fan valt uit....gelukkig ontdekt....

Pagina: 1
Acties:

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
tering.....

ik heb net me nieuwe dualsysteempje een week draaien valt net de fan van CPU 1 uit terwijl ik niet achter de pc zat. Bij 44 graden (PIII866) kom ik aangelopen en geeft pcalert 0 RPM aan. Kast open en wat blijkt.....Fan kapot !

Dit was een Spire-fannetje van Norrod a 17,95. Hij koelde op zich wel redelijk (28 graden met SUNON casefan erbij) maar dit is echt minder.. :r

Ik heb nu het fannetje losgeschroefd van de heatsink en tijdelijk een 220 volt fan voor de geopende kast en de heatsink gezet . Hij wordt nu maar 35 graden. Wat kan ik nu het beste doen ?

Alle 2 die dingen eraf halen met alle risicos vandien (Ik heb geen ervaring met het afhalen van reeds geplakte koelers) of naar norrod gaan een fan zonder heatsink eisen ? Hoe groot is de kans dat ik 1 van de twee mol ? Als ik misschien de heatsinks laat zitten en beide fans vervang voor kwalitatief betere fans, wat is dan eventueel een goede optie (merk) ?

-Bedankt voor de replies-

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
ik had een keer dat me voeding kapot ging

ik zat een beetje te computeren opeens een onwijze brandlucht...

gelukkig niks beschadigd

wat gebeurt er nou als je cpu te heet wordt
valt ie dan automatisch uit, dus doet je systeem dan een shut down :? of gaat ie gewoon fikken :?

• under-world
gelukkig is hij bij mij niet te heet geworden omdat een programmaatje dat de ventilator en de CPU temp meet, aangaf dat er iets niet goed zat. Hij sloot hem nog niet automatisch af, dit heb ik zzelf gedaan. -Gelijk uitgezet-

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 14:23
waarschijnlijk loopt ie vast, maar als je een goed mobo hebt, dan gaat hij automatisch uit, of via windows, of hij slaat gewoon af, eerst zal hij beginnen te piepen, die van mij gaat automatisch uit als de fan stilstaat, dus nog voor dat het echt warm wordt...

• under-world
Ik heb dus wel mazzel gehad dat ik het in de gaten kreeg.... Heeft iemand ervaing met het verwisselen van koelers die al geplakt zijn ? Of weet iemand ofdat ik zomaar andere fans erop kan zetten. Ik vertrouw deze fans niet echt meer....

Verwijderd

Op zaterdag 30 juni 2001 23:07 schreef osama het volgende:
Ik heb dus wel mazzel gehad dat ik het in de gaten kreeg.... Heeft iemand ervaing met het verwisselen van koelers die al geplakt zijn ? Of weet iemand ofdat ik zomaar andere fans erop kan zetten. Ik vertrouw deze fans niet echt meer....
Ik denk dat dit eerder een geval van pech is. Defecte cpu koelers zijn redelijk zeldzaam dacht!!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:57

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Amd verbrand in een sec. of 2-3 zonder ribben en na een minuut of 5 met.
Intel gaat uit na een paar seconden zonder koelribben (getest met celeron, ging na 4-5 minuten pas uit).
Met koelribben kan het heel lang duren.

Amd heeft om de een of andere reden geen ingebouwde anti overheater erin zitten. Resulteerde bij een vriend van me in een sleutelhanger Tb1200 (266AXIA), vergaat de kewler, deed em aan en ging weer uit. Da was alles, zelfs garantie sticker was zwart, dus ook geen garantie meer :(

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Galoptic
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 15:51
hoe reageert een amd athlon 750 (geprikt op een aopen ak72) daarop ?

Verwijderd

Op zaterdag 30 juni 2001 23:02 schreef het_beest het volgende:
waarschijnlijk loopt ie vast, maar als je een goed mobo hebt, dan gaat hij automatisch uit, of via windows, of hij slaat gewoon af, eerst zal hij beginnen te piepen, die van mij gaat automatisch uit als de fan stilstaat, dus nog voor dat het echt warm wordt...
is dat bij jou door je mobo dat ie uit gaat of heb je daar een programma voor?

Verwijderd

ach zo eng is het allemaal echt niet, zolang de heatsink maar op zijn plaats zit, loopt de temp op totdat je pc crasht. Een intel schakelt zichzelf voordat dat gebeurt gewoon uit, maar een amd crasht gewoon. En als je pc in 1 maal crashed gaat hij lekker 100% idle draaien, en koelt het hele zaakje weer. Ik heb nog nooit gehoord van iemand bij wie zijn heatsink er goed opzat er een proc is overleden door oververhitting.

misschien die systemen met zwaar overgeklokte proc wel(voltage mod)en met peltiers (dan gaat het meteen echt fout)

• admiral866
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 18:34

admiral866

The King Personality Disorder

ik heb slot a athlon 700@800 met abit ka-7 /100
met golden orb.
een keer was dus de fan ervan uitgevallen.

Computer viel gewoon uit.
Daarna gelijk weer aangezet, en fan gerepareert.
Ff kijken wat bios aangaf voor temperatuur.
hehe 98 graden.

meter zat direct op de core, want ik had de complete casing eraf gehaald ivm goldfingerdevice.

Dus eigenlijk kan een proc niet te heet worden.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 10:19
Ik had een zip-drive bevestigt maar tijdens de IDE kabels aansluiten had ik het stekkertje van de fan die op de cpu zit er uitgetrokken, na een potje quake3 en counterstrike begon ie te piepen en schakelde hij zichzelf uit. Zit bij MSI heet iets van pcalert, zit er standaard op.

Verwijderd

Je kan toch in je bios instellen dat hij bij een bepaalde temp afsluit :)

• under-world
(mij staat de shutdown temp op 50 graden)

thanks for the replies,

maar tot dusver heb ik nog niet echt antwoord op mijn vragen.

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de al geplakte hetsinks. Of is het wijzer alleen de fans te verwijderen ?

Het bereft de FCPGA spire koeler van Norrod a 17,95. (Met zo'n plakstripje aan de onderkant)

P.S. met die 220volt fan (uit een airco gesloopt) strak tegen de kast is tie nu na een aantal uurtjes ook maar 30 graden..... >:) (Ik moet wat.....het betreft CPU 1)

• under-world
wat trouwens wel grappig is om te melden is da die pcalert software van msi er constant voor zorgt dat mijn syteem blijft hangen. Zodra ik wil kijken slaat ie vast.....

Verwijderd

Fannetjes vervangen door Sunon Fan's....

• under-world
waar kan ik die bestellen ?

de aansluiting op de heatseank betreft 4 schroeven... Is dit gewoon standaard, neem ik aan ?

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Op zondag 01 juli 2001 00:24 schreef osama het volgende:
(mij staat de shutdown temp op 50 graden)
hehe, als dat bij mij zo zou zijn zou ik mijn pc nog niet eens een kwartiertje aan kunnen hebben :), 50 is namelijk heel normaal voor m'n T-bird >:)

www.nintendocasemods.com

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08 22:52
Zoiets had ik ook laatst met onderstaand systeem. Ik had net mijn pc weer 0c'ed naar de 901 op 1.85 volt. K denk laat hem effe benchmarken ik 3dmark2001 draaien. Dus ik ga weg en kom 4 uur later weer terug dat ding was dus nog vrolijk aan het benchen.

Ik kijk nog effe mijn kast in het was verdacht stil staat mijn cpu fan uit. dus ik raak dat ding aan begint ie weer te draaien :? stond wel spanning op. Ik denk k ga eens voelen hoe heet mijn heatsink is nou je moest eens weten hoe snel ik bij de kraan was omdat ik mijn vingers verbrandde. Dat ding was echt warm k kon hem geen seconde vasthouden. K heb geluk dat ie het nog doet :) .

https://www.afrikareisopmaat.nl

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 00:24 schreef osama het volgende:
Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de al geplakte hetsinks. Of is het wijzer alleen de fans te verwijderen ?
Als je de heatsink wilt verwijderen moet je de CPU ff lekker stressen zodat hij in de buurt van de 50 graden komt. Dit is nog aan de veilige kant, en dan word die pad aan de onderkant weer zacht/vloeibaar. Dan de PC gauw uitzetten en zolang die heatsink nog lekker heet is deraf halen.

Maar opzich vind ik dat je ook prima een nieuwe fan van NoRRoD kunt eisen. Moet je gewoon ff de kapotte fan met aankoopbon meenemen & uitleggen dat je die koeler liever niet los gaat halen, maar alleen die fan wilt vervangen. Het valt ten slotte onder garantie, en het maakt voor hun ook nix uit. Of je nu die hele koeler wilt hebben, of alleen de fan. Ik denk zelfs dat ze je gewoon een hele koeler meegeven en dat je zelf mag beslissen wat je er mee gaat doen. Aan een losse heatsink hebben hun tenslotte ook nix :)

Verwijderd

Koop gewoon een goede fan en zet schroef die weer op de heatsink, lijkt me goed genoeg. Iets van Sunon of delta ofzo. En anders ga je naar norrod en als je hele cooler maar 17,50 kost dan koop je gewoon een nieuwe. Schroef de fan op je oude heatsink als je bang bent als er iets mis gaat met het verplaatsen van je heatsink.
Pagina: 1