Schijf stopt er mee zonder aankondiging

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik heb in mijn PC een tweede schijf zitten (naast een SSD), deze heb ik onlangs (een maand geleden) nog gecontroleerd op fouten (n.a.v. een probleem dat ik had met Elite Dangerous). Schijf gaf geen errors.

Nu heb ik de afgelopen week een aantal malen gehad dat mijn PC niet wilde afsluiten of rebooten. Ik kon niet direct achterhalen waarom.

Zojuist bleef de PC weer hangen, en na een harde reboot is deze schijf nu niet meer geinitialiseerd (volgens schijfbeheer) en ben ik ws. alle data kwijt.
Vermoedelijk was het deze schijf die het afsluiten van de PC blokkeerde.

Uiteraard heb ik geen goeie backup :| (d.w.z. ik heb deze PC ong. 6mndn geleden in elkaar gezet en deze schijf gevuld vanaf een oude HD. Die heb ik nog, de belangrijkste zaken staan nog op deze oude HD). De belangrijkste wijziging is mijn mod-directory van Skyrim (maar dat overleef ik wel). In principe is het dus geen ramp.

Is er nog iets van de schijf te redden? M.a.w.: wat kan ik doen/proberen om de data er af te halen?

edit: het gaat om een Seagate ST2000DM001. Ik weet niet hoe oud de schijf is, ik schat twee jaar.

edit: nu start mijn PC helemaal niet meer op (blijft hangen op Bios)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 06-12-2016 10:27 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je geen backups maakt, dan is de data niet belangrijk, dus waarom zou je die willen redden?

Zonde van je tijd.

Alle hardware kan stuk gaan en meestal sturen ze geen aangetekende brief weken van te voren dat ze binnenkort stuk gaan.

Kijk even in het overzicht belangrijkste topics voor tips over het maken van backups (speciaal topic) en data recovery.

Overzicht belangrijke topics

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 06-12-2016 10:27 ]

• Stefke
Ik heb vermoedelijk nog wat fotomateriaal op de schijf staan dat niet in de oude backup staat.

Ik weet wel hoe ik backups moet maken, daarvoor heb ik een oude DS209 staan, ik heb alleen na het in elkaar zetten van deze PC nooit de moeite genomen om deze schijf in de backups op te nemen (SSD wordt daar wel naar toe geschreven)

Daarbij is de schijf vermoedelijk nog niet zo oud (hoe oud moet ik even nakijken) en is het misschien niet zo moeilijk om hem nog één keer tot leven te krijgen?

edit: de schijf is pas 11 maanden oud (in januari 2016 gekocht).

edit: Wanneer ik hem in een externe drivebay (portable) steek en aansluit op mijn laptop dan spint de schijf op, klikt een paar keer en stopt dan weer.

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 06-12-2016 10:40 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wellicht dat je last heb van deze bug?

http://computersciencelab...error-firmware-fault.html

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
stefijn schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:30:

edit: de schijf is pas 11 maanden oud (in januari 2016 gekocht).
Da's gunstig, dan heb je gewoon nog garantie. Tenzij er héél gevoelige data op staat zou ik 'm terugsturen.

• Stefke
Ja, er zit weinig op verder. In de externe bay wil ie niet doorstarten, in mijn PC blokkeert ie de hele boel. Niks meer mee te beginnen denk ik. Die link naar die firmwarefault is me iets te technisch ;)

Deze schijf had ik gekocht voor mijn nieuwe PC, nadat mijn oude schijf het - na overzetten uit mijn oude PC - ook begeven had. Aan mijn inventaris te zien was dat een Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

... gaat lekker, not!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Daarbij is de schijf vermoedelijk nog niet zo oud (hoe oud moet ik even nakijken) en is het misschien niet zo moeilijk om hem nog één keer tot leven te krijgen?
Leeftijd heeft er niets mee te maken.

Als je data werkelijk belangrijk is, ga dan niet zelf klooien en betaal een data recovery bedrijf een paar honderd euro (of meer) om je data terug te halen. Met speciale tools kun je dingen doen, maar niet als gewone consument.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hardware kondigt het meestal niet van te voren aan dat het kapot gaat, maar dat je pc een paar keer bleef hangen had je wel zo kunnen interpreteren.

Als je de schijf ook niet uit kan lezen vanaf een andere pc dan denk ik dat je de makkelijke opties al geprobeerd hebt. Je kan de methode van er een klap op geven nog proberen en er zijn bedrijfjes die data nog uit kunnen lezen van kapotte hardware. Maar dat wordt waarschijnlijk erg duur.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-01 16:39
Laat je HDD eens op de grond/tafel/bureau vallen van een kleine 10/15cm. Daarna meteen aansluiten.
Nachtje in de vriezer kan ook helpen. Wel verpakken in een afsluitbare zak.

• Stefke
Ik heb het geprobeerd met een tik, maar dat helpt niet. De schijf blijft twee kliks geven en kapt er dan weer mee.

Inmiddels zit ie op de post, bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1