Nieuwe PC voor videobewerking, grafisch werk en gamen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe PC -graag jullie advies en tips

Intel Core i5-6600K Boxed € 244,95

Asus Z170 PRO GAMING (moederborden) € 148,95

Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0) (Videokaarten) € 311,95

WD Red WD20EFRX, 2TB (Interne harde schijven) € 91,95

NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart (Behuizingen) € 121,50

be quiet! Dark Rock Pro 3 (Processorkoeling) € 74,50

Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 (Geheugen intern) € 100,95

Corsair RM550x (Voedingen) € 95,95

Crucial MX300 2,5" 525GB (Solid state drives) € 123,-

Totaal € 1.313,70

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? videobewerking, grafisch en gamen

Deze PC zal bestemd zijn voor het bewerken van video (max. 30 min filmpjes), het gebruik van Adobe producten voor grafisch werk (Ps en ill.) en gamen (Star Citizen). Het moet dus een krachtpatser zijn die niet gaat haperen bij renderen of blijft hangen bij Photoshop.

Mijn vraag is: voldoet deze set-up? Ik heb er niet zoveel verstand van om dat goed te beoordelen. Graag hoor ik jullie mening ;-)
Mis ik bijv. nog wat of heb ik onderdelen die niet compatibel zijn?

Wat mag het systeem gaan kosten?

Max. 1300 euro, met een uitschieter naar 1400 als het nodig is. Maar liever 1300 euro. Beeldscherm heb ik al.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Alleen een beeldscherm en een printer. Toetsenbord en muis ontbreken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Geen idee. Daarom vraag ik jullie - de kenners :) Ik wil graag klaar zijn voor de komende tijd. Hoe krachtiger binnen het gestelde budget, hoe beter. Ik zat aan een i7 te denken, maar na rekenwerk blijkt dat toch iets te duur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee, hoor. Ik wil wel graag goede merken, aangezien ik voor de komende 5 - 6 jaar klaar wil zijn op het gebied van hardware.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Energieverbruik is voor mij belangrijk. Ik wil graag een zuinig systeem. Tips en advies zijn dus welkom. Een zacht klinkende PC vind ik ook fijn. De afmetingen van de kast maken niet uit.

Ga je overklokken?

Ik zou graag willen overklokken.

Wat verwacht je van ons?

Schiet vooral op mijn lijst. Ik ben, zoals eerder geschreven, geen kenner. Ik weet een en ander, maar veels te weinig. Ik wil graag een echt goede PC voor videobewerking en grafische verwerking en games (Star Citizen en nog wat anderen), maar hoef niet per se VR of 4K.

Alvast heel hartelijk dank voor jullie input!

Mvg,
Benny,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Even kijken:

"Energieverbruik is voor mij belangrijk. Ik wil graag een zuinig systeem."
en
"Ik zou graag willen overklokken "

Dat zijn al 2 dingen die haaks op elkaar staan.

Als je meer rekenkracht voor je applicaties wil, koop dan een i7. Veel sneller voor wat jij wil (zonder overklok), en veel zuiniger (tov een overklok op een i5), en daarmee gelijk ook weer stiller uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redsaw66
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-05 13:00
Reepje schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:50:
Even kijken:

"Energieverbruik is voor mij belangrijk. Ik wil graag een zuinig systeem."
en
"Ik zou graag willen overklokken "

Dat zijn al 2 dingen die haaks op elkaar staan.

Als je meer rekenkracht voor je applicaties wil, koop dan een i7. Veel sneller voor wat jij wil (zonder overklok), en veel zuiniger (tov een overklok op een i5), en daarmee gelijk ook weer stiller uiteraard.
Overclocken lijkt me ook een beetje overbodig in deze situatie, je bouwt geen kost efficient systeem met de intentie om te overclocken, ook wil je instabiliteit voorkomen, iets wat als beginnende overclocker nog best een klus kan zijn.

hier is een lijst die ik even heb samen gesteld, ik heb jou onderdelen in gedachte gehouden en hoop dat het je een beetje aanspreekt, ook hoor ik graag van andere tweakers wat beter zou kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Tray€ 265,-€ 265,-
1MSI H97 GAMING 3€ 109,99€ 109,99
1XFX Radeon RX 480 RS 8GB Hard Swap€ 275,-€ 275,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 74,50€ 74,50
1NZXT S340 Zwart€ 69,70€ 69,70
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 53,95€ 53,95
1Kingston HyperX Predator HX321C11PB3K2/16€ 83,53€ 83,53
1Fractal Design Edison M 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.130,62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessant. Dankjewel voor de reacties alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

RvL

Redsaw66 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:54:
[...]

Overclocken lijkt me ook een beetje overbodig in deze situatie, je bouwt geen kost efficient systeem met de intentie om te overclocken, ook wil je instabiliteit voorkomen, iets wat als beginnende overclocker nog best een klus kan zijn.

hier is een lijst die ik even heb samen gesteld, ik heb jou onderdelen in gedachte gehouden en hoop dat het je een beetje aanspreekt, ook hoor ik graag van andere tweakers wat beter zou kunnen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Tray€ 265,-€ 265,-
1MSI H97 GAMING 3€ 109,99€ 109,99
1XFX Radeon RX 480 RS 8GB Hard Swap€ 275,-€ 275,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 74,50€ 74,50
1NZXT S340 Zwart€ 69,70€ 69,70
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 53,95€ 53,95
1Kingston HyperX Predator HX321C11PB3K2/16€ 83,53€ 83,53
1Fractal Design Edison M 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX300 m.2 525GB€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.130,62
Die m.2 variant van de MX300 vind ik persoonlijk zonder van het m.2 slot. De MX300 m.2 werkt intern namelijk gewoon op een SATA-600 interface. Behalve het formaat heeft hij dus geen enkel voordeel t.o.v. van de gewone MX300. Ik zou het m.2 slot daarom lekker leeg laten zodat je deze later evt. kan gebruiken voor een andere module die wel het volledige potentieel van het m.2 slot gebruikt (dus een PCIe3.0x4 module).

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hai RvL, dit is wat abracadabra voor mij. Ik krijg de indruk dat je heel technisch bent op het gebied van PC's ;-)
Als je nu ven naar mijn set-up kijkt, wat is dan je mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redsaw66
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-05 13:00
RvL schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:59:
[...]

Die m.2 variant van de MX300 vind ik persoonlijk zonder van het m.2 slot. De MX300 m.2 werkt intern namelijk gewoon op een SATA-600 interface. Behalve het formaat heeft hij dus geen enkel voordeel t.o.v. van de gewone MX300. Ik zou het m.2 slot daarom lekker leeg laten zodat je deze later evt. kan gebruiken voor een andere module die wel het volledige potentieel van het m.2 slot gebruikt (dus een PCIe3.0x4 module).
Dit moederbord heeft geen PCIe 3.0 x4, hij heeft PCIe 2.0 x4, op 1150 socket moederborden zul je geen PCIe 3.0 m2 slots vinden. Ook zijn PCIe 2.0 x4 NVMe SSD's zeer prijzig.

ik koos de ssd omdat dit cablemanagement scheelt. bovendien hebben de meeste mensen geen behoefte aan de schrijf en lees snelheden die NVMe te bieden heeft. (niet op PCIE 2.0 x4 in ieder geval)

Maar uiteraard heb je gelijk, mocht je met dit moederbord later een PCIe 2.0 x4 ssd willen nemen dan kun je beter voor de 2.5 SSD gaan, die ook een eurotje minder kost :P

Maar gezien de performance van "goedkopere" PCIe 2.0 NVMe SSD's tegenover de SSD die ik gekozen heb zal niemand die ooit nog kopen.

De goedkoopste is: Kingston HyperX Predator SSD M.2 240GB

Dan betaal je 30 euro meer voor de helft aan opslag capaciteit en heb je een gelijkwaardige schrijfsnelheid. Dus je moet het maar van de lees snelheid hebben die 870 mb/s sneller is.

[ Voor 19% gewijzigd door Redsaw66 op 07-12-2016 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:01

RvL

@Redsaw, je hebt gelijk voor wat betreft de PCIe versie ;)

@Benny de Grote
Ik zal het wat eenvoudiger proberen uit te leggen. Een 2.5" SSD, die je dus met een kabeltje aansluiten, draait op een SATA-600 interface. Door deze interface kan theoretisch maximaal 600MB/s. De SSD loopt overigens niet zo hard, maar dat staat verder los van deze uitleg :)

Een m.2 slot zoals dat op het moederbord wat Redsaw geselecteerd heeft ondersteunt 2 interfaces: SATA-600 en (zoals Redsaw me terecht verbetert) PCIe2.0x2. Door PCIe2.0x2 kan theoretisch 1000MB/s.

De MX300 m.2 ondersteunt alleen de SATA-600 interface en is dus altijd gelimiteerd tot 600MB/s. Het m.2 slot kan, met een PCIe2.0x2 SSD, een stuk sneller. Het is daarom in mijn ogen zonde om een m.2 SSD in het m.2 slot (dus op het moederbord) te doen als deze niet het volle potentieel van het m.2 kan benutten. Een PCIe2.0x2 SSD is echter wel een heel stuk duurder. En wat Redsaw al aanhaalt hebben veel mensen geen behoefte aan de hogere snelheden die het biedt en zal het prestatieverschil in de praktijk ook nauwelijks merkbaar zijn :)

Het enige voordeel van de MX300 m.2 t.o.v. de normale 2.5" versie is dat je er geen kabels voor nodig hebt. Je steekt hem rechtstreeks op het moederbord. Vanuit optisch oogpunt zou je er dus voor kunnen kiezen. Qua prijs scheelt het maar een paar euro :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:00

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Als je een stille pc wilt, dan ga niet voor de NZXT S340 maar voor een Fractal Design. Heb er meerdere gebouwd van beide en de Fractal Design's zijn een stuk stiller. Ook de window zou ik weglaten voor nog meer noise dampening.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast dank, mensen!

Oke, een andere behuizing dus? Een andere SSD?
Maar voor de rest? Nog opmerkingen over de set-up?
Pagina: 1