Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Je kent ze wel, van die inbouw modules zoals bijvoorbeeld de z-wave dingetjes van fibaro. Die kan je dan inbouwen in een centraaldoos of achter een schakelaar.

Zelf doe ik dat eigenlijk altijd met echte installatiedraad en lasklemmen, maar dat is best wel gepruts. Die zooi is zo lomp en stug dat je vaak niet al te subtiel geweld moet gebruiken om alles erin te krijgen. Vandaar dat ik wel eens zit te overwegen om dunnere installatiedraad te gebruiken of zelfs gewone draad te gaan halen.

Vandaar mijn vraag aan degenen die ook al vaker modules ingebouwd hebben. Hoe doen jullie dat? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-11 16:23
Je kan bijvoorbeeld ook soepele installatie draad halen en wago klemmen. Deze klemmen dus soepele en vaste kern.
Misschien is dat een oplossing, en dan is het denk ik. Nog steeds volgens de regels.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zoals ik tegen mijn Elektro-studenten zeg: "Pak een hamer." Waarbij ze al meteen beginnen te lachen omdat ze bedenken dat ze dan de boel kapot slaan.

Totdat ik zeg: "Draai de hamer om, zet de achterkant van de steel in je lasdoos en duw met beleid de draden in de lasdoos. Doe daarna een visuele inspectie op de bedrading zodat je er redelijk zeker van bent dat die nog goed zit."

Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Aan de andere kant: een module heeft vast geen 2,5mm2 nodig om te kunnen werken, 1,5mm2 zou het waarschijnlijk ook prima kunnen doen? Dan zou ik lekker iets dunnere draad pakken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:15
Soepel draad gebruiken kan ook, wordt in groepenkasten ook wel gebruikt. Maar gebruik dan wel adereindhulzen! (de variant met plastic kraag). Anders breken de losse koperdraadjes af, of worden ze kapotgedrukt door de schroefterminal in de module. De draad naar de lamp zou ik gewoon massief houden, anders moet je dat er allemaal uittrekken en vervangen door soepel draad. Voor naar schakelaar e.d. gebruik je dan soepel.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 06-12-2016 09:32 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
De vaste bedrading blijft inderdaad gewoon installatiedraad zoals er al in zit. Het gaat mij inderdaad om de aanvullende meuk voor de module.

De lasdozen in mijn huis zijn niet erg diep dus het is aardig prutsen, vaak zitten zeer niet eens heel goed vast aan de wand. De centraaldozen zijn ook vaak aardig vol met draad en klemmen, dat is ook wel een uitdaging.

Die soepele optie ga ik dan wel even naar kijken, dat maakt het plaatsen van de module veel simpeler. De hamer zou een goed idee zijn als de dozen goed vast zitten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8