glasvezel transportleiding voor de deur, maar ik heb 8mbit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag,
Ik woon in het Friese buitengebied; nu blijkt dat er voor de deur een glasvezeltransportleiding (tussen tussenstations? )langsloopt.
Ik zou hierop graag aangesloten willen worden, maar weet niet waar ik terechtkan. Nu moet ik met een adsl lijn internetten en kom ik op max 8M/bit.er is geen aanbieder welk wel snel internet aanbied.
Ik ben best bereid eea te investeren, maar waar moet ik beginnen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik;
interactieve tv van KPN, laptops, ipads, telefoons: Eigenlijk alle soorten; windows, apple, android.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
contact met de gemeente, kpn, ziggo etc.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ziggo, Tele2, Eurofiber en KPN zijn leveranciers van glas. Je kunt bij hun een offerte opvragen. Als je nearnet bent, zijn er soms leuke acties. Alleen reken wel op maandelijks 300 a 400 euro voor een 50 mbit verbinding.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 06-12-2016 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt Trommelrem; ik zal het eens proberen bij EuroFiber & Tele2: Ziggo gaat ook een offerte sturen; inmiddels een week of 6 geleden, dus of die er nog op terug komen vraag ik me af... KPN zegt dat het niet kan; 8 M/bit is prima....:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
KPN gaat echt niet een glasvezeltje opgraven en jou er op aansluiten. Als je er duizenden euro's voor overhebt misschien wel. Anders echt niet. Andere partijen gaan ook gewoon heel veel geld rekenen voor een aansluiting.

Het is dus eigenlijk niet haalbaar voor de gewone consument.

Ziggo levert via coax (zakelijk ook glas, maar die kans lijkt me klein), je zou dat inderdaad kunnen proberen. Maar ik geef dat ook niet veel kans. Dan kun je beter een 4G verbinding pakken.

De provincie Friesland wilde graag wel alles gaan verglazen, alleen is dat plan helaas weer opnieuw uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
Of kijk hier eens: https://www.mijnaansluiting.nl/

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
HvanderT schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:16:
KPN gaat echt niet een glasvezeltje opgraven en jou er op aansluiten. Als je er duizenden euro's voor overhebt misschien wel. Anders echt niet. Andere partijen gaan ook gewoon heel veel geld rekenen voor een aansluiting.

Het is dus eigenlijk niet haalbaar voor de gewone consument.
Wij hebben een particulier in Irma. Die was heel toevallig nearnet en heeft glas laten graven tijdens een actieperiode. Voor een habbekrats is er glas gelegd: volgens mij voor minder dan een paar tientjes, maar wel met een driejarig contract.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 07-12-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ben niet helemaal op de hoogte,
qoute: Wij hebben een particulier in Irma? is dat een plaats oid? of wat word daar mee bedoeld?
Nearnet; dit is volgens mij redelijk van toepassing, ik kom er alleen maar erg slecht achter wie de eigenaar is van de glasvezelkabel welke voor mijn huis langsloopt in de weg/fietspad tussenberm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
Je kan geluk hebben maar meestal zijn de kosten wel een klap hoger. irma is het ordersysteem van Routit, een zakelijke provider.
Maar goed, je moet eerst uitzoeken van wie die vezels zijn. Die partij (of een wholesaler) zal daar wat mee kunnen. Maar dan nog is de vraag of ze dat willen doen. Voor hetzelfde geld is het een 'backbone' waar ze principieel geen klantaansluitingen op willen doen.

Meeste kans heb je bij KPN, Eurofiber of Relined. Die hebben vrij veel infra liggen. KPN.. tja, je moet wel op de goede afdeling zien te komen. Dat kan al lastig zijn.

De gemeente kan zien van wie die leiding is (er is immers ooit een vergunning voor gegeven). De vraag is alleen of ze dat willen uitzoeken.

Andere optie is om een (zakelijke) provider te vragen. Die kunnen meestal wel een postcodecheck doen van diverse providers/infra boeren. Menig tweaker kan dat ook wel voor je :)
't is alleen soms wat lastig, omdat gebieden er wel instaan, maar de infra ertussenin niet altijd. 't kan dus best zijn dat je daardoor beschouwd wordt als 'off net' (ver buiten het gebied) terwijl de buis langs je huis ligt.

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 07-12-2016 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens aan de slag gaan met de opties; eerst maar eens de kabel opzoeken en doorsteken; komt er vanzelf een bedrijf de boel repareren, daar maar eens een praatje mee maken ;-)

Zal beginnen met een kliq melding (kadaster) hopelijk staat daar een eigenaar van de kabel bij staan.

ik zal eens kijken of een dezer bedrijven iets hebben liggen. Het blijft gewoon lastig om de juiste personen/bedrijven boven water te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoe weet je dan uberhaubt of die glasvezel wel daadwerkelijk voor internetdoeleindern bedoeld is?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 13-09 13:23
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:50:
alvast bedankt Trommelrem; ik zal het eens proberen bij EuroFiber & Tele2: Ziggo gaat ook een offerte sturen; inmiddels een week of 6 geleden, dus of die er nog op terug komen vraag ik me af... KPN zegt dat het niet kan; 8 M/bit is prima....:-(
Het is schijnbaar druk bij ziggo, heb laatst ook een offerte voor het laten graven van een kabel aangevraagd werd aan te telefoon vermeld dat dit 6 tot 8 weken kom duren

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
DJSmiley schreef op woensdag 7 december 2016 @ 18:39:
De gemeente kan zien van wie die leiding is (er is immers ooit een vergunning voor gegeven). De vraag is alleen of ze dat willen uitzoeken.
Als je dat via een Wob doet dan zijn ze verplicht je die informatie toe te sturen. Doen ze dat te laat, dan kun je tot 1260 euro krijgen, waarmee je de kosten kunt dekken voor de aanleg :+

Bij Coax geldt overigens dat Ziggo de eerste 700 euro voorschiet bij een tweejarig contract. Met een beetje geluk ben je voor 300 euro klaar.
Pagina: 1