkelijker maken. Ook zijn er genoeg third-party modules/packages te krijgen die misschien helpen. Symfony heeft ook erg veel bundles die ook erg helpen met het ontwikkelen van dat soort dingen (FOS user bundle etc.).
Als een kant-en-klare webshop alles doet wat ik wil, is dat zeker een goede oplossing. Maar 14 miljoen varianten van een product met facetted search in WooCommerce/Magento/Presta gaat niet goed performen heb ik het idee.
Magento is voor zover ik weet erg lastig op te zetten en te customizen maar mits de configuratie goed is presteert deze wel erg goed.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Topicstarter
Misschien denk ik ook wel te moeilijker over het hele winkelwagen concept. Ik zou gebruikers ook direct kunnen doorsturen naar een betaalpagina voor een enkel product. Zeker gezien de markt waar ik inzit zal het waarschijnlijk bijna altijd gaan om de aanschaf van een enkel product.

En eigenlijk valt de implementatie van een winkelwagen ook wel mee. Stel dat ik er 50 uur voor ga zitten dan kan ik best een winkelwagen implementeren en betaling via Mollie regelen denk ik.

Magento en WooCommerce hebben voor mijn gevoel inderdaad een aantal nadelen. Ik heb nog nooit met een van beide gewerkt dus ik baseer me puur op wat ik gelezen heb.

Mocht er een kant-en-klare webshop oplossing zijn waarbij ik 14 miljoen producten met +- 30 eigenschappen kan inladen en vervolgens kan doorzoeken met facetted search.. hou ik me aanbevolen. Maar tot nu toe heb ik dat nog niet kunnen vinden.

Ik denk dat ik mij het best verder kan verdiepen in Laravel, vervolgens in third party modules/packages en ten slotte een geschikte implementatie kies.

Maar ik ben natuurlijk ook benieuwd naar het advies van nog meer Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door JJ93 op 07-12-2016 18:12 ]