Toon posts:

DOS client verbinden met samba share

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• twaxie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05 15:34
Ik probeer met een oude computer onder DOS gegevens te lezen van, en weg te schrijven naar, een samba share. Onder windows 98 lukt dit wel. Ik heb een share gedefinieerd voor anonieme toegang. Onder Windows 98 kan ik daar bij. Als ik onder DOS probeer een mapping te maken met commando:
net use s: \\server\share
krijg ik de melding dat het wachtwoord ongeldig is. Na opnieuw Invoeren van wachtwoord krijg ik de melding
Error 5: Access has been denied
Als ik probeer de shares weer te geven met commando:
net view \\server
Krijg ik dezeflde foutmelding (error 5: ...)
...
Ik draai Samba server 4.2.10 op een Debian 8 server.
...
Ik denk dat het probleem te maken heeft met versleuteling. Microsoft heeft dat na Windows XP aangepast, en ik vermoed dat Samba server dezelfde, of vergelijkbare beveiliging gebruikt. Ik ben daarover het een en ander tegengekomen op internet, heb echter niet kunnen vinden hoe ik de beveiliging omlaag kan brengen.

Om dit te testen heb ik geprobeerd om een netwerkverbinding tot stand te brengen met Windows computers. Met een Windows Vista systeem lukt het niet, met een Windows XP systeem lukt het wel. Ik weet dus zeker dat de DOS client wel een werkende netwerkverebinding heeft. Windows Vista gebruikt bij mijn weten de nieuwe beveiligings methodiek. Ik weet echter ook niet hoe dit uit te schakelen op Windows Home. Op de Professional edities van Windows Vista en hoger doe je dit via het lokale beveiligings beleid.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
...

Alle reacties

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:42
Kun je eens in je logs kijken bij Samba wat er staat? Je hebt goed kans dat het wachtwoord wel correct is, maar dat het protocol dat gebruikt word te oud is. Je zou dan in Samba moeten instellen dat een ouder protocol ook akkoord is.

• twaxie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05 15:34
In welke log moet ik kijken? Volgens mijn configuratie instellingen worden logs weggeschreven onder /var/log/samba, en dan per machine een aparte logfile.
Inhoud log.nmb:
[2016/12/06 23:11:17, 0] ../source3/nmbd/nmbd.c:908(main)
nmbd version 4.2.10-Debian started.
Copyright Andrew Tridgell and the Samba Team 1992-2014
[2016/12/06 23:11:17.796174, 0] ../lib/util/become_daemon.c:124(daemon_ready)
STATUS=daemon 'nmbd' finished starting up and ready to serve connections
[2016/12/06 23:11:40.265316, 0] ../source3/nmbd/nmbd_become_lmb.c:397(become_local_master_stage2)
Samba name server SERVER is now a local master browser for workgroup WGTEST on subnet 192.168.1.1
Inhoud log.smb:
[2016/12/06 23:11:18, 0] ../source3/smbd/server.c:1241(main)
smbd version 4.2.10-Debian started.
Copyright Andrew Tridgell and the Samba Team 1992-2014
[2016/12/06 23:11:18.271603, 0] ../lib/util/become_daemon.c:124(daemon_ready)
STATUS=daemon 'smbd' finished starting up and ready to serve connections
Unable to connect to CUPS server localhost:631 - Bad file descriptor
failed to retrieve printer list: NT_STATUS_UNSUCCESSFUL
De log-file voor de dos-client is leeg.
Ik denk inderdaad dat ik een ouder protocol moet inschakelen, maar ik weet niet welke, en ook niet hoe.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zag in m'n korte Google tocht iets met 'lanman auth = yes' toevoegen in het [global] deel en een ander had het over 'encryption = no' toevoegen. Check even de manpage van smb.conf, wie weet zie je daar een optie dat niet standaard in de config staat maar wel nodig is voor DOS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:12
Het antwoord van HoT, hierboven, is correct. Dat betekent wel dat je een probleem gaat krijgen wanneer je computers van voor W98S2 en na W98 in dezelfde Samba-werkgroep wilt gaan gebruiken.Op http://www.tldp.org/HOWTO/SMB-HOWTO-7.html vind je hierover nog meer lezenswaardigs.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee