NUC voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hi allemaal! Ik ben binnenkort jarig, en mijn ouders willen graag mijn fotografiehobby ondersteunen door mij een laptop te geven waar ik wat fotobewerking op kan doen (lightroom of darktable, photoshop of GIMP). Met mijn huidige laptop, een oud beestje dat Linux Elementary OS draait, is dat simpelweg niet te doen. Na wat rondkijken ben ik tot de conclusie dat wellicht niet een laptop maar een mini-pc een beter idee is.
Ik heb geen behoefte aan mobiliteit en op de bank op schoot pak ik telefoon of tablet. Ik heb wel behoefte aan een compact systeem met weinig kabels, waar ik geen permanente werkplek voor hoef in te richten. Ik zit er dus aan te denken om een soort all-in-one te maken met een degelijke monitor en een NUC of iets vergelijkbaars.
Ik heb er geen problemen mee om zelf de boel in elkaar te schroeven, als ik daarmee een systeem heb dat goed aan mijn behoeften voldoet.
Ik game niet (meer) en verwacht dit ook niet echt te gaan doen. Wat ik wel doe is dus foto- en videobewerking, wat code schrijven, en ik klooi wel eens wat aan met Ableton Live of ander DAWs. Verder het huis-tuin-en-keukenwerk. En het hoeft echt niet allemaal super snel en flitsend, dat lijkt me met dit budget niet haalbaar.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja, mijn ouders betalen, en we hebben het hier niet over gehad. Ik denk dat er een psychologische grens ligt rond de €1000 euro. Met veel meer voel ik me in elk geval niet comfortabel als een verjaardagcadeautje :+

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope. Ik heb nog een externe harde schijf liggen van 1TB en een goedkoop draadloos TOBO+muis setje.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Core i5 of i7 desktop CPU?
  • dedicated of onboard GPU?
  • 8 of 16 GB RAM?
  • SSD, hoe groot?
  • NUC barebone of kit of vergelijkbare formfactor?
  • IPS monitor, minimaal FullHD. Hier komt misschien later nog een tweede bij. Kan eventueel ook op mijn 4K TV aansluiten.
  • Windows 10 licentie
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals gezegd wil ik het systeem eigenlijk tevoorschijn kunnen halen als ik ermee aan de slag ga. Als de monitor en NUC een geheel vormen, en het TOBO+muis draadloos zijn en ook de netwerkverbinding via WiFi loopt, hoef ik alleen maar de stroomkabel in te steken.

Ga je overklokken?
Hoewel ik hier wel ervaring mee heb en open voor sta, wil ik de boel liever gewoon aansluiten en aan de slag. Hoef er niet de laatste druppel performance uit.

Wat verwacht je van ons?
Het is al even geleden dat ik zelf PCs gebouwd heb en ik ben dus niet helemaal goed meer op de hoogte. Ik hoop dus vooral op jullie advies van wat er nu gangbaar is, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Daarnaast heb ik geen ervaring met de formfactor van de NUC, en weet dus niet waar ik op moet letten. Van alle bovenstaande componenten kan ik eigenlijk wel hulp gebruiken met de keuze die het best aansluit bij mijn wensen. Alvast heel erg bedankt. Ik hoop dat ik volledig geweest ben, en anders pas ik deze post nog aan.

PS, mocht een laptop of PC of AIO een betere optie zijn, dan hoor ik het ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 18:15
Veel fotografietoepassingen (alsook Photoshop) maken sinds enige jaren gebruik van de kracht van de GPU voor het renderen, dus misschien dat wel in het achterhoofd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
BramVroy schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:59:
Feel fotografietoepassingen (alsook Photoshop) maken sinds enige jaren gebruik van de kracht van de GPU voor het renderen, dus misschien dat wel in het achterhoofd houden.
Is het überhaupt mogelijk om een grafische kaart in zo'n kastje te stoppen? Of zijn de betere onboard GPUs afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mac mini geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
Ik ben geen groot liefhebber van OSX en vendor lock in. Maar als dit een beter systeem oplevert, dan is het wel een optie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_Gnoe_ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:14:
[...]
Is het überhaupt mogelijk om een grafische kaart in zo'n kastje te stoppen? Of zijn de betere onboard GPUs afdoende?
Dat hangt zeer sterk af van jouw werkzaamheden. Werk jij actief met photoshop en gebruik je alle mogelijkheden of blijft het bij wat contrast aanpassen op je vakantie foto's? Voor dat laatste kan je prima met enkel CPU kracht uit de voeten.

Een NUC is echt zeer klein, daar past geen losse videokaart in. De gemiddelde videokaart is qua afmetingen al langer dan een NUC.

Hoe klein wil je het systeem hebben? Moet het echt achterop een monitor te schroeven zijn of is een micro ATX danwel mini ITX behuizing ook afdoende? Dan heb je in feite maar drie kabels; twee stroom kabels en een kabel van computer naar monitor. Dan kan je wel geld besparen en meer vermogen krijgen doordat je niet tot de formfactor van een NUC beperkt bent.

Is de pricewatch: Thermaltake Core V1 Zwart bijvoorbeeld acceptabel? Is een vrij kleine behuizing waar je wel een dedicated GPU in kwijt kan tezamen met desktop hardware.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 06-12-2016 17:29 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
Tsurany schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:26:
[...]

Dat hangt zeer sterk af van jouw werkzaamheden. Werk jij actief met photoshop en gebruik je alle mogelijkheden of blijft het bij wat contrast aanpassen op je vakantie foto's?

Een NUC is echt zeer klein, daar past geen externe videokaart in. De gemiddelde videokaart is qua afmetingen al langer dan een NUC.

Hoe klein wil je het systeem hebben? Moet het echt achterop een monitor te schroeven zijn of is een micro ATX behuizing ook afdoende? Dan heb je in feite maar drie kabels; twee stroom kabels en een kabel van computer naar monitor. Dan kan je wel geld besparen en meer vermogen krijgen doordat je niet tot de formfactor van een NUC beperkt bent.
Het neigt meer naar contrast aanpassen van vakantiefoto's denk ik. Maar dan wel bulkacties in Darktable op mijn in RAW geschoten foto's. Als zo'n actie even moet pruttelen nadat ik hem in gang zet is OK, maar tijdens het werken wil ik niet constant zitten wachten.
Een NUC achterop een monitor lijkt mij wel een zeer elegante oplossing. Bij een micro-atx zie ik mezelf toch niet zo snel elke keer dat ding opbergen en tevoorschijn halen als ik aan het werk wil. Maar ik ben nog vroeg in het proces, misschien verander ik van gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan zou ik voor een Intel NUC gaan (type afhankelijk van de door jouw gewenste CPU kracht), deze vol stoppen met het maximaal mogelijke geheugen, SSD van het gewenste formaat erbij nemen en de vesa mount kit erbij. Dan enkel nog een monitor uitzoeken met vesa bevestigingsmogelijkheden. Dan schroef je de NUC achterop je monitor en heb je enkel twee keer stroom kabels nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
Als ik een i7 wil (lijkt me wel toch?) kom ik overal de i7 5557U Dual-Core (3.10 GHz) als snelste optie tegen. Dit is een energiezuinige laptopprocessor toch? Met 'slechts' twee cores. Als ik de i7-6770HQ wil, met ook een betere onboard GPU, kom ik uit bij de 'Skull Canyon NUC' en wordt het zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC6i7KYK (Skull Canyon)€ 599,-€ 599,-
1LG 29UM58-P Zwart€ 199,-€ 199,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 24,93€ 24,93
1Corsair Vengeance CMSX16GX4M2A2666C18€ 115,-€ 115,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 131,17€ 131,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,10

[ Voor 12% gewijzigd door _Gnoe_ op 06-12-2016 20:16 . Reden: Geheugen gewijzigd naar SODIMM ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:20
Een Skylake NUC met i5 heeft Intel Iris graphics, voor een iGPU is dat redelijk snel (nog altijd trager dan een dedicated GPU natuurlijk). Dus de pricewatch: Intel NUC NUC6i5SYK of pricewatch: Intel NUC NUC6i5SYH. Voor zover ik weet zijn dit de enige mini-pc's met i5 en Iris graphics. Het blijft een 15 watt dual-core, dus niet zo snel als de Skull Canyon met zijn 45 watt quad-core, maar is dan ook wel een stuk goedkoper.

Apparaten met mobiele quad-cores (of het nou mini-pc's of laptops zijn) zijn altijd vrij prijzig, maar dan krijg je wel prestaties die in de buurt komen van een desktop.

Voor hetzelfde geld kan je natuurlijk ook een nog weer een stuk krachtiger mini-ITX-systeem met dedicated GPU bouwen, maar dat kan je niet echt goed achterop je monitor hangen. Je kan eens wat mini-ITX behuizingen gaan bekijken om te vergelijken met de NUC vorm-factor.

EDIT: Staar je trouwens niet blind op de termen "i7" of "i5". Dat zijn marketingnamen. De U-processors zijn allemaal dual-cores met hyperthreading, of ze nou i3, i5 of i7 heten, en lijken dus vooral op zuiniger varianten van de desktop i3.

[ Voor 10% gewijzigd door thomas_n op 06-12-2016 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 22:29
Houd er wel rekening mee dat 13 december AMD hun nieuwe Summit Ridge processoren aankondigen en dat Intels Kaby Lake 5 januari in de verkoop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
thomas_n schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:35:
Een Skylake NUC met i5 heeft Intel Iris graphics, voor een iGPU is dat redelijk snel (nog altijd trager dan een dedicated GPU natuurlijk). Dus de pricewatch: Intel NUC NUC6i5SYK of pricewatch: Intel NUC NUC6i5SYH. Voor zover ik weet zijn dit de enige mini-pc's met i5 en Iris graphics. Het blijft een 15 watt dual-core, dus niet zo snel als de Skull Canyon met zijn 45 watt quad-core, maar is dan ook wel een stuk goedkoper.

Apparaten met mobiele quad-cores (of het nou mini-pc's of laptops zijn) zijn altijd vrij prijzig, maar dan krijg je wel prestaties die in de buurt komen van een desktop.

Voor hetzelfde geld kan je natuurlijk ook een nog weer een stuk krachtiger mini-ITX-systeem met dedicated GPU bouwen, maar dat kan je niet echt goed achterop je monitor hangen. Je kan eens wat mini-ITX behuizingen gaan bekijken om te vergelijken met de NUC vorm-factor.

EDIT: Staar je trouwens niet blind op de termen "i7" of "i5". Dat zijn marketingnamen. De U-processors zijn allemaal dual-cores met hyperthreading, of ze nou i3, i5 of i7 heten, en lijken dus vooral op zuiniger varianten van de desktop i3.
OK, maar dan blijft wel de vraag of die dual core i5 met zijn Iris graphics een beetje trekt wat ik van hem vraag. De quad i7 met de Iris 580 Pro lijkt dit wel aardig aan te kunnen. Al lees ik dat hij dan lawaai maakt en gaat throttlen.

Ik ben ook even naar een mITX aan het kijken, maar voor de prijs van de Skull Canyon (€599) vind ik geen:
  • i7-6700
  • moederbord
  • mITX behuizing
  • voeding
  • koeling
  • grafische kaart (de onboard GPU van de desktop CPU is veel minder dan de Iris 580 PRO)
OK, de performance zal door de dedicated GPU hoger liggen, maar volgens mij ben ik meer geld kwijt en kan ik geen compact all-in-one-achtig systeem maken (kan evt. wel een kastje knutselen en wegwerken en een wat langere HDMI kabel gebruiken). De vraag is of ik die extra performance nodig heb, aangezien ik niet ga gamen. Of lukt het jullie om een dergelijk systeem samen te stellen voor die prijs?
Balance schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:40:
[...]

Houd er wel rekening mee dat 13 december AMD hun nieuwe Summit Ridge processoren aankondigen en dat Intels Kaby Lake 5 januari in de verkoop gaat.
OK, en komen daar dergelijke producten voor uit? Hoe lang na release ligt er zoiets in de schappen? Ik heb geen haast, dus wil daar best even op wachten als het de moeite waard is. Of als het voor een price drop zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-05 22:29
AMD's Summit Ridge blijft even afwachten, 13 december worden ze aangekondigd en vermoedelijk zijn ze begin januari te koop.

Intel's Kaby Lake ligt daadwerkelijk 5 januari in de schappen.

De kans is ook best aanwezig dat Intel door AMD simpelweg in prijs omlaag moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Alternatieven voor de Skull Canyon zijn pricewatch: ASRock DeskMini 110 en een Shuttle als de pricewatch: Shuttle XPC slim Barebone DH170, pricewatch: Shuttle XPC slim XH110, pricewatch: Shuttle XPC slim DH110 en pricewatch: Shuttle XPC slim XH110V. Een i7-6700 erin, 16GB ram een een M2 ssd en je hebt een sneller systeem dan de NUC.
De Iris 580 Pro voegt eigenlijk niets toe tov de HD 530 van de desktop i7. De HD 530 doet ook alles wat je wil, de extra snelheid heb je niet nodig.

Alternatief voor bovenstaande kan een In Win Chopin zijn. De zilverkleurige is erg slecht leverbaar, de onderstaande zwarte uitvoering een stuk beter.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 331,95€ 331,95
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI€ 105,95€ 105,95
1In Win Chopin Zwart€ 89,10€ 89,10
1Iiyama ProLite XB2483HSU-B2DP Zwart€ 174,49€ 174,49
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 22,32€ 22,32
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 89,95€ 89,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 235,50€ 235,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.049,26

Voor ongeveer €1000,- heb je ook een leuk en snel compact systeem met aparte videokaart.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 460 2G OC€ 119,50€ 119,50
1Cougar QBX€ 46,-€ 46,-
1Cougar GX-S 450W€ 59,50€ 59,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 123,-€ 123,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.072,66

Het ultrawide LG scherm is een redelijke budget monitor met aantrekkelijke feature dat het ultrawide is. Voor fotobewerking wil je wel wat beters. Betere kleuren, betere zwartwaarden etc. De Iiyama biedt dat onder de €200,-.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 06-12-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
Anoniem: 660294 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:07:
Alternatieven voor de Skull Canyon zijn pricewatch: ASRock DeskMini 110 en een Shuttle als de pricewatch: Shuttle XPC slim Barebone DH170, pricewatch: Shuttle XPC slim XH110, pricewatch: Shuttle XPC slim DH110 en pricewatch: Shuttle XPC slim XH110V. Een i7-6700 erin, 16GB ram een een M2 ssd en je hebt een sneller systeem dan de NUC.
De Iris 580 Pro voegt eigenlijk niets toe tov de HD 530 van de desktop i7. De HD 530 doet ook alles wat je wil, de extra snelheid heb je niet nodig.
Ik zal die andere barebones eens bekijken! Wat bedoel je met de 530 voegt niets toe? Het verschil in performance is aanzienlijk. Er zijn operaties in PS of LR die GPU accelerated zijn. En als ik toch een keer een game installeer, kan het ook geen kwaad...
Alternatief voor bovenstaande kan een In Win Chopin zijn. De zilverkleurige is erg slecht leverbaar, de onderstaande zwarte uitvoering een stuk beter.
#ProductPrijsSubtotaal
1In Win Chopin Zwart€ 89,10€ 89,10
1Samsung 960 EVO 500GB€ 235,50€ 235,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.049,26

Voor ongeveer €1000,- heb je ook een leuk en snel compact systeem met aparte videokaart.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 460 2G OC€ 119,50€ 119,50
1Cougar QBX€ 46,-€ 46,-
1Cougar GX-S 450W€ 59,50€ 59,50
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 123,-€ 123,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.072,66

Het ultrawide LG scherm is een redelijke budget monitor met aantrekkelijke feature dat het ultrawide is. Voor fotobewerking wil je wel wat beters. Betere kleuren, betere zwartwaarden etc. De Iiyama biedt dat onder de €200,-.
Leuk systeem, kwa SSD wel een achteruitgang. En dat was een beetje mijn punt. Je kan wel iets met wat betere performance maken, maar ik kom dan sowieso ook wat duurder uit, plus de form factor geef ik op.

Wat monitor betreft heb je vast gelijk. Ik had deze er in gegooid omdat ultrawide me wel fijn lijkt werken, maar had nog niet echt gekeken naar de rest van de specs. Thanks voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:23
_Gnoe_ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:32:

[...]
OK, en komen daar dergelijke producten voor uit? Hoe lang na release ligt er zoiets in de schappen? Ik heb geen haast, dus wil daar best even op wachten als het de moeite waard is. Of als het voor een price drop zorgt.
Ik ben ook in de running voor een leuke nuc voor oa fotobewerking (beetje zelfde eisen als jij).
Ik ga wachten op een nieuwe NUC met Kaby Lake.

nieuws: Specificaties en afbeeldingen Intel NUC-mini-pc's met Kaby Lake staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
BlackShadow schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:42:
[...]

Ik ben ook in de running voor een leuke nuc voor oa fotobewerking (beetje zelfde eisen als jij).
Ik ga wachten op een nieuwe NUC met Kaby Lake.

nieuws: Specificaties en afbeeldingen Intel NUC-mini-pc's met Kaby Lake staan...
Interessant! Ik maak me alleen een beetje zorgen of zo'n 28W processortje voldoende kracht heeft. De 6770HQ kan wel behoorlijk wat werk verzetten als ik het zo lees, waarschijnlijk zat voor mijn eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Gnoe_ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:40:
Leuk systeem, kwa SSD wel een achteruitgang.
Daar maak je voor hetzelfde geld een 250GB 960 EVO van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
Anoniem: 660294 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:12:
[...]

Daar maak je voor hetzelfde geld een 250GB 960 EVO van.
Je hebt helemaal gelijk, ik zat even scheel te kijken. Het is dus een kwestie van GPU performance vs form factor.

Zal er eens een nachtje over slapen.

En dan kan je ook nog kiezen voor zoiets: pricewatch: HP Pavilion All-in-One 27-a130nd

[ Voor 22% gewijzigd door _Gnoe_ op 06-12-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426269

_Gnoe_ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:40:
Er zijn operaties in PS of LR die GPU accelerated zijn. En als ik toch een keer een game installeer, kan het ook geen kwaad...
Ehhh, dit lijkt me weer een erg overkill topic voor wat contrast veranderen of een batch RAW's in Photoshop. :)

En je wilt dus een leeg bureau hebben waar wel altijd een scherm op staat? Dan is een NUC achter de monitor wel handig ja. Want anders moet je niet alleen de stroom maar ook telkens je hdmi-kabel in de NUC doen.

Maarre, als je nou gewoon een midi-tower wegwerkt aan de (binnen)zijkant van je bureau waar je scherm op staat? Dat is toch makkelijker toch? Daar hoef je helemaal niets van te zien en dan heb je een krachtiger en goedkoper systeem en je hoeft niet steeds de boel aan te sluiten en weer te verwijderen. Dat lijkt me erg rottig om altijd te moeten doen! En wat je hierboven ook zegt, GPU accelerated, en misschien ooit nog eens een game... Ik zou het wel weten. Voor 1000 euro heb je een echte Core i5 6500 (dus geen U of geen T) en ook nog een GTX 1060 6GB.

De aangehaalde monitor is trouwens een A-MVA panel. Dit is de AH-IPS variant pricewatch: Iiyama ProLite XUB2490HS-B1 Zwart (erg mooi scherm, een vriend van me heeft deze pas gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
Anoniem: 426269 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:26:
[...]

Ehhh, dit lijkt me weer een erg overkill topic voor wat contrast veranderen of een batch RAW's in Photoshop. :)
Ah kijk, dat wist ik niet. Zoals gezegd hoeft het helemaal geen snelheidsbeest te worden, en overkill hoeft al helemaal niet.
En je wilt dus een leeg bureau hebben waar wel altijd een scherm op staat? Dan is een NUC achter de monitor wel handig ja. Want anders moet je niet alleen de stroom maar ook telkens je hdmi-kabel in de NUC doen.

Maarre, als je nou gewoon een midi-tower wegwerkt aan de (binnen)zijkant van je bureau waar je scherm op staat? Dat is toch makkelijker toch? Daar hoef je helemaal niets van te zien en dan heb je een krachtiger en goedkoper systeem en je hoeft niet steeds de boel aan te sluiten en weer te verwijderen. Dat lijkt me erg rottig om altijd te moeten doen! En wat je hierboven ook zegt, GPU accelerated, en misschien ooit nog eens een game... Ik zou het wel weten. Voor 1000 euro heb je een echte Core i5 6500 (dus geen U of geen T) en ook nog een GTX 1060 6GB.
Ik heb niet eens een bureau. Mijn inrichting is tamelijk minimalistisch. Maar ik maak wel graag dingen zelf, dus ik ga zeker even nadenken over een mooie wegwerkoplossing.
De aangehaalde monitor is trouwens een A-MVA panel. Dit is de AH-IPS variant pricewatch: Iiyama ProLite XUB2490HS-B1 Zwart (erg mooi scherm, een vriend van me heeft deze pas gekocht).
Ik moet me maar eens in de verschillende panelen gaan verdiepen. Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad maar is veel minder snel, is de upgradebaarheid slecht en als er iets kapot is ben je alles weken lang kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
Anoniem: 660294 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:32:
[...]

Inderdaad maar is veel minder snel, is de upgradebaarheid slecht en als er iets kapot is ben je alles weken lang kwijt.
Goed punt, laat die maar zitten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock DeskMini 110€ 152,50€ 152,50
1Crucial CT2K8G4SFD8213€ 94,50€ 94,50
1Intel 600p 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 697,83

Monitor erbij, eventueel nog een andere CPU koeler en gaan. Mini-STX is het perfecte formaat voor een kleine PC zonder videokaart. Kan ook prima achterop de monitor worden gemonteerd als Vesa wordt ondersteund.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Gnoe_ schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:32:
Ik heb niet eens een bureau. Mijn inrichting is tamelijk minimalistisch. Maar ik maak wel graag dingen zelf, dus ik ga zeker even nadenken over een mooie wegwerkoplossing.
Ik moet me maar eens in de verschillende panelen gaan verdiepen. Merci!
Okee. :) Ja, ik zeg het maar omdat ik zelf een NUC heb gehad. En ook al is hij klein, als je hem op de tafel zet dan is het toch een lelijk gezicht met de snoeren enzo. En helemaal een crime als je hem elke keer moet installeren en weer weghalen. Hetzelfde met een laptop, die neemt toch ook best wat ruimte in op de tafel i.c.m. een extern scherm. Maar een NUC dus ook, het is meer snoer dan computer, maar netjes is het niet.

Zelf hoef ik geen NUC meer. Ik heb liever een schone tafel en een computer waar je nog af en toe een onderdeel van kunt vervangen. Met een NUC houdt het snel op als de processor of het moederbord kapot gaat en dan heb je aan de behuizing ook niets meer. En qua wegwerken is er veel mogelijk. Je kan de computer ook ergens anders weggewerkt neerzetten, zolang je maar bij de aan/uit knop kan. :) Je (Logitech )unifier voor draadloze muis en toetsenbord kan je met een USB-verlengkabeltje verlengen en ergens in de buurt van je scherm laten uitkomen, ook netjes weggewerkt. Zo zou ik het doen. Geen gehannes elke keer, krachtiger systeem voor minder geld, goedkoper en uit het zicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
-The_Mask- schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:34:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock DeskMini 110€ 152,50€ 152,50
1Intel 600p 256GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 697,83

Monitor erbij, eventueel nog een andere CPU koeler en gaan. Mini-STX is het perfecte formaat voor een kleine PC zonder videokaart. Kan ook prima achterop de monitor worden gemonteerd als Vesa wordt ondersteund.
Dat zie ik wel zitten ja! Maar Mini-STX ondersteunt voorlopig max 65 watt TDP, dus een i5 6600K of i7 6700K zit er niet in dan. Maar misschien gaat dat met 1 van de Shuttle Barebones die hierboven genoemd zijn wel.
Anoniem: 426269 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:27:
[...]

Okee. :) Ja, ik zeg het maar omdat ik zelf een NUC heb gehad. En ook al is hij klein, als je hem op de tafel zet dan is het toch een lelijk gezicht met de snoeren enzo. En helemaal een crime als je hem elke keer moet installeren en weer weghalen. Hetzelfde met een laptop, die neemt toch ook best wat ruimte in op de tafel i.c.m. een extern scherm. Maar een NUC dus ook, het is meer snoer dan computer, maar netjes is het niet.

Zelf hoef ik geen NUC meer. Ik heb liever een schone tafel en een computer waar je nog af en toe een onderdeel van kunt vervangen. Met een NUC houdt het snel op als de processor of het moederbord kapot gaat en dan heb je aan de behuizing ook niets meer. En qua wegwerken is er veel mogelijk. Je kan de computer ook ergens anders weggewerkt neerzetten, zolang je maar bij de aan/uit knop kan. :) Je (Logitech )unifier voor draadloze muis en toetsenbord kan je met een USB-verlengkabeltje verlengen en ergens in de buurt van je scherm laten uitkomen, ook netjes weggewerkt. Zo zou ik het doen. Geen gehannes elke keer, krachtiger systeem voor minder geld, goedkoper en uit het zicht. :)
Misschien een domme vraag, maar als ik een monitor met USB-hub neem en die aansluit via HDMI, moet er dan nog een aparte USB-kabel naar mijn kast, of kan dat via HDMI tegenwoordig?

[ Voor 21% gewijzigd door _Gnoe_ op 07-12-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
_Gnoe_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:51:
[...]
Dat zie ik wel zitten ja! Maar Mini-STX ondersteunt voorlopig max 65 watt TDP, dus een i5 6600K of i7 6700K zit er niet in dan. Maar misschien gaat dat met 1 van de Shuttle Barebones die hierboven genoemd zijn wel.
Overklokken is toch niet echt een optie in zo'n kleine behuizing en voor die 200MHz bij single core turbo, 100MHz bij twee core's belast en 300MHz bij 4 core's belast hoef je het ook niet te doen denk ik.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
-The_Mask- schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:09:
[...]

Overklokken is toch niet echt een optie in zo'n kleine behuizing en voor die 200MHz bij single core turbo, 100MHz bij twee core's belast en 300MHz bij 4 core's belast hoef je het ook niet te doen denk ik.
Bedoel je dan de 6600 en 6700 zonder K?

Ik zie bij de 6700 vs 6700K een verschil van 3,4 vs 4GHz, maar misschien moet ik me daar niet blind op staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 23:12
Anoniem: 660294 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:07:
Ik weet zeker dat de bijbehorende 128MByte eDRAM / L4 cache behoorlijk meewerkt bij bepaalde fotobewerkingen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
_Gnoe_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:03:
[...]
Bedoel je dan de 6600 en 6700 zonder K?

Ik zie bij de 6700 vs 6700K een verschil van 3,4 vs 4GHz, maar misschien moet ik me daar niet blind op staren.
Nee dat is het verschil tussen de 6700 en 6700K. Zoek de kloksnelheden maar op, de basisklok is niet belangrijk.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
-The_Mask- schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:24:
[...]

Nee dat is het verschil tussen de 6700 en 6700K. Zoek de kloksnelheden maar op, de basisklok is niet belangrijk.
Ik was niet helemaal duidelijk, dat verschil bedoelde ik ook namelijk.
Basisklok is niet belangrijk, ok. Pas bij piekbelasting wordt de CPU de bottleneck en dan pas ga je het verschil merken? Moet ik het zo zien? Ik ga vanavond wel even bijlezen over de huidige generatie processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De CPU kloksnelheid wisselt continue bij een moderne CPU van de laagste tot de hoogste frequentie. Sommigen kunnen hun hoogste klokfrequentie niet vast houden omdat de CPU dan te warm wordt of te veel verbruikt. Dat zie je bij bijvoorbeeld SOC's in tablets en mobieltjes, maar ook bij sommige zuinige laptop CPU's van Intel. Bij deze CPU's is dat echter niet van toepassing deze kunnen gewoon 24/7 de turbo frequentie vasthouden en daarom moet je daar ook naar kijken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Je kunt wellicht een i7 nuc/brix/zbox aanschaffen met een R processor.
Deze hebben de dikste Intel GPU's die ongeveer vergelijkbaar zijn met instap desktop GPU's (al heb je die tegenwoordig niet meer maar bijv een gt740 oid.)
Heb je toch je kleine form-factor met fatsoenlijke performance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
-The_Mask- schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:46:
De CPU kloksnelheid wisselt continue bij een moderne CPU van de laagste tot de hoogste frequentie. Sommigen kunnen hun hoogste klokfrequentie niet vast houden omdat de CPU dan te warm wordt of te veel verbruikt. Dat zie je bij bijvoorbeeld SOC's in tablets en mobieltjes, maar ook bij sommige zuinige laptop CPU's van Intel. Bij deze CPU's is dat echter niet van toepassing deze kunnen gewoon 24/7 de turbo frequentie vasthouden en daarom moet je daar ook naar kijken.
Weer wat geleerd vandaag. Ik vind het wel grappig dat deze CPUs permanent hun turbo frequentie kunnen draaien. Vermoedelijk wel afhankelijk van de koeling dan? Goed om te weten.
eL_Jay schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:51:
Je kunt wellicht een i7 nuc/brix/zbox aanschaffen met een R processor.
Deze hebben de dikste Intel GPU's die ongeveer vergelijkbaar zijn met instap desktop GPU's (al heb je die tegenwoordig niet meer maar bijv een gt740 oid.)
Heb je toch je kleine form-factor met fatsoenlijke performance :)
Maar dan kom ik ook weer uit bij de Skull Canyon. Want de 5775R met de Iris Pro 6200 legt het wel af tegen de 6770HQ met de Iris Pro 580. En een brix of zbox is ook niet goedkoper.

Ik kom nu op 3 opties:

Skull Canyon
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC6i7KYK (Skull Canyon)€ 599,-€ 599,-
1Iiyama ProLite XUB2490HS-B1 Zwart€ 179,-€ 179,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 24,90€ 24,90
1Samsung 960 EVO 250GB€ 127,90€ 127,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.025,30

ASRock DeskMini 110
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7265€ 19,-€ 19,-
1ASRock DeskMini 110€ 149,35€ 149,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 926,60

Mini-ITX
#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1Corsair VS450€ 39,25€ 39,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 941,54

SyteemProCon
Skull Canyon
  • Compact
  • Met Vesa op monitor te monteren
  • Krachtigste iGPU Iris Pro 580
  • Aan de prijs
  • Niet uit te bereiden
  • Lastig te repareren
ASRock DeskMini 110
  • Goedkoopste optie
  • Met Vesa op monitor te monteren
  • Redelijk compact
  • Niet uit te bereiden
  • Lastig te repareren
Mini-ITX
  • Uit te bereiden met dedicated GPU
  • Reparaties en onderdelen vervangen makkelijk
  • Minst compacte optie

Het Mini-ITX systeem zou nog met andere kast en/of voeding kunnen ook.

Het ontloopt elkaar allemaal niet veel, heeft elk z'n voors en tegens, en zal vooral een kwestie van mijn eigen voorkeuren zijn. Die moet ik dan nu maar eens op een rijtje krijgen. Maar ik ben wel een heel stuk opgeschoten met jullie hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bij het laatste systeem mist een fatsoenlijke voeding en de DeskMini heeft ook een Vesa mount optie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
_Gnoe_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:38:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk, dat verschil bedoelde ik ook namelijk.
Basisklok is niet belangrijk, ok. Pas bij piekbelasting wordt de CPU de bottleneck en dan pas ga je het verschil merken? Moet ik het zo zien? Ik ga vanavond wel even bijlezen over de huidige generatie processoren.
Hou er rekening mee dat in de tweakers specs je vaak de baseclock en de single core turbo ziet. De allcore turbo geven ze vaak niet, terwijl die van belang is bij full load.

Zo is de baseclock van een 6770HQ 2,6ghz, de allcore turbo 3,1ghz en de singlecore turbo 3,5ghz

check de wiki hiervoor

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]_Gnoe_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:44

ASRock DeskMini 110
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Dual Band Wireless-AC 7265€ 19,-€ 19,-
1ASRock DeskMini 110€ 149,35€ 149,35
1Corsair Vengeance CMSX16GX4M2A2666C18€ 113,-€ 113,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 130,85€ 130,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 948,08
Het geheugen op dit moederbord loopt niet sneller dan 2133 MHz. Het is maar de vraag of 2666 MHz überhaupt gaat werken. Het beste is om er niet sneller dan 2133 in te stoppen. pricewatch: Corsair Value Select CMSO16GX4M2A2133C15
Edit: geldt ook voor de Skull Canyon.
Mini-ITX
#ProductPrijsSubtotaal
1Thermaltake Core V1 Zwart€ 42,64€ 42,64
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 100,95€ 100,95
1Corsair VS450€ 39,25€ 39,25
1Samsung 960 EVO 250GB€ 130,85€ 130,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 955,52
In deze lijst hetzelfde. Ga ook hier niet sneller dan 2133 MHz voor een gegarandeerde werking pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
-The_Mask- schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:48:
Bij het laatste systeem mist een fatsoenlijke voeding en de DeskMini heeft ook een Vesa mount optie.
Kwa kast en voeding had ik die even snel in elkaar geklikt om een idee te krijgen. Wat mankeert er aan de Corsair VS450?
maratropa schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:58:
[...]

Hou er rekening mee dat in de tweakers specs je vaak de baseclock en de single core turbo ziet. De allcore turbo geven ze vaak niet, terwijl die van belang is bij full load.

Zo is de baseclock van een 6770HQ 2,6ghz, de allcore turbo 3,1ghz en de singlecore turbo 3,5ghz

check de wiki hiervoor
Ik heb er voor mezelf maar even een excelletje van gemaakt, want op de wiki kan je het ook niet in 1 oogopslag zien. Maar ik snap het nu, thanks!

ProcessorTurbo
Multiplier
Base Clock
(GHz)
# Cores
4321
i7-6770HQ57792,63,13,33,33,5
i7-670034563,43,73,83,94
i7-6700K000244,04,04,04,2
i7-6700T66782,83,43,43,53,6
i5-660034563,33,63,73,83,9
i5-6600K12343,53,63,73,83,9
Anoniem: 660294 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:09:
[...]

Het geheugen op dit moederbord loopt niet sneller dan 2133 MHz. Het is maar de vraag of 2666 MHz überhaupt gaat werken. Het beste is om er niet sneller dan 2133 in te stoppen. pricewatch: Corsair Value Select CMSO16GX4M2A2133C15
Edit: geldt ook voor de Skull Canyon.

[...]

In deze lijst hetzelfde. Ga ook hier niet sneller dan 2133 MHz voor een gegarandeerde werking pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213
Ligt dat aan de chipset? Of aan de processor? Ik zie het namelijk wel staan bij de geheugenspecificaties van de CPU, maar kan het bij de moederborden nergens terugvinden. Zijn er op dit moment dan wel moederborden/CPUs die 2666 kunnen draaien?

[ Voor 4% gewijzigd door _Gnoe_ op 08-12-2016 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]_Gnoe_ schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:32:Ligt dat aan de chipset? Of aan de processor? Ik zie het namelijk wel staan bij de geheugenspecificaties van de CPU, maar kan het bij de moederborden nergens terugvinden. Zijn er op dit moment dan wel moederborden/CPUs die 2666 kunnen draaien?
Om geheugen sneller dan 2133 MHz te kunnen laten draaien moet je het overklokken. Daar heb je een Z170 chipset voor nodig.

Je tabelletje met kloksnelheden klopt niet Bij de i7-6700 bijvoorbeeld zijn de turbokloksnelheden 3700, 3800, 3900 en 4000 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Gnoe_
Anoniem: 660294 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:07:
[...]

Om geheugen sneller dan 2133 MHz te kunnen laten draaien moet je het overklokken. Daar heb je een Z170 chipset voor nodig.

Je tabelletje met kloksnelheden klopt niet Bij de i7-6700 bijvoorbeeld zijn de turbokloksnelheden 3700, 3800, 3900 en 4000 MHz.
Scherp! Ik had een multiplier van 133,333 MHz in mn berekening gebruikt omdat ik dat ergens was tegengekomen, maar het is 100MHz. Dat maakt de wiki ook gelijk wat makkelijker te interpreteren... :+ Nu aangepast!

Kwa geheugen, ik ga niet overclocken en een moederbord met Z170 aanschaffen, dus prik er goedkoper en trager geheugen in d:)b Heb de lijstjes in deze post aangepast: _Gnoe_ in "NUC voor fotobewerking"

[ Voor 6% gewijzigd door _Gnoe_ op 08-12-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_Gnoe_ schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:51:
Misschien een domme vraag, maar als ik een monitor met USB-hub neem en die aansluit via HDMI, moet er dan nog een aparte USB-kabel naar mijn kast, of kan dat via HDMI tegenwoordig?
Er moet wel 1 keer USB naar die USB-Hub. USB kan niet via de HDMI worden meegegeven.
Pagina: 1