installeren nieuwe harddisk.. wat doe ik verkeerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• erikb1971
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11-2025
Goedemiddag tweakers

Als vervanging voor mijn oude 1TB data schijf heb ik een 3TB HGST schijf gekocht.
Ik heb deze in mijn usb houder gedaan en in twee partities verdeeld, en de data op de bijbehorende partities gezet:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fmjb46.png

als ik dan de schijf aansluit in mijn pc kent hij de schijf en de partities niet meer:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/23ro51x.png

wat doe ik nou verkeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door erikb1971 op 06-12-2016 13:17 ]

Beste antwoord (via erikb1971 op 06-12-2016 14:18)

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-01 21:22
Bij mij is de situatie als volgt:
ik heb een tijd lang een schijf via een externe USB case gebruikt en deze heb ik nu ingebouwd als 3e schijf in een pc. Ineens zie ik als partitie: GPT Protective partition welke niet de volledige grootte van de schijf is en dat de schijf maar 2TB groot is. Als ik de schijf clean terwijl die is ingebouwd dan kan ik hem erna wel weer opnieuw indelen als 3TB schijf echter ben ik dan de data kwijt.

PS: Voor TS heb ik dus wel de oplossing: http://www.windowscentral...using-diskpart-windows-10

Ik zoek nog een oplossing om de data eraf te halen en het liefste zonder de schijf uit te bouwen en in een usb case te stoppen aangezien ik geen usb case meer vrij heb.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:48
Welk mobo gebruik je?

Lijkt erop dat iets niet meer dan 2TB ondersteunt.

• erikb1971
AS rock C216 WS
pricewatch: ASRock C216 WS

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:33
Mag ik vragen waarom je niet direct de schijf in je pc zet en daarna partities maakt waar nodig?
Denk dat het wellicht komt omdat je hem partitioneert vanuit een usb behuizing en dan in de pc zet. Maar wellicht is het gewoon iets heel anders.

• erikb1971
Arunia schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:21:
Mag ik vragen waarom je niet direct de schijf in je pc zet en daarna partities maakt waar nodig?
Denk dat het wellicht komt omdat je hem partitioneert vanuit een usb behuizing en dan in de pc zet. Maar wellicht is het gewoon iets heel anders.
Omdat ik dan mijn data makkelijk kon overzetten, maar had andersom natuurlijk ook gekund... wilde mijn PC laten draaien, en dan de data overzetten en dan de schijf wisselen..

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:24
Eerste hit op Google: http://www.tomshardware.co.uk/forum/298696-32-shows-746gb
Dereck47 Feb 22, 2013, 4:55 AM
Your drive has to be initialized in Windows Disk Management in the GPT partitioning scheme.

See Table 4 of this link: http://support.microsoft.com/kb/2581408

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:33
erikb1971 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:22:
[...]

Omdat ik dan mijn data makkelijk kon overzetten, maar had andersom natuurlijk ook gekund... wilde mijn PC laten draaien, en dan de data overzetten en dan de schijf wisselen..
Begrijp ik je goed wanneer ik denk dat je zegt, dat je de pc aan laat staan. Via USB data over zet en dan terwijl de pc aan staat, de schijf uit de usb module haalt en dan in je pc aan sluit?

Het zou moeten kunnen, maar het werkt meer niet dan wel.
Of laten zoeken naar apparatuur of gewoon even opnieuw op laten starten.

Of GPT zoals hierboven aangegeven.

• erikb1971
Arunia schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:25:
[...]

Begrijp ik je goed wanneer ik denk dat je zegt, dat je de pc aan laat staan. Via USB data over zet en dan terwijl de pc aan staat, de schijf uit de usb module haalt en dan in je pc aan sluit?

Het zou moeten kunnen, maar het werkt meer niet dan wel.
Of laten zoeken naar apparatuur of gewoon even opnieuw op laten starten.

Of GPT zoals hierboven aangegeven.
een paar jaar geleden zou ik dat zo gedaan hebben, nu zet ik hem netjes uit :-)

• erikb1971
Ik kan de link niet openen, maar begrijp het zo wel.. zou dat ook de verklaring zijn als hij hem via usb wel goed ziet?

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:42
BIOS update uitvoeren, de schijf wordt in elk geval niet correct gezien. Het is dan niet gegarandeerd dat de schijf zelfs maar zal werken.

• erikb1971
Ramon 73 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:30:
BIOS update uitvoeren, de schijf wordt in elk geval niet correct gezien. Het is dan niet gegarandeerd dat de schijf zelfs maar zal werken.
Bios update uitgevoerd, maar geen verschil, behalve een latere bios, kan nooit kwaad :-)

• erikb1971
De grote vraag is: wat nu? Via de disk management als ik hem via sata aansluit kan ik helemaal niks, alle acties zijn lichtgrijs... alsnog via de USB bracket opnieuw formatteren / initialiseren?

• Tweakmans
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-12-2025
Hang de schijf eerst eens in de pc waar hij in moet komen en kies dan bij computerbeheer om de partities op de schijf te verwijderen/formatteren (let op: dataverlies!). Zorg ervoor dat er geen grote hoop 'unallocated data' overblijft. Vervolgens kies je om de schijf te converteren naar 'GPT disk'. Nadien zou Windows de volledige grootte moeten kunnen herkennen en kun je zelf nieuwe partities instellen. Dat klooien via usb op een andere pc zorgt vast voor problemen.

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-01 14:15
erikb1971 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:41:
De grote vraag is: wat nu? Via de disk management als ik hem via sata aansluit kan ik helemaal niks, alle acties zijn lichtgrijs... alsnog via de USB bracket opnieuw formatteren / initialiseren?
Is het niet zo simpel, als gewoon op het rechter vlak klikken, en dan een schijf letter toevoegen ? Ziet er uit alsof windows de partitie wel herkend, maar niet weet hoe die hem moet noemen. Volgens mij bedoelde batumalia dat ook.

• DutchKel
Ik volg dit draadje even want ik heb exact hetzelfde probleem.

• erikb1971
helaas:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/t557vo.png

Als ik hem in de USB bracket stop kan ik wel via disk management met de partities

[ Voor 41% gewijzigd door erikb1971 op 06-12-2016 13:49 ]

• erikb1971
kfaessen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:44:
Ik volg dit draadje even want ik heb exact hetzelfde probleem.
Welkom :-)

Acties:
  • Beste antwoord

• DutchKel
Bij mij is de situatie als volgt:
ik heb een tijd lang een schijf via een externe USB case gebruikt en deze heb ik nu ingebouwd als 3e schijf in een pc. Ineens zie ik als partitie: GPT Protective partition welke niet de volledige grootte van de schijf is en dat de schijf maar 2TB groot is. Als ik de schijf clean terwijl die is ingebouwd dan kan ik hem erna wel weer opnieuw indelen als 3TB schijf echter ben ik dan de data kwijt.

PS: Voor TS heb ik dus wel de oplossing: http://www.windowscentral...using-diskpart-windows-10

Ik zoek nog een oplossing om de data eraf te halen en het liefste zonder de schijf uit te bouwen en in een usb case te stoppen aangezien ik geen usb case meer vrij heb.

• erikb1971
Ik heb de beide partities gedelete via de usb maar als ik dan de hd in de computer hang ziet hij 1 partitie van 2T GPT protective partition) waar ik niks mee kan doen (alle acties lichtgrijs) en 746GB unallocated

• DutchKel
Je moet het van de link wat ik stuurde uitvoeren in de pc waar je die uiteindelijk in wilt gebruiken, niet via usb.

• erikb1971
kfaessen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:09:
Je moet het van de link wat ik stuurde uitvoeren in de pc waar je die uiteindelijk in wilt gebruiken, niet via usb.
gedaan, en werkte maar tot halverwege, maar daarna kon ik het afmaken in disk management!

Hurray! volgens mij is het voor mij opgelost!
Nu ga ik nog even doorgooglen om jouw probleem ook te fixen!

• DutchKel
Ik zoek anders vanavond wel even verder.

Het lijkt erop alsof de partitietabel voor usb schijven anders is dan voor de onboard sata controllers terwijl dit op OS niveau hetzelfde zou moeten zijn volgens mij. Alsof er via USB andere truukjes uitgehaald moeten worden om boven de 2TB uit te komen.

• erikb1971
kfaessen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:15:
Ik zoek anders vanavond wel even verder.

Het lijkt erop alsof de partitietabel voor usb schijven anders is dan voor de onboard sata controllers terwijl dit op OS niveau hetzelfde zou moeten zijn volgens mij. Alsof er via USB andere truukjes uitgehaald moeten worden om boven de 2TB uit te komen.
het heeft er alle schijn van he? Ik heb inmiddels wel een 1Tb hd vrij voor je om even tijdelijk wat date op weg te schrijven als je hem via usb aansluit :-) heb je daar wat aan?

• DutchKel
Ik bedenk me net dat ik nog ergens een USB2 externe case heb liggen, die kan ik eventueel nog gebruiken als die de schijf wel goed kan lezen.

Edit: Ik heb op een andere pc genoeg schijfruimte vrij, bij mij was het probleem echter dat ik geen externe usb case meer heb waar ik die schijf in had gebruikt. Ik hoop dat het met de USB2 case ook werkt.

[ Voor 42% gewijzigd door DutchKel op 06-12-2016 14:21 ]

Pagina: 1