Toon posts:

2 nieuwe mobo's met hetzelfde probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal , met een beetje ervaring op forums weet ik dat je eerst goed moet nakijken als je problematiek reeds vermeld staat , ik heb dit gedaan , maar kan het mijne er niet uithalen.
Eerst en vooral ben geen technicus.
Goed hier mijn probleem.
Ik heb 2 nieuwe moederborden gekocht van Asus.
-Z97-P
-Z170 Pro Gaming

Gegevens Z97-P
-Intel Core (TM) I5 4170 3.7 GHz
-Corsair (DDR3) (2400MHz) 4GB 2x
-MSI Geforce GTX 760
-Power Corsair RM750I

Gegevens Z170 Pro Gaming
-Intel Core (TM) I7 6700K 4.0 GHz
-Corsair (DDR4) (2666MHz) 4GB 4x
-MSI Geforce GTX 760
-Power Cooler Master Real Power M1000

Ik heb geregeld pc's opgebouwd en eigenlijk nooit problemen gehad.
En hier sta ik echt voor een raadsel hoor , ik heb heel veel sites bezocht , heel veel gekeken naar filmpjes
gekeken , maar nooit tot de oplossing gekomen.
Wat ik altijd doe is eerst het moederbord enkel testen met cpu , ram , gpu en voeding.
Dus op de doos vooraleer ik ga inbouwen.
Dat heb ik nu ook gedaan en stuite al meteen op het probleem.
Beide borden hebben onboard video.
Die werken , maar zodra ik de videokaart erin duw krijg ik geen signaal van de kaarten , dat geldt voor beide borden.
Beide borden staan naast mekaar aangesloten op monitors 24 inch.
Ik heb beide kaarten als eens verwisseld , ik heb ook nog een MSI N580GTX twinfrozr II liggen , hetzelfde resultaat.
In de bios kan ik nergens iets vinden van PCIE activeren , primair maken of onboard dissable.
Bios gereset , ohja in appbeheer eens intel graphics uitgezet , zou ook helpen , maar niet bij mij.
Het enigste wat ik nog niet heb gedaan is een biosflash , ze zijn beschikbaar voor beide borden reeds gedownload , maar er staat bij puur voor de laatste processoren dus heeft eigenlijk niks met graphics te maken?
Oke het kan natuurlijk altijd , maar zou toch straf zijn dat alle drie de kaarten stuk zouden zijn?
Morgen komt mijn nieuwe videokaart , die moest ik zowiezo hebben , dus als hier nog geen oplossing is
kan ik hem morgen eens proberen en kijken wat de borden dan doen.

Ben benieuwd wie me hier kan helpen , en zeg dan ook alvast bedankt.

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02:09

Edd

Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:45:
In de bios kan ik nergens iets vinden van PCIE activeren , primair maken of onboard dissable.
Alles goed aangesloten? Eventueel ook de PCIE stroomconnectors?

In de handleiding van de Z97-P zie ik op pagina 2-35 dat je de Primary Display kunt instellen. Als die eens op PCIE zet?
http://dlcdnet.asus.com/p...150/Z97-P/E9385_Z97-P.pdf

Voor de Z170 is die optie er waarschijnlijk ook wel, moet je even zoeken in de handleiding.

-

Verwijderd

Als de videokaarten er in zitten, sluit je toch wel de kabel van je monitor op de videokaarten aan i.p.v. op het moederbord? En inderdaad de connectors van de voeding.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je gebruikt dus diezelfde GTX 760 op beide borden om te kijken of het werkt? Op welke aansluiting heb je de monitor aangesloten? Want het komt namelijk ook wel eens voor dat een aparte videokaart geen scherm initialiseert op een bepaalde aansluiting zoals HDMI. Je moet 'm dan op DVI of zelfs VGA aansluiten om de POST te zien van het moederbord.

Als je bedoelt dat je geen beeld meer krijgt op de onboard video, dan is deze automatisch uitgeschakeld omdat je een losse videokaart erin hebt geprikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:10
Hoe worden de beeldschermen aangesloten, als de videokaarten erin zitten?
HDMI/DVI/VGA etc.?
Op videokaart of op mobo?

Heb je drivers geïnstalleerd voor die videokaarten? Gewoon softwarematig, op de iGPU (onboard video)? Ze zouden het in principe zonder moeten kunnen doen, maar wie weet...

Zitten de PCIE-stroomconnectors goed aangesloten? Zowel op kaarten als op voeding helemaal vastgeklikt?

Edit: de ninja's zijn massaal op stap, vandaag.

[ Voor 5% gewijzigd door Twam op 05-12-2016 15:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Edd schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:53:
[...]

Alles goed aangesloten? Eventueel ook de PCIE stroomconnectors?

In de handleiding van de Z97-P zie ik op pagina 2-35 dat je de Primary Display kunt instellen. Als die eens op PCIE zet?
http://dlcdnet.asus.com/p...150/Z97-P/E9385_Z97-P.pdf

Voor de Z170 is die optie er waarschijnlijk ook wel, moet je even zoeken in de handleiding.
Dag beste , dank je wel voor je reactie , tuurlijk had ik alles goed aangesloten , deze beschikken over een acht-en zes connector.
Ik ben nu al twee uur bezig in de bios (dank je wel voor de pdf) en heb alles nagegaan.
PCI, PCI-e , CPU Graphic , en auto , geen enkele werkt (uiteraard telkens F10 save enz).
Onderaan in de bios staan telkens de betekenissen en wat heel logisch lijkt en heb dat ook nooit
moeten veranderen bij opbouw van vorige pc's , is die auto.
Bij auto staat duidelijk : The primary display will be set to PCI-E when a PCI-E graphic card is detected , daar versta ik onder dat hij automatisch een videokaart kerkent als deze in 1 van de PCI-E connectors is gemonteerd? Dus hij ziet geen kaart , dus bij alle drie de kaarten niet he.
Alle PCI-E sleufen getest.
Ik weet het echt niet meer , enigste oplossing , morgen komt de GTX Geforce 1080 binnen en dan kijken wat hij dan doet , als hij het doet dan zouden alle drie de kaarten stuk zijn???
Als hij het niet doet , ben ik eigenlijk blij , want dan is het een andere oorzaak.

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-08 14:28
Hallo,

Het klinkt redelijk dom maar dit kan even duren. Met even bedoel ik 10 minuten.
Ik heb dit namelijk ook wel eens gehad en heb vanalles opgezocht en tijdens het opzoeken sprong hij in een keer aan.

Gr Tijs

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

Verwijderd

Maar waar sluit je nu de kabel (DVI, VGA, HDMI of DisplayPort) op aan die van je scherm naar de pc loopt?

• entetex
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 23:16
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken wat er gebeurt als je een van de videokaarten in een systeem plaatst waarvan je zeker bent dat het werkt. Mocht deze dan gewoon werken, dan zal het toch echt liggen aan de combinatie tussen de andere onderdelen en de videokaart.
Over het algemeen zijn er dan een paar mogelijke problemen:
  • Je hebt de kaart niet juist in het PCI-E slot geplaatst. Lijkt me onwaarschijnlijk, sinds je bij twee systemen het zelfde probleem ervaart.
  • De GPU heeft niet voldoende stroom. De meeste kaarten gebruiken meestal een beetje stroom vanaf de PCI-E om een statuslampje aan te sturen bij de stroompoort. Is ie rood, dan is er niet genoeg spanning. Wit of groen betekent prima. Maar ook dit lijkt me onwaarschijnlijk gezien de gekozen PSUs.
  • Het lijkt me bij de door jou genoemde moederborden onwaarschijnlijk, maar misschien heb je een BIOS upgrade nodig. Dit heeft bij mij wel een keer een soortgelijk probleem opgelost.
Als ik vragen mag: Welke soort aansluiting gebruik je naar je beeldscherm? Voor het oplossen van dit soort problemen neig ik vaak naar de meest simpele soort aansluiting. In dit geval DVI. In mijn ervaring worden deze door de GPUs vaak aangewezen als primaire uitgang, opgevolgd door DP en daarnaast pas HDMI.

AMD R9 7900X, Gigabyte X670 Gaming X AX, 64GB 5600, Gigabyte 4070 SE OC 12G

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:45:
Maar waar sluit je nu de kabel (DVI, VGA, HDMI of DisplayPort) op aan die van je scherm naar de pc loopt?
DVI aansluiting , het zijn Acer monitors en beschikt enkel over een DVI en VGA ingang

Verwijderd

En in welke DVI poort van de PC stop je die?

Verwijderd

Topicstarter
entetex schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:46:
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken wat er gebeurt als je een van de videokaarten in een systeem plaatst waarvan je zeker bent dat het werkt. Mocht deze dan gewoon werken, dan zal het toch echt liggen aan de combinatie tussen de andere onderdelen en de videokaart.
Over het algemeen zijn er dan een paar mogelijke problemen:
  • Je hebt de kaart niet juist in het PCI-E slot geplaatst. Lijkt me onwaarschijnlijk, sinds je bij twee systemen het zelfde probleem ervaart.
  • De GPU heeft niet voldoende stroom. De meeste kaarten gebruiken meestal een beetje stroom vanaf de PCI-E om een statuslampje aan te sturen bij de stroompoort. Is ie rood, dan is er niet genoeg spanning. Wit of groen betekent prima. Maar ook dit lijkt me onwaarschijnlijk gezien de gekozen PSUs.
  • Het lijkt me bij de door jou genoemde moederborden onwaarschijnlijk, maar misschien heb je een BIOS upgrade nodig. Dit heeft bij mij wel een keer een soortgelijk probleem opgelost.
Als ik vragen mag: Welke soort aansluiting gebruik je naar je beeldscherm? Voor het oplossen van dit soort problemen neig ik vaak naar de meest simpele soort aansluiting. In dit geval DVI. In mijn ervaring worden deze door de GPUs vaak aangewezen als primaire uitgang, opgevolgd door DP en daarnaast pas HDMI.
Kijk ik ben zeer zorgzaam en let overal op , we zijn maar mensen en we maken fouten , maar de kaarten zitten echt goed gemonteerd.
Wat de stroom betreft twijfel ik niet over een keer voeding duizend watt en een keer 750 watt lijkt me meer dan voldoende , voedingen zijn in orde ook dat kan je zien in de bios daar geeft hij duidelijk de 3 , 5 en 12v aan.
Nu wat je verteld van dat status lampje dat snap ik niet , waar zie ik dat?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:15:
En in welke DVI poort van de PC stop je die?
Ik snap niet echt wat je bedoeld , maar beide borden hebben graphic onboard , dit betekent ze hebben een VGA en DVI uitgang.
Dat zijn de enigste die op beide borden werken en zo kan ik de bios zien.

Verwijderd

Topicstarter
Pentiumdualcore schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:38:
Hallo,

Het klinkt redelijk dom maar dit kan even duren. Met even bedoel ik 10 minuten.
Ik heb dit namelijk ook wel eens gehad en heb vanalles opgezocht en tijdens het opzoeken sprong hij in een keer aan.

Gr Tijs
Ja dat is wel mooi , maar het zou leuker zijn als je het euvel ontdekte zodat je weer wat heb bijgeleerd voor in de toekomst .

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:39:
[...]

Ik snap niet echt wat je bedoeld , maar beide borden hebben graphic onboard , dit betekent ze hebben een VGA en DVI uitgang.
Dat zijn de enigste die op beide borden werken en zo kan ik de bios zien.
Nou ja, zodra je een videokaart in de pc hebt zitten, moet je daarmee ook de DVI kabel op een DVI poort van de videokaart aansluiten en niet op die van het moederbord om überhaupt beeld te krijgen, tenzij je de Graphics Adapter in de BIOS expliciet op iGPU zet. Anders ga je via de DVI poort van het moederbord nooit beeld krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:48:
[...]

Nou ja, zodra je een videokaart in de pc hebt zitten, moet je daarmee ook de DVI kabel op een DVI poort van de videokaart aansluiten en niet op die van het moederbord om überhaupt beeld te krijgen, tenzij je de Graphics Adapter in de BIOS expliciet op iGPU zet. Anders ga je via de DVI poort van het moederbord nooit beeld krijgen.
Ja dat lijkt me ook logisch he :)

Verwijderd

Ja maar het was nog nergens vermeld en komt wel vaker voor. Is dat in ieder geval uitgesloten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2016 20:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk morgen wat die nieuwe kaart doet.
Nogmaals ik ben geen techneut en ga niet te veel brollen in de bios.
Als morgen de kaart het niet doet , dan doe ik die biosflash.
Ik hou jullie op de hoogte , sugesties blijven natuurlijk welkom.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is dat je 2 mobos hebt die het beide niet lijken te doen,
maar het komt voor dat er een pinnetje in de socket krom zit, in 1 van de hoeken, waardoor de grafische kaart niet werkt. Dit is eigenlijk de standaard check als een grafische kaart, en de vervanger, geen signaal geeft (dat op beide borden een pinnetje krom is gegaan, ja kleine kans. Maar dat is het enigste wat ik verzinnen kan, of beide grafische kaarten zijn kapot).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Reepje schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:18:
Het is dat je 2 mobos hebt die het beide niet lijken te doen,
maar het komt voor dat er een pinnetje in de socket krom zit, in 1 van de hoeken, waardoor de grafische kaart niet werkt. Dit is eigenlijk de standaard check als een grafische kaart, en de vervanger, geen signaal geeft (dat op beide borden een pinnetje krom is gegaan, ja kleine kans. Maar dat is het enigste wat ik verzinnen kan, of beide grafische kaarten zijn kapot).
De iGPU doet het prima, zoals in de OP al staat. Punt is dat de TS geen beeld meer heeft zodra er een losse videokaart gebruikt wordt. Dat de onboard uitgeschakeld wordt is op zich logisch, dan zou de aparte kaart dus beeld moeten geven. Dat lijkt echter niet het geval. Er is dus niets mis met de CPU en de iGPU ervan, of met de pinnetjes op 't moederbord daarvan.

Verwijderd

Hero of Time schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:55:
[...]

De iGPU doet het prima, zoals in de OP al staat. Punt is dat de TS geen beeld meer heeft zodra er een losse videokaart gebruikt wordt. Dat de onboard uitgeschakeld wordt is op zich logisch, dan zou de aparte kaart dus beeld moeten geven. Dat lijkt echter niet het geval. Er is dus niets mis met de CPU en de iGPU ervan, of met de pinnetjes op 't moederbord daarvan.
Wat reepje bedoeld is denk dat in de hoek de pins zitten die communiceren met de PCIe slots die lanes van de CPU gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://www.techpowerup.com/img/10-04-21/83b.png

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-11 12:58
Ik heb zelf wel gehad dat ik niet de juiste kabel / adapter had. Bijvoorbeeld Hdmi 2.0 vs 1.3. Weet niet of dit bij dvi ook het geval kan zijn?
Heb je andere poorten op de videokaart geprobeerd? Of een vga kabel met dvi adapter wellicht?

Bios flash is vaak om nieuwere apparatuur te ondersteunen...

Misschien een optie om via de iGpu de drivers te installeren en nogmaals proberen?

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Al eens een keer moederbord batterijtje eruit gehaald, op de power knop van de case drukken (of als je buiten de case test de 2 startpinnetjes verbinden) (wel met de voeding uit) <--- hierdoor gaat 't stroom dat er nog is weg, batterijtje er weer ingooien, voeding weer aangezet en dan proberen? Heb ik ook veel gehad!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:36:
[...]

Wat reepje bedoeld is denk dat in de hoek de pins zitten die communiceren met de PCIe slots die lanes van de CPU gebruiken:
[afbeelding]
Ah, op die manier. Weer wat geleerd. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen , ja ik heb alles al gedaan wat hierboven staat.
MAAAAAR , ik heb vandaag mijn nieuwe videokaart ontvangen zoals ik had vermeld , aangesloten
en kijk meteen beeld.
Dus probleem met de andere kaarten alle twee zeer vreemd.
Maar ik heb nog een optie , ik heb gisteren laat nog op youtube gekeken , en daar zijn er heel veel
die hem gewoon in de oven duwen .
Ongelooflijk nog nooit gezien.
En wat gaan we doen , ik heb niks meer te verliezen , toch.
Ik heb een kaart al keurig gedemonteerd , de koelpasta verwijderd enkel de printplaat schiet nog over.
Mijn Vader is horlogemaker en hij heeft een fantastische loop daar heb ik gebruik van gemaakt en ik kan niks zien op de printplaat , alle condensatoren zijn intact en ruik ook nergens niks verbrand.
Het enigste wat zou kunnen zijn dat er andere componenten stuk zijn of de chipset , ja dan houdt het op.
Maar toch straf dat zo'n kaart stuk kan gaan ik ben altijd zo zorgvuldig geweest , en dan ook nog eens beide kaarten precies hetzelfde.
Maar zoals gezegt , we gaan bakken en braden en kijken naar het eindresultaat.
Oven moet tussen de 180 en 200 graden , gedurende een 15 tal minuten , ben wel erg benieuwd , ik hou jullie op de hoogte.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dus je zat te kijken met TWEE kapotte grafische kaarten?
Nou, dan hoop ik maar dat je niet de bijbehorende computers in de vuilnisbak hebt gedaan (omdat ze geen beeld gaven) en alleen de grafische kaarten uit de machines hebt bewaard. Want dan heb je precies het verkeerde weg gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:15:
Dus je zat te kijken met TWEE kapotte grafische kaarten?
Nou, dan hoop ik maar dat je niet de bijbehorende computers in de vuilnisbak hebt gedaan (omdat ze geen beeld gaven) en alleen de grafische kaarten uit de machines hebt bewaard. Want dan heb je precies het verkeerde weg gedaan.
Idd , maar wie verwacht zoiets he , neen natuurlijk niks weggegooid , het zijn beide splinternieuwe mobo's.
Die twee kaarten zijn bedoeld voor mobo 1 en vandaag mijn nieuwe videokaart is voor mobo 2 , puur om te gamen.

Verwijderd

Topicstarter
Nondedoeme , het heeft niet mogen baten , niks. De ventilatoren draaien heel rustig , maar beeldscherm blijft zeggen geen signaal.
Het zijn zeer goede kaarten ik ga er verder niks meer aan doen , zou ik ze kunnen laten herstellen , en zoja, is het wel de moeite.
Ik heb reeds rondgekeken voor nieuwe ze moeten dubbele DVI out hebben , niks anders , prijs varieert rond de 200 euro 2 x dan . wat denken jullie?
Pagina: 1