Toon posts:

Cooler Master erop, gaat temp 20 graden omhoog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PIII733@903, ik wilde deze nog wel wat hoger doen, dus ik dacht ipv de standaard cooler van Pentium, koop ik de cooler master ep5-6I11. Na het monteren start ik mijn comp en is mijn temp van de cpu 38 graden terwijl het voorheen 20 graden was. :(

Nu is dus mij vraag hoe ken dit. Ik hoop eigenlijk dat het komt omdat ik hem net heb geinstalleerd en dat de pasta eerst nog wat heter moet worden ofzo. Er is vast wel iemand die deze newbie uit de brand kan helpen. mocht het nu die pasta zijn hoe lang kan ik wachten tot dat ik weer kan overclocken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24

Epsilon

dit is algemeen bekent
die intel koelers zijn zo slecht nog niet

Verwijderd

Topicstarter
k, dat is dan zwaar kut, heb ik dus die cooler master voor niets gekocht. Het heeft dus niet te maken met dat pasta gezeik.

Maar heb ik een ander vraagje. Kan ik die oude gewoon weer terug zetten. Of moet ik dan eerst nieuwe pasta erop zetten???

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
dikke kans dat de eerste keer je cpu 100% idle was toen je hem meette want 20 graden is wel ERG koel..dan moet je case temp ook 20 graden zijn, en afgelopen 3 weken is het niet echt onder die temperatuur geweest ;)

En 35 graden sja dat zou wel eens vlak na of tijdens een stressing kunnen zijn geweest, al is t maar een programmatje op de achtergrond wat iets toevallig NET dan doet wanneer jij de temp bekeek..of in bios schommelt ie ook aardig soms .

Verwijderd

Topicstarter
En wat ik niet helemaal snap. is dat hij 1000rpm meer maakt dan die van intel.

en dat de fan een grotere diameter heeft dan die van intel. Dus hoe kan eht zijn dat ie 10 graden warmer wordt.

:? :?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24

Epsilon

misschien zit ie er scheef op
je moet de onderkant wel lappen van je hsf want anders maakt ie niet goed contact.
En doe er WEINIG koelpasta op

Verwijderd

20 graden met een intel koeler op een p3@903 is gewoon onmogelijk. Zelfs al zit de binnen temp op minder dan 10 graden.

een verschil tussen de temp van de lucht en de temp van proc is bij echt super top koelers vrij dikke proc ( zeg 60 watt en hoger ) misschien 15~20 graden dat is echt super.

Ik denk daarom dat je coolmaster temp waarde WEL klopt, maar die van de oude intel koeler niet. Ik zou zeggen zet die intel eens terug, en bekijk het nog eens.

Verwijderd

Topicstarter
owkee, dat pasta zat standaard op de cooler master dus ik ga ervan uit dat dat wel goed is.

En over de plaatsing van de fan, hij zit met dat mentaaltje links en rechts goed vast aan de cremeachtige ding. (ik zei het in het begin ben newbie, dus ken de termen niet). En als ik kijk staat ie er recht op.

Waar zou ik nog meer op kunnen letten

Verwijderd

Topicstarter
En over de warmte die is continue van de mobo rond de 28 en cpu rond de 22, ook na een 1 uurtje game en 1 uurjte 3dmark. Maar dan stond ie dus op 903.

Nu op 733, is ie rond de 30 graden en dat vind ik dus stom. Toen ie 903 was werd de cpu 38 graden terwijl ie idle was. Maar ik ga wel ff kijken hoeveer ik hem kan overclocken op dit moment.

Verwijderd

Topicstarter
Owkee, dat klinkt logisch dat de temp van die intel gewoon niet klopte

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem nu op 852 lopen en na een paar uur spelen is ie op 30 graden. Dit lijkt mij geen probleem.

Mijn laatste vraag van de avond is, hoe warm kan een PIII733 ongeveer hebben, en wat is normaal. Voor amd kon ik het wel vinden maar niet voor pentium.

Verwijderd

Op zaterdag 30 juni 2001 22:55 schreef hoitinga het volgende:
En over de warmte die is continue van de mobo rond de 28 en cpu rond de 22, ook na een 1 uurtje game en 1 uurjte 3dmark. Maar dan stond ie dus op 903.

Nu op 733, is ie rond de 30 graden en dat vind ik dus stom. Toen ie 903 was werd de cpu 38 graden terwijl ie idle was. Maar ik ga wel ff kijken hoeveer ik hem kan overclocken op dit moment.
Zo te horen klinkt het meer als een probleem met omgedraaide temp waarden... Mobo en CPU moet je waarschijnlijk preces andersom lezen...

Verwijderd

als de cpu zich uitschakelt dan is ie dus te warm

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op zaterdag 30 juni 2001 22:51 schreef The Rapier het volgende:
20 graden met een intel koeler op een p3@903 is gewoon onmogelijk. Zelfs al zit de binnen temp op minder dan 10 graden.

een verschil tussen de temp van de lucht en de temp van proc is bij echt super top koelers vrij dikke proc ( zeg 60 watt en hoger ) misschien 15~20 graden dat is echt super.

Ik denk daarom dat je coolmaster temp waarde WEL klopt, maar die van de oude intel koeler niet. Ik zou zeggen zet die intel eens terug, en bekijk het nog eens.
Ikw eet niet wat jij zit te mekkeren (no offence) maarre als hij bij de ene heatsink wel goed meet en bij de andere niet... dan klopt er iets niet in jouw redering (tenzij jij denkt dat de tempmeter op de heatsink zit)......
Tempmeter gaat niet opeens 10 graden afwijken door een andere koeler hoor.

TIP: Verwijder Coolermaster Kauwgom (zo noem ik het altijd :))
En die er andere koelpaste op.
Gewoon witte pasta volstaat... alleen als je ged over hebt ff een tube artic silver bestellen

http://www.ned-cool.nl
http://www.oc-shop.nl

Verwijderd

Op zondag 01 juli 2001 12:10 schreef Black_Adder het volgende:

[..]

Ikw eet niet wat jij zit te mekkeren (no offence) maarre als hij bij de ene heatsink wel goed meet en bij de andere niet... dan klopt er iets niet in jouw redering (tenzij jij denkt dat de tempmeter op de heatsink zit)......
Tempmeter gaat niet opeens 10 graden afwijken door een andere koeler hoor.

TIP: Verwijder Coolermaster Kauwgom (zo noem ik het altijd :))
En die er andere koelpaste op.
Gewoon witte pasta volstaat... alleen als je ged over hebt ff een tube artic silver bestellen
natuurlijk denk ik niet dat de temp-sensor in de heatsink zit. Ik denk gewoon dat de sensor er ff geen zin in had, of dat er verkeert afgelezen is. Daarom zeg ik probeer het met die intel koeler ff opnieuw, want die waarde kan niet kloppen. Ik vermoed zelf dat die coolermaster iets beter is dan die stock-intel, omdat de echt goede intel-koelers pas bij de 933 en 1000 worden gelevert en niet bij 733.

Je moet natuurlijk wel zoveel mogelijk de omstandigheden gelijk houden met de verschillende koelers. Dus de zelfde pasta, en zoveel mogelijk een gelijke lucht-temp.

Verwijderd

Ik heb zelf die coolermaster met aparte cool prut, doet het beter dan de intelkoeler.
Ik denk dat je die kauwgom araf moet halen, is gedoe met spiritus, houten waskmijper gebruiken ofzo.
Met nieuwe koelprut, desnoods dat arcticgedoe.
Ikzelf gebruik spul van een eletronicazaak.
Succes!
Pagina: 1