Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Als nieuwkomer alhier hoop ik dat jullie mij het laatste zetje in de goede richting kunnen geven. Voor mijn nieuwe woning (woonkamer: 5 x 5 meter) ben ik op zoek naar een mooie, maar vooral: goede audioset (puur voor muziek; films kijk ik niet). Onlangs eerst maar eens uitgebreid naar een aantal speakers geluisterd en ik ben er eigenlijk al wel min of meer uit dat dat een paar (twee stuks) CM5 S2 van Bowers & Wilkins moet gaan worden.

Tijdens het luisteren werd deze gekoppeld aan een Rotel A14-versterker (80W). Mooi apparaat, ook om te zien, maar in combinatie met de twee speakers en de Rotel CD14 (CD-speler) gaat 'ie toch behoorlijk dik door het budget heen. Als alternatief werd me de A12 aangeboden. Min of meer hetzelfde type, maar dan met wat minder vermogen (60W i.p.v. 80W). Nog steeds iets boven budget, maar wel een stukje acceptabeler.

Kunnen jullie mij - als objectieve experts - een indicatie geven of deze sterk genoeg is om twee CM5 S2's aan te sturen? Voor de volledigheid: ik luister voornamelijk rustige muziek (koor, klassiek, piano en 'rustige' popmuziek van het type Sky Radio, vooral géén herrie van het type 538 / SlamFM) en heb het volume nooit heel hoog staan, ook omwille van de relatie met de buren. ;)

Ik hoop dat jullie op basis hiervan een goede indicatie kunnen geven. Mocht ik nog dingen vergeten zijn te benoemen, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Alvast hartelijk bedankt voor jullie meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Heb je verder nog specifieke wensen? Zoek je puur een (ouderwetse) versterker of zijn zaken als hdmi input/output, Wi-Fi, bluetooth etc. etc. ook gewenst?
Moet het verder perse van het merk Rotel zijn, of zijn alle suggesties welkom? Welk budget heb je precies?

Uiteindelijk zijn het overigens de speakers die de "sfeer" maken qua geluid. Een versterker zelf zal niet snel het verschil maken tussen "geschikt voor klassieke muziek" of "gemaakt voor de optimale beleving van rock&roll"
Vooral bij een lage belasting ga je dus waarschijnlijk niet veel verschil merken tussen een model van 100 of 5000 euro.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je vlotte respons! Met het oog op de toekomst zijn de zaken die je noemt (HDMI e.d.) zeker een pré. Verder hoeft het niet per se Rotel te zijn hoor, al begreep ik wel dat speakers van Bowers & Wilkins relatief vaak worden aangestuurd door Rotel-apparatuur. Maar mocht je goede alternatieven hebben: kom maar door!

Een ander alternatief dat me werd aangeboden, is de NAD C356BEE. Die is prijstechnisch iets vriendelijker, maar mist bijvoorbeeld wel de mogelijkheid om meerdere digitale bronnen aan te sluiten. Op basis daarvan neig ik toch wat meer naar de Rotel (of iets soortgelijks dat qua mogelijkheden vergelijkbaar is).

Voor wat betreft het budget: ik ging aanvankelijk met een max van 2,5K in mijn hoofd op pad, maar denk dat dat misschien iets aan de voorzichtige kant is als je bedenkt dat een set CM5 S2 al 1.300 euro kost. Een beetje versterker en CD-speler gaan toch al vrij gemakkelijk richting de 2K (of je moet een goedkoop setje halen, maar de kans dat dat afbreuk doet aan de speakers is levensgroot). Ik denk dat 3K-en-een-beetje een reëel streven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Uitgaande van dit budget ga ik even afhaken qua specifiek advies omdat ik weinig bekend ben in dit segment.

Wel paar algemene puntjes die ik nog wel durf te benoemen;
- als je een apparaat zoekt dat inderdaad ook hdmi e.d. doorgeeft spreken ze van een "receicer" ipv "versterker"
- Geluidsbeeld wordt voornamelijk bepaald door speakers zelf en niet door de receiver. Prijsverschil bij dergelijke apparaten wordt vaak bepaald door functies/componenten die niet direct effect hebben op het geluid.
Denk dat als je een blanco case had gepost met een budget a 3700e, je snel uitkomt op het advies om 3000 aan de speakers uit te geven en 700 aan de receiver.
Enfin, denk zelf dat de kans dat een "goedkoper" setje echt afbreuk doet aan de speakers niet echt significant is.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
AUD > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:51
Mijn visie: Helemaal eens met Switchie.

Neem nog iets betere speakers (kijk eens of je ze niet in eindereeks vindt).
Een stel CM8 vind je onder de 2000€
En met de rest koop je de versterker en CD speler.
200€ voor de CD speler is ruim voldoende.
En met 800€ ga je een héél goede versterker vinden.

Het verschil tussen een CD speler van 200€ en 1000€ ga je echt niet horen.

Ik zou de versterker zelfs tweedehands durven kopen. Met 500€ koop je topmateriaal.
Niet te veel in zitten met het vermogen. Op een normaal huiskamervolume is 1-2W meer dan voldoende, en zal je geen verschil merken tussen 60W of 80W.

Als je later connectiviteit wil, kan je nog altijd een media speler aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 07-12-2016 09:38 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:32:

En met 800€ ga je een héél goede versterker vinden.
Ik ben echt heel benieuwd welke heeeele goede versterker jij onder de 1k kunt vinden laat staan onder de 800,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Deze bij voorbeeld:

http://www.homecinemacent...nad-c356bee-graphite.html

Het verschil zit in de speakers, eens boven de 300€ hoor ik geen verschil meer tussen de versterkers of receivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ga helemaal mee in het advies van Tommie12. Speakers en akoestiek maakt het verschil. Speakers zijn zo imperfect (ook de hele goeie) dat daar ongeveer oneindig winst is te halen.

Ik zou dit zelfs met een Rotel RA-11 van 500 euro makkelijk aandurven. Het verschil tussen 40 en 80 watt klinkt heel veel, maar is eigenlijk maar 3db verschil. Dus het moment dat de versterker in problemen komt is maar 3db "harder" dan bij een versterker met 2x zoveel vermogen. Je zou eens moeten luisteren wat dat verschil uitmaakt.

Ik weet dat het gevoelsmatig niet goed voelt. "Een goede speaker verdient een goede versterker", maar dan denk ik dat het goed is om te beseffen dat de techniek van versterking bijna nagenoeg perfect is bij alle 300+ euro versterkers. Ze hebben een surplus aan vermogen, ze hebben een goede voeding, ze kunnen omgaan met redelijk complexe speakers (zolang je niet met elektrostaten speelt ofzoiets extreems) en ze zijn allemaal volledig klankneutraal, zolang ze in hun technisch bereik spelen.

Versterkers en CD spelers (en kabels!) zijn vanaf een bepaalde klasse technisch gewoon helemaal perfect. In wetenschappelijk opgestelde goed gecontroleerde blinde luistertesten hoort niemand verschillen. In dat soort testen geloof ik. Niet zozeer in de subjectieve ervaringen, maar dan komen we meer in de elvendiscussies :).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 07-12-2016 17:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor al jullie reacties, top! Zo te horen is 60W voor mijn gebruik prima. Nu heb ik nog wat alternatieven bekeken, omdat de combi CM5 S2 - A12 - CD14 nog steeds wat over mijn budget heen gaat. Bezuinigen op de speakers is sowieso geen optie, want ik ben er al wel uit dat het de CM5 moet worden. Dat betekent dus dat de Rotel-combi 'ter discussie' staat.

Ik lees zeer positieve verhalen over de (veel beter betaalbare) Cambridge Audio CXA60 i.c.m. de CXC CD-speler. Die biedt weliswaar net wat minder mogelijkheden dan de Rotel-combi, maar zet daar wel een heel aantrekkelijk prijskaartje tegenover. Lijkt mij daarom een zeer interessant alternatief. Een ander alternatief dat me werd aangeboden is de NAD C368 i.c.m. C516, maar die is ook weer wat duurder. Is zo'n Cambridge-combi qua muziekkwaliteit inderdaad zo'n goede keuze als ik op basis van de reviews mag geloven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ga die eens bekijken en beluisteren.
Met jouw budget wordt je met open armen ontvangen.

Persoonlijk vind ik merken als NAD en Cambridge gewoon te duur voor het verschil dat ze bieden tov een midklasse receiver, maar doe gerust, het zijn jouw centen.
Ik heb ooit 3 versterkers in vergelijking gehoord, en kon geen verschil merken.
En geloof me, daar zaten enorme prijsverschillen tussen. (300- 1000 - 3000€)

Hier staat al een jaar of 5 een Pioneer VSX921 te spelen met Kef IQ90 speakers tot volle tevredenheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 10-12-2016 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de kogel is door de kerk: het is de Cambridge-set geworden (CXA60 i.c.m. CXC). Zeer scherpe aanbieding voor ontvangen waarbij ik - inclusief de set CM5 S2, de Bluetooth-ontvanger en de bekabeling - nog ruim binnen het budget kon blijven. Begin volgende week hoop ik e.e.a. te kunnen aansluiten. Dank voor jullie adviezen en meedenken!
Pagina: 1