Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basislaptop ~€500 voor FB-tante

Pagina: 1
Acties:

• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-04 12:57
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
De laptop wordt voornamelijk gebruik voor online shopping, Facebook en de bijbehorende spelletjes. Ik begrijp dat je hier niet veel voor nodig hebt. Ik moet deze laptop voor mijn tante aanbevelen, ik wil haar natuurlijk een laptop aanbevelen waar zij een geruime tijd mee door kan. Nu kijk ik zelf regelmatig voor SSD en IPS scherm. Ik durf niet te zeggen of dit een overkill is.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ze wil een laptop halen rond de 500 euro. Mij lijkt voor de minieme eisen dat dit wel prima is. Maar mocht ik voor 550 euro een veel sterkere future proof laptop halen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Nee totaal niet, maar ik wil eigenlijk een 15 inch laptop. 17 inch is naar haar eigen smaak te groot en te klein is wellicht niet handig vanwege de naderende 50 jaar ;).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Niet echt, ik dacht zelf dat Lenovo, Acer, HP allemaal wel prima zijn. Ik wil haar geen enorm gekke merken aanbevelen. Ik zag in de Pricewatch een laptopmerk Peaq? Dit zegt mij niets en lijkt mij daarom dan ook niks.

Zelf had ik deze gevonden, er zijn nog honderden opties. Ik zie door het bomen het bos niet meer. Sommige hebben een SSD, dat is wel een plus. Maar is 256 GB niet veel te weinig als enige opslag dan? Of gebruikt men dat toch niet?
https://tweakers.net/pric...are/666677;586315;641685/

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:17
Of 256 GB genoeg is moet ze zelf uit maken.
Als ze geen foto's, filmpjes of muziek op haar laptop bewaart is dat zeker genoeg.

Met de merken die oplijst doe je niks verkeerd.
Tip: als je kan, wacht tot Januari, dan liggen ze in de solden en heb je misschien net dat tikkeltje meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Je huiswerk is eigenlijk al gedaan ;-)

reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2016

dan kies je de Basislaptop: reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2016

Onderop staan nog 3 alternatievben genoemd, de Lenovo is een mooi alternatief uit dat rijtje, hij is met 569 ietsje duurder.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 510-15ISK 80SR0089MH

er staat abusievelijk dat het een 13'is, het is namelijk gewoon een 15,6 volgens de PW

edit: de alternatieve Lenovo is in de BBG aangepast naar een ander model, namelijk de:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-14ISK (80TK006GMH)

De tekst stond dus wel goed, maar het verkeerde model was gelinkt. De kleinere Lenovo is 599 en dus beduidend duurder als de 15,6 die eerst stond vermeld. Ik adviseer die 15,6 echter dus nog als kandidaat voor je tante.
De-Hamster schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:53:Maar is 256 GB niet veel te weinig als enige opslag dan? Of gebruikt men dat toch niet?
zolang je tante niet met een FullFrame spiegelreflex elk verjaardagsfeestje op de gevoelige plaat vastlegt is die 128 Gb zat, me dunkt.

[ Voor 44% gewijzigd door Fraggert op 07-12-2016 12:08 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• De-Hamster
Fraggert schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:19:

[...]

zolang je tante niet met een FullFrame spiegelreflex elk verjaardagsfeestje op de gevoelige plaat vastlegt is die 128 Gb zat, me dunkt.
Ik denk eerlijk gezegd dat 128 GB echt te krap wordt. Wat je al kwijt bent nadat het OS, Office, evt. Virusscanner etc allemaal standaard programma's geinstalleerd hebt dan blijft er erg weinig over.

Ik wil of kijken naar een met een SSD van min. 256 GB. Ik denk dat de prestatiewinst met SSD wel erg goed merkbaar zal zijn. Ik weet niet of de RAM keuze tussen 4GB of 8GB erg merkbaar gaat zijn? Al is mijn tante (net als mijn moeder) wel een type die na een uur internetten 15 tabbladen heeft open staan. Wellicht dat je het dan merkt?

Een vergelijking met laptops met een SSD van min. 256 GB maar onder de 500 euro, wat in principe het budget is.
https://tweakers.net/pric...303;551871;551319;589419/

Dezelfde vergelijking alleen dan net tussen de 500 - 600 euro.
https://tweakers.net/pric...are/572949;551599;666677/

Ik moet begrijpen dat voor nog eens 100 euro extra het nog beter zal kunnen maar ergens moet de grens zijn. Ik moet dus wel kunnen uitleggen dat het voor haar het extra budget het waard is. En is het uberhaupt wel het verschil waard?

Ik denk 256GB SSD tegenover normale HDD lijkt mij een duidelijke overweging. 4GB RAM of 8GB RAM is het probleem niet lijkt mij? Dat zou ik voor een tientje erbij kunnen prikken toch? Dan kom je vooral uit op merken, processoren en evt schermen.

Welke zouden jullie adviseren?
Tommie12 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:57:
Of 256 GB genoeg is moet ze zelf uit maken.
Als ze geen foto's, filmpjes of muziek op haar laptop bewaart is dat zeker genoeg.

Met de merken die oplijst doe je niks verkeerd.
Tip: als je kan, wacht tot Januari, dan liggen ze in de solden en heb je misschien net dat tikkeltje meer.
Eigenlijk wil ze hem deze week nog halen/bestellen. De oude is gisteren overleden en dit weekend gaat ze op vakantie. Dus het zal een korte termijn ding worden.

Ik verwacht idd dat 256GB wel goed genoeg moet zijn. 128GB lijkt mij wel te klein.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:56

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

De-Hamster schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:45:

Ik verwacht idd dat 256GB wel goed genoeg moet zijn. 128GB lijkt mij wel te klein.
toch ff de knuppel in het hoenderhok, ik zou dan een kleine externe HD adviseren. Daar staan je bestanden dan een stuk veiliger. ;)

Zo doe ik het namelijk ook :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• De-Hamster
Fraggert schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:30:
[...]

toch ff de knuppel in het hoenderhok, ik zou dan een kleine externe HD adviseren. Daar staan je bestanden dan een stuk veiliger. ;)

Zo doe ik het namelijk ook :)
Ik heb bij mijn desktop ook twee Externe HDDs erbij liggen voor multimedia en backups etc. Maar een laptop wordt door haar het meest gebruikt op de bank tijdens het TV kijken en dan is het niet handig als je al heel snel aan een externe harde schijf moet gaan beginnen. Voor backups kan dit altijd natuurlijk.

Of zeg jij, prima, maar de laptops in jouw lijstje van laptops onder de 500 euro met 256 GB SSD zijn dermate slechter?

• Nuccie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
De-Hamster schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:45:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat 128 GB echt te krap wordt. Wat je al kwijt bent nadat het OS, Office, evt. Virusscanner etc allemaal standaard programma's geinstalleerd hebt dan blijft er erg weinig over.
Dat is toch echt een broodje aap verhaal hoor. Ik heb Windows 10 Pro, Office, boekhoudprogramma, email programma en enkele standaardprogramma's geïnstalleerd en heb 79,8 GB vrij van de 102 GB.
En dat is met een hiberfil.sys van 3GB.

• De-Hamster
Nuccie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 00:03:
[...]

Dat is toch echt een broodje aap verhaal hoor. Ik heb Windows 10 Pro, Office, boekhoudprogramma, email programma en enkele standaardprogramma's geïnstalleerd en heb 79,8 GB vrij van de 102 GB.
En dat is met een hiberfil.sys van 3GB.
Het zal ook wellicht wel kunnen, maar ik heb gisteravond eens gekeken naar de laptop van mijn moeder. Zij zijn beide dezelfde types qua gebruik van de laptop en zij heeft van haar 500 GB HDD nog 300 GB over. Daar kan natuurlijk wel heel veel van weg, maar ik denk dat ik haar liever minimaal 256GB aanraad eerlijk gezegd. Vooral omdat zij nog uit de tijd komt dat een harde schijf zo groot mogelijk moet zijn en nu 1TB had. Het 'teruggaan' naar 256GB zal ze al even gek vinden. Het verschil HDD/SSD kan ik wel uitleggen.

Of zeg jij ook, leuk verhaal, alleen die met een SSD 128GB zijn echt een enorm stuk beter. Ik heb namelijk nog eens gepeild, maar ze wilde niet hoger dan 500 euro gaan.

Bij nader inzien denk ik dat de linkse twee laptops de beste zijn die overblijven? Beide wel 4GB, maar ik weet niet of 8GB echt nodig is. De rechter is bijna 75 euro duurder en de vraag zal zijn of ze het merkt met wat ze doet.

https://tweakers.net/pric...are/581011;589419;666677/

Iemand nog advies?

[ Voor 13% gewijzigd door De-Hamster op 08-12-2016 11:25 ]

• Nuccie
  • Niet online
Ik begrijp niet hoe online shopping, Facebook en de bijbehorende spelletjes 200GB in beslag nemen ;-)
Maar goed, een SSD van 256GB en 8GB ram geheugen moet dan bovenaan op het lijstje staan.

De cpu van de eerste Lenovo en Acer zijn oudere modellen, ook de Intel HD Graphics van de videochip is niet het nieuwste versie.

Is een scherm met een resolutie van 1920x1080 een must of maakt het niet uit dat het scherm 1366x768 is?

pricewatch: Lenovo Ideapad 110-15ISK 80UD00BWMH
pricewatch: HP 15-ba027nd

• De-Hamster
Nuccie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:43:
Ik begrijp niet hoe online shopping, Facebook en de bijbehorende spelletjes 200GB in beslag nemen ;-)
Maar goed, een SSD van 256GB en 8GB ram geheugen moet dan bovenaan op het lijstje staan.

De cpu van de eerste Lenovo en Acer zijn oudere modellen, ook de Intel HD Graphics van de videochip is niet het nieuwste versie.

Is een scherm met een resolutie van 1920x1080 een must of maakt het niet uit dat het scherm 1366x768 is?

pricewatch: Lenovo Ideapad 110-15ISK 80UD00BWMH
Ik begrijp je punt met betrekking tot opslag. Ik verwacht wel dat ze het een en ander aan vakantiefoto's erop wil zetten. Wellicht dat het prima kan met 128GB, maar er zijn best 256GB alternatieven, dan wil ik dat wel aanbieden.

Die Lenovo van jou vind ik een erg goede optie. Vreemd dat ik die niet in mijn Pricewatch tegenkwam, voldeed aan al mijn filters en heeft zelfs 8GB ram ipv die andere.

Ik heb bij die HP wel mijn twijfels, ik heb veel CPU's met elkaar gechecked en bij deze kom ik wel een sterk verlies tegen.

http://cpu.userbenchmark....8-7410-APU/m37381vsm33754

Dan lijken mij zelfs mijn twee opties nog betere CPU te bevatten.

• Nuccie
  • Niet online
Ja klopt, die HP is niet zo snel maar heeft wel een 1920x1080 niet spiegelend scherm.
Ik probeerde aan te geven dat je niet beide kan hebben voor 500,00 euro, een snelle processor en een full HD scherm (tezamen met een 256GB SSD en 8 GB ram geheugen).

Wil je dat wel dan is de pricewatch: Lenovo Ideapad 310-15ISK 80SM017RMH de goedkoopste optie volgens mij.

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-11 12:39
Ik zou voor die HP gaan

Die past mooi binnen het budget. En zo traag is de A8 niet. Zeker in combinatie met een SSD.

• De-Hamster
Cinemaskoop schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:56:
Ik zou voor die HP gaan

Die past mooi binnen het budget. En zo traag is de A8 niet. Zeker in combinatie met een SSD.
Nee traag vast niet, maar wel tragen dan de i3-6010u en de de andere i3 en i5 die ik in mijn lijst had staan en ze hebben allemaal SSD. Dus dan denk ik dat je toch wel verschil zal merken tussen deze laptops? Zeker naar verloop van tijd.
Nuccie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 17:35:
Ja klopt, die HP is niet zo snel maar heeft wel een 1920x1080 niet spiegelend scherm.
Ik probeerde aan te geven dat je niet beide kan hebben voor 500,00 euro, een snelle processor en een full HD scherm (tezamen met een 256GB SSD en 8 GB ram geheugen).

Wil je dat wel dan is de pricewatch: Lenovo Ideapad 310-15ISK 80SM017RMH de goedkoopste optie volgens mij.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het scherm de bottleneck zal zijn. Ze zal hem voornamelijk gebruiken voor Facebooken, online shoppen en internetten op de bank of aan de keukentafel. Wellicht wat vakantiefotos erop zetten etc. Dan ga je het scherm toch nog niet echt bijzonder merken denk ik, ik verwacht ook niet dat haar oude laptop dit scherm had. Er zal niks met fotobewerking, video's of films gedaan worden.

Ik denk dat ik dan liever ga voor een snellere CPU, extra RAM en SSD en dan het scherm maar laat achter blijven. Concessies doen qua budget op gebied van scherm.

Wellicht moet ik wel vermelden dat de Lenovo van 505 euro geen DVD drive heeft, en die andere twee wel. Dat kan voor haar misschien wel een nadeel zijn.

Als ik het zo zou voorleggen, dan miszeg ik niets toch? Al lijkt hier de Lenovo minder dan de HP en ik vind de HP zelf niet echt iets. Ik ben uberhaupt geen AMD fan en een notebook benchmark die 55% minder aangeeft. Stel ik pas het aan en zeg het zo, dan kan zij toch objectief vertellen wat zij ervan denkt, toch?
Beste tante ;)

Alledrie de laptops zijn prima voor wat je wil:

- Wil je een laptop binnen budget met een glanzend scherm met HD resolutie, zonder DVD drive, een snelle processor, die snel opstart dan heb je pricewatch: Lenovo Ideapad 110-15ISK 80UD00BWMH
- Wil je een laptop binnen budget met een glanzend scherm met Full HD resolutie, met DVD drive, een iets 55% mindere processor, die snel opstart dan heb je pricewatch: HP 15-ba027nd
- Wil je het allemaal dan heb je een laptop buiten je budget met een glanzend Full HD scherm, een DVD drive en een snelle processor en ook snel opstart. pricewatch: Lenovo Ideapad 310-15ISK 80SM017RMH

[ Voor 30% gewijzigd door De-Hamster op 09-12-2016 12:31 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:06
En dit soort aanbiedingen? : V&A aangeboden: Dell Latitude E6540 i5 / 8GB / SSD / 1080P / Garantie

Met verlicht toetsenbord (superhandig) en fatsoenlijke SSD.

Heel veel laptop voor weinig geld en met garantie. Heb zelf ook een laptop bij deze tweaker gekocht en die was helemaal tiptop in orde... Hij krijgt niet voor niets 155 positieve reviews.

• De-Hamster
Ik wil niet gaan beginnen aan een laptop tweedehands voor haar gaan aanschaffen. Vind ik zelf al niet prettig.

• Baloes
Je moet het wel willen idd :)

Ben er zelf nooit zo bang voor. Over het algemeen betreft het zakelijke laptops die ruim boven de 1000 gekost hebben. Ik heb er zelf al wel een flink aantal via deze weg aangeschaft en die zijn tot nu toe van een "kanniekapot" kwaliteit gebleken. Verder zijn ze vaak goed upgradebaar, goed toegankelijk voor upgrades en reparaties en zijn onderdelen lang te verkrijgen.
Verder is het garantieverhaal op de goedkopere laptops vaak maar beperkt tot 1 jaartje (tenzij je verlengt natuurlijk).

• De-Hamster
Begrijp ik inderdaad, maar mijn tante gaat echt niet upgraden. Ik verwacht dat zij een nieuwe laptop koopt en dan tot einde looptijd blijft gebruiken. Hoe dan ook is dat bij een tweedehands vaak toch alweer ietsje eerder. De extra prestaties gaat zij niet merken.

Ik ben er best snel uit, dankzij jullie in Post: De-Hamster in "Basislaptop ~€500 voor FB-tante" alleen nog even een Check - Dubbel Check voor mijn verhaal.

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:58
Baloes schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:25:
En dit soort aanbiedingen? : V&A aangeboden: Dell Latitude E6540 i5 / 8GB / SSD / 1080P / Garantie

Met verlicht toetsenbord (superhandig) en fatsoenlijke SSD.

Heel veel laptop voor weinig geld en met garantie. Heb zelf ook een laptop bij deze tweaker gekocht en die was helemaal tiptop in orde... Hij krijgt niet voor niets 155 positieve reviews.
Bedankt voor de tip, vandaag contact gezocht en gekocht. Prima laptop voor de prijs!

To dare is to do

• Baloes
Nice :) Is idd een laptop met mooie specs. Veel plezier ermee!
Pagina: 1