molex afgebroken oplossen met kroonsteentje of solderen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
beste tweakers,

gelet op het feit dat ik geen molex tools heb, vroeg ik me af of ik geen kroonsteentje tussen
1 afgeknipte molex verlengkabel en en de afgebroken draden van mijn hotswap bay kan plaatsen.

of kan ik deze kabels gewoon te solderen?

situatie in het kort:

goedkope hotswapbay's kabels zijn afgebroken met de molex connector.
(rood/zwart) 5v gnd

heb hier nog wel een oude fan liggen ergens die donor wil zijn. dus de vraag is letterlijk
kan ik dit met een striptang en een kroonsteentje dit oplossen of met een soldeer actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:07

Rmg

Sowieso kroonsteentjes hoor je eigenlijk niet te gebruiken met gevlochten draad, dus dan blijft solderen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Het kan ook allebei. De gestripte draadeinden even vertinnen, en dan een kroonsteentje. Dan vervalt het bezwaar van Rmg ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hotswap Bay? Zit de connector dan niet direct op de printplaat?
In dat geval moet je de boel gewoon solderen. Het lijkt me niet dat je voldoende materiaal hebt om uberhaupt een kroonsteentje te gebruiken.
En verder wat Rmg en MSteverink al zeggen: Kroonsteentjes kunnen eigenlijk alleen met massieve draad. Kabeltjes in de PC zijn 95% van de tijd gevlochten (naja, gewoon een bundel van losse adertjes, technisch gezien) en die zal je even moeten vertinnen of er een aderhulsje er overheen knijpen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:59
Kroonstenen kun je prima gebruiken. Mits je de soepele draad in een ferrule knijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 16:40
dan doe ik watmsevering en jeroen zeggen:)

@McKaamos, de externe power kabel is bij de molexconnector afgebroken:) niks intern

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Een ferrule heet in het nederlands een adereindhuls.

Overigens is vertinnen en in een kroonsteen draaien geen goed idee.
Vertinnen wordt een draad erg hard van, daardoor kan die in een kroonsteen opeens makkelijk afbreken.

Er zijn trouwens prima 'lasdoppen' voor soepele en harde kern draad, van Wago:
Afbeeldingslocatie: https://www.snoerboer.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_7574_1.jpg
Zijn overigens ook de enige goede lasdoppen die je bij de lokale bouwmarkt kan krijgen, de normale zijn meestal merkloos en van zeer twijfelachtige kwaliteit
Pagina: 1