Toon posts:

Ccleaner (drive wiper) onverwacht snel klaar...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een laptop verkopen maar zeker weten dat de volgende eigenaar geen gegevens terug kan halen. Ik wil hem niet zonder HD verkopen, want dat levert niet heel veel op.

Wat ik gedaan heb:
Windows installatie cd erin, herstart, bestaande partities verwijderen en nieuwe aanmaken en deze formatteren.
Na de installatie van windows (probleemloos verlopen) heb ik via een stick Ccleaner erop gezet en dan via tools naar Drive Wiper. De betreffende HD geselecteerd en hem ingesteld op 7x overschrijven.

Tot zover geen problemen: hij begon er netjes mee, na een paar minuten bleef er in beeld staan dat hij er nog 13 uur over zou doen. (de eerste paar minuten zie je hem nog een beetje zoeken naar de verwachte duur)
Twee uur later gaf hij echter aan dat hij klaar was! (geen foutmeldingen oid)

Kan ik er nu van uit gaan dat hij zijn werk goed heeft gedaan? Het betreft een HD van 600 GB waar alleen een kale installatie (zonder updates) van windows 10 op staat en ik heb geselecteerd dat hij alleen lege ruimte moest "wipen"...

Alle reacties

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 19:15
Drive wiper van CCleaner zet allle ''1'' op ''0''
Dat kan soms snel gaan als er niet veel op staat, gezien je kort ervoor een format hebt uitgevoerd.

Als je veel data erop had staan, zal de drive wiper ongetwijfeld er wel wat langer over doen.

DPC Chef-kok :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom niet gewoon cipher /w:c

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, waarom niet die, waarom niet één van de vele andere tools... bedankt voor de tip maar ccleaner kende ik al en deze tool wordt op zeer veel plekken aangeraden.

Kan ik er dan van uit gaan dat hij gewoon een inschatting maakt obv schijfformaat in niet op basis van hoeveel er op staat/stond?

Het gekke vind ik dat ik hem instel op lege ruimte wissen, dan zou hij toch een berekening over de daadwerkelijk lege ruimte moeten maken? Of is de tijd afhankelijk van wat er ooit op die schijf in die nu lege ruimte heeft gestaan? Dat ruimte die altijd leeg is gebleven vóór het partitioneren en formatteren geen tijd kost?

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens niet handig:

Ik had hem opnieuw aan het wissen gezet, maar de laptop werd vannacht automatisch uitgeschakeld. Hing gewoon aan de stroom. Zou energiebeheer niet hebben gezien dat hij "bezig" was??
Heb nu alles maar even zo ingesteld dat hij niet zelf uitschakelt....

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 07:45:
...waarom niet één van de vele andere tools...
Omdat die standaard in windows zit ?

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 07-12-2016 09:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dan is de reden dat deze "leek" die optie niet kende, en de sites die ik geraadpleegd heb repten daar ook niet over, alleen over ccleaner, dban en nog wat van die downloadbare programmaatjes.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:54
Heb het idee dat TS alleen met ccleaner wil werken en niet met andere tools wil werken ondanks sugesties van andere tweakers. Mogelijk werkt je tool niet omdat het alles op 0 wil zetten terwijl lege ruimte altijd 0 is. Mischien moet je eens een andere tool / optie gebruiken die random troep op je schijf gooit zoals bijv wat je noemde dban.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
@ndeleeuw, waar lees je van mij dat ik alleen met Ccleaner wil werken??

Inmiddels (na het aanpassen van de energie instellingen zodat hij niet uitschakelt) is het gelukt met zowel de interne HDD als een externe HDD.

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Ik weet niet precies hoe CCleaner werkt, maar als het file-based is dan hoeft het ook niet te verbazen dat hij snel klaar is: omdat je eerst een format gedaan hebt zijn alle filesystem meta-data voor het oog van CCleaner verdwenen - en dus werkt het niet meer want hij kan niks meer vinden.

Een ander probleem is dat er na een format nog fragmenten op de schijf rondslingeren die alleen uit het filesystem zijn gedonderd, maar niet letterlijk met nullen overschreven.

DBAN http://www.dban.org/
Die heeft ook een functie om alleen nullen te schrijven. werkt best aardig maar zorgt ook regelmatig voor tranen omdat het heel makkelijk is om méér schijven leeg te gooien dan je eigenlijk bedoelt had. Let op! dit programma haalt het liefst hele schijven in één keer leeg en partities trekt het zich niks van aan. 8) . Als je het wil gebruiken, lees je goed in en vraag anders om hulp.

cipher /w:c
doet iets soortgelijks als DBAN alleen houd het je bestaande bestanden en partities heel. Dat werkt dus alleen als je van te voren alle privacy gevoelige dingen ook heb weggegooid met relevante tooltjes (zoals CCleaner)

ik zou zeggen
cipher /w:c

En als je echt zeker wil zijn
DBAN gevolgd door reinstall. Maar als je jezelf als leek beschouwd, niet doen.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:54
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 16:28:
@ndeleeuw, waar lees je van mij dat ik alleen met Ccleaner wil werken??

Inmiddels (na het aanpassen van de energie instellingen zodat hij niet uitschakelt) is het gelukt met zowel de interne HDD als een externe HDD.
In het feit dat je alleen gebruik wil maken van een hele smalle toolset en alleen die smalle toolset en dat je alle andere sugesties een beetje in de wind slaat

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1