Ik heb zeer wisselende ervaringen met de Wegenwacht. Al moet ik eerlijk zeggen dat mijn slechte ervaringen in het buitenland voorkwamen. Mijn wegenwacht verzekering betreft Europa service incl vervangend vervoer.
Ben ooit met auto gestrand op 30 km van huis, motor overleden. Aangezien we snel verder moesten, zelf vervangend vervoer geregeld en de wegenwacht de auto laten afslepen en uiteindelijk naar huis laten brengen. Vervolgens zelf motorblok vervangen, auto heeft daarna nog een jaar gereden.
Tweede geval: Pech met bedrijfswagen op 100 KM van huis. EGR klep kapot. Afgesleept naar veilige plek, wegenwacht wist het probleem tijdelijk op te lossen door de EGR klep te bypassen. Gaf me genoeg tijd om naar de garage te gaan die het permanent op moesten lossen.
Derde geval: Van Nederland naar Engeland rijden, er in Engeland achter komen dat de auto ineens belachelijk veel olie zuipt: 10 liter op 200 km terwijl hij daarvoor slechts 2 liter op 4000 KM nodig had gehad. Een dag later was het zelfs 5 liter op 80 KM (toen we bij de bestemming aankwamen ging het olie lampje branden). Wegenwacht gebeld, die schakelde AA in, auto afgesleept naar plaatselijke AA opslag. kreeg vervolgens bericht dat de koppeling vervangen moest worden, en er nog genoeg olie was om thuis te komen. Dit vonden wij vreemd omdat het een automaat was, en we ook heel goed wisten dat er geen olie meer in zat (pijlstok kurkdroog). Navraag bij de AA gedaan: miscommunicatie bij de WW, AA wist wel wat eraan mankeerde maar mocht niks doen zonder toestemming, welke niet kwam.
Puntje bij paaltje: We hebben zelf vervoer terug geregeld, want we moesten de volgende dag weer terug, maar konden niet met het vliegtuig ivm teveel bagage, en we mochten de boot niet op zonder auto. Een huurauto blijkt het land niet uit te mogen..
Heeft nog wel even geduurd voordat ik mijn voorgeschoten kosten terug heb gekregen. Enige wat de WW voor ons gedaan heeft: nietigverklaring van de auto geregeld die in Engeland achterbleef.
Laatste verhaal: Naar Polen gaan voor een weekendje weg. Op zondag op de terugweg in Duitsland komt er wel veel lawaai onder de motorkap vandaan en controle wijst uit dat we geen koelvoeistof meer hebben ondanks dat de temp meter niks vreemds aangeeft. Bijgevuld, 10 km later weer controleren: Koelvloeistof weer op, volgens de meter nog altijd niks aan de hand. 2 mogelijkheden: Koppakking ligt eruit, of waterpomp kapot. Wegenwacht gebeld, die stuurt ADAC op ons af. Dat heeft ruim 2 uur geduurd, en die sleept ons af naar een garage in de buurt en dropt ons bij een hotel.
Wij bellen voor vervangend vervoer, want de andere 2 moeten de volgende dag weer werken. Maar nee, ze willen eerst afwachten of de auto in 2 dagen te repareren is. Wat we dus niet gaan weten voor de volgende ochtend.... Onderling overlegd, nachttrein gepakt van Brandenburg naar Utrecht. 21u vertrokken, 7u 's morgens thuis gekomen. Ikzelf was vrij, dus ben zelf maandag avond weer met auto ambulance teruggegaan naar Duitsland om de auto op te halen. Bij terugkomst bleek het de waterpomp te zijn, auto rijdt inmiddels weer prima.
Mijn conclusie: Wegenwacht werkt uitstekend, zolang je niet in het weekend in buitenland strandt, en de volgende dag ook geen afspraken hebt. Want vervangend vervoer krijg je alleen voor elkaar als het direct duidelijk is dat de auto echt absoluut niet meer kan rijden en ze een andere wagen kunnen regelen.