Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade CPU

Pagina: 1
Acties:

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:19
Hoi allemaal,

Ik heb voor mezelf het besluit genomen dat ik de processor van mijn huidige desktop setup wil upgraden.
De processor is bijna 7 jaar oud en ik merk in diverse games van tegenwoordig dat de CPU de performance tegenhoudt waardoor mijn videokaart niet tot zijn goed recht komt.
Bij Watch Dogs 2 merk ik bijvoorbeeld dat mijn CPU zo goed als continu op 100% draait en de FPS in veel gevallen tot onder de 30 FPS zakt (hoewel dit ook iets te maken zou kunnen hebben met de optimalisatie van de game zelf, zoals bij de eerste?).
Daarnaast heb ik ook gemerkt dat ik met de laatste games regelmatig tegen het probleem aanloop dat deze gebruikmaken van de SSE4.1 instructieset, die totaal niet door mijn huidige CPU ondersteund wordt.
Vooral het laatste baart mij zorgen aangezien ik verwacht dat ik daardoor op kort termijn, los van de performance, helemaal geen nieuwe games meer kan spelen.

Ik gebruik de PC voornamelijk voor het browsen op het internet, het schrijven van software en het spelen van wat games.
Bij het spelen van games probeer ik altijd een framerate van 60 FPS te halen, hoger vindt ik totaal niet interessant.
Daarmee zou ik mezelf denk ik een enthousiaste of casual gamer noemen, maar ook weer geen hardcore gamer. :)

Momenteel heb ik de volgende setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA790XT-UD4P€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC€ 639,99€ 639,99
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4€ 37,95€ 37,95
1Corsair Vengeance CMZ4GX3M1A1600C9B€ 33,10€ 33,10
3OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 120GB€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 788,04

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een nieuwe CPU om in ieder geval de komende jaren weer vooruit te kunnen en mijn huidige videokaart wat beter te kunnen benutten.

Nu heb ik zelf eens zitten kijken en kwam ik op de volgende twee opties uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 258,15€ 258,15
1ASRock Z97 Extreme3€ 108,50€ 108,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 366,65

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 244,95€ 244,95
1ASRock Z170 Extreme3€ 124,50€ 124,50
2Kingston HyperX Fury HX421C14FB/8€ 45,90€ 91,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,25

Aangezien ik de komende jaren vooruit wil zou ik zelf ook kiezen voor de K-varianten van de CPU's i.c.m daarbij horende moederborden.
Momenteel heb ik mijn AMD Phenom II X6 1090T overclocked van 3.2Ghz naar 3.8Ghz en dit bevalt me prima.
Aan het moederbord stel ik niet zo veel eisen. Ik zie echter wel graag minimaal 6 USB poorten en een S/PDIF aansluiting.
Het hebben van meerdere PCIe slots is handig maar is voor mij ook zeker geen eis (heb in het verleden ook nooit gebruikgemaakt van SLI/Crossfire).

Ik twijfel een beetje wat nu verstandig is, kiezen voor een Skylake architectuur of toch voor de oudere Haswell (of misschien dat AMD toch ook nog interessant kan zijn?)...
Het nadeel van de Skylake architectuur is dat ik mijn huidige DDR3 (zo ver ik weet) kan weggooien (niet echt natuurlijk) en nieuw DDR4 RAM moet kopen.
Het DDR3 RAM dat ik momenteel gebruik is echter vrij oud maar ik weet niet in hoeverre je dit in de praktijk gaat merken.

Ook overweeg ik om nog te wachten op de nieuwe Kaby-Lake architectuur die er op kort termijn aan zit te komen, maar van wat ik lees beloofd dit niet veel bijzonders op performance niveau.

Mijn vraag aan jullie is dus wat jullie denken dat de "beste" keuze is in mijn situatie.
Ik zie zelf als voordeel van de Skylake architectuur dat ik beter "voorbereid" ben op de toekomst (ook i.v.m. de 1151 socket t.o.v. 1150 socket) maar het nadeel hiervan vind ik dat ik mijn bestaande DDR3 RAM hier niet voor kan hergebruiken en daardoor toch snel weer €100,00 extra kwijt ben voor nieuw RAM.

Graag hoor ik jullie ideeën/gedachten en alvast bedankt! _/-\o_

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ansich maakt ddr3 en 4 elkaar niet bijster veel in de praktijk. Ook CPU's zijn niet echt significant sneller geworden. Focus lijkt bij Intel (wellicht door gebrek van concurrentie vanuit AMD) vooral op zuinigheid te hebben gelegen.

In praktijk zul je dus waarschijnlijk weinig prestatiewinst merken tussen beide systemen. Toch zou mijn voorkeur uitgaan naar het socket 1151 systeempje.
Puur om het feit dat dit simpelweg het nieuwste platform is (en wellicht op papier ook iets sneller/zuiniger) en daardoor wat meer futureproof.

Voor overclocken zou ik echter dan wel uitwijken naar een z170 chipset mobo ipv b150.
Al denk ik dat, aangezien jij jezelf een "casual gamer" noemt, net zo goed af bent met een i5 6*** cpu op een h110 plankje. Prik hier 16Gb ram op (hoeft echt geen >100 euro te kosten) en je hebt voor de komende jaren een heel mooi systeem. Het geld wat je hierop zou besparen zou je op den duur kunnen aanwenden voor een nieuwe grafische kaart. Denk dat je hier op lange termijn het meeste profijt van hebt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Ollie
Bedankt voor je snelle reactie! :*)

Ik ben het met je eens dat overclocking misschien niet vereist is.
Nu heb ik meteen gekeken en zie ik echter dat het prijsverschil tussen bijvoorbeeld de i5 6600 en de i5 6600K te verwaarlozen valt (dan praat je niet eens over €10,00).

Bij het moederboord zie ik een groter verschil qua prijs.
Daarbij zie ik echter dat er i.c.m. een S/PDIF uitgang vrijwel geen H110 moederborden te vinden zijn.
De enige die ik dan tegenkom is een Gigabyte GA-H110M-HD3 DDR3 (dan zit je toch weer met DDR3 RAM en ik las dat dit voor wat problemen kan zorgen i.c.m. een Skylake architectuur).
Bij de overige chipsets zit je dan weer snel tegen de €100,00 aan en wordt het prijsverschil ook weer erg klein.

Ik zou dan bijna zeggen dat ik voor die paar tientjes dan misschien beter voor de "overclock" setup kan gaan.

Hoe kijk jij hier tegenaan?

PS: Ik heb bij mijn Skylake optie even een Z170 bordje uitgekozen (had dit over het hoofd gezien).

[ Voor 5% gewijzigd door Ollie op 07-12-2016 00:34 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

pricewatch: MSI B150M MORTAR

B150 bordje met spdif uitgang en 4 ddr4 ram sloten.

Verschil tussen k of non-k is inderdaad niet al te groot maar dat zijn natuurlijk niet alle kosten;
- K wordt zonder koeler geleverd, voor leuke koeler met oog op overclock +30 euro
- Mobo zal stuk duurder zijn +80 euro
- Je wilt graag wat sneller ram +40 euro

Dat terwijl de trend met b.v. direct x 12 is om "slimmer" met de processor om te gaan en meer taken bij de (daarvoor gemaakte) grafische kaart neer te leggen

Daarnaast ben je zoals gezegd wat meer future proof. Mocht de 6600 uiteindelijk toch tekort schieten, zijn er inmiddels genoeg fanatiekelingen die een i7 6700 aanbieden voor een goede prijs omdat zij voor het nieuwste van het nieuwste willen gaan.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
Een laag geklokte i5 gaat je niet heel veel helpen, ik zou dan gelijk voor een overklok model gaan als je toch bezig bent.
http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/watch-dogs-2-test-gpu
Jouw 1090T op 3.8GHz zit rond de FX6300.
Van een i5 naar een i7 geeft ook nog een goede 20% winst overigens, wellicht een stap te ver, maar geen slechte investering (ook niet voor enkele andere games).

Dat je een instructieset mist (SSE4.x) maakt overigens niet uit, heeft hooguit een performance impact.
Sterker nog, ik lees over problemen met nieuwe processors omdat de software nog niet volledig bugfree is voor de nieuwe instructieset, bv: http://gearnuke.com/no-ma...x-crashes-sse4-1-support/

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 07-12-2016 02:13 ]

• Ollie
Switchie schreef op woensdag 7 december 2016 @ 00:58:
pricewatch: MSI B150M MORTAR

B150 bordje met spdif uitgang en 4 ddr4 ram sloten.

Verschil tussen k of non-k is inderdaad niet al te groot maar dat zijn natuurlijk niet alle kosten;
- K wordt zonder koeler geleverd, voor leuke koeler met oog op overclock +30 euro
- Mobo zal stuk duurder zijn +80 euro
- Je wilt graag wat sneller ram +40 euro

Dat terwijl de trend met b.v. direct x 12 is om "slimmer" met de processor om te gaan en meer taken bij de (daarvoor gemaakte) grafische kaart neer te leggen

Daarnaast ben je zoals gezegd wat meer future proof. Mocht de 6600 uiteindelijk toch tekort schieten, zijn er inmiddels genoeg fanatiekelingen die een i7 6700 aanbieden voor een goede prijs omdat zij voor het nieuwste van het nieuwste willen gaan.
Dat is inderdaad ook een interessant bordje.

Ik zou bijna zeggen dat ik geen andere koeler nodig ga hebben voor overclocking doeleinden.
Als ik kijk naar de temperaturen die ik nu bereik met mijn overclocked AMD processor dan zou ik denken dat dit voor een (meer energiezuinige) Intel processor geen probleem zou moeten zijn.
Daarnaast las ik dat de Mugen 4 ook geschikt is voor een 1151 socket.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar het moederbord dat ik aan mijn OP toegevoegd heb, dan is het verschil €50,00.
Dit vind ik persoonlijk best het geld waard om dan "overclock-ready" te zijn, maar dit is wel een van de goedkoopste Z170 moederborden die ik kon vinden.

Sneller RAM had ik zelf nog niet aan gedacht.
Is dit inderdaad een vereiste om een processor goed te kunnen overclocken?
Ik heb hier namelijk met mijn huidige processor-overclock geen rekening mee gehouden.
mitsumark schreef op woensdag 7 december 2016 @ 02:11:
Een laag geklokte i5 gaat je niet heel veel helpen, ik zou dan gelijk voor een overklok model gaan als je toch bezig bent.
http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/watch-dogs-2-test-gpu
Jouw 1090T op 3.8GHz zit rond de FX6300.
Van een i5 naar een i7 geeft ook nog een goede 20% winst overigens, wellicht een stap te ver, maar geen slechte investering (ook niet voor enkele andere games).

Dat je een instructieset mist (SSE4.x) maakt overigens niet uit, heeft hooguit een performance impact.
Sterker nog, ik lees over problemen met nieuwe processors omdat de software nog niet volledig bugfree is voor de nieuwe instructieset, bv: http://gearnuke.com/no-ma...x-crashes-sse4-1-support/
Bedankt voor de suggestie wat betreft de i7, maar ik vind een bedrag rond de €250,00 een mooie prijs voor een nieuwe processor.
Ik denk dat ik daarom maar even gefocust blijf op de i5 reeks.

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het gewoon simpelweg niet mogelijk om een game te spelen die gebruikmaakt van SSE4.1 instructies op een processor die dit niet ondersteunt.
Een voorbeeld hiervan is No Man's Sky. Deze heb ik tijdens de release gekocht en kon ik in het begin gewoon niet eens opstarten i.v.m. deze instructieset (crashte op het moment dat de SSE4.1 instructies aangeroepen werden).
Later hebben de ontwikkelaars een patch uitgebracht om de vereiste instructieset te verlagen, waarna ik de game wel kon opstarten en spelen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:16
13 december onthult AMD haar nieuwe Summit Ridge processoren en 5 januari gaan Intel haar Kaby Lake processoren voor de desktop verkopen, misschien wil je dus nog een maandje wachten.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:42
kolsthoorn schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:51:
[...]
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het gewoon simpelweg niet mogelijk om een game te spelen die gebruikmaakt van SSE4.1 instructies op een processor die dit niet ondersteunt.
Een voorbeeld hiervan is No Man's Sky. Deze heb ik tijdens de release gekocht en kon ik in het begin gewoon niet eens opstarten i.v.m. deze instructieset (crashte op het moment dat de SSE4.1 instructies aangeroepen werden).
Later hebben de ontwikkelaars een patch uitgebracht om de vereiste instructieset te verlagen, waarna ik de game wel kon opstarten en spelen.
Ze hebben gewoon een fout gemaakt, dat er een patch voor nodig is zegt meer over de ontwikkelaar dan over jouw processor.

De games die niet speelbaar zijn/waren vanwege het ontbreken van een instructieset op een oudere processor zijn dan ook op 1 hand te tellen.

Het missen van een instructieset kost je hooguit efficiëntie/performance.

• Ollie
Ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit maar ik neig wel naar een i5 6600K i.c.m. een Z170 mobo.
Desondanks wil ik nog steeds graag weten wat anderen zouden doen!
Balance schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:50:
[...]

13 december onthult AMD haar nieuwe Summit Ridge processoren en 5 januari gaan Intel haar Kaby Lake processoren voor de desktop verkopen, misschien wil je dus nog een maandje wachten.
Oh, ik wist niet dat AMD zo snel ook iets nieuws gaat onthullen. Daar kan ik uiteraard op wachten.

Zoals ik in mijn OP al aangaf twijfel ik ook of ik moet wachten op Kaby Lake, maar van wat ik lees belooft dit niet veel bijzonders op prestatie gebied.
Daarnaast heb ik gekeken naar de prijs van de Haswell processoren na de release van Skylake maar deze zijn tot mijn verbazing niet eens een beetje gezakt in prijs.
Voor een prijsdaling hoef ik daarom denk ik ook niet te wachten op Kaby Lake.
mitsumark schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:28:
[...]

Ze hebben gewoon een fout gemaakt, dat er een patch voor nodig is zegt meer over de ontwikkelaar dan over jouw processor.

De games die niet speelbaar zijn/waren vanwege het ontbreken van een instructieset op een oudere processor zijn dan ook op 1 hand te tellen.

Het missen van een instructieset kost je hooguit efficiëntie/performance.
Ik ben het inderdaad met je eens dat de games waar dat het geval is op één hand te tellen zijn.
Waar ik alleen bang voor ben/was is dat ontwikkelaars op een bepaald moment wellicht toch voor de wat 'makkelijkere' instructiesets gaan kiezen aangezien de processoren die deze niet ondersteunen toch al oud zijn.

• Ollie
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een i5 7600K i.c.m. een ASRock Z170 Extreme4 MB en 2x8GB Corsair 3000Mhz DDR4 RAM.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips/informatie.
Hopelijk kan ik hiermee de komende tijd weer vooruit. :)
Pagina: 1