Welke goedkope sata kaart voor unraid

Pagina: 1
Acties:

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:54
Ik heb een unraid server draaien
8 sata poorten op het moederbord
8 hotswapbays in de kast (ik gebruik ze niet als hotswap)

nu wil ik een cache drive toevoegen, maar die ssd schijven zijn zo klein (eerste ssd schijf die ik van zo dichtbij gezien heb)
die ssd past dus niet fijn in de hotswap, geen punt hang ik hem wel gewoon ergens in de kast
maar dan heb ik dus een hotswap bay die niet gebruikt kan worden

aan de overkant van de vijver (Amerika) zijn er genoeg goedkope kaartjes te vinden met minimaal 2 poorten
4 Port SATA Serial ATA PCI RAID Controller Card
maar die vind ik hier in nederland nergens terug (of ik kijk er helemaal overheen

mijn vraag dus, wat is een goedkope sata kaart met minimaal 1 poort die out off the box werkt met unraid

hardware
ASRock Fatal1ty Z170 Gaming K6
Intel Core i3-6100
Crucial CT2K8G4DFD8213
Kingston SSDNow V300 120GB

Verwijderd

Ik volg je even niet; wat heeft je hot-swap bay met een SATA Controller te maken? Als je de hot-swap bay niet gebruikt, dan stop je de SATA stekker toch rechtstreeks in je SSD?

Kortom, heb je genoeg poorten op je moederbord? Aangezien je impliceert dat je wel je hot-swap bays kunt aansluiten, zou je geen losse controller nodig moeten hebben. Wil je er er toch één, bedenk dan dat alle addon SATA controllers van veel lagere kwaliteit zijn dan je chipset SATA poorten. Maar toch een aantal opties:
- JMicron JMB363
- Silicon Image SiI-3132
- ASMedia ASM1061
- DeLock / Addonics 10x SATA op PCIe 2.0 x2: http://www.addonics.com/products/ad10sa6gpx2.php

Bedenk verder dat een Kingston V300 een Sandforce controller heeft, en dus minder betrouwbaar is. Omdat UnRAID geen checksums gebruikt, kan dat zorgen voor corruptie. Wees dus voorzichtig indien je met belangrijke data werkt!

• creon
sorry als ik niet helemaal duidelijk was
mijn bedoeling is om die 8 hotswapbays dan te koppelen met die 8 sata poorten op mn moederbord
dan zou ik dus 8 "gewone" hdd kunnen gebruiken

de ssd past niet in een hotswap, dus die zou ik dan ergens anders in de kast kunnen plaatsen, maar die moet ook nog aangesloten worden (klein 1 of 2 poorts sata kaartje <20-25 euro)

nu is de hele voorkant van de kast hotswapbay, vind ik wel zo mooi om dat ook zo te houden
en als ze hotswapbay zijn dan zou het ook mooi zijn als ze functioneel zijn

hoop dat het nu iets duidelijker is

ssd gaat gebruikt worden voor plex en andere dockers

[ Voor 3% gewijzigd door creon op 06-12-2016 09:08 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
...het klinkt een beetje alsof je een onbestaand probleem wilt oplossen maargoed, whatever floats your boat. In de pricewatch is inderdaad niet veel te vinden, maar klik een willekeurige computeronderdelenwebshop aan en ze hebben echt wel een controllertje in het assortiment.

Als het goedkoop moet zou ik eens op ebay kijken:
http://www.ebay.com/sch/i...+controller+pci-e&_sop=15

• creon
idd een onbestaand probleem...
althans, ik vind het wel een probleem dat 1 hotswapbay niet werkt

zouden die willekeurige kaartjes plug and play werken met unraid, dat is volgens mij wel een bestaand probleem, daar veel controllers niet herkend worden, of is dat met V6 van unraid opgelost (voor zover ik heb kunnen vinden is dat nog steeds een probleem)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Als je van plan bent de SSD op je add in kaart aan te sluiten, ga je veel performance missen. Zou dan eerder de SSD op de controller op het moederbord aansluiten en een van de hotswap bays op de extra kaart. Sowieso snap ik niet helemaal waarom je 8 bays wil vullen en ondertussen wil beknibbelen op een SATA controller. Uitgaande van een 100 per disk ben je sowieso al 800 euro kwijt, waardoor m.i. besparen op een controller verkeerde zuinigheid is.

LinkedIn
BlackIntel

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
creon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:38:
aan de overkant van de vijver (Amerika) zijn er genoeg goedkope kaartjes te vinden met minimaal 2 poorten
4 Port SATA Serial ATA PCI RAID Controller Card
maar die vind ik hier in nederland nergens terug (of ik kijk er helemaal overheen
Wat jij hier noemt is een SATA 150 kaartje en daarom erg goedkoop.
Er zijn zat sata raidcontrollers te koop. Niet zo goedkoop maar wel sneller.

Zelf heb ik bijvoorbeeld deze.
https://www.alternate.nl/...ml/product/22609?lk=16727

Soortgelijke kaartjes zijn er te over; of ze met unraid willen werken weet ik niet.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik heb de Supermicro AOC-SAS2LP-MV8 (alleen veel goedkoper gekocht) in m'n Unraid bak werken, zonder enige aanpassingen in de config,
wil je echt bang4buck sata kaartjes die naar mijn ervaring WEL werken met Unraid neem dan bijv.: Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port (presteert alleen wel minder vergeleken met de Supermicro)

de supermicro in combinatie met de 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M draait bij mij goed.
(neem wel de goede kabel, dus in dit geval de Forward breakout kabel en niet backward ;) )

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Verwijderd

De pricewatch: Supermicro AOC-SAS2LP-MV8 raad ik ten stelligste af. Dit is een zeer buggy controller op basis van Marvell chip. Niet kopen is mijn advies!

Dan kun je nog beter buggy SiI-3112 of SiI-3114 (beide PCI) kopen of de iets betere SiI-3124 (PCI-X) of SiI-3132 (PCI-e).

• geenwindows
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:33:
De pricewatch: Supermicro AOC-SAS2LP-MV8 raad ik ten stelligste af. Dit is een zeer buggy controller op basis van Marvell chip. Niet kopen is mijn advies!

Dan kun je nog beter buggy SiI-3112 of SiI-3114 (beide PCI) kopen of de iets betere SiI-3124 (PCI-X) of SiI-3132 (PCI-e).
Ohh, is dat zo? ik heb hem namelijk al een paar maandjes prima draaien zonder problemen...? Ik weet niet op welk gebied ie buggy is?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Verwijderd

Het is een lange tijd geleden, dus alle details weet ik niet. Het zal ook grotendeels afhangen onder welk OS je de kaart gebruikt. Maar er zijn legio problemen gemeld met deze kaart, met name onder non-Windows OS.

Deze thread op HardOCP herinner ik me nog, iig: https://hardforum.com/thr...o-aoc-sas2lp-mv8.1615329/

• geenwindows
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:53:
Het is een lange tijd geleden, dus alle details weet ik niet. Het zal ook grotendeels afhangen onder welk OS je de kaart gebruikt. Maar er zijn legio problemen gemeld met deze kaart, met name onder non-Windows OS.

Deze thread op HardOCP herinner ik me nog, iig: https://hardforum.com/thr...o-aoc-sas2lp-mv8.1615329/
Ik heb alle data hdd's (6 stuks) er op aangesloten en de party disks (2x) op het moederbord en merk tijdens de parity sync totaal geen drop down of andere vage bugs. 1 van de hdd staan 2 VM's op (continu activiteit) disk spindown/up gaat ook zonder problemen. Wel draait ie op de Laatste firmware 4.0.0.1812.
heb zelfs net even een paar logboeken doorgebladerd en kan daar ook niks in vinden :)

(ps. die thread op HardOCP heb ik idd ook tijdens de zoektocht naar een controller voorbij zien komen, en uiteindelijk niks mee gedaan :+ )

Verwijderd

Welk OS of platform gebruik je?

Dat anderen mensen problemen hebben, hoeft natuurlijk niet te zeggen dat de kaart voor jou niet goed functioneert.

Maar toch voel ik me geroepen anderen te waarschuwen. Een controller met een LSI SAS chipset wordt doorgaans veel beter gewaardeerd en heeft veel minder kans op problemen. Zeker gezien de niet-geringe prijs van de MV8 zou ik deze thans niet aanbevelen voor nieuwe builds.

Desondanks fijn dat het bij jou wel goed werkt! Maar weet wel dat mocht je van platform wisselen die ervaring opeens heel anders kan uitpakken. Dat is wel iets om te onthouden.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:53:

Kan natuurlijk goed gerelateerd zijn aan buggy drivers/firmware. Mijn ervaring met Marvel spul is dat de hardware altijd wel prima is maar de drivers nog weleens problematisch kunnen zijn.

De kaartjes zoals genoemd in de TS zijn overigens voor 11 euro naar nederland te halen: https://www.aliexpress.co...e5-4308-a2c7-a1dd8af140b4

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• geenwindows
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:18:
Welk OS of platform gebruik je?

Dat anderen mensen problemen hebben, hoeft natuurlijk niet te zeggen dat de kaart voor jou niet goed functioneert.

Maar toch voel ik me geroepen anderen te waarschuwen. Een controller met een LSI SAS chipset wordt doorgaans veel beter gewaardeerd en heeft veel minder kans op problemen. Zeker gezien de niet-geringe prijs van de MV8 zou ik deze thans niet aanbevelen voor nieuwe builds.

Desondanks fijn dat het bij jou wel goed werkt! Maar weet wel dat mocht je van platform wisselen die ervaring opeens heel anders kan uitpakken. Dat is wel iets om te onthouden.
Ik gebruik sinds dit jaar Unraid (inmiddels 6.2.4) daarom durf ik ook te zeggen dat deze kaart prima werkt met Unraid ;)
Ook Unraid had rond 2011/2012 problemen met deze kaart, maar dat lag toen wel aan Unraid zelf ;)
Ik heb ook nog ergens een el cheapo pci-e sata kaartje (met 4 sata porten) liggen die wel perfect werkte in Ubuntu server 14.04 maar niet met unraid 6.1 (ook niet meer naar om gekeken)

[ Voor 3% gewijzigd door geenwindows op 07-12-2016 22:41 ]

Verwijderd

Wolfboy schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:19:
[...]
Kan natuurlijk goed gerelateerd zijn aan buggy drivers/firmware. Mijn ervaring met Marvel spul is dat de hardware altijd wel prima is maar de drivers nog weleens problematisch kunnen zijn.
Van BSD-ontwikkelaars hoor ik regelmatig klachten dat hardwarefabrikanten vaak erg slechte documentatie leveren (of helemaal geen) waardoor het lastig is om goede drivers te maken. Kortom, ook dit punt valt te herleiden op de fabrikant zelf en niet de ontwikkelaars van non-Windows operating systems.

Fabrikanten als Intel en LSI - gerenommeerde merken - bieden doorgaans wel zeer goede documentatie, waardoor hun producten goed werken. Terwijl fabrikanten als Realtek de kroon spannen om zeer gebrekkige, incomplete of foutieve documentatie. Driver-issues zijn dan niet meer dan logisch.
De kaartjes zoals genoemd in de TS zijn overigens voor 11 euro naar nederland te halen
Dit gaat om gewone Silicon Image PCI kaartjes en ik kan ze goedkoper krijgen dan 11 euro gewoon in Nederland (zij het via B2B kanalen). Kortom, je hoeft dat soort spul echt niet uit China of Hong Kong te halen mijns inziens.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 22:58:
[...]

Van BSD-ontwikkelaars hoor ik regelmatig klachten dat hardwarefabrikanten vaak erg slechte documentatie leveren (of helemaal geen) waardoor het lastig is om goede drivers te maken. Kortom, ook dit punt valt te herleiden op de fabrikant zelf en niet de ontwikkelaars van non-Windows operating systems.

Fabrikanten als Intel en LSI - gerenommeerde merken - bieden doorgaans wel zeer goede documentatie, waardoor hun producten goed werken. Terwijl fabrikanten als Realtek de kroon spannen om zeer gebrekkige, incomplete of foutieve documentatie. Driver-issues zijn dan niet meer dan logisch.
Daar ben ik het volledig mee eens. Zo heeft (had?) Intel zelfs een dedicated BSD developer in dienst om hun netwerkkaarten BSD compatible te krijgen.

Mede door de slechte documentatie zijn de drivers zeker in het begin meestal zeer slecht en onbetrouwbaar en geeft dat helaas een zeer slecht beeld van de werking van de hardware zodra er betere drivers zijn.
Dit gaat om gewone Silicon Image PCI kaartjes en ik kan ze goedkoper krijgen dan 11 euro gewoon in Nederland (zij het via B2B kanalen). Kortom, je hoeft dat soort spul echt niet uit China of Hong Kong te halen mijns inziens.
Kan ook uiteraard, het punt was meer dat het niet duur hoeft te zijn voor deze simpele kaartjes :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• creon
voor welke chip kan ik het beste gaan dan?
meer dan 2 poorten heb ik niet nodig, beetje snelheid is wel fijn (of ik moet de ssd op het moederbord doen en een andere schijf op de sata kaart)
die ali kaart is wel een heel stuk vriendelijker geprijst

zit even verder te zoeken bij ali ;)
aan de hand van de lijst van lime-technology
zie ik dat de ASM1061 werkt out of the box
dus die chip even opgezocht bij ali
kom ik op een kaartje van 12 euro

die misschien maar eens proberen, of iemand moet goede bezwaren hebben tegen die kaart

Verwijderd

ASMedia is prima!

• geenwindows
  • Niet online
als je Unraid v6 gebruikt doet het idd gewoon prima. check voor de zekerheid ook even op Ebay. misschien is ie daar ook leverbaar en heb je hem ietsjes sneller... tenzij je een maand wil wachten op de levering ;)

Pagina: 1