UTP Kabel onder de vloer door, welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Mijn vraag
Mag binnenkort bij m'n zusje en zwagertje in hun "nieuwe" huisje UTP kabel onder de woning door gaan trekken, dit om in de aanbouw/bijkeuken/schuurtje (wat het ook is) uit te komen.

Hoe de situatie exact onder het huis is weet ik nog niet want ze hebben de sleutel nog niet (oftewel vochtig of niet wel of geen ongedierte), maar wat ik wel weet is dat onder de "aanbouw" geen kruipruimte is en de vloer/tegels daar direct op zand liggen (gewone zandvloer met 30x30 stoeptegels erin).

Wat is het beste om te doen? gewone UTP kabel onder het huis door en door de fundering boren om in de "aanbouw" uit te komen, of toch beter buitenkabel pakken?

Heb namelijk nog wel gewone UTP liggen, maar twijfel of dit verstandig is, of wel doen maar toch ff door een buisje trekken ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Beste antwoord (via Annuk op 06-12-2016 08:18)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:57
Als de uitbouw gewoon droog is en de buis is gelijmd en dus vochtdicht kun je gewone utp gebruiken en is outdoor kabel overbodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
gewoon door een buis trekken.
Wel even de buiskoppelingen verlijmen tegen vocht.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:54

Nox

Noxiuz

Niet onderlangs gaan, ik weet niet wat je wilt doen maar de hele vloer openbreken lijkt me ook weer overdreven. Omdat er geen kruipruimte is kom je niet ver.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Ben(V) schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:17:
gewoon door een buis trekken.
Wel even de buiskoppelingen verlijmen tegen vocht.
Klopt dat doe ik sws, alles komt door een buis heen, maar twijfelde alleen om buiten utp te gebruiken of gewone utp.
NoxiuZ schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:22:
Niet onderlangs gaan, ik weet niet wat je wilt doen maar de hele vloer openbreken lijkt me ook weer overdreven. Omdat er geen kruipruimte is kom je niet ver.
Njah moet sws vanaf de meterkast 2x ymvk kabel trekken t.b.h. van 2 extra groepen die in de meterkast moeten komen en die daar uit moeten komen voor wasmachine/droger en sws nog 1 extra groep, mogelijk zelfs dat daar een 3e groep komt i.v.m. buiten (overkapping enzo) stopcontactje binnen en rest voor de overkapping.
Er wordt dus sws ook gegraven daar voor de kabels, dan ook nog eens voor de waterleiding afvoer ;)
dus zo'n probleem is het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik zou een stevige grijze pvc pijp pakken, 3/4" en als je die volledig dicht kan krijgen end-to-end een cat6 kabel in leggen. Krijg je hem niet volledig dicht neem dan grondkabel ivm vocht. Indien er oxidatie op het koper komt werkt het niet meer (rf signalen reizen over de rand vh koper). En gewone kabel gaat oxideren, het moet goed vocht en dampdicht zijn.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
NoxiuZ schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:36:
Ik zou een stevige grijze pvc pijp pakken, 3/4" en als je die volledig dicht kan krijgen end-to-end een cat6 kabel in leggen. Krijg je hem niet volledig dicht neem dan grondkabel ivm vocht. Indien er oxidatie op het koper komt werkt het niet meer (rf signalen reizen over de rand vh koper). En gewone kabel gaat oxideren, het moet goed vocht en dampdicht zijn.
Ik pak denk ik ook de grijze hostalit buis 3/4", en zorg dat deze netjes in de MK uitkomt en dat deze ook netjes bovengronds uitkomt in de aanbouw/schuurtje, daar werk ik hem netjes af in een (opbouw)doosje.
Werk vaak genoeg met UTP bekabeling, maar zit/zat gigantisch te twijfelen wat ik in deze situatie nou beste kan doen voor hun.
Heb nog meer dan genoeg gewone Cat6A liggen, maar geen outdoor kabel ;)

Ter aanvulling, het is een goed geisoleerd hout-skelet schuurtje, geen extreme last v/d kou of vocht ofzo, maar er zit dus geen kruipruimte onder, tegels liggen op zand ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als de uitbouw gewoon droog is en de buis is gelijmd en dus vochtdicht kun je gewone utp gebruiken en is outdoor kabel overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

ik zou maar geen buizen gaan lijmen. Lijm zal na een paar jaar gaan verdrogen en dan kan het vocht alsnog ertussen komen.

Ik heb nog 70 meter outdoor glasvezel liggen (SM). Interesse? Meteen klaar voor de "toekomst".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:35
Hoe denk je dat ze afvoerbuizen verlijmen? .............Precies,.... met dezelfde "hard pvc lijm" waar je electra buizen mee verlijmd. Die lijm wordt hard en "droogt" dus niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou geen elektrabuis nemen, maar een rioleringsbuis van bijvoorbeeld 32mm.
Die zijn er voor gemaakt en je kunt er later nog iets anders bijtrekken als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Correct. Een afvoerbuis is hard(er) kunststof, en is ervoor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:25
Is dit wat: 15 meter hdpe buis ?
Ik snap alleen niet goed de diameter.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

beascob schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:58:
Is dit wat: 15 meter hdpe buis ?
Ik snap alleen niet goed de diameter.
Ik denk dat het grote getal de echte diameter is. Ik zou zelf die blauwe nemen. Dan heb je later iets meer speling.
http://www.marktplaats.nl...0d2&previousPage=lr&pos=4

[ Voor 15% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-12-2016 06:24 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

In dit soort gevallen is tyleenslang ook een prima optie, vaak nog wat grotere diameter, 25 of 30 mm zodat je heel eenvoudig ook kabels met stekker er doorheen kan trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier hoef je dus echt geen buitenkabel voor te gebruiken, bij mijn broer ligt al jaren een standaard kabel buiten door de dakgoot. Buitenkabel is wel sterker maar beschermt vooral tegen verzakken, graven en wortels. onder het huis is dat geen issue.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind het vreemdste van het verhaal nog wel dat iemand een huis koopt en niet weet of er een vocht- of ongedierteprobleem is tot hij de sleutel heeft.

Ik zou CAT6 leggen met het oog op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Aikon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:04:
Ik vind het vreemdste van het verhaal nog wel dat iemand een huis koopt en niet weet of er een vocht- of ongedierteprobleem is tot hij de sleutel heeft.

Ik zou CAT6 leggen met het oog op de toekomst.
Ik mag het gaan aanleggen, en weet er nog 0,0 van wat er onder het huis ligt, ik weet ook niet of m'n zusje en zwagertje er hebben gekeken.
Ze zijn wel vaker bij de buren er vlak naast geweest (1 huis er tussen, is een rijtjes blok) en die hebben ze wel ff gevraagd destijds, daar 0,0 problemen m.b.t. vocht.

Verder pak ik gewoon deze Cat6 kabel, want heb ik nog liggen.
Heb voorlopig nog wel klusje onder het huis want mag ook nog meerdere stroomkabels gaan trekken dus komt allemaal wel goed.

Pagina: 1