Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nieuwe snelle en toekomstbestendige desktop 700-1800e

Pagina: 1
Acties:

• okidizzle
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-11 20:21
Beste tweakers,
Ik wil graag jullie advies vragen over het samenstellen van een nieuwe desktop. Gezien mijn beperkte budget wil ik gefaseerd aankopen en dan in de komende maanden uitbreiden. Het is de bedoeling dat het een razendsnelle desktop wordt die nog voor lange tijd ruim snel genoeg is voor dagelijks gebruik.
Ik heb mijn voorstel opgesplitst in twee delen: een basis deel en een later uit te breiden deel. Ik hoor graag jullie gedachten hierover.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voor zeer uiteenlopende doeleinden gebruikt worden. De nadruk ligt op snelheid in dagelijks gebruik.
[list]

Onderzoek en studie
Een belangrijk deel van de tijd zal de PC gebruikt worden voor onderzoek en studie (dus heel veel internet tabbladen, pdfs, Word documenten tegelijk open), waarbij het snel kunnen laden, wisselen en dergelijken belangrijk is.

photoshop en videobewerken
De PC zal geregeld ook gebruikt worden voor grafisch ontwerp en video bewerken. Dit is meer hobbymatig, maar de huidige intel dual core processor maakt dit meer een marteling. Het materiaal is nu nog niet 4k, maar met het oog op de toekomst is dat wel een pré als dat met de hardware goed te doen is.

Gamen
Ik wil graag games kunnen draaien zoals Planet Coaster en the Witcher en diverse games die weinig eisen van de hardware, zoals The Witness en Portal II. Enige toekomstbestendigheid en upgradebaarheid is echter wel gewenst. Hierbij is het absoluut niet noodzakelijk om op dit moment 200Hz 4K Gsync-achtige features te hebben (huidige monitor is een oude Samsung SychMaster 940BW). De kans dat ik twee 1080s in SLI ga gebruiken is zeer klein.
[/list]

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen keihard maximum bedrag, maar met name de wens om de onderdelen gefaseerd aan te schaffen. Sparen is niet mijn sterkste kant, daarom wil ik beginnen met een zeer solide basis van Moederbord, Processor, geheugen en voeding, om later uit te breiden met allerlei extra componenten. Zie lijstjes onder. Ik wilde nu beginnen met een basis van 500-700 euro en later uitbreidingen van wederom 500-700 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van het huidige systeem wil ik alleen componenten en randapparatuur tijdelijk gebruiken tot ik de nieuwe dingen heb gekocht.
- Muis/toetsenbord
- Monitor (Samsung SyncMaster 940BW, later te vervangen voor een betere)
- Behuizing (nu een lelijke merkloze tower met voldoende ruimte om ATX moederbord in kwijt te kunnen met extra componenten)
- Samsung SSD 850 EVO 250gb
- Diverse oude HDDs

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil beginnen met een solide basissysteem met onderdelen die in principe niet meer vervangen worden en als basis lang moeten meegaan. Dus een M2 PCI SSD, snelle processor (i5 of i7?), ruime hoeveelheid werkgeheugen (ddr4 lijkt me met het oog op de toekomst verstandig, ondanks dat de snelheidswinst nu nog niet enorm is).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alle merken zijn een optie. Hieronder mijn ideeën tot nu toe:

Basiscomponenten

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 236,-€ 236,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 85,95€ 85,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 96,95€ 96,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,85

Dit leek mij een goede start, met i5 van de Skylake generatie (niet per se een eis, maar ik denk dat het tactisch is om nu een DDR4 systeem te bouwen met het oog op de toekomst). Ik heb goede ervaringen met degelijke voedingen in een systeem die in principe meeeeer dan voldoende zijn voor een PC. Mij leek een 550w Gold voeding ruim voldoende voor dit systeem met in de toekomst nog ruimte om een goede videokaart toe te voegen.

Uitbreidingen voor later:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 1.0)€ 311,95€ 311,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 91,50€ 91,50
1Scythe Fuma€ 42,85€ 42,85
1Samsung 960 Pro 512GB€ 296,50€ 296,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 742,80

De eerste uitbreidingen die ik wil doen wanneer ik daar budget voor heb is een M2 PCI SSD, processorkoeling en betere behuizing. Eventueel later een 4k monitor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet behoorlijk stil zijn bij normaal gebruik. Bij renderen van video is dit minder belangrijk. Energiegebruik is geen factor. Behuizing wil ik het liefst strak en sober, geen led lampjes en ramen er in.

Ga je overklokken?
Weet ik nog niet. Is overklokken een goede optie om te hebben (en de meerprijs waard) om in de toekomst nog extra prestaties eruit te persen?

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag advies over welke componenten er essentieel zijn als solide basis om weer enkele jaren een razendsnelle PC te hebben, en waarbij er nog voldoende uitbreidingsmogelijkheden zijn voor de toekomst. De videokaart is makkelijk aan te passen naar wat mijn wensen zijn tegen die tijd, maar mij leek dat een basis van moederbord, processor, RAM en een goede voeding als vaste combinatie als eerste aan te schaffen zijn, waarbij de rest van de componenten kan worden afgestemd aan daadwerkelijk gebruik.

- Ik twijfel met name over de processor en het moederbord. Is een duurdere chipset (bijvoorbeeld z170 of zelfs x99) in combinatie met een processor uit de k-reeks waardevol door de mogelijkheid tot overklokken van processor en geheugen?
- Zou de onderstaande processor + moederbord de meerprijs waard zijn tov de i5 die in het basislijstje staat?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 359,95€ 359,95
1MSI Z170A SLI Plus€ 128,95€ 128,95

- Is deze basis voldoende om lang snel genoeg te blijven en andere componenten te kunnen toevoegen in de toekomst?
- Is het de moeite waard om veel hoger geklokte DDR4 modules te kiezen icm een moederbord dat overklokken van het werkgeheugen ondersteunt? (bijv. DDR4 op 3000mhz?) of is de snelheidswinst hiervan in de praktijk niet te merken?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening!

[ Voor 0% gewijzigd door okidizzle op 05-12-2016 22:08 . Reden: lay out van tabel ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

Voor wat betreft je eerste deel van de aankopen. De voeding die je geselecteerd heb is weliswaar een erg goede keuze, maar wel wat zwaar voor het (eind) systeem wat je voor ogen hebt. Dit zijn twee alternatieven, waarvan de laatste kwalitatief erg goed is:
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

Je gaat in een latere update voor een gesloten kast zie ik. Dan kun je wat goedkoper geheugen pakken: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213. De processor ondersteunt toch geen sneller geheugen dan 2133MHz (sneller wordt teruggeklokt).

Over je eerste uitbreiding: de Scythe Fuma lijkt me wat overkill voor een i5-6600 die je niet kan overklokken. Een pricewatch: Arctic Freezer i32 is een stuk goedkoper en koelt ook goed. Ook kun je de pricewatch: Scythe Mugen 4 overwegen.

De GTX 1060 is voor je huidige monitor overkill maar ik begrijp dat je later een andere monitor wil kopen. Dan ligt het een beetje aan de resolutie die je dan gaat nemen. Beter gezegd, op welke resolutie je gaat gamen. Voor 1080p is de GTX 1060 voldoende. Bij 1440p wordt het al wat lastiger en zou ik toch al wel richting de GTX 1070 neigen. Om goed op 4k te kunnen gamen op hoge instellingen is een GTX 1080 nodig.

Wat biedt de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black meer dan de pricewatch: Fractal Design Define S? De Define S is ook een strakke, sobere kast maar is wel zo'n €20 goedkoper. Het enige wat de Define S niet heeft is een fancontroller.

En waarom zo'n dure SSD? De 960 is weliswaar een stuk sneller maar of je daar in de praktijk heel veel van zal merken betwijfel ik.

Al met al biedt de i5-6600 een solide basis voor de toekomst. Voor de meeste toepassingen kun je hier best een aantal jaar mee vooruit. Er zijn genoeg voorbeelden beschikbaar waarbij er niet eens zo gek veel prestatieverschil zit tussen een i5-2500 en een i5-6500. Zeker niet in toepassingen die sterk leunen op de GPU, zoals games.

De videokaart zal, zeker voor gaming, eerder een upgrade nodig hebben, maar dat is redelijk gebruikelijk. Het is dan ook aan te raden om de GPU af te stemmen op de resolutie waarop gegamed zal gaan worden. Een GTX 1080 nemen om op 1080p te gamen, want dan kun je er lekker lang mee doen, is over het algemeen een heel stuk duurder dan nu een GTX 1060 kopen en over 2-3 jaar upgraden :)

Investeren in overklokken zou ik persoonlijk niet doen. Je betaalt een aardige meerprijs voor iets wat niet zo heel veel (merkbare) prestatiewinst oplevert. Zeker in gamen zal het overklokken van je CPU nauwelijks verschil maken. Voor je onderzoek en studiegebruik al helemaal niet. Blijft videobewerking en renderen over. Daar zal het misschien wat verschil kunnen maken, maar ook daar zullen de verschillen niet heel groot zijn schat ik zo.

Edit (toevoeging):
Overigens zie ik ook dat je diverse oude HDD's wil gaan herbruiken. Dat is natuurlijk geen probleem, maar weet wel dat die HDD's waarschijnlijk zeker in rust niet bepaald stil zullen zijn. Zeker bij meerdere harde schijven willen er nog wel eens vervelende resonanties optreden. Het is voor mijn in ieder geval de reden geweest om er 1 HDD (van de 2) uit te halen omdat de combinatie van schijven een irritant, pulserende, gezoem veroorzaakte.

[ Voor 6% gewijzigd door RvL op 06-12-2016 10:04 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• okidizzle
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-11 20:21
RvL schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 09:41:
Voor wat betreft je eerste deel van de aankopen. De voeding die je geselecteerd heb is weliswaar een erg goede keuze, maar wel wat zwaar voor het (eind) systeem wat je voor ogen hebt. Dit zijn twee alternatieven, waarvan de laatste kwalitatief erg goed is:
pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M
Ik zou zelf denken dat een zwaardere voeding (van dezelfde kwaliteit) die lichter wordt belast langer meegaat dan een relatief zwaarder belaste lichtere voeding, omdat de zware voeding het nooit 'zwaar' heeft als je meer componenten gaat gebruiken, of is dat complete onzin? Ik zag dat de reviews van de corsair RM550x erg goed waren, dus mij leek dat een dergelijke voeding onder niet al te hevige belasting wel 10 jaar mee moet kunnen?
Je gaat in een latere update voor een gesloten kast zie ik. Dan kun je wat goedkoper geheugen pakken: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213. De processor ondersteunt toch geen sneller geheugen dan 2133MHz (sneller wordt teruggeklokt).
Ik neem aan dat je bedoelt dat je bij de duurdere modellen ook betaald voor uiterlijk? Dat is inderdaad totaal niet belangrijk voor mij. Als die crucial qua prestaties niets uitmaakt is dat beter inderdaad.

Mijn keuze voor de Fuma was inderdaad gericht op overkill, mijn gedachte was dat een forse processorkoeling lekker stil is ivm beperkte warmteproductie voor de koelcapaciteit. Maar als dat met een arctic Freezer ook ruim voldoende haalbaar is dan kan ik inderdaad beter die doen.

De keuze voor de videokaart is inderdaad nog even onzeker, ik zal tzt zeker je aanbevelingen er weer bij pakken.
Wat biedt de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black meer dan de pricewatch: Fractal Design Define S? De Define S is ook een strakke, sobere kast maar is wel zo'n €20 goedkoper. Het enige wat de Define S niet heeft is een fancontroller.
De fancontroller is inderdaad niet van enorme meerwaarde, maar ik vind het gebrek aan externe 5.25" bays van de Define S wel een groot nadeel. Toegegeven, ik gebruik zelden nog een optische drive, maar toch heb ik die er wel graag in. Ook is het bij de R4 Pearl Black mogelijk om een hot swap bay toe te voegen. De vraag is of ik 10 interne bays ga gebruiken, maar met name de bovenstaande dingen leken mij erg handig.

Mbt de SSD, de 960 is inderdaad duur, en die is zeker niet meteen al nodig, maar ik denk dat het wel een enorm voordeel is om een M.2 PCI aansluiting te hebben op het moederbord, omdat dit nog wel een fijne upgrade mogelijkheid is voor de toekomst, wanneer de prijs van nvme SSDs onvermijdelijk gaan dalen (zeg over een jaar of 2). Ik kan me voorstellen dat het met word en internet geen bal uitmaakt in de praktijk, maar met zwaardere taken wel een voordeel kan opleveren. Het snelheidsverschil met een Samsung EVO 850 is wel fors...
Al met al biedt de i5-6600 een solide basis voor de toekomst. Voor de meeste toepassingen kun je hier best een aantal jaar mee vooruit.
Dat lijkt mij ook inderdaad, al blijft het lastig kiezen tussen de i5 6600 en de i7 6700. Hyperthreading kan voor photoshop en premiere pro etc wel een zinvolle aanwinst zijn. In een latere fase van een i5 naar een i7 overstappen lijkt me wat jammer van het geld, zo snel dalen die prijzen niet. Zou dit verschil in dagelijks gebruik merkbaar zijn? Amper lijkt me...
Een GTX 1080 nemen om op 1080p te gamen, want dan kun je er lekker lang mee doen, is over het algemeen een heel stuk duurder dan nu een GTX 1060 kopen en over 2-3 jaar upgraden :)
Hier zou je wel eens helemaal gelijk in kunnen hebben :*) Een videokaart op de groei is inderdaad niet handig!

Dank voor je uitgebreide reply!!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 17:49

RvL

Je systeem zal, even uitgaande van de i5 en een GTX1060 minder dan 300w gebruiken. Het zal eerder in de buurt komen van de 250w. Een goede 400-450w voeding is daarom ruim voldoende.

Daarnaast maakt het bij een kwaliteitsvoeding niet uit dat hij volledig belast wordt. De interne onderdelen zijn daar op berekend en kunnen over het algemeen (veel) meer aan dan wat de voeding kan leveren. Dus een grotere voeding zal geen voordeel opleveren.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...