Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devoque
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07-2022
Hallo daar!

Mijn moeder had een nieuwe laptop nodig om op te werken. Ze is directrice en hoeft niet altijd op school te zijn voor haar werk. Hier komt dus ook het probleem binnenschuiven, de laptop werkt alleen als ze kan inloggen op het schoolnetwerk. Dit is natuurlijk vrij irritant omdat ze dan alsnog op de oude laptop moet gaan werken thuis via een soort thuiswerken app. Dus ze had hierover navraag gedaan bij de beheerder en deze wist haar te vertellen dat een dualboot systeem dan nodig was en dit zou om en nabij de 250 (ja je leest het goed) euro gaan kosten om te installeren.. Nou heeft zo'n school natuurlijk budget maar dit is wel een enorme uitgave om zo even te doen, dus m'n moeder vroeg mij of ik dit misschien voor haar kon oplossen. Nu heb ik al vaker twee besturingssystemen naast elkaar geinstalleerd maar eigenlijk nog nooit 2x windows. Dit zou opzich geen probleem zijn ware het dat ik geen adminrechten heb op de computer. Dit moet allemaal via die centrale beheerder. Nu had ik bedacht om middels een linux live cd de bestaande partitie kleiner te maken en vervolgens op de vrijgemaakt ruimte daarna een nieuwe windows installatie te doen maar ik vroeg me af of dit ging werken en of dit verstandig is te doen? Graag jullie mening en input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Vin het een vaag verhaal. Ik bedoel: je kunt idd afdwingen dat je credentials daadwerkelijk bij een DC moeten worden gecontroleerd. Maar dat kun je ook uitzetten. Zelfs op een per-user of per-device basis. Da's één vinkje zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Brahiewahiewa op 06-12-2016 12:45 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit zal vast om veiligheidsredenen zijn, zodat je niet van een onbekend netwerk iets naars op kan lopen en dat het schoolnetwerk in brengt.

Het verkleinen met Gparted kan prima gaan, maar let wel even op hoe de partities er uit zien. Het is hoe dan ook verstandig om van te voren even een volledige image van de harde schijf te maken, voor het geval er iets mis gaat.

Een ding scheelt nog wel: je hoeft geen tweede licentie aan te schaffen. Als je via de MCT de juiste editie pakt, kan je 't zo installeren en pakt het automatisch de licentie op die er al in zit. Even uitgaande dat er geen gebruik wordt gemaakt van KMS waarbij de server voor activatie in het schoolnetwerk hangt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devoque
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21-07-2022
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:38:
'k Vin het een vaag verhaal. Ik bedoel: je kunt idd afdwingen dat je credentials daadwerkelijk bij een DC moeten worden gecontroleerd. Maar dat kun je ook uitzetten. Zelfs op een per-user of per-device basis. Da's één vinkje zetten.
Helaas kan dit niet, er zit inderdaad zoals Hero of Time al schrijft een dergelijke reden achter. Het gehele systeem wordt binnen school door desbetreffende beheerder geregeld. Heb al verscheidene dingen geprobeerd maar buiten school om is het gewoon extra gewicht wat je voor niks meeneemt helaas..
Hero of Time schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:55:
Dit zal vast om veiligheidsredenen zijn, zodat je niet van een onbekend netwerk iets naars op kan lopen en dat het schoolnetwerk in brengt.

Het verkleinen met Gparted kan prima gaan, maar let wel even op hoe de partities er uit zien. Het is hoe dan ook verstandig om van te voren even een volledige image van de harde schijf te maken, voor het geval er iets mis gaat.

Een ding scheelt nog wel: je hoeft geen tweede licentie aan te schaffen. Als je via de MCT de juiste editie pakt, kan je 't zo installeren en pakt het automatisch de licentie op die er al in zit. Even uitgaande dat er geen gebruik wordt gemaakt van KMS waarbij de server voor activatie in het schoolnetwerk hangt.
Super dan ga ik van 't weekend even kijken met Gparted! Was inderdaad al van plan even een volledige image te maken just in case! En das inderdaad een goeie! Ik ga morgen / overmorgen alvast ff de usb klaarmaken en zal dan inderdaad direct de juiste windows 10 versie aantikken! Heel erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Maak ff met Acronis TrueImage een kopie van de schijf, just-in-case!

Ik zou als beheerder wel enigszins pissed zijn als mijn collega een volledig geïnstalleerde laptop van de zaak verkloten met een mislukte gparted.

slecht gelezen, sorry!

[ Voor 7% gewijzigd door Witte op 08-12-2016 10:33 ]

Houdoe