Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Game PC 1000€

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Dit wordt de eerste keer dat ik zelf een pc ga bouwen. Ik heb me zo goed mogelijk ingelezen maar er zijn ongetwijfeld nog puntjes die beter kunnen of die ik verkeerd heb. Graag jullie feedback!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de pc voornamelijk gaan gebruiken voor gamen in 1080p. Denk aan spellen als FIFA, World of Warcraft, Hearthstone, Overwatch, Battlefield 1. Af en toe zal ik op een tweede scherm (waarschijnlijk tv via hdmi) nog Netflix er bij open hebben staan voor zo ver dat interessant is. :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget voor de PC zonder randapparatuur is ongeveer 1000€

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een muis, een HDD pricewatch: WD My Passport Ultra 2TB Zwart en eventueel een scherm, een pricewatch: Samsung Syncmaster 2493HM Zwart

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder een lijstje met onderdelen die ik denk nodig te hebben. Onderaan heb ik een paar van deze onderdelen nog een keer staan omdat ik daar een vraag over heb.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,90€ 209,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 289,-€ 289,-
1NZXT S340 Zwart€ 69,70€ 69,70
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 24,93€ 24,93
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,95€ 89,95
1Cooler Master GM G550M€ 63,95€ 63,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 161,95€ 161,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 995,33

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se. Wel graag een Intel processor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag mijn games op 60 fps spelen en dan uiteraard met de graphics op een zo hoog mogelijke stand. Ook wil ik in ieder geval de komende 3 jaar niks hoeven te vervangen en het liefst de komende 5 jaar.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal vragen waar ik graag antwoord op zou willen hebben!
  • Nog algemene op- of aanmerkingen op de mijn lijstje? Zijn er onderdelen nog niet compatible of zou je uberhaupt een bepaald onderdeel vervangen? Ben zelf niet 100% zeker of alles op het moederbord past en of de voeding goed is.
  • In mijn lijstje heb ik gekozen voor de pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G
    Ik vind de keuze moeilijk tussen de GTX 1060 van verschillende merken. Ik weet zelf eigenlijk niet eens zo goed waarom ik precies deze heb gekozen, behalve dat de reviews prima zijn.

Ook twijfel ik over de optie om een versie van de RX480 te halen in plaats van de GTX 1060. Ik heb zelf alleen maar ervaring met Nvidia, dus daarom neig ik meer naar het vertrouwde (dus de GTX 1060). Ik heb begrepen dat de RX480 meer future proof zou zijn, omdat hij beter presteert met Directx12. Echter zal ik mijn pc vooral de komende 3 jaar gebruiken voor gamen en ik denk dat het daarna minder zal worden.
  • Ik wil misschien nog wel een nieuwe monitor aanschaffen, maar dat hangt van mijn oude scherm af. Kan ik met een budget van 150€ een nieuwe monitor aanschaffen die aanzienlijk beter is dan de Samsung? Zoja, dan zou ik daar graag een aantal suggesties voor krijgen!
Ik zie graag jullie reacties tegemoet!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Lastige case. Wow is CPU intensief terwijl de rest meer op de GPU rust. Voor 1080p is de GTX 1060 een mooie kaart. Zou in dat geval wellicht proberen de CPU een stapje hoger te zoeken. Eventueel kun je nog besparen op het moederbord (h110 chipset) ssd (crucial 525gb model) voeding (corsair 450w) en case (blijft afhankelijk van smaak maar voegt uiteindelijk niets toe aan prestaties van een systeem)

Overigens zou je ook nog kunnen kijken of een 250GB wellicht kan volstaan. Programma's en games hebben profijt van een ssd maar files als muziek en afbeeldingen niet en kunnen derhalve net zo goed op een -veel goedkopere- hdd staan

[ Voor 36% gewijzigd door Switchie op 07-12-2016 01:47 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Switchie schreef op woensdag 7 december 2016 @ 01:40:
Lastige case. Wow is CPU intensief terwijl de rest meer op de GPU rust. Voor 1080p is de GTX 1060 een mooie kaart. Zou in dat geval wellicht proberen de CPU een stapje hoger te zoeken. Eventueel kun je nog besparen op het moederbord (h110 chipset) ssd (crucial 525gb model) voeding (corsair 450w) en case (blijft afhankelijk van smaak maar voegt uiteindelijk niets toe aan prestaties van een systeem)

Overigens zou je ook nog kunnen kijken of een 250GB wellicht kan volstaan. Programma's en games hebben profijt van een ssd maar files als muziek en afbeeldingen niet en kunnen derhalve net zo goed op een -veel goedkopere- hdd staan
Bedankt voor je reactie!

Je zou me dus aanraden om in plaats van de i5 6500 voor de i5 6600 te gaan bijvoorbeeld? Ik had begrepen dat het verschil in prestaties tussen deze twee het verschil in prijs niet echt waard waren. Of zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?

Wat betreft het moederbord ben ik wel tevreden met de B150 chipset. Die heeft iets meer ruimte over voor eventuele upgrades als ik het goed heb.

Ik denk dat ik inderdaad toch wel voor de crucial 525gb SSD ga in plaats van de Samsung! 250gb vind ik wel te weinig dus ik twijfel nu nog een klein beetje tussen de 525gb en de 750gb variant.

De voeding in mijn build kost een tientje meer, maar vind 550 toch wel een fijner idee hebben dan 450W, mocht ik later gaan upgraden oid.

Van cases heb ik maar weinig verstand. Ik heb deze gekozen omdat hij goede reviews had op tweakers voor een prima prijs.

Andere op- of aanmerkingen op mijn build en antwoorden op mijn vragen worden zeer gewaardeerd!

Verwijderd

Een voeding van 550w heeft niks geen nut in een systeem dat maximaal 200w verbruikt. Zelfs 450w is al teveel. Je hebt de Windforce zie ik. Die heeft een 6 pins PCI-E. Dan is de Seasonic G series 360w de beste die je kan nemen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Je zou me dus aanraden om in plaats van de i5 6500 voor de i5 6600 te gaan bijvoorbeeld? Ik had begrepen dat het verschil in prestaties tussen deze twee het verschil in prijs niet echt waard waren. Of zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?
Nee, je ziet niets over het hoofd en hebt het bij het rechte eind. Verschil tussen een 6500 en 6600 is inderdaad geen verschil tussen dag en nacht. Zelfde geldt overigens voor de keuze tussen een i5 6400 en 6500. Bij games is het sowieso vaak de grafische kaart die de zogenaamde 'bottleneck' vormt. Juist om deze reden is het voor game systemen vaak voldoende om de GPU te updaten om weer "up-to-date" te zijn.
Keuze hangt dus beetje af van het budget. Bij een beperkt budget waarbij concessies gedaan moeten worden zou ik eerder kiezen voor een 6500 ipv een 6600 dan voor een GTX 1050 ipv een 1060. Laatste gaat je namelijk meer prestaties kosten. Mocht je echter "voldoende" budget hebben, durf ik wel te stellen dat je voor die 2 tientjes meer, geen slechte keuze maakt als je er een 6600 in plaatst.
Wat betreft het moederbord ben ik wel tevreden met de B150 chipset. Die heeft iets meer ruimte over voor eventuele upgrades als ik het goed heb.
Niet per definitie. Heel simpel gezegd kun je het zo schetsen;
H110 = Instap maar voor 99% van de mensen voldoende functies zoals video output, audio output en netwerkpoortje
B150 = Luxere uitvoering maar niet perse meer functies. Wellicht een extra netwerkpoortje, iets betere audio chip etc. etc. Daarnaast misschien kwalitatief iets betere onderdelen maar die gaan jou qua snelheid niets leveren en betekend daarnaast niet automatisch dat de h110 troep is
Z170 = Luxere bordjes + mogelijkheid tot overclocken van CPU e.d.
Ik denk dat ik inderdaad toch wel voor de crucial 525gb SSD ga in plaats van de Samsung! 250gb vind ik wel te weinig dus ik twijfel nu nog een klein beetje tussen de 525gb en de 750gb variant.
525GB moet haast voldoende zijn. Zoals gezegd merk je alleen verschil bij opstarten van Windows en verschillende programma's en games. Ook inladen van zeer grote bestanden zal profijt hebben, maar bij het openen van een 12MB mp3 bestand ga je in praktijk 0 verschil merken tussen een ssd en hdd.
Daarnaast gaat het je zeker geen extra FPS opleveren. Het level in GTA 5 zal hooguit wat sneller laden (uiteraard wel fijn maar zodra level eenmaal geladen is merk je er niet zoveel meer van)
De voeding in mijn build kost een tientje meer, maar vind 550 toch wel een fijner idee hebben dan 450W, mocht ik later gaan upgraden oid.
Zou deze keuze niet basseren op "een fijner gevoel"
Geloof me, een kwalitatieve 450w is in theorie praktijk ruimschoots voldoende.
Al zou je een systeem kiezen met een overclockbare i7 en een gtx 1080, dan zou een 450 in principe nog volstaan.
Van cases heb ik maar weinig verstand. Ik heb deze gekozen omdat hij goede reviews had op tweakers voor een prima prijs.
Cases zijn persoonlijk. Bij een "doorsnee" systeem bestaan er eigenlijk geen slechte cases en kun je over het algemeen je keus prima basseren op de looks die jou aanspreken.
Dingen als airflow e.d. zijn weinig relevant bij een zuinig systeempje als de jouwe.

[ Voor 23% gewijzigd door Switchie op 07-12-2016 23:26 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren