nieuwe gaming monitor

Pagina: 1
Acties:

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:34
Hallo mede tweakers!

ik ben al een poosje aan het twijfelen om een nieuwe monitor te kopen voor mijn PC.

ik game op dit moment nog met een 27inch monitor, maar een oude. (60hz, niet al te geweldige response time ect.) (exact type post ik vanavond even)

maar kreeg te horen op de BUG teamspeak dat een 144hz scherm erg goed beviel.
en aangezien ik toch al een poosje aan het twijfelen was heb ik maar eens wat budget vrij gemaakt :)

Ik zoek een?
Een beeldescherm van minimaal 27inch om lekker mee te kunnen gamen. (Op dit moment over het algemeen overwatch)

Wat is je budget?
+/- €500

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt mij niet uit, zolang de kwaliteit van het product maar goed is!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nouja, hij komt op mijn bureau te staan ;)

Voor de rest heb ik een pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5

ik ben van plan om mijn oude scherm te gebruiken als 2e display, maar weet niet helemaal zeker of mijn kaart dit wel gaat trekken......

ik heb nog zitten twijfelen tussen 1440P of 1080P, maar ik denk niet dat mijn kaart 1440P gaat trekken op 144hz. (of zit ik nu verkeerd)

Wat ik zelf al heb gevonden
pricewatch: BenQ Zowie XL2720 Grijs, Rood, Zwart
(kreeg erg goede aanbevelingen voor deze)

pricewatch: Philips 272G5DJEB Zwart

pricewatch: Acer XZ271 Zwart (VA ipv TN)

Nu vraag ik mij af of jullie nog tips hebben voor mij waar ik mogelijk overheen heb gekeken/verkeerde aannames heb gemaakt.

ik neig op dit moment om de kiezen voor de pricewatch: BenQ Zowie XL2720 Grijs, Rood, Zwart

Alvast bedankt!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:51
Het is niet erg om een 144Hz monitor te hebben, het is juist een voordeel. Zware games haal je misschien 40 tot 60 fps (wat prima is met FreeSync), maar bij lichtere game kan je gewoon profiteren van hogere framerates!De 78Q heeft een TN-paneel, de 79Q een IPS-paneel. Voor de rest zijn ze vrijwel identiek met 1440p resolutie, 144Hz refresh-rate, FreeSync support en een goede, verstelbare voet (en VESA-mount).

• fjux
Balance schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:45:
[...]

Het is niet erg om een 144Hz monitor te hebben, het is juist een voordeel. Zware games haal je misschien 40 tot 60 fps (wat prima is met FreeSync), maar bij lichtere game kan je gewoon profiteren van hogere framerates!De 78Q heeft een TN-paneel, de 79Q een IPS-paneel. Voor de rest zijn ze vrijwel identiek met 1440p resolutie, 144Hz refresh-rate, FreeSync support en een goede, verstelbare voet (en VESA-mount).
ik snap niet helemaal wat je bedoeld met je eerste zin ;) maar mogelijk ben ik ergens niet duidelijk geweest in mijn topic, ik wil juist een 144hz paneel hebben ;)

Maar kan ik met mijn video kaart wel 1440P op 144hz aan?
heb geen zin om ook direct mijn grafische kaart te upgraden (lees: zo hoog is mijn kerstbonus ook weer niet)

• Balance
Jouw videokaart kan een 144Hz 2560*1440 signaal sturen naar je monitor (over DisplayPort 1.2). Dit werk prima in normale applicaties en lichte games. Daarbij profiteer je dus optimaal van de 144Hz én de hoge 1440p resolutie.

Bij zwaardere games ga je op 1440p de 144Hz niet halen. Maar dat geeft niet, want FreeSync zorgt ervoor dat op lagere fps je games ook vloeiend blijven (uit eigen ervaring is alles tot ongeveer 40Hz prima).

1440p is voor alles echt een flink voordeel over 1080p. Zeker op 27" is 1080p echt pixels tellen en je mist gewoon werkruimte. Bovendien, als je in de toekomst nog eens je grafisch kaart upgrade, dan zal je ook bij zwaardere games 144Hz op 1440p halen en ben je blij dat je geen 1080p monitor hebt.

• fjux
Balance schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:13:
[...]

Jouw videokaart kan een 144Hz 2560*1440 signaal sturen naar je monitor (over DisplayPort 1.2). Dit werk prima in normale applicaties en lichte games. Daarbij profiteer je dus optimaal van de 144Hz én de hoge 1440p resolutie.

Bij zwaardere games ga je op 1440p de 144Hz niet halen. Maar dat geeft niet, want FreeSync zorgt ervoor dat op lagere fps je games ook vloeiend blijven (uit eigen ervaring is alles tot ongeveer 40Hz prima).

1440p is voor alles echt een flink voordeel over 1080p. Zeker op 27" is 1080p echt pixels tellen en je mist gewoon werkruimte. Bovendien, als je in de toekomst nog eens je grafisch kaart upgrade, dan zal je ook bij zwaardere games 144Hz op 1440p halen en ben je blij dat je geen 1080p monitor hebt.
Ah oke, awesome.

maar voor nu: Overwatch

daar gaat nu 95% van mijn computertijd in zitten ;)
Ik weet dat deze niet direct onder de zware spellen valt. maar wat is de verwachting?

(sorry, ik heb nooit helemaal begrepen wat er nou hoeveel effect heeft op welk deel van de grafische kaart ;))

ps. overigens alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 1% gewijzigd door fjux op 05-12-2016 14:32 . Reden: bedankje bijna vergeten! ]

• Balance

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-01 20:36
een 144hz 2k monitor met een 380x is niet echt een top combo. Je kaart is gewoon niet toereikend voor hogere hzen!

Je kan beter met je budget voor een fullhd 144hz gaan, 27 inch is in mijn ervaring net te groot voor full hd. Ik kan je dus beter een 1080p 24 inch 144hz paneel aanraden!

• fjux
Als ik ga zoeken op 1440p schermen kom ik inderdaad die zelfde tegen als jij al linkte.

Maar deze 2 vielen mij op:

pricewatch: Acer XG270HU Rood, Zwart
en de
pricewatch: Asus MG278Q Zwart

in de vergelijking:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/443753;464015/

in de vergelijking lijken ze aardig hetzelfde (op USB hub en dergelijken na)
maar het prijsverschil is best wel groot.

Nu heb ik een budget van 500, maar ik geef liever niet meer uit als dat niet nodig is.
Maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie met deze vergelijking.....

• fjux
misterd11 schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:04:
een 144hz 2k monitor met een 380x is niet echt een top combo. Je kaart is gewoon niet toereikend voor hogere hzen!

Je kan beter met je budget voor een fullhd 144hz gaan, 27 inch is in mijn ervaring net te groot voor full hd. Ik kan je dus beter een 1080p 24 inch 144hz paneel aanraden!
ik vind een 27inch wel erg prettig ;)

wat zouden de nadelen zijn als ik voor 1080 144hz op 27 zou draaien ipv 24inch?

slechtere kwaliteit games? of juist lagere hz?

• Nemm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-02 12:22
fjux schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:17:
[...]

ik vind een 27inch wel erg prettig ;)

wat zouden de nadelen zijn als ik voor 1080 144hz op 27 zou draaien ipv 24inch?

slechtere kwaliteit games? of juist lagere hz?
Wat Balance al aangaf: "1440p is voor alles echt een flink voordeel over 1080p. Zeker op 27" is 1080p echt pixels tellen en je mist gewoon werkruimte. Bovendien, als je in de toekomst nog eens je grafisch kaart upgrade, dan zal je ook bij zwaardere games 144Hz op 1440p halen en ben je blij dat je geen 1080p monitor hebt."

Dit dus. Als je voor 27 inch gaat zou ik zeker 1440p adviseren. Nu haal je er misschien nog niet het maximale uit met elk spel. Maar zodra je je GPU gaat upgraden in de toekomst ben je blij dat je ook niet een nieuwe monitor hoeft te kopen die aan je eisen voldoet.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
Ik heb een Benq XL2730 en dit met een Sapphire R290. Goed ik haal wel niet altijd de 60FPS, maar ik ervaar toch nergens haperingen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• fjux
Nemm schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:31:

Dit dus. Als je voor 27 inch gaat zou ik zeker 1440p adviseren. Nu haal je er misschien nog niet het maximale uit met elk spel. Maar zodra je je GPU gaat upgraden in de toekomst ben je blij dat je ook niet een nieuwe monitor hoeft te kopen die aan je eisen voldoet.
oke, ik snap hem.

als dan de prestaties niet goed liggen kan ik evt ook nog resoluties terug schalen.

Maar ben nu net thuis en kom er achter dat ik niet goed gekeken heb, en heb nu een 24" scherm.... (soms.... 8)7 )

nu wordt de afweging helemaal lastig!

- 24inch op 1080
- 27 inch op 1440 (maar waarschijnlijk slechtere prestaties.)

Maar ik kan altijd later mijn video kaart nog upgraden. (gaat toch wel gebeuren)

grr lastig lastig lastig.

hier nog aanraders voor 24inch of 27?
Overigens mijn huidig scherm: pricewatch: Samsung Syncmaster 2494HM Zwart

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb vorige maand een Iiyama red eagle gekocht, 2788 model, deels vanwege freesync (AMD), andere kant heb ik al jaren iiyama's en bevallen me nog steeds zeer goed.

Is 1080 dan zo erg tov 1440? Voor mij niet, werk al jaren op 1080 en ben nooit 'ruimte' tekort gekomen (daarom heb ik altijd nog 2de monitor als backup), geen gezeur van verschuivende items op je bureaublad als ik bv op TV of 2de monitor bezig ben (beide 1080).

Wel heb ik getest op een leen toestel, HP 1440 (Elitedisplay), mijn 290X heeft soms al wat optimalisatie issues, maar op 1440 zakt daarbij m'n framerate nog verder, tot zelfs onder de 60fps in bv GoW4. 1080 op hogere settings of 1440 op medium settings (om dezelfde fps te halen), die 320 pixels wegen voor mij niet op tegen kwaliteitsverlies van medium settings.

Ja, ik kan pixels tellen met m'n neus op het scherm, maar met 90fps mobs afknallen of door weilanden racen van Forza, zie ik ze een stuk minder.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Balance
Stel jezelf dan eens deze vraag: Wat wil je liever ...
  • 1080p scherm bijna altijd op 144Hz
  • 1440p scherm op 60+ Hz, waarbij je vaak over de 90Hz richting de 144Hz gaat
Ik denk zelf dat de hogere resolutie een grotere verbetering van je game-ervaring oplevert dan een hogere refresh rate. En als je dan over een paar jaar een nieuwe GPU koop zit je niet met een 1080p scherm, maar kan je meteen genieten van 1440p.

• fjux
nog even voor de geintereseerde:

ik heb er toch voor gekozen om mijn budget wat te verruimen zodat er een grafische kaart upgrade bij kan.

uiteindelijk is het dus 1440P geworden met een sterkere kaart om het ook allemaal aan te kunnen!
Pagina: 1