Ik heb in mijn PC een tweede schijf zitten (naast een SSD), deze heb ik onlangs (een maand geleden) nog gecontroleerd op fouten (n.a.v. een probleem dat ik had met Elite Dangerous). Schijf gaf geen errors.
Nu heb ik de afgelopen week een aantal malen gehad dat mijn PC niet wilde afsluiten of rebooten. Ik kon niet direct achterhalen waarom.
Zojuist bleef de PC weer hangen, en na een harde reboot is deze schijf nu niet meer geinitialiseerd (volgens schijfbeheer) en ben ik ws. alle data kwijt.
Vermoedelijk was het deze schijf die het afsluiten van de PC blokkeerde.
Uiteraard heb ik geen goeie backup
(d.w.z. ik heb deze PC ong. 6mndn geleden in elkaar gezet en deze schijf gevuld vanaf een oude HD. Die heb ik nog, de belangrijkste zaken staan nog op deze oude HD). De belangrijkste wijziging is mijn mod-directory van Skyrim (maar dat overleef ik wel). In principe is het dus geen ramp.
Is er nog iets van de schijf te redden? M.a.w.: wat kan ik doen/proberen om de data er af te halen?
edit: het gaat om een Seagate ST2000DM001. Ik weet niet hoe oud de schijf is, ik schat twee jaar.
edit: nu start mijn PC helemaal niet meer op (blijft hangen op Bios)
Nu heb ik de afgelopen week een aantal malen gehad dat mijn PC niet wilde afsluiten of rebooten. Ik kon niet direct achterhalen waarom.
Zojuist bleef de PC weer hangen, en na een harde reboot is deze schijf nu niet meer geinitialiseerd (volgens schijfbeheer) en ben ik ws. alle data kwijt.
Vermoedelijk was het deze schijf die het afsluiten van de PC blokkeerde.
Uiteraard heb ik geen goeie backup
Is er nog iets van de schijf te redden? M.a.w.: wat kan ik doen/proberen om de data er af te halen?
edit: het gaat om een Seagate ST2000DM001. Ik weet niet hoe oud de schijf is, ik schat twee jaar.
edit: nu start mijn PC helemaal niet meer op (blijft hangen op Bios)
[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 06-12-2016 10:27 ]