Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

cisco epc3925 wake on lan

Pagina: 1
Acties:

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:51
Weet iemand of je met het Ziggo cisco epc3925 modem, wake on lan kan gebruiken?
Wil de wake on lan functie gebruiken voor een desktop (media server), die ik alleen wil aanzetten op afstand (wel intern) indien ik een film ga kijken.

Wat ik al gedaan heb.

Wake on Lan packets enabled op mijn netwerkkaart.
In windows 10 snel uitstarten uitgeschakeld.
Poort 9 udp open gezet bij applictions / gaming op de webinterface van het cisco modem.
Als app op de iphone gebruik ik mWOL, hierin ip adres en mac adres opgegeven de mijn desktop.

Maar zodra ik zeg wake up pc gaat mijn pc niet aan.
Iemand suggesties?

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Al gekeken of WoL een optie is in de BIOS van je computer?
Want zover ik weet zou het gewoon moeten werken aangezien ik precies dezelfde kabelmodem heb en het bij mij gewoon werkte.

[ Voor 0% gewijzigd door iTeV op 06-12-2016 10:22 . Reden: Typo ]

Are you a one or a zero

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

G.Scholtens schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:16:
Weet iemand of je met het Ziggo cisco epc3925 modem, wake on lan kan gebruiken?
Wat heeft je router daar mee te maken?
Wil de wake on lan functie gebruiken voor een desktop (media server), die ik alleen wil aanzetten op afstand (wel intern) indien ik een film ga kijken.

Wat ik al gedaan heb.

Wake on Lan packets enabled op mijn netwerkkaart.
In windows 10 snel uitstarten uitgeschakeld.
Poort 9 udp open gezet bij applictions / gaming op de webinterface van het cisco modem.
Zo zet je udp-poort 9 open naar internet. Van internet, eigenlijk. Nu kan iedereen pakketjes naar udp-poort 9 sturen naar elk willekeurig apparaat op jouw netwerk, terwijl je zegt dat je het alleen intern wilt gebruiken.
Als app op de iphone gebruik ik mWOL, hierin ip adres en mac adres opgegeven de mijn desktop.
Maar zodra ik zeg wake up pc gaat mijn pc niet aan.
Iemand suggesties?
Mag ik er van uitgaan dat je iPhone verbonden is met jouw lan?
Check dan eerst of het lampje van de netwerk kaart blijft branden.
Ook het lampje op de switch of router moet blijven branden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wake on lan werkt zeker niet vanaf het internet alleen zelfde netwerk want je geeft een signaal op een andere layer (lees het mac adres) .

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
G.Scholtens schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:16:
....desktop (media server)....
....In windows 10 snel uitstarten uitgeschakeld....
Is het nou een server-os of gewoon windows 10 die naar een apparaat afspeelt ofzo?
Waar staat die machine en wat is de moeite om op de power-knop te drukken?

Anyway, wat al eerder geroepen is, is er een optie in de Bios? En is het wel de onboard-lan kaart? PCI lan-kaartjes doen het meestal niet.

• G.Scholtens
In het bios zie ik het zo niet staan, Het gaat wel om een onboard netwerk kaart.
Heb alleen het cisco modem in gebruik, verder geen andere router of switch er tussen.

Iphone is verbonden met wifi (intern). En de desktop is een windows 10 bak die een paar kamers verder staat. Hier draait plex server op

Waarom ik niet op de powerknop wil drukken? Toch stuk makkelijk als je vanaf je bank / bed je pc kan bedienen.

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Misschien even het volgende googlen (mits je het al gedaan hebt) "<insert moederbord naam hier> Wake on lan"

Are you a one or a zero

• G.Scholtens
iTeV schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:43:
Misschien even het volgende googlen (mits je het al gedaan hebt) "<insert moederbord naam hier> Wake on lan"
Gevonden dat het PME Wake up heet, zal dit morgen eens nakijken.

• G.Scholtens
Nog niet werkende gekregen.
PME Wake up staat op enabled in het bios
Magic packet wake up staat aan bij de driver eigenschappen en op bij energiebeheer van de netwerkkaart.

Iemand anders nog suggesties?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 21:30
Soms moet je nog een jumper setting op je moederbord goed zetten om wol actief te krijgen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
G.Scholtens schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:44:
In het bios zie ik het zo niet staan, Het gaat wel om een onboard netwerk kaart.
Heb alleen het cisco modem in gebruik, verder geen andere router of switch er tussen.

Iphone is verbonden met wifi (intern). En de desktop is een windows 10 bak die een paar kamers verder staat. Hier draait plex server op

Waarom ik niet op de powerknop wil drukken? Toch stuk makkelijk als je vanaf je bank / bed je pc kan bedienen.
Check eerst eens of je computer het pakketje wel oppakt als jij het verstuurd met je appje.

https://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-monitor

1. Software open zetten
2. WoL pakketje sturen via je App
3. Krijg je de melding: Packet Received. Je netwerk laag is in orde. Oorzaak zit zeer waarschijnlijk in Power optie's van je BIOS/Netwerk Kaart
4. Krijg je geen melding: Packet Received. Je netwerk laag is in ieder geval niet in orde want je WoL Pakketje bereikt je PC niet niet.

Even wat basis dingetjes die ik voorbij heb zien komen m.b.t. niet werkende WOL:
- Fast Shutdown (die kun je alvast afvinken)
- Power Saving opties op de netwerkkaart
- WOL settings in je BIOS
- Port Forward (mits getest met bovenstaande stappen kun je hem afvinken)
- Apps die even niet van het "standaard" poortje 9 uitgaan.
- Op mijn TP-Link Archer C7 router moest ik ook even een static ARP binding aanmaken zodat m'n router ten alle tijden wist waar het naar toe mocht.

En natuurlijk één van de belangrijkste (die ook al eerder was genoemd), de welbekende oog-test: branden de ledjes bij je NIC als je PC uit staat?

[ Voor 4% gewijzigd door EricNL op 07-12-2016 13:35 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• G.Scholtens
EricNL schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:33:
[...]

Check eerst eens of je computer het pakketje wel oppakt als jij het verstuurd met je appje.

https://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-monitor

1. Software open zetten
2. WoL pakketje sturen via je App
3. Krijg je de melding: Packet Received. Je netwerk laag is in orde. Oorzaak zit zeer waarschijnlijk in Power optie's van je BIOS/Netwerk Kaart
4. Krijg je geen melding: Packet Received. Je netwerk laag is in ieder geval niet in orde want je WoL Pakketje bereikt je PC niet niet.

Even wat basis dingetjes die ik voorbij heb zien komen m.b.t. niet werkende WOL:
- Fast Shutdown (die kun je alvast afvinken)
- Power Saving opties op de netwerkkaart
- WOL settings in je BIOS
- Port Forward (mits getest met bovenstaande stappen kun je hem afvinken)
- Apps die even niet van het "standaard" poortje 9 uitgaan.
- Op mijn TP-Link Archer C7 router moest ik ook even een static ARP binding aanmaken zodat m'n router ten alle tijden wist waar het naar toe mocht.

En natuurlijk één van de belangrijkste (die ook al eerder was genoemd), de welbekende oog-test: branden de ledjes bij je NIC als je PC uit staat?
Zal dat tooltje eens testen.
De ledjes van de netwerkkaart branden in ieder geval niet als de pc uitstaat en als ik het pakket verzend

• EricNL
G.Scholtens schreef op donderdag 8 december 2016 @ 08:23:
[...]

De ledjes van de netwerkkaart branden in ieder geval niet als de pc uitstaat en als ik het pakket verzend
Stop dan maar met de rest en zorg eerst dat je NIC power houd (en dus de LED'jes blijven branden) als je PC uit staat). 2 voor de hand liggende mogelijkheden:
- Power/WOL settings in je BIOS
- Jumper op je moederbord

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En mocht er een losse netwerk kaart in zitten: soms had je ook nog van die kabeltjes die tussen de aansluiting op het moederbord en de netwerkkaart moest plaatsen (zo'n kabeltje werd dan geleverd bij de kaart.)

• Frogmen
  • Niet online
Wake on lan werkt alleen binnen hetzelfde netwerk je een WOL pakketje niet over internet versturen?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• EricNL
Frogmen schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:20:
Wake on lan werkt alleen binnen hetzelfde netwerk je een WOL pakketje niet over internet versturen?
Tuurlijk kun je je computer "WOL'en" over het internet. Ik doe niets anders. Technisch heet het dan niet meer Wake on LAN maar Wake on WAN maar dat terzijde.

Maar Wake on WAN gaat natuurlijk alleen werken als Wake on LAN werkt. Enige wat je dan nog moet doen om het over het internet werkend te krijgen is je portforward instellen. En in sommige gevallen, zoals bij mijn TP-Link Archer C7, een static ARP binding maken zodat je router het device weet te vinden.

• Frogmen
  • Niet online
EricNL schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:51:
[...]

Tuurlijk kun je je computer "WOL'en" over het internet. Ik doe niets anders. Technisch heet het dan niet meer Wake on LAN maar Wake on WAN maar dat terzijde.

Maar Wake on WAN gaat natuurlijk alleen werken als Wake on LAN werkt. Enige wat je dan nog moet doen om het over het internet werkend te krijgen is je portforward instellen. En in sommige gevallen, zoals bij mijn TP-Link Archer C7, een static ARP binding maken zodat je router het device weet te vinden.
OK dit is nieuw voor mij, maar iets zegt mij dat dit niet met iedere router/ modem setup gaat lukken.

• EricNL
Frogmen schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:45:
[...]

OK dit is nieuw voor mij, maar iets zegt mij dat dit niet met iedere router/ modem setup gaat lukken.
Nee hoor. Op 99 van de 100 routers kun je gewoon port forwards maken en dan kun je je device dus over het internet (WAN) Waken.

• G.Scholtens
EricNL schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:27:
[...]

Stop dan maar met de rest en zorg eerst dat je NIC power houd (en dus de LED'jes blijven branden) als je PC uit staat). 2 voor de hand liggende mogelijkheden:
- Power/WOL settings in je BIOS
- Jumper op je moederbord
Er zit helaas geen jumper op het mainbord en bios settings staan goed.

Mainbord is trouwens een gigabyte GA-965P-DS3 v3.3
Bios F14

Verder nog suggesties?

[ Voor 6% gewijzigd door G.Scholtens op 14-12-2016 11:24 ]

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 08:24
EricNL schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:38:
[...]

Nee hoor. Op 99 van de 100 routers kun je gewoon port forwards maken en dan kun je je device dus over het internet (WAN) Waken.
Een WOL pakket word zeker niet door iedere router toegelaten vanaf internet.

Mocht je router het niet ondersteunen (en daar lijkt het sterk op als je even op google kijkt): forward UDP port 7 en 9 naar het broadcast address van je netwerk (bijv. 192.168.1.255).

Hiervoor moet je desktop wel op DHCP staan anders komt het pakket niet aan. Mocht je PC een slaapstand gebruiken, dan is er kans dat je hem 1x kunt aanzetten en daarna niet meer, vanwege de arp cache.

Andere mogelijkheid is, mits je een webserver hebt - een php script die het pakket afvuurt in je LAN.

[ Voor 5% gewijzigd door z1rconium op 14-12-2016 16:41 ]

• G.Scholtens
z1rconium schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:39:
[...]

Een WOL pakket word zeker niet door iedere router toegelaten vanaf internet.

Mocht je router het niet ondersteunen (en daar lijkt het sterk op als je even op google kijkt): forward UDP port 7 en 9 naar het broadcast address van je netwerk (bijv. 192.168.1.255).

Hiervoor moet je desktop wel op DHCP staan anders komt het pakket niet aan. Mocht je PC een slaapstand gebruiken, dan is er kans dat je hem 1x kunt aanzetten en daarna niet meer, vanwege de arp cache.

Andere mogelijkheid is, mits je een webserver hebt - een php script die het pakket afvuurt in je LAN.
Gaat alleen om intern gebruik, dus poorten open zetten lijkt me niet noodzakelijk voor internet.
Desktop staat wel op dhcp.

Denk dat het alleen mogelijk is in de slaapstand, aangezien de lan card zijn power dan wel zal vasthouden.
Tijdens een shutdown zal er natuurlijk nergens meer power op staan of zie ik dat verkeerd of is dit ook op te lossen?

• z1rconium
Ah ik las het verkeerd. Je hoeft dan sowieso geen poorten open te zetten, gezien dat voor internet is.

Maar als je desktop op dhcp staat, dan kan dit niet:
Een vast IP bied meer uitkomst.

Maar je zegt dat het ledje op je netwerk kaart niet aan staat als de pc uit is, dan gaat het niet werken. Er moet stroom op zitten.

Welk moederbord/BIOS zit er in je PC ?

• G.Scholtens
z1rconium schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:00:
Ah ik las het verkeerd. Je hoeft dan sowieso geen poorten open te zetten, gezien dat voor internet is.

Maar als je desktop op dhcp staat, dan kan dit niet:

[...]

Een vast IP bied meer uitkomst.

Maar je zegt dat het ledje op je netwerk kaart niet aan staat als de pc uit is, dan gaat het niet werken. Er moet stroom op zitten.

Welk moederbord/BIOS zit er in je PC ?
Mainbord is trouwens een gigabyte GA-965P-DS3 v3.3
Bios F14

• z1rconium
Ik lees dat het "PME Wake up" zou kunnen heten in je BIOS. Check nog even je BIOS, staat meestal in de power settings.

• G.Scholtens
z1rconium schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:14:
Ik lees dat het "PME Wake up" zou kunnen heten in je BIOS. Check nog even je BIOS, staat meestal in de power settings.
Dit staat al netjes op enabled.
En in windows staat ook alles netjes actief om de pc wakker te maken en magic pakkets te kunnen ontvangen.

• EricNL
G.Scholtens schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:13:
[...]

Dit staat al netjes op enabled.
En in windows staat ook alles netjes actief om de pc wakker te maken en magic pakkets te kunnen ontvangen.
Nogmaals:

Stap 1: Als er geen Ledje blijft branden bij je NIC als je PC uit staat betekend het dat je NIC geen stroom behoudt en dus ook nooit het WOL-pakketje ontvangt en er iets mee doet. Dit is echt absoluut stap 1...

Pagina: 1