Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:23
Ik heb nu:

rente van 3% op een hypotheek van 300.000

Mijn huis is verbouwd. Huis wordt opnieuw getaxeerd en zal 335.000 gaan opleveren.

Dan zit ik onder de 90% van mijn hypotheek en geeft mijn hypotheekverstrekker 0,3 procentpunt korting.

Dus ga ik naar 2.7%

Verder kan ik mijn huidige periode openbreken en naar een lagere rente gaan (dagrente is lager). Moet dan een boete betalen.

Wat is het beste. Ik hoor verschillende dingen.

Moet ik eerst het huis opnieuw laten taxeren en dan de periode laten openbreken.
Of juist andersom.

Dit om alleen maar de laagste boeterente te verkrijgen.

Wie heeft hier kaas van gegeten?

(bedragen zijn indicatief, gaat om het idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:29

Tazzios

..

Je hypotheekverstrekker
/flauw

Vraag bij je hypotheekverstrekker of je boete vrij mag aflossen indien je hypotheek onderwater staat. Zo ja wat accepteren ze als waarde van het huis? Meestal gaan ze uit van de WOZ waarde maar misschien kan een taxatie ook. Geld alleen WOZ dan maakt je verbouwing dus helemaal niet uit.(tenzij je de ambtelijke molen ingaat)

Zolang het allemaal "indicatief" blijft is het verder lastig.
Informatie zoals onderstaande ontbreekt nu:
- Bedrag hypotheek
- Rentes
- Hoeveel geld heb je ter beschikking.
- Hoeveel mag je boetevrij aflossen.
- Openbreken of rente middeling

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 05-12-2016 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Tazzios schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:54:
[...]

Je hypotheekverstrekker
/flauw
Dat is TS zelf. Je bedoelt wsl de geldverstrekker... :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 16:29

Tazzios

..

offtopic
Jiffy schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:59:
[...]

Dat is TS zelf. Je bedoelt wsl de geldverstrekker... :)
De meningen lijken verdeelt, nu weet ik het ook niet meer. :+

http://www.hypotheekwoordenboek.nl/H
Diegene die uiteindelijk de hypotheek gaat verstrekken, dit is de bank vaak door bemiddeling door een intermediar

http://www.encyclo.nl/lokaal/10126
Ander woord voor hypotheeknemer of hypothecaire financier.

Edit:
bedenk me net dat de onderste niet tegenstrijdig is met bovenste.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 05-12-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
Èven de bank vragen, sommige willen alleen een taxatie rapport accepteren van bepaalde partijen. Verder openbreken kan kostbaar zijn, je betaald in principe de gedrfde rente

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:39

Jiffy

God, you're ugly!

Tazzios schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:05:
offtopic

[...]
De meningen lijken verdeelt, nu weet ik het ook niet meer. :+
Het is simpel. De bank wil een onderpand voor de zak met geld die ze aan je geven. Een registergoed (zoals een woning is) in onderpand geven doe je door het hypotheekrecht over te dragen.

Er gebeuren dus twee dingen: er wordt een hypotheekrecht verleend door de hypotheekgever (jij) aan de hypotheeknemer (de bank), in ruil waarvoor de bank (=de geldgever) geld geeft aan jou (=de geldnemer).

Dat in het spraakgebruik die twee dingen samenvallen en je 'een hypotheek neemt' is prachtig, maar feitelijk onjuist. :)

En als je dus uiteindelijk na X jaar je hele hypotheekschuld hebt afgelost, zal het hypotheekrecht door de schuldeiser worden opgezegd en heb je dat dus weer terug. Ben je lekker weer de 'volle' eigenaar van je woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Jiffy op 05-12-2016 16:26 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Belangrijke zaken om over na te denken:
-wat voor hypotheek vorm heb je? Heb je een annuitaire of linieaire hypotheek, of heb je nog een bankspaar of aflosvrije hypotheek?
-wat is de boete rente bij het openbreken?
-kan je de boete rente uit eigen vermogen betalen? zo ja, het is het overwegen waard (afh. van het bedrag). zo nee, pas dan op dat je met een lagere rente geen hogere kosten hebt (rest hypotheek + boete rente kan uiteindelijk meer kosten dan nu)
-wat als je het boetebedrag aflost (evt een deel in december als je over de max percentage heen gaat en de test meteen in januari). Soms is het voordeliger om extra af te lossen, dan open te breken.
-mag je tussentijds een rentewijziging aanvragen? Niet alle banken geven een lagere rente gedurende de rente vaste periode (je wilde immers zekerheid "inkopen" of ga je ook meer rente betalen als de huizenmarkt weer instort?)
-etc etc

Zonder concrete getallen, krijg je ook geen goed advies. Ga dus langs je financiele man/vrouw en laat het daar doorrekenen
Pagina: 1