Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 18:32
Hi,

Ik heb op zoek naar een complete oplossing om m'n huis te automatiseren maar ik heb nogal een mix van draadloze technieken waardoor het wat lastig is om zomaar een systeem/technologie te kiezen.

Situatie is als volgt; Afgelopen zomer ben ik verhuisd naar een woning waar ik het volgende heb;

- Toegangspoort van de oprit bedienbaar via handzender en puls drukker binnen.(vermoed RF)
- Hormann Garagedeur (motor) via andere handzender (RF maar kan niet zien welke frequentie, denk 433)
- Somfy zonneschermen, windschermen en warmtelamp. Bedienbaar via Tahoma box / app.
- Voor verlichting en verwarming is er nog niks.

Additioneel (minder belangrijk in keuze domotica);

- Irrigatie systeem tuin bedienbaar via schakelpaneel in de garage.
- Verlichtingssysteem in de tuin automatisch via hager schakelmodule in meterkast

Ik wil graag een enkel systeem, of liever gezegd, een enkele interface via tablet / telefoons waarmee ik alles eenvoudig kan bedienen.

In m'n oude huis had ik een Vera controller en alle verlichting met fibaro ingeregeld. Wat destijds minder goed was, was de app van vera. Ik gebruikte iets van Home autom8 (of zoiets) - dat werkte wel goed. Die spullen heb ik overigens niet meer...is meeverkocht met het huis.

Het liefst heb ik nu weer een zwave systeem (dus geen KNX,Loxone etc) maar ik moet wel bestaande spullen kunnen gaan overzetten naar het nieuw te bouwen systeem. Het systeem moet niet een hoog experiment gehalte hebben en eenvouding bedienbaar zijn. Als ik er van afhankelijk ben, moet ik wel support kunnen krijgen. Fabrikant is voorkeur (of een illusie dat goede support daarop bestaat) Community support is ook OK mits het actief is.

Software oplossing met Zwave is prima mogelijk. Ik heb een ESXi machine die 24/7 aan staat en betrouwbaar is. Hier kan ik eenvoudig een extra VM optuigen die ik wil en een Zwave USB stick in stoppen. Een HW controller is ook een optie.

Waar ik naar heb gekeken;

- Vind zelf de Fibaro wel erg mooi maar Fibaro ondersteund weer geen Somfy/RF zonder te gaan lopen knutselen. Dus liever niet......

- Homey heeft potentie maar is nog erg nieuw en wat mij betreft nog in experiment fase, daarnaast ga ik denk ik snel moe worden van overal een commando voor moeten geven via spraak.

Wat (denk ik) wel zou kunnen is;

- Domoticz + Zwave USB stick; is dit een reeele/stabiele optie??
- Zipabox / Wandtablet?

Mis ik nu nog een optie? Graag advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Domoticz heb ik een tijd gehad maar met nieuwe release gaan er vaak dingen kapot... wat dat betreft kan je beter voor Zipabox gaan!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

DennusB schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:08:
Domoticz heb ik een tijd gehad maar met nieuwe release gaan er vaak dingen kapot...
Draai het nu 2 jaar maar kapot is er nog nooit iets gegaan.. daarnaast als het goed werkt hóéf je niet te updaten.

Hoe dan ook domoticz i.c.m. een rfxcom kan je mogelijk al veel van je bestaande dingen aansturen (in ieder geval al je 433MHz dingen en somfy). Daarna overstappen (kan een voor een) naar zwave is een prima idee.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:42

luigi87

Domotica Fanaticus

Domoticz is open source, voordeel ervan is dat je nagenoeg alles kan koppelen. Nadeel is dat er inderdaad bij een nieuwe release wel eens bugs in zitten.
Maar dan update je toch gewoon niet, of veel later dan heb je het probleem niet.
Domoticz heeft wel een redelijk hoog experimenteer gehalte. Maar als je veel dingen wilt koppelen die niet van één merk zijn ga je hier niet aan ontkomen ben ik bang

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-04 12:52
Homeseer, domoticz kijk daar eens naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Vincent: Vanwaar Homeseer? Ik zie daar nergens Somfy tussen staan of RF uberhaupt en de eerste de beste search die ik doe wijst naar een inactief board waar men met VB scripting aan het hobbyen is... geeft niet erg veel vertrouwen?

Weet jij meer dan ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28
Domoticz is ook een van de vele open source domotica oplossingen en als ik op ene afstandje kijk echt niet (meer) de beste oplossing. Het heeft een hoog houtje-touwtje-hobby-bob gehalte gekregen. OpenHAB 2 en Home Assistant zijn imho een stukje professioneler wat dat betreft. Ik zou daar eerst eens naar kijken imho.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 05-12-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Kende deze software allebei niet..

Home assistant: kan nergens iets over Somfy vinden en dat schijnt toch wel een apart protocolletje te zijn via RF wat niet zomaar even opgelost kan worden met alleen een RFXcom module (denk ik)

OpenHAB2: Somfy staat hier wel in de lijst. zou nog verder kunnen zoeken om te kijken wat de ervaring hiermee is.. Als het niet stabiel werkt sla ik over... Maar goed, dit is wel een optie van een afstandje.
GENETX schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:05:
Domoticz is ook een van de vele open source domotica oplossingen en als ik op ene afstandje kijk echt niet (meer) de beste oplossing. Het heeft een hoog houtje-touwtje-hobby-bob gehalte gekregen. OpenHAB 2 en Home Assistant zijn imho een stukje professioneler wat dat betreft. Ik zou daar eerst eens naar kijken imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Hoe lang is dat geleden dat er iets kapot is gegaan met Domoticz? Ontwikkeling staat niet stil natuurlijk, wellicht is het verbeterd?

Zipabox en somfy lijkt i.e.g. goed te werken. een Zipatile zou zelf ook nog wel een strakke afwerking zijn ook maar dat is meer spielerij.
DennusB schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:08:
Domoticz heb ik een tijd gehad maar met nieuwe release gaan er vaak dingen kapot... wat dat betreft kan je beter voor Zipabox gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
Ik gebruik ook al een paar jaar Domoticz. Eigenlijk nooit wat omgevallen bij mij. En als, zoals laatst, Logitech iets wijzigd, is het meestal binnen een paar dagen aangepast in Domoticz.

Als je update zorgen voor een backup, kan er niets omvallen. En niet updaten als je de wijzigingen niet nodig hebt.

Dat houtje touwtje begrijp ik niet helemaal. Of bedoel je dat Domoticz een interface naar heel veel randapparatuur heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Ik bestuur alles bedraad aan via arduino.
Met een rfxcom kan je net zoveel aansturen als mogelijk is via een rfxcom dus als somfy daaronder valt kan dat ook.
Wat mij aanspreekt is hstouch.
Wysiwyg editor waarin je het zo kan maken naar smaak met afbeeldingen. Animated bestanden. Foto's weet ik wat je wil maken en het kan.
Dus wat ik doe is per kamer een tablet hangen waarop de indeling staat van de ruimte waar je in staat maar dan grafisch.
Of je moet van de "standaard" knoppen houden zoals domoticz toen der tijd dat ik ermee bezig was.
Forum is alles behalve uitgestorven, tenopzichte van domoticz lijkt het stiller gok ik omdat er vele malen meer plugins beschikbaar zijn voor van alles.

Enige nadeel is dat bepaalde plugins geld kosten maar daarintegen is er wel support vanaf de maker zijn kant en veelal super snel.
Alles is te proberen tot 30 dagen of het is wat je wil.

Als. Je de software wilt kopen moet je tot Black november of mei sales wachten dan kost het de helft in aanschaf.

Op het forum de keren dat ik iets vroeg is er vaak vanwege tijd verschil of gelijk reactie of een halve dag later.
Veelal Amerikanen denk ik.

Nou ben ik totaal niet pro homeseer heb geen aandelen maar voor mij doet het alles wat ik wil aansturen en gok dat het iets boven gemiddelde is hoe ik het aan pak in huis.

Maar domoticz ia gratis en leuk om te proberen of samen te gebruiken want dit doet iemand die ik ken via Json domoticz in homeseer betrekken.

Hoe dan ook je kan redelijk makkelijk schakelen tussen software want de hardware is vaak het zelfde (rfxcom, zwave, plug wise, etc)

Het draait bij mijn ouders en in een geautomatiseerde fietsenstalling al maanden/jaar zonder naar om te kijken overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
janne_nl schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:25:
Dat houtje touwtje begrijp ik niet helemaal. Of bedoel je dat Domoticz een interface naar heel veel randapparatuur heeft?
Ik merk dat, als ik de wiki doorlees, heel veel los hangt met python en shell scriptjes die maar wat aan elkaar moeten worden geknoopt: http://www.domoticz.com/wiki/Integrations_and_Protocols . Ik kan het mis hebben, maar hoeveel mensen ik al niet vast heb zie lopen op het integreren van Honeywell thermostaat zegt niet veel goeds...

In HASS (Home Assistant) en OpenHAB is er eigenlijk altijd een mooie nette binding aanwezig. In OpenHAB 2 is het zelfs een simpele klik "installeren" vanuit de web interface, configureren en gaan. Ik heb zelf ooit Domoticz eens getest, maar ben zelf bij OpenHAB gebleven vanwege veel professionelere uitstraling. HASS is daarentegen erg nieuw, maar die gaat enorm hard en ziet er ook een stuk gebruiksvriendelijker uit.
pipo de C schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:16:
Kende deze software allebei niet..

Home assistant: kan nergens iets over Somfy vinden en dat schijnt toch wel een apart protocolletje te zijn via RF wat niet zomaar even opgelost kan worden met alleen een RFXcom module (denk ik)

OpenHAB2: Somfy staat hier wel in de lijst. zou nog verder kunnen zoeken om te kijken wat de ervaring hiermee is.. Als het niet stabiel werkt sla ik over... Maar goed, dit is wel een optie van een afstandje.
Voor HASS zie ik dit: https://github.com/home-assistant/home-assistant/issues/2346

Let op, zorg dat je weet welk protocol je hebt, Somfy heeft namelijk meerdere... Daarbij, als het met de RFXCom lastig is/lijkt, dan is dat zo met bijna elk platform. Zowel Domoticz, OpenHAB als HASS maken gebruik van de RFXCom interface en die zijn weer afhankelijk van wat Somfy doet... Dus in principe maakt het niet veel uit*

*) Voor OpenHAB is het zo dat de 2.0 binding minder support lijkt te hebben, ik gebruik zelf nog de 1.x binding in mijn OpenHAB 2 setup en dat werkt prima.

@ Hieronder: Met dat laatste ben ik het eens, met da eerste niet. Via de OpenHAB API kan ik, als expert, ook gewoon via scriptjes niet supported spul er tegenaan gooien als ik dat wil (en dat wil ik). Maar goed, ik wil geen domoticasystemen war beginnen. Al verbaas ik me er de laatste tijd over hoe vaak Domoticz "opgehemeld" lijkt te worden terwijl er in mijn optiek veel betere alternatieven zijn in zowel support, volwassenheid als gebruiksvriendelijkheid.

[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 05-12-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:11
Tsja. Dat is maar net hoe je het bekijkt. In Domoticz is het te integreren als je de kennis hebt. In de andere 2 zal het blijkbaar niet werken als het niet ingebakken is. Maar in principe geldt dat voor elk opensource project. Als je dat niet ligt is zo'n opensource project wellicht niet de goede oplossing voor jou. Maar dat maakt natuurlijk niet uit. Er is gelukkig keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
vincenttor schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:39:
Ik bestuur alles bedraad aan via arduino.
Met een rfxcom kan je net zoveel aansturen als mogelijk is via een rfxcom dus als somfy daaronder valt kan dat ook.
vincenttor schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:39:
Wat mij aanspreekt is hstouch.
Wysiwyg editor waarin je het zo kan maken naar smaak met afbeeldingen. Animated bestanden. Foto's weet ik wat je wil maken en het kan.
Dus wat ik doe is per kamer een tablet hangen waarop de indeling staat van de ruimte waar je in staat maar dan grafisch.
Ik ga nog wel eens wat beter naar Homeseer kijken dan. Weet niet helemaal zeker of de RFXcom alles ondersteunt van Somfy. Volgens mij heb ik meerdere somfy protocollen (zonneschermen, lampen in de zonwering en een warmtelamp - dit werkt nu allemaal via een (irritante) tahoma box

Dat RFXcom m'n poort en garage deur kan openen geloof ik wel, desnoods knutsel ik daar zelf iets voor in elkaar via zwave.

Wat ik nog niet eens gemeld heb is dat ik uiteindelijk ALLES in huis wil bedienen, dus ook AV, wat in mijn geval marantz AV8802 is met een Plex/Nividia shield voor media en HEOS voor streaming audio.... Dat kan Homeseer ook zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Dat is mijn zorg ook een beetje.. het moet het leven makkelijker maken maar ik heb geen zin en tijd om maanden lang te hobbyen aan een oplossing dat nooit helemaal lekker werkt / bruikbaar is voor iedereen.

Ik zeg niet dat dat zo is met Domoticz, HASS of OpenHab maar ik ben er wel huiverig voor.
janne_nl schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:46:
Tsja. Dat is maar net hoe je het bekijkt. In Domoticz is het te integreren als je de kennis hebt. In de andere 2 zal het blijkbaar niet werken als het niet ingebakken is. Maar in principe geldt dat voor elk opensource project. Als je dat niet ligt is zo'n opensource project wellicht niet de goede oplossing voor jou. Maar dat maakt natuurlijk niet uit. Er is gelukkig keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Dus even samenvattend tot dusver:

In de HW/fabrikant oplossingen categorie hebben we:

- Homeseer
- Zipabox/Zipatile

In de Opensource categorie hebben we

- Domoticz
- Openhab
- Hass

Dit zou alles moeten kunnen doen wat ik wil?

Somfy ga ik eens beter bekijken, geen idee wat de verschillende wireless technieken zijn die ze gebruiken en waarvoor.. Ik hoop wel dat alles via RFXcom aangestuurd kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
In het ergste geval trek je een remote van somfy open en soldeer je daar wat draadjes aan zodat je deze per relais kan bedienen.
Zo heb ik uiteindelijk de gordijnen aangestuurd bij mijn ouders.
Systeem van 19 jaar oud wat op ir werkt maar ik niet werken kreeg met een ir receiver / sender.
Toen maar zo gedaan uiteindelijk en werkt gelukkig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 15:50
@TS de sale voor homeseer is net voorbij maar je kunt wel gewoon trail draaien. Heb zelf de Pro versie draaien en hiervoor had ik een Vera2 maar dat groeide ik uit de hardware mogelijkheden ( beperkte ram en cpu)
Als je de smaak te pakken hebben zou dat bij de zipabox ook kunnen gebeuren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-03 14:05
pipo de C schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:42:
[...]

[...]

Ik ga nog wel eens wat beter naar Homeseer kijken dan. Weet niet helemaal zeker of de RFXcom alles ondersteunt van Somfy. Volgens mij heb ik meerdere somfy protocollen (zonneschermen, lampen in de zonwering en een warmtelamp - dit werkt nu allemaal via een (irritante) tahoma box

Dat RFXcom m'n poort en garage deur kan openen geloof ik wel, desnoods knutsel ik daar zelf iets voor in elkaar via zwave.

Wat ik nog niet eens gemeld heb is dat ik uiteindelijk ALLES in huis wil bedienen, dus ook AV, wat in mijn geval marantz AV8802 is met een Plex/Nividia shield voor media en HEOS voor streaming audio.... Dat kan Homeseer ook zo te zien
De RFXCOM RFXtrx433E kan Somfy RTS apparaten op 433.42MHz aansturen.
Elk Somfy RTS device dat door een Somfy Telis remote bediend kan worden kan dan ook met de RFXtrx433E aangestuurd worden.
Somfy IO-Homecontrol wordt niet ondersteund door de RFXtrx433E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pipo de C
Ik lees het net op het forum van Homey - daar hebben ze de problemen met IO homecontrol uitgelegd. Aangezien m'n zonneschermen en windschermen daarop werken moet dat wel te integreren zijn in een nieuw domotica systeem.

Copy past van dat forum:

"

Hi @Bumblez and others. Let me give you a (hopefully) short introduction to the wonderful company of Somfy. I will try to summarize the different conversations as well as possible. Why it is hard to officially support IO Homecontrol / make a partnership / do mutual free advertising:

1) Somfy France vs Somfy ROW (rest-of-world): Somfy France is a relatively large company with quite some marketshare. They also act like that, trying to leverage existing customers to sell them more (kind of a lock in). Also, their strategic decisions are carried out world wide, which gives the local offices some problems/challenges with partnerships: They have to act like the dominant player, also if that is not true in their market.

2) IO homecontrol can be seen as Somfys (currently abandoned) Z-Wave. They have engineered a standard for communication, with hardware modules ready to be placed on devices. The problem was: It didn't took off apart form their own portfolio (and some early partners). Result: filling out a form on the website does nothing and according to LinkedIn no-one really works for IO-Homecontrol anymore (although some did). This leaves an open standard that is very closed.

3) Due to the combination of 1) and 2), local Somfy offices are quite happy to collaborate and that we are integrating RTS unofficially. They want the partnership and for us to support IO Homecontrol too, but have no knowledge of the technique or protocol whatsover.

Meanwhile, Somfy France rather sees we license/buy IO Homecontrol hardware, as they are seeking to leverage and monetize their (domestically dominant) position. Also, because the IO Homecontrol 'doesn't work without their hardware' (and probably because they spent too much money making it). Because of the costs per device and severley limited position of IO Homecontrol in the overall (EU/worldwide) market (RTS still is sold more), integrating their hardware is a no go. Because IO Homecontrol is not yet fully known on the internet, integration therefore will stay tricky, but due to the above, a partnership to get a hold of the official protocol will also be impossible, at least until we reach a much larger scale. Therefore, @RobinVanKekem 's solution seems to be the best option ;)

Volunteers are welcome. We will also investigate it as soon as we find some time. We will stay in touch with Somfy, but are not expecting any IO-Homecontrol-software-protocol-extending-partnerships soon.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Dat is dus dit?

https://oav.net/dotclear/...-and-ZWave-Domotic-box...

Het gaat hier om Velux (Wat ook homecontrol gebruikt) maar het product doet er niet toe.. zelfde protocol.
vincenttor schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 06:42:
In het ergste geval trek je een remote van somfy open en soldeer je daar wat draadjes aan zodat je deze per relais kan bedienen.
Zo heb ik uiteindelijk de gordijnen aangestuurd bij mijn ouders.
Systeem van 19 jaar oud wat op ir werkt maar ik niet werken kreeg met een ir receiver / sender.
Toen maar zo gedaan uiteindelijk en werkt gelukkig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Voor OpenHAB zag ik zoiets ook voorbij komen:
https://community.openhab...ings-in-the-bush/11413/16

Maar dat lijkt me een vrij kansloos verhaal. Als het er al eens van komt, dan duurt het vast nog minstens een jaar gok ik. En dan is het nog een hobby hack oplossing die matig werkt waarschijnlijk. Ik denk dat je het aansturen van Somfy spul beter uit je hoofd kan zetten.

Velux/Somfy is wel met een gateway bezig:
http://beointegration.com...mecontrol_integration.pdf
Misschien dat daar in de toekomst wat mee te doen. Om heel eerlijk tre zijn is het denk ik ook het beste voor jou om daar dan op te wachten. Ik denk niet dat het gesloten protocol ergens in komt op de korte termijn. Grote kans dat je wel de hoofdprijs mag gaan betalen voor zo'n gateway uiteraard.

[ Voor 48% gewijzigd door GENETX op 06-12-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Dus toch de open afstand bediening en knoop er wat draden aan manier.
Voordeligste en makkelijkste.
Enige is je hebt geen terugkoppeling hoe en wat het zonnescherm staat of rolluik.
In hoeverre een kant en klaar oplossing dat wel doet natuur.

Ik doe dit overigens om een status te krijgen via reed relais en een magneetje.
Mocht je zoiets toch willen weten hoe je scherm er ongeveer bij hangt.

Dit is met wat simpele relais zo te maken.
Toch kan er iets tegen zitten want ik heb de gordijnen willen aansturen met de muur controllers. Daar draden aan te hangen.

Alleen pikte deze toen rf of iets dergelijks op en begon die een eigenlijk leven te leiden.
De afstandsbediening op dezelfde manier aangepakt en dat werkte prima.
Mocht je wat foto's willen zien moet je maar me een pm sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo de C
Als alles behalve IO homecontrol redelijk out-of-the-box werkt wil ik best wel een afstandsbediening open schroeven en gaan solderen - dat is dan niet anders.

Nu is het wel zo dat mijn afstandsbediening (met LCD scherm) meerdere zonneschermen aanstuurt en dus is dat niet een eenvoudige enkel-kanaals schakeling denk ik. Net ook even gekeken, boven de schermen zit een grote lasdoos aan de muur - enig idee of normaliter de controller/receiver daar in zit??

Optie zou kunnen zijn om daar de Zwave module bij te prikken... dat heeft dan mn voorkeur.

Gaat wel een aardig "project" worden dit.. pfffffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Als je ook handbediening zou hebt voor je rolluiken,
dan zou je deze kunnen schakelen doormiddel van relais.
Of een kant en klare rolluik unit die volgens mij door verschillend merken word gemaakt.
Welke ik weet die er 1 heeft is klik aan klik uit, over het algemeen kan je beweging detectoren en magneet sensoren van dit merk beter niet gebruiken want deze overspoelen de rfxcom 20 of 30 x met het zelfde signaal wat vertraging kan veroorzaken.

Maar in dit geval geef je de unit alleen een opdracht welke dan reageert dus denk ik dat het wel mee valt.
Of je moet echt met relais wat maken, de schakeling heb ik nog niet helemaal over nagedacht want ik moet dit thuis ook toepassen en voor een 16 tal rolluiken dus het moet wel zuiver werken.
Maar ik heb vanaf elk rolluik een draad lopen naar het centrale punt.

Als het is aangesloten zoals in de meeste woningen dan word het wat lastig om via deze manier te werken.
Die remote open schroeven waar je het over hebt zou ik niet doen, als het de simpele is met enkele knoppen dan is het zo gedaan.

Je hoeft voor deze manier geen homeseer te gebruiken natuurlijk, als er maar een rfxcom of iets dergelijks aan de controller/software kan worden gehangen dan is het bestuurbaar.

Denk ook niet dat de ontvanger in die lasdoos zit, maar er is maar 1 manier om achter te komen en dat is even openen als dat mogelijk is zonder schade.
Zal waarschijnlijk de aankoppeling op de 230 Vac zijn.

Las ook dat je verschillende apparaten voor entertainment wilt besturen, ben niet bekend met de modellen maar als deze een IR oog hebben zijn ze redelijk goedkoop en allemaal aan te sturen.
Ik heb zelfs nog wel een IRtrans unit voor je liggen welke super werkt maar er zijn hier vele oplossingen voor.
Kant en klaar uit het doosje of zelfbouw met een arduino.
In het server rack bij mij thuis, ( wat nog niet ingebouwd staat) daar komen alle componenten , versterker , sat ontvanger , radio , etc etc.
Deze zijn niet allemaal zo nieuw dat er een netwerk aansluiting in zit, maar dat maakt weinig uit want hang een IR oog in de kast en het is zo aan te sturen door de commands in te leren welke ik wil dat werken.
Iets meer werk, maar het kan wel.

Ook dit kan met verschillende controllers/software pakketten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Er staat toevallig een IRtrans lan versie op marktplaats.

http://link.marktplaats.nl/m1115519010
Pagina: 1