Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCP
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-03 12:11
Beste mede Tweakers,

Ik heb een hardnekkig probleem met mijn Raspberry Pi 2 met LibreElec en mijn Beamer en TV.
Alle drie apparaten zijn aangesloten op mijn Sony STR-DN1050 receiver. Hierin zit een HDMI switch met 2 outputs waarvan 1 naar de Optoma HD800XLV Beamer gaat en de ander naar de TV (een Sony Bravia KDL-40W4000).
De TV is aangesloten d.m.v. een hoge kwaliteit HDMI kabel van 10 m. en de Optoma beamer is aangesloten met een 5m. HDMI kabel. De Raspberry Pi2 is aangesloten op 1 van de HDMI inputs van de receiver d.m.v. een korte HDMI kabel.
Op deze manier dus:

RBPi2_Sony_Receiver_Beamer_TV

Het probleem is dat om de haverklap de connectie (lees: het beeld) met de Beamer (en soms ook de TV) verloren gaat. De beamer geeft dan aan 'No signal'. Na 3 seconden herstelt de connectie weer.

Logischerwijs zou je concluderen dat de lange kabels het probleem zijn. Het punt is alleen dat de kabel naar de beamer slechts 5 meter is en naar de TV 10 meter. Op beide apparaten speelt het probleem en ik zou zeggen dat 5 meter moet kunnen. Maar, het meest vreemde is dat zodra de connectie verloren gaat, ook het geluid ermee stopt (meestal DD of DTS 5.1). Dit wordt echter via HDMI vanaf de Raspberry doorgegeven aan de Receiver via Passthrough. Ik zou zeggen dat het geluid niet onderbroken moet worden als het beeld onderbroken wordt...?

Ik heb van alles geprobeerd waaronder:
  • andere kabels
  • andere Video instellingen in Kodi (refresh rate, resolutie, hardware acceleratie etc.)
  • Andere HDMI in- en outputs op de receiver
Niets heeft tot nu toe geholpen. Op deze manier is film kijken niet meer relaxt. :|
Wie heeft een idee waar het aan kan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door LCP op 05-12-2016 14:17 . Reden: verkeerde image url ]

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 19:01
Heb je het al geprobeerd zonder switch en versterker? Dus gelijk de rasp aan de beamer?

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:24
BlaBla1973 schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:55:
Heb je het al geprobeerd zonder switch en versterker? Dus gelijk de rasp aan de beamer?
Lijkt me een goede eerste stap om een oorzaak uit te kunnen sluiten.
Daarnaast is bij een Pi de voeding regelmatig de oorzaak van storingen. Kan je een andere voeding proberen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP
kroegtijger schreef op maandag 19 december 2016 @ 01:16:
[...]

Lijkt me een goede eerste stap om een oorzaak uit te kunnen sluiten.
Daarnaast is bij een Pi de voeding regelmatig de oorzaak van storingen. Kan je een andere voeding proberen?
Dat zijn twee goede suggesties! Ga ik eens mee testen. Ik las dit weekend overigens dat de CEC adapter in combinatie met het activeren van HDMI Control ook problemen kan opleveren. Een aantal dingen om te testen dus! Dank :)

Xiaomi Pocophone F1 | Microsoft Surface Book 2 | Asus P9X79, 12GB Corsair RAM, Intel Core i7 3820, Windows 10 Pro x64

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 11:18
LCP schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:58:
[...]

Dat zijn twee goede suggesties! Ga ik eens mee testen. Ik las dit weekend overigens dat de CEC adapter in combinatie met het activeren van HDMI Control ook problemen kan opleveren. Een aantal dingen om te testen dus! Dank :)
Toevallig had ik dit afgelopen weekend. Ik heb dan geen beamer, maar hij zit direct op mijn versterker aangesloten (met een CEC adapter ertussen). CEC adapter er tussenuit en ik kreeg geen zwart beeld meer tussendoor. Bij mij was het max. 2 sec zwart beeld en bij de 1e film gebeurde dit niet. Maar bij een tweede film er achteraan ineens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Een tijdje terug eenzelfde probleem gehad, hier lag het helaas aan de 'receiver'.

Mijn situatie : RPI2 (Libre+Kodi) naar HDMI in 2 (Losse kabel voor HDMI 1 voor PC/Laptop), en TV op HDMI out. Werkt gewoon (Samsung TV en Receiver/BR combo CEC geactiveerd en kan alles doen met 1 remote).

Omdat een vriend van mij het zo fijn leek wilde hij het ook, hij had een HK (type weet ik niet) welke dateert uit het begin van HDMI.

RPI2 aangeschaft, Libre+Kodi erop, aangesloten op HDMI3 van receiver ook een Samsung TV. Ze gebruikte de receiver eigenlijk heel weinig en alleen voor radio, eigenlijk nooit voor iets anders en via Optische kabel geluid van tv naar receiver indien nodig. Bij het aansluiten van de RPI2 ook gezeur, beeld verdwijnt etc. Toen laptop erbij op HDMI1/2/3 en precies zelfde probleem. Het werkt soms een uur dan 10 keer verbinding/no signal in 10 minuten.

Firmware upgrade geprobeerd maar geen oplossing, hulp gevraagd bij HK maar geen (Nuttige) reactie.

Ook later getest met losse BR speler, losse DVD speler via HDMI allemaal zelfde kwaal.

De HK naar de eeuwige jachtvelden gestuurd en een Denon aangeschaft, alle problemen opgelost.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCP
Krilo_89 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 15:42:
[...]

Toevallig had ik dit afgelopen weekend. Ik heb dan geen beamer, maar hij zit direct op mijn versterker aangesloten (met een CEC adapter ertussen). CEC adapter er tussenuit en ik kreeg geen zwart beeld meer tussendoor. Bij mij was het max. 2 sec zwart beeld en bij de 1e film gebeurde dit niet. Maar bij een tweede film er achteraan ineens wel.
Ik heb inmiddels HDMI control in de TV uitgeschakeld en tot nu toe nog maar 1 keer heel kort uitvallend beeld gehad. Nog niet genoeg om te zeggen dat het opgelost is, dus nog even langer testen...

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:24
Ik heb sinds kort een vergelijkbaar probleem, namelijk dat afspelen spontaan stopt vanuit Kodi op een Windows-omgeving. Ik heb sterk de indruk dat het probleem in de laatste builds van Kodi zit, vanaf grofweg beta 4. Opvallend genoeg lijkt het alleen te gebeuren met videos die vanaf een netwerkshare worden bekeken. Live-tv die vanaf de tuner komt en het wisselbestand lokaal opslaat is nog geen een keer onderbroken. Mijn settings staan zo ingesteld dat afspelen stopt bij het wisselen van de bron (dus TV uit of wisselen van input == stop) Vermoedelijk dat dit dus hetzelfde verschijnsel is als dat hier wordt beschreven.

Opvallend is daarnaast dat als ik Live tv kijk, ik sinds ongeveer hetzelfde moment als dat dit probleem is gaan spelen ik geen dolby audio meer heb. Als ik een opname maak is die wel netjes in dolby. Backend is DVBViewer. Ik heb dat probleem eigenlijk altijd in de drivers / DVB-viewer (addon) gezocht, maar mogelijk is het gerelateerd hieraan.
Op de Pi3 draait dezelfde Kodi-versie, maar daar speelt dit probleem voor zover ik heb gemerkt niet.

iRacing Profiel

Pagina: 1