Schijf uit NAS (raid 0) Tijdelijk in pc hangen

Pagina: 1
Acties:

• _DJ
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-12-2025
Wellicht een noob-vraag maar wat gebeurt er als ik één van de twee schijven uit mijn D-link dns-323 NAS haal (die in RAID 0 1 draaien), daar data op wijzig en over een paar maanden wee terugzet? Wordt dan de gewijzigde data alsnog gesynct of gaan er dan hopeloos dingen mis?
Ik zit een tijdje zonder modem/router, überhaupt zonder internet, afgezien van mijn telefoon dan.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

bij raid 0 gaat dat mis. bij raid 1 heb je wellicht nog kans dat er herstel plaats zal vinden

een nas die trouwens in raid 0 draait is op zich ook wel apart. haal je sowieso niet 0 en 1 door elkaar ?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zie ook de relatie met het internet niet ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Dat kan niet, bij raid 0 word de data verdeeld over de 2 schijven, die kan je dus niet uit elkaar halen. Plus het gaat ook niet werken met een andere sata controller. .

Maar volgens mij is er niet wat mis toch met de raid setup?Als ik het goed begrijp?
.

[ Voor 20% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2016 20:33 ]

• _DJ
Ray schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:16:
bij raid 0 gaat dat mis. bij raid 1 heb je wellicht nog kans dat er herstel plaats zal vinden

een nas die trouwens in raid 0 draait is op zich ook wel apart. haal je sowieso niet 0 en 1 door elkaar ?
Ja dus, moet inderdaad RAID 1 zijn.
Met de data of de NAS is voor de rest niets mis. Ik ben verhuisd en zit nu tijdelijk met een losse pc en een NAS, zonder modem, router, switch o.i.d.en ik heb wel gegevens van de NAS nodig. Dus ik dacht er handig aan te doen één schijf uit de NAS te halen, die tijdelijk in mijn PC in te bouwen en gebruiken en over een poosje die schijf weer terug te stoppen.

[ Voor 34% gewijzigd door _DJ op 05-12-2016 20:45 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:23

M2M

medicijnman

waarom zou je dat doen eigenlijk?

-_-

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:53

DarkSide

theres no place like ::1

Wat is precies het doel van je actie.
Waarom heb je een HD uit je NAS nodig omdat je geen internet hebt?

Waarom heb je op de eerste plaats voor RAID 1 gekozen? Ik neem aan als een soort van vangnet.
Dus als je een HD weghaalt, kan je dus AL je data kwijtraken als er iets met de andere HD gebeurt (blikseminslag bv).
Of heb je naast je RAID nog een (offsite) backup ingeregeld. Iets wat sowieso handig is aangezien Raid geen Backup is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• _DJ
DarkSide schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:47:
Wat is precies het doel van je actie.
Waarom heb je een HD uit je NAS nodig omdat je geen internet hebt?

Waarom heb je op de eerste plaats voor RAID 1 gekozen? Ik neem aan als een soort van vangnet.
Dus als je een HD weghaalt, kan je dus AL je data kwijtraken als er iets met de andere HD gebeurt (blikseminslag bv).
Of heb je naast je RAID nog een (offsite) backup ingeregeld. Iets wat sowieso handig is aangezien Raid geen Backup is.
Het doel legde ik hierboven uit. Daar ik geen internet heb betekent dat ik geen modem/router heb die IP-adressen uitdeelt, dus kan ik de NAS niet via de netwerkkabel aansluiten.
Ik koos ooit voor raid 1 om ervoor te zorgen dat bij 1 disk failure niet alle data kwijt is. Raid 1 kopieert de data naar beide schijven, vandaar dat ik je zin "Dus als je een HD weghaalt, kan je dus AL je data kwijtraken als er iets met de andere HD gebeurt (blikseminslag bv)." niet begrijp.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-01 18:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Je zou de PC en de NAS elk een eigen vast IP kunnen geven en een utp kabeltje tussen die twee doen. Voila, instant netwerk :-)

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• DarkSide

DarkSide

_DJ schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:59:
[...]

Het doel legde ik hierboven uit. Daar ik geen internet heb betekent dat ik geen modem/router heb die IP-adressen uitdeelt, dus kan ik de NAS niet via de netwerkkabel aansluiten.
Ik koos ooit voor raid 1 om ervoor te zorgen dat bij 1 disk failure niet alle data kwijt is. Raid 1 kopieert de data naar beide schijven, vandaar dat ik je zin "Dus als je een HD weghaalt, kan je dus AL je data kwijtraken als er iets met de andere HD gebeurt (blikseminslag bv)." niet begrijp.
Je kan je NAS een vast IP adres geven.
Verder is het nog niet duidelijk wat je bereikt als je 1 hd er uit haalt. En wat dat met Internet te maken heeft.
Je zou ook gewoon even een switchje kunnen halen.

Daarbij weet ik wat RAID 1 is. Je hebt 2 disks. Alle data staat op beide disken zodat er 1 stuk kan gaan en je niet al je data kwijt bent. Nu wil je 1 disk verwijderen. Je houd in je NAS dus slechts 1 disk over.
Als daar dus iets mee gebeurt ben je die data kwijt.

Als je de 2e disk met veranderde data weer gaat toevoegen zal hij namelijk niet een compare slag gaan doen. Volgens de NAS is de RAID set stuk op je 2e disk. En zal hij gaan rebuilden vanuit disk 1 (ga ik vanuit).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• _DJ
DarkSide schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:05:
[...]

Je kan je NAS een vast IP adres geven.
De Nas hád een vast ip. Op dat ip kan ik hem nu niet meer benaderen. Hoe ik een nieuwe moet geven weet ik niet omdat ik niet eens in de web interface kom. Krijgt de NAS wel een dynamisch ip van de pc momenteel, en hoe achterhaal ik die?
Dank voor jullie snelle antwoorden overigens!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb je wel je PC zelf ook een vast IP gegeven in het zelfde netwerk?

[ Voor 5% gewijzigd door TommyboyNL op 05-12-2016 21:32 ]

• DarkSide

DarkSide

Had of heeft je NAS nog een vast IP? Die veranderd niet zomaar namelijk.
Hoe ziet je netwerk er verder uit?
Zit je laptop wel in hetzelfde ip range etc? Of heeft je laptop een 169.x.x.x adres gekregen?

Je kan beter teveel info geven dan te weinig.
Verder denk ik niet dat je PC ip adressen uitdeelt? of heb je daar iets van DHCP opdraaien.
Dan zou je ook daar moeten zien welke adressen hij uitgegeven heeft.

Ik vermoed dat je PC een Dynamisch adres heeft. En nu er geen DHCP server is een APIPA adres gekregen heeft (169.x.x.x).
Dus even je pc veranderen naar (waarschijnlijk 192.168.0.10) en je kan bij je NAS.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lightweight DHCP servertje is er wel voor op Windows zonder al te veel moeite te moeten doen..
en verder kan je met nmap natuurlijk ook nog wel een hoop achterhalen....

404 Signature not found

• _DJ
TommyboyNL schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:32:
Heb je wel je PC zelf ook een vast IP gegeven in het zelfde netwerk?
Dat had hij inderdaad wel maar nu dus niet meer.
DarkSide schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:40:
Had of heeft je NAS nog een vast IP? Die veranderd niet zomaar namelijk.
Hoe ziet je netwerk er verder uit?
Zit je laptop wel in hetzelfde ip range etc? Of heeft je laptop een 169.x.x.x adres gekregen?

Je kan beter teveel info geven dan te weinig.
Verder denk ik niet dat je PC ip adressen uitdeelt? of heb je daar iets van DHCP opdraaien.
Dan zou je ook daar moeten zien welke adressen hij uitgegeven heeft.

Ik vermoed dat je PC een Dynamisch adres heeft. En nu er geen DHCP server is een APIPA adres gekregen heeft (169.x.x.x).
Dus even je pc veranderen naar (waarschijnlijk 192.168.0.10) en je kan bij je NAS.
Samen met de post van TommyBoyNL het lek dus inmiddels boven. De PC (geen laptop) had geen vast IP meer. Die heeft inmiddels 192.168.0.100 en de NAS is inderdaad benaderbaar! :D

Vraag ik mij alleen af hoe het kan dat mijn PC zijn vaste IP-adres kwijt was. Tot vorige week had ik een netwerkje met NAS, Raspberry Pi, deze PC en een laptop, allemaal met vast IP, achter de router hangen. Nu staat er alleen deze PC met direct via de lan-poort de NAS daaraan vast. Er is niks op mijn PC dat adressen uitgeeft. Raadselachtig.
Al met al kan ik nu bij mijn bestanden zonder dat ik één van de beide schijven hoef over te zetten.
Mijn dank is groot! _/-\o_

• DarkSide

DarkSide

Weet natuurlijk niet hoe je eea ingesteld had.
Kan goed dat je router gewoon als DHCP fungeerde en dat je PC altijd hetzelfde adres kreeg.
Als je niets reset oid dan krijgen je apparaten eigenlijk bijna altijd dynamisch hetzelfde adres (lijkt statisch dan).

Anders misschien een rare netwerk driver update oid??
Anyway problem solved.

Pagina: 1