[Win10]WIn10 64 bits naast bestaande Win10 32 bits install

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 12:08

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Ik wil mijn huidige PC gaan upgraden van de huidige Windows 10 32 bit naar Windows 10 64 bit omdat de 4 GB geheugenlimiet gaat knellen (Adobe Lightroom zit om de haverklap zonder geheugen) en er ook steeds meer applicaties zijn die ik wil gebruiken, waarvan er alleen maar 64 bits versies beschikbaar zijn.

Huidige situatie

PC specs:
  • Core i7 920
  • Asus P6T mobo
  • 3 GB geheugen
  • 1 WD raptor HDD 150GB met daarop Win10 32 bit. Dit is drive C:
  • 2 x Samsung HDD 1TB voor data; deze 2 drives zijn in Win10 gekoppeld tot 1 drive van 2 TB en is drive D:
De Systeemschijf zit op channel 0 van de controller (ICH10R), de 2 data drives op channel 2 en 3.

Wat komt erbij

Nu wil ik een SSD gaan bijplaatsen, type Crucial MX300, en daarop Windows 10 64 bits installeren. Dat wordt een aparte install met een eigen licentie. Verder komt er nog 3 x 4 GB aan RAM bij.

Wat moet het worden
Ik wil als eindresultaat een dual boot, waarmee ik kan kiezen of ik 32 of 64 bit wil draaien. In beide gevallen wil ik dezelfde drive letters: C: voor systeem en D: voor data. De 2 Windows versies zullen natuurlijk nooit tegenlijkertijd draaien.

Enkele vragen:

1. Hoe moet de SSD aangesloten worden om er voor te zorgen dat de nieuwe Win10 64 bits installatie deze als C: drive installeert. Moet deze dan op channel 0 en de oude systeemschijf naar channel 1? Blijft deze dan ook C: indien je via de oude Win10 32 bit install opstart?

2. De huidige data schijf is een door windows gecreëerde raid 0 (of is dit een jbod?) partitie van de 2 1TB HDDs . Zal de nieuwe installatie deze partitie direct herkennen, ook al is deze door de oude 32 bit versie gemaakt, zodat ik deze schijf vanuit zowel de 32 als 64 bits install kan benaderen?

3. Wordt er automatisch een dual boot gemaakt door de nieuwe Windows 10 64 bits installatie?

4.Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
waarom wil je een dual boot met 32 bits want alles wat op 32 bits kan draaien kan ook draaien op 64 bits..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Zodat ik niet alles in 1 keer moet installeren. Er staan ook nog wat oude applicaties op, waavan ik niet zeker weet of die wel zo vlekkeloos zullen werken onder de 64 bit versie.

Het idee is dat ik eerst de 64 bit versie van Win 10 installeer en dan stuk voor stuk de applicaties ga migreren naar 64 bit, bij voorkeur met een 64 bit versie. Zo kan ik de PC blijven gebruiken tijdens de migratie. Ik heb geen mogelijkheid om alles in 1 keer te doen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb naast mijn Windows een keer een versie van Ubuntu draaiend gehad. Ik kan me niet meer herinneren of je dezelfde drive letter dan kan hebben.

Wel weet ik dat het vrij gemakkelijk is en je hoeft je SSD niet op een andere manier aan te sluiten. Ik zou je willen aanraden om eens een YouTube video te kijken hoe je 2 besturingssystemen kan dualbooten.

Let wel op. Je moet van de voren een vaste hoeveelheid schijf ruimte toekennen aan je nieuwe Windows versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De nieuwe Win 10 64 bit krijgt de hele SSD. De Win 10 32 bit blijft waar die nu is: op de huidige HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
EXX schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:34:
Zodat ik niet alles in 1 keer moet installeren. Er staan ook nog wat oude applicaties op, waavan ik niet zeker weet of die wel zo vlekkeloos zullen werken onder de 64 bit versie.

Het idee is dat ik eerst de 64 bit versie van Win 10 installeer en dan stuk voor stuk de applicaties ga migreren naar 64 bit, bij voorkeur met een 64 bit versie. Zo kan ik de PC blijven gebruiken tijdens de migratie. Ik heb geen mogelijkheid om alles in 1 keer te doen.
maar heb je je programma's niet op die 2 andere drives? want je kan gewoon 64 bits dan installeren zolang je die 2 andere drives niet format

+ daarbij als je een nieuwe windows installatie doet maakt het automatisch een windows.old aan waar al je programma's instaan (moet je niet formateren en weet het niet 100% zeker of het ook werkt om dat te doen vanuit het zelfde bestuuringsysteem)

[ Voor 15% gewijzigd door Rockster34 op 07-12-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EXX schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:36:
De nieuwe Win 10 64 bit krijgt de hele SSD. De Win 10 32 bit blijft waar die nu is: op de huidige HDD.
Dat zou zonder problemen gewoon moeten kunnen werken. Als je een handleiding volgt om te dualbooten moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Rockster34 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:36:
[...]

maar heb je je programma's niet op die 2 andere drives? want je kan gewoon 64 bits dan installeren zolang je die 2 andere drives niet format
Nee, alle applicaties staan op dezelfde partitie als Windows zelf.
+ daarbij als je een nieuwe windows installatie doet maakt het automatisch een windows.old aan waar al je programma's instaan (moet je niet formateren en weet het niet 100% zeker of het ook werkt om dat te doen vanuit het zelfde bestuuringsysteem)
Naast de upgrade van 32 naar 64 bits is er de migratie naar de SSD. Die nieuwe Win 10 64 bit gaat dus op een hele andere disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:27
Technisch gezien spreken we dus niet van een upgrade, maar van een nieuwe installatie op een nieuwe ssd.
Je zou zelfs de nieuwe ssd kunnen voorzien van Windows 10, met de oude hdd('s) afgekoppeld. Dan weet je zeker dat je geen (per ongeluk) fouten maakt.

Na installatie de disken weer aansluiten. In het boot-menu van je bios kan je daarna instellen welke als eerste moet booten, (oude hdd of nieuwe ssd)

Ik zou je adviseren om al je software bij elkaar te harken en de nieuwste versie en/of 64bit versie te downloaden en te installeren op de nieuwe ssd met de oude disk losgekoppeld. Dan kan je gelijk testen en er mee aan de slag.
Ik ken mijzelf, bij mij zou het stranden bij het migreren, en zit vervolgens maanden met een 'split-situatie'....

Antwoord op je vragen:
1. het sata-poortje op je moederboard heeft geen invloed op de drive-letters.
2. Na een beetje rond-googlen lijkt het te moeten kunnen, werkte in iedergeval op windows 8.
3. Als je het installeert zoals ik heb aangegeven niet, de oude disk 'is er namelijk niet' tijdens de installatie.
Ik zou in je bios de SSD als default boot-device instellen, en dan via deze uitleg de oude hdd toevoegen:

MSDN: Adding Boot Entries
4. Volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoeft iig geen nieuwe licentie aan te schaffen. Je licentie is naast taalonafhankelijk ook architectuur onafhankelijk. Dus maak met de Media Creation Tool een USB stick voor installatie, sla tijdens het installeren de vraag voor licentie over en als je internet hebt, wordt deze automatisch geactiveerd omdat je hardware al bekend is.

Haal je de andere schijven los terwijl je gaat installeren, dan heb je geen ongewenste schijfletters zoals D: van je 32 bit Windows installatie ipv je data. Je kan later een boot entry toevoegen zoals MrTre aangeeft, maar je kan het ook laten voor wat het is en via het boot menu van je moederbord van de andere schijf opstarten naar je 32 bit omgeving.

Je zegt tevens dat je er 3x 4 GB bij gaat stoppen. Je hebt nu al 3 GB geheugen. Betekend dat dat je meer dan 4 geheugenbanken hebt? Of heb je eigenlijk al 4 GB geheugen waarvan je 3 GB kan gebruiken en het totaal op 16 GB gaat zetten? Want modules van 3 GB bestaan niet, je kan het alleen krijgen via 1x 2 GB + 1x 1 GB. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Hero of Time schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:40:
Je hoeft iig geen nieuwe licentie aan te schaffen. Je licentie is naast taalonafhankelijk ook architectuur onafhankelijk. Dus maak met de Media Creation Tool een USB stick voor installatie, sla tijdens het installeren de vraag voor licentie over en als je internet hebt, wordt deze automatisch geactiveerd omdat je hardware al bekend is.
Dat wist ik niet! Geldt dat ook voor een geupgrade versie: de OEM licensie die er nu op staat stamt oorspronkelijk van een Windows 7 Pro 32 bit install, die geupgrade is naar Windows 10 Pro 32 bit.

Wat betreft het geheugen: het moederbord heeft 6 slots, of beter gezegd 2 setjes van 3 slots die bij elkaar horen (triple channel geheugen). In het eerste drietal zit nu elk een module van 1GB, dat is dus 3 GB in totaal. Het andere drietal wil ik voorzien van 3 modules van 4 GB per module. Het geheel komt dan uiteindelijk op 3 + 12 = 15 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:46
Heb zelf een testbak en daar kan ik de hardeschijf (SSD) gewoon eruit wippen en weer een andere erin duwen. Zijn HHD front bay's uit mijn hoofd. Je hebt ook zo dubbele.
Vaak heb ik 1 erin en de ander net klepje open dat hij geen contact maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Overigens weet ik niet of het moederbord al kan booten vanaf USB; waarschijnlijk wordt het een DVD gebruiken. Kan je een ISO downloaden bij MS?

edit:gewoon downloaden bij MS dus.

[ Voor 13% gewijzigd door EXX op 07-12-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De MCT kan ook een ISO maken voor je. ;)
Maar ja, het niet hoeven aanschaffen van een nieuwe licentie omdat je van 32 bit naar 64 bit gaat geld ook als je van W7 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
Doe jezelf een plezier en ga voor 1 nieuwe schone installatie met windows 10 64 bits versie.
Voor je oude programma's die echt daarop niet werken kan je altijd nog via een virtuele machine installatie dit draaien. bv virtualbox zonder internet toegang.

Anders krijg je 2 windows installaties welke je onafhankelijk moet patchen of telkens rebooten als je toch net een ander programma nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mwah, ik denk dat dat wel los loopt. Het moet echt heel speciale software zijn als 't wel heel toevallig op Windows 10 32 bit draait en niet op W10 64 bit. Ik geloof niet dat er met 16 bit applicaties wordt gewerkt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Hoe weet de Windows installer eigenlijk welke versie (home of pro) er geinstalleerd moet worden? Nu staat er 32bit Pro op, maar de MCT gaf geen optie voor home of pro. De ISO die ik nu download heet windows10.iso

[ Voor 8% gewijzigd door EXX op 08-12-2016 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat weet het pas als je een licentiecode invult. Sla je die over, dan komt het nadat het contact heeft gemaakt met internet en activeert het dus 'Home' of Pro. Bij een reboot wordt dan een eventuele 'upgrade' uitgevoerd voor de extra functies. Omdat je van een upgrade van W7 komt, heeft het geen zin om je huidige code uit te lezen en die in te voeren, het is een generieke code die bij elke upgrade wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
SSD zit er ondertussen in.

Nu heb ik het probleem dat Windows 10 niet wil installeren. Ik boot vanaf de DVD, krijg eerst het setup menu (taal, keyboard etc), en dan het venster voor de license key. Dat sla ik over met "I don't have a license key" en dan krijg je de optie voor een Update Install of een Custom Install. Ik kies dan Custom Install. Dan krijg ik een venster met alle beschikbare drives. Aangezien de System disk met Win 10 32 bit is afgekoppeld, zie ik de SSD en de 2 Data disks. So far so good. Dan kies ik de SSD als schijf om op te installeren. Dan klaagt Windows Install dat hij geen partities kan aanmaken op de SSD en breekt af.

Ik heb vanuit het installatiepogramma de SSD een gepartitioneerd en geformatterd, mar dat maakt geen verschil. Er wordt wel aangegeven dat er 1 primary partitie op staat nu.

Toen heb ik de 32 bit boot schijf weer aangesloten en vanaf die schijf eens geboot. Dan zie ik de SSD keurig verschijnen als E:\ drive met de goede capaciteit. Ook kan ik er files op schrijven. Het lijkt me dus dat de SSD wel goed is aangesloten.

Wat kan hier het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

EXX schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:49:
SSD zit er ondertussen in.

Nu heb ik het probleem dat Windows 10 niet wil installeren. Ik boot vanaf de DVD, krijg eerst het setup menu (taal, keyboard etc), en dan het venster voor de license key. Dat sla ik over met "I don't have a license key" en dan krijg je de optie voor een Update Install of een Custom Install. Ik kies dan Custom Install. Dan krijg ik een venster met alle beschikbare drives. Aangezien de System disk met Win 10 32 bit is afgekoppeld, zie ik de SSD en de 2 Data disks. So far so good. Dan kies ik de SSD als schijf om op te installeren. Dan klaagt Windows Install dat hij geen partities kan aanmaken op de SSD en breekt af.

Ik heb vanuit het installatiepogramma de SSD een gepartitioneerd en geformatterd, mar dat maakt geen verschil. Er wordt wel aangegeven dat er 1 primary partitie op staat nu.

Toen heb ik de 32 bit boot schijf weer aangesloten en vanaf die schijf eens geboot. Dan zie ik de SSD keurig verschijnen als E:\ drive met de goede capaciteit. Ook kan ik er files op schrijven. Het lijkt me dus dat de SSD wel goed is aangesloten.

Wat kan hier het probleem zijn?
Foutmelding en code even noteren a.u.b. ;)

Waarschijnlijk moet je er eerst een MBR partitietabel op aanmaken om te kunnen partitioneren en installeren. Dat kan met diskpart vanuit de commandline.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
In een poging de fout te reproduceren (win 10 32bit disk los en booten vanaf dvd win 10 64bit), loopt de install nu ineens wel verder. :?

Installing Windows is nu bezig met getting files ready for installation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ach, dat gebeurt helaas wel eens. Als er geen partities op staan zou het zelf alles moeten aanmaken. Je kan zelfs kiezen om er zelf 1 te maken, dan wordt de rest voor je gedaan. Normaal gesproken niet nodig, zoals je nu ook merkt. Uiteindelijk ligt het aan iets triviaals, zoals de schijven in de verkeerde volgorde detecteren ofzo, waardoor de foutmelding eigenlijk slaat op het feit dat het geen partitie kan maken op de schijf die 't als eerste heeft gevonden. In jouw geval omdat er geen ruimte is om een boot partitie te kunnen maken. Bij anderen komt het wel eens voor vanwege opstarten via een USB3 stick op een USB3 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Zo, klaar. Win10 x64 staat nu op de SSD en er wordt ook al aangegeven dat deze geactiveerd is.

Helaas werkt het selecteren van de boot disk via BIOS niet. Wat is ook instel, er wordt altijd vanaf de SSD geboot.

Het creëren van een bootmenu ga ik maar eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

F12 (of welke toets het ook is) optie werkt niet om daar direct te selecteren? Hoe is je installatie verlopen nu en die van je 32 bit versie (legacy/BIOS of via UEFI)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
De install is iig legacy/BIOS. Het Asus P6T mobo stamt uit 2009, IIRC kwam UEFI pas later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je maakt het jezelf wel erg moeilijk. Voor die paar programmaatjes die niet op 64-bit werken kan je ook gewoon een VM draaien. Kan je ze naast elkaar gebruiken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Snap ik. Maar ik heb gewoon niet de tijd om alles in 1 keer te doen. Ondertussen moet de PC wel beschikbaar en volledig functioneel blijven. Vandaar deze oplossing, ook al is het omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
EXX schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 19:26:
Snap ik. Maar ik heb gewoon niet de tijd om alles in 1 keer te doen. Ondertussen moet de PC wel beschikbaar en volledig functioneel blijven. Vandaar deze oplossing, ook al is het omslachtig.
Installeer hyperv rol, maak van je oude disk een vhdx / virtuele machine en je hebt op je nieuwe Windows 10*64bits de oude 32bit in een virtuele omgeving

Je kan zelfs direct die hdd koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Topicstarter
Nog even een follow up:

met behulp van EasyBCD een boot menu gemaakt waarbij ik kan kiezen tussen de 32 en 64 bits install (default is 64 bits).

Ondertussen heb ik de meeste applicaties op de 64 bits install staan en gebruik ik de oude 32 bits versie nauwelijks nog,

Nu ik 15 GB geheugen in de machine heb zijn de geheugenproblemen met Lightroom verleden tijd. Iedereen bedankt voor de hulp :)

Pagina: 1