Sport[xyz] van het jaar 2016

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
De nominaties zijn bekend:
http://www.ad.nl/dossier-...s-sportman-2016~a422772f/

Maar ze zijn ook weer niet zonder ophef:

http://www.ad.nl/sport/va...an-van-het-jaar~ae0cbb41/
,,We hanteren aan de voorkant een criterium dat een sport die niet olympisch is - en dat is darts - minimaal 55 landen op een WK moet hebben'', legt Bijl uit. ,,Daar horen voorronden ook bij. Darts zit behoorlijk onder dat criterium. Hij is dus nooit serieus in beeld geweest.''

De naam van Van Gerwen is wel genoemd in de slotvergadering, waar Max Verstappen, Dorian van Rijsselberghe, Ferry Weertman, Tom Dumoulin en Sven Kramer de nominaties kregen. ,,Daarbij werd ook gezegd dat hij het belangrijkste toernooi, het WK, niet heeft gewonnen. We beseffen dat zijn prestaties impact hebben bij het publiek. Dit is ook wel een punt waar we in de toekomst mogelijk meer naar moeten kijken."
Uhm, F1? Geen 55 landen. S Of een sport Olympisch is of niet lijkt af en toe ook wel willekeur. 10 km is een pokke-end zwemmen, maar daar doen dan ook bij de vrouwen iets van 30 aan mee? Ik neig eerder naar sporters die het hele jaar door presteren zoals Verstappen of Van Gerwen, dan degene die eens in het jaar/4 jaar pieken en waar je verder niks meer van hoort.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Op nu.nl staat iets meer uitleg over de nominaties:
http://www.nu.nl/sport/43...at-sportman-van-jaar.html

Ondanks dat blijf ik het vooral vreemd vinden waarom Max Verstappen dan wel genomineerd kan worden (waarschijnlijk gewoon ter plekke verzonnen om het te kunnen verantwoorden)
Maar wij kijken naar Formule 1 als totale autosport", zegt Bijl tegen NU.nl. "De totale autosport behelst veel meer categorieën met een WK. Formule 2, Formule 3 en karten rekenen wij bijvoorbeeld ook tot het geheel. Op basis daarvan kan Verstappen wel genomineerd worden.
Overige nominaties zijn op zich wel logisch (zijn Olympisch Kampioen). Maar Dorian van Rijsselberghe en Ferry Weertman zegt de meeste mensen niet eens iets. Tom Dumoulin is nog wel vaak in het nieuws geweest en Sven Kramer is wel vaker genomineerd geweest.

Het zal dus gaan tussen Max, die hem niet wilt winnen, en Sven naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@The_Ghost16

Waarom wil Verstappen hem niet winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Tk55 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:11:
@The_Ghost16

Waarom wil Verstappen hem niet winnen?
Dat had hij ongeveer 2 weken terug gezegd:
http://www.nu.nl/sport/43...tman-van-jaar-worden.html
"Ik heb daar helemaal niets mee", laat de 19-jarige Formule 1-coureur vrijdag weten in De Telegraaf. "Het sportgala is op 21 december. Dan ben ik op vakantie, dus ik ben er sowieso niet."

[ Voor 28% gewijzigd door The_Ghost16 op 05-12-2016 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De hele verkiezing laat ik compleet links liggen nu van Gerwen niet is genomineerd... gooi darten dan onder bordspellen, dan trek je dat krampachtige gedraai om Verstappen er wel bij te hebben direct recht. Ik ben geen groot fan van darten (kijk slechts enkele eindfases van toernooien wanneer er een Nederlander mee doet) maar wat van Gerwin dit jaar laat zien is van pure wereldklasse. Nee, inderdaad geen wereldkampioen ('tussen neus en lippen door' opmerking van vakjury voorzitter Jeroen Bijl), maar heeft buiten dat alles gewonnen wat maar met professioneel darten te maken heeft gewonnen. En ook nog eens record na record in zijn sport verbroken. Ik vind het echt te triest voor woorden. En dan wel Sven Kramer nomineren, die afgelopen jaar beduidend minder heeft gepresteerd.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
Ik kan me het argument/ de argumentatie wel voorstellen.

Dat olympisch goud automatisch voorselectie betekend kan ik me prima in vinden
Dat F1 als wereldwijde sport wordt gezien, want het is toch de top van de auto-raceklasse waarvoor iemand zich via de andere, lagere, klasses in moet rijden, kan ik me ook voorstellen.

Met darten is het net zoals een sport als korfbal. Dat wordt ook maar in een beperkt aantal landen beoefend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die reden ziet er wel erg verzonnen uit. Er is een aversie bij dit soort comités tegen sporten die niet ultiem fysiek inspannend zijn zoals darten en in sommige ogen Formule 1. Dat Van Gerwen al 2 jaar alles wint behalve het WK en een straatlengte voorstaat op de nummer 2 is dan niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het antwoord dat gegeven wordt is prima, ze kijken naar de algehele autorijsport: F1 is slechts een enkele klasse binnen deze sport. Wat dat betreft geldt dat ook voor wielrennen/baanwielrennen/veldrijden, dezelfde activiteit (fietsen), wel iets ander materiaal.
Bedankt, niet gezien. Kans is toch wel groot dat hij het wordt, zelfs al doet het hem niks. Hij zet vrijwel alleen de Formule 1 op z'n kop en presteert enorm goed. Ik zie niet echt in wie hem anders zou winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard117
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 12:44
Ik ben F1 fan en trots op de resultaten van Max Verstappen. Maar is 1 overwinning niet wat weinig voor zo'n nominatie. Laat hem eerst maar eens wereldkampioen worden.
In al die jaren zouden wat mij betreft een Daniel Willemsen of nu Jeffrey Herlings ook wel een nominatie verdienen :)

Maar op het Olympische feestje zullen de Olymische holmaatjes elkaar de prijzen wel weer geven :+

[ Voor 15% gewijzigd door Richard117 op 05-12-2016 13:27 ]

iRacing Profiel - www.volgaspics.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Bij darten kunnen ze ook gewoon kijken naar de sport in zijn geheel. Als je begint met het rekenen van de PDC en BDO en dan ook de vloertoernooien en zo mee gaat tellen dan kom je al een heel eind. Maar darten is groter dan dat ze denken volgens mij. Gaat in ieder geval meer geld in om dan een hoop andere sporten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

The_Ghost16 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:27:
Bij darten kunnen ze ook gewoon kijken naar de sport in zijn geheel. Als je begint met het rekenen van de PDC en BDO en dan ook de vloertoernooien en zo mee gaat tellen dan kom je al een heel eind. Maar darten is groter dan dat ze denken volgens mij. Gaat in ieder geval meer geld in om dan een hoop andere sporten :P
De World Darts Federation telt 69 landen :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Richard117 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:26:
Ik ben F1 fan en trots op de resultaten van Max Verstappen. Maar is 1 overwinning niet wat weinig voor zo'n nominatie. Laat hem eerst maar eens wereldkampioen worden.
In al die jaren zouden wat mij betreft een Daniel Willemsen of nu Jeffrey Herlings ook wel een nominatie verdienen :)

Maar op het Olympische feestje zullen de Olymische holmaatjes elkaar de prijzen wel weer geven :+
Herlings is geen WK in de hoogste klasse. En de sport is niet Olympisch... Er zullen best 55 landen aan meedoen als we alles op twee wielen met motor meetellen. ;)
The_Ghost16 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:27:
Geld verdienen aan sport is vaak nog 'vies'. ;) Er zit nog een zweem van het amateurschap in die vroeger op de Olympische Spelen verplicht was en sinds begin jaren '90 al niet meer van toepassing is. Althans, dat is mijn gevoel erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Han schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:21:
En dan wel Sven Kramer nomineren, die afgelopen jaar beduidend minder heeft gepresteerd.
Die zal ongetwijfeld wel winnen, t is tenslotte schaatsen. Dat er net 5 landen zijn die serieus meedoen met het lange baan schaatsen vergeten ze dan maar spontaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Maar de hele schaatssport heeft meer dan 55 landen. ;) En het is olympisch natuurlijk. Dan maakt het niet uit dat er een halve man en een paardenkop meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:34
The_Ghost16 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:07:
Het zal dus gaan tussen Max, die hem niet wilt winnen, en Sven naar mijn idee.
Dat denk ik juist niet. Wat Max heeft gedaan is super knap, maar niet genoeg voor de overwinning en Sven heeft afgelopen jaar bij mijn weten niets bijzonders gepresteerd.

Ik denk dat Dorian hem wint, omdat hij zijn gouden medaille heeft geprolongeerd.

En over van Gerwen, alle respect voor zijn prestaties, maar laten we alsjeblieft niet doen alsof darten een sport is. Darten is een behendigheidsspel -kroegreferenties daargelaten- waar je door training een hoog niveau in kan bereiken. Maar ik associeer sport toch echt met een fysieke inspanning die verder gaat dan het gooien van een pijltje.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Denk dat de duur van de training niet onderdoet voor topsport. Maar zo is ten tijde van Mart Smeets autosport te allen tijde belachelijk gemaakt (want simpel rondjes rijden). Denk dat een topschaker, biljarter, snookerspeler, dammer, etc bekaf is na een wedstrijd omdat je vooral lang je concentratie vast moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04
Señor Sjon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:02:
Denk dat de duur van de training niet onderdoet voor topsport. Maar zo is ten tijde van Mart Smeets autosport te allen tijde belachelijk gemaakt (want simpel rondjes rijden). Denk dat een topschaker, biljarter, snookerspeler, dammer, etc bekaf is na een wedstrijd omdat je vooral lang je concentratie vast moet houden.
Oh ja, DeMart had het altijd over rondjes rijden in dinkey-toys als het over formule 1 ging. Ik had hem graag eens in een two-seater willen zien, dan had hij eens kunnen meemaken hoe fysiek zwaar het is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:33

Hupske

AFCA

Van Gerwen alleen al voor de wedstrijd 3 uur aan het ingooien.

En kijk naar de motorische ontwikkeling. Darten is wellicht de meest verfijnde sport als het om oog hand coördinatie gaat. Optimale ontwikkeling van je koppelingsvermogen en kinetischdifferentiatievermogen. Het zal mij dan ook niet verbazen dat ook redelijk een basketbal door het netje kunnen gooien.
Tevens hebben ze meer dan 10.000 trainingsuren nodig om dit te kunnen bereiken.

Als je het over concentratie hebt, dat moet ook optimaal zijn in deze sport. Bij Tennis zitten de spelers maar iets te huilen als het publiek ook maar 1 geluidje maakt, dat gebeurd in het darten niet. Moeten met ongelooflijk veel kabaal het pijltje nog kunnen gooien.
Tevens mentaal is het ongelooflijk zwaar.

Nee ik vind darten best onder topsport vallen en van mij had Van Gerwen de stem gekregen. Nu zal ik hem aan Max geven, de rest van de sporters vind ik niet heel bijzonder.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
JeroenTheStig schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:35:
[...]

Oh ja, DeMart had het altijd over rondjes rijden in dinkey-toys als het over formule 1 ging. Ik had hem graag eens in een two-seater willen zien, dan had hij eens kunnen meemaken hoe fysiek zwaar het is.
Ze kregen hem er niet in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Han schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:21:
En dan wel Sven Kramer nomineren, die afgelopen jaar beduidend minder heeft gepresteerd.
EK/WK allround, goud op de WK afstanden en ook nog de wereldbeker.
In een niet-OS jaar.....wat had hij nog meer moeten winnen dan????

Dit jaar wint hij ook nog eens in het eerste wereldbekerwedstrijd in Harbin goud op 1500, 5000 en pleogenachtervolging.

[ Voor 19% gewijzigd door bvbal79 op 07-12-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En hoeveel serieuze tegenstanders heeft hij? 2? 3? Sowieso zou schaatsen een tandje minder mogen met elk jaar een EK/WK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Señor Sjon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:00:
En hoeveel serieuze tegenstanders heeft hij? 2? 3?
Dat vind ik geen argument om iemands prestatie teniet te doen. Dat hij kennelijk zo veel beter is dat hij alles wint doet niets af aan zijn prestatie. Als je op die manier gaat beginnen kun je ook zeggen dat Usain Bolt zo goed is omdat er geen serieuze concurrenten zijn.

Lijkt me niet helemaal realistisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Toch worden dat soort argumenten tegen Van Gerwen gebruikt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:33

Hupske

AFCA

Leuke discussie over Kramer. Dan stel ik jullie de volgende vraag:
Leuk dat hij dit jaar het WK/EK heeft gewonnen, maar welke ontwikkeling heeft Kramer doorgemaakt? Is hij beter geworden dan de jaren ervoor?

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Ik mis bijvoorbeeld wel een Jeffrey Herlings op de lijst, en ja, Van Gerwen hoort er m.i. ook tussen. Verstappen... Tjsa. Hij heeft absoluut indruk gemaakt dit jaar (en ik ben F1 fan), maar hij heeft maar één race gewonnen. Als hij het WDC pakt: uiteraard, maar voor nu te vroeg denk ik.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Herlings rijdt volgend jaar in de zwaarste klasse, denk dat dat ook wat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Señor Sjon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:00:
En hoeveel serieuze tegenstanders heeft hij? 2? 3? Sowieso zou schaatsen een tandje minder mogen met elk jaar een EK/WK.
Zat sporten die jaarlijks een EK/WK (zwemmen, wielrennen. Atletiek wissel indoor en outdoor jaarlijks af) Dan kunnen die ook een tandje minder. Wat mij betreft mag alleen het schaatsseizoen wat meer verspreid. Met al het in door gebeuren kan het prima vroeger starten en later klaar zijn.

De absolute topsporter laat zien dat hij weinig tegenstand heeft. Dus je eigen argument bevestigd zijn nominatie.

Ik ben wel eens dat van Gerwen inderdaad genomineerd had moeten worden. Ook hij stak boven iedereen uit (en maakt zijn casus qua prestatie gelijk aan Kramer).

[ Voor 11% gewijzigd door bvbal79 op 07-12-2016 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
Pqua prestaties misschien wel, maar de een doet het in een sport, de ander bij een spel.

Dat is het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Malfunctions schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:09:
Pqua prestaties misschien wel, maar de een doet het in een sport, de ander bij een spel.

Dat is het verschil.
noem je darten nu een spel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
bvbal79 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:43:
[...]

noem je darten nu een spel?
Geen sport iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
En dat bepaal jij? Ik begrijp nu waar er iets niet functioneert bij jou.....

Darten voldoet aan alle definities van sport, en die mag je zelf gaan opzoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door bvbal79 op 07-12-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Op de man spelen is niet nodig :)

Ik vind darten simpelweg geen sport. Geen fysieke inspanning, en prima te spelen met een paar bier achter de kiezen. Wat mij betreft reden genoeg om het te diskwalificeren als sport en te classificeren als spel.

Dus terukomend op het topic, alle respect voor de prestaties van v. Gerwen, maar volkomen terecht dat hij niet is genomineerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 11:06

Ypho

Allround Nerd

Malfunctions schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:58:
Op de man spelen is niet nodig :)

Ik vind darten simpelweg geen sport. Geen fysieke inspanning, en prima te spelen met een paar bier achter de kiezen. Wat mij betreft reden genoeg om het te diskwalificeren als sport en te classificeren als spel.

Dus terukomend op het topic, alle respect voor de prestaties van v. Gerwen, maar volkomen terecht dat hij niet is genomineerd.
Wat is dan de (of jouw) definitie van sport? Zijn Snooker, Golf (olympisch), Boogschieten (olympisch), Honkbal (oud-olympisch), Schaken etc dan ook geen sporten? Menig honkballer heeft bv een buikje, maar wordt ook als sport gezien, en ik meen me te herinneren dat een boogschieter een paar jaar geleden ook genomineerd was.

Ik ben zelf geen darter, maar ik betwijfel of je dit nog op niveau kan doen met bier achter je kiezen (na een potje (amateur)voetbal wordt ook een biertje genuttigd, valt het dan ook niet meer onder sport. Snooker wilde ik een paar jaar terug nog wel eens doen op een stapavondje, maar ook dat wordt toch echt gezien als een sport.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypho op 07-12-2016 21:28 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vind het een onbegrijpelijke keuze om Van Gerwen niet te nomineren. De man domineert zijn sport. Wint alles wat er te winnen valt en heeft dit jaar alleen het Wk niet gewonnen. En dit alleen maar omdat de mensen die over de nominatie gaan waarschijnlijk tegen het imago probleem aanlopen van darten. Is het wel een sport? Doen er niet alleen dikke bierdrinkende mannen aan mee? Laten ze dat dan als reden opgeven ipv een smoes verzinnen en vervolgens voor Max een uitzondering maken en zich in allerlei bochten wringen.

De nominatie van Max snap ik eerlijk gezegd niet, als ik Max was had ik hem ook niet willen winnen. Je bereikt pas iets wat een prijs waard is wanneer je daadwerkelijk iets bereikt hebt in de sport. Alleen de jongste coureur met een overwinning zou ik niet genoeg vinden. Neemt niet weg dat ik ongelofelijk veel respect voor zijn opmars heb en zie hem heel ver komen maar er zijn op dit moment meer sporters die al meer bereikt hebben.

Tegen de mensen die beweren dat je voor darten niets hoeft te kunnen zou ik zeggen probeer het eens na te doen. Van Gerwen is er toch wel miljonair mee geworden in een paar jaar tijd. Als het niet zoveel voorstelt zou ik het vooral na gaan doen ;) Ik kan ook wel voetballen na een paar biertjes en met af en toe trainen, maar ik heb niet de illusie dat voetbal dan niet veel voorstelt als ik zie wat Messi en consorten presteren op het veld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het slaat op je nickname. ;)

Je gooit geen 115 gemiddeld met een paar bier achter je kiezen. Daar kwam je misschien 10-15 jaar geleden mee weg bij de BDO (die zelden boven de 90-95 komen), maar in het huidige circus wordt je dan finaal afgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
Dat begrijp ik, maar de implicatie die erop volgt is mijns inziens onnodig
Je gooit geen 115 gemiddeld met een paar bier achter je kiezen. Daar kwam je misschien 10-15 jaar geleden mee weg bij de BDO (die zelden boven de 90-95 komen), maar in het huidige circus wordt je dan finaal afgemaakt.
Maar je kan wel een subtop niveau halen. Bij wat ik beschouw als 'echte' sporten zal niemand ook maar overwegen om een paar biertjes te drinken voor ze moeten presteren, omdat je dan simpelweg kansloos bent.

Ik gun een ieder zijn visie, ik vind het geen sport, anderen wel, prima verder.

Maar je gaat mij niet vertellen dat er iemand is die na een potje darten thuiskomt en denkt: "Goh wat heb ik lekker gesport vandaag" ;) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ieder zijn mening maar ik verwacht van de NOC*NSF een objectieve beoordeling van de prestaties van de leden van de aangesloten bonden. En ja, de Nederlandse Darts Bond staat op die ledenlijst. Dus officieel is darts erkend als sport door het NOC*NSF.

De manier waarop Van Gerwen de afgelopen 2 jaar zijn sport volledig domineert verdient in mijn ogen een nominatie tot Sportman van het Jaar. Zijn uitzonderlijk hoge niveau en mentale weerbaarheid trekt de hele sport naar een hoger plan. Hij dwingt zijn tegenstanders om op een hoger niveau te trainen en te spelen omdat ze anders simpelweg niet meekunnen. Je ziet dat het deelnemersveld de laatste 2 jaar hogere gemiddeldes is gaan gooien, simpelweg om Van Gerwen weerstand te geven. Dan ben je wat mij betreft toch echt het alfa mannetje in je sport waar anderen zich aan proberen te spiegelen. Als dat niet genoeg is voor het NOC*NSF dan stel je je als sport federatie in mijn ogen niet professioneel op naar je leden toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Malfunctions schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:33:
[...]

Dat begrijp ik, maar de implicatie die erop volgt is mijns inziens onnodig

[...]

Maar je kan wel een subtop niveau halen. Bij wat ik beschouw als 'echte' sporten zal niemand ook maar overwegen om een paar biertjes te drinken voor ze moeten presteren, omdat je dan simpelweg kansloos bent.

Ik gun een ieder zijn visie, ik vind het geen sport, anderen wel, prima verder.

Maar je gaat mij niet vertellen dat er iemand is die na een potje darten thuiskomt en denkt: "Goh wat heb ik lekker gesport vandaag" ;) >:)
Dus voor een sport moet je bekaf en bezweet zijn? Overigens, op de 10 km schaatsen doen er vaak maar 8 mee. :P En de subtop is een stuk breder geworden. Goed voorbeeld is Whitlock die inderdaad met een paar biertjes achter zijn kiezen uit alle rankings donderde. Volgens mij speelt ie nu weer nuchter. :+

Maar hoe beschouw je snooker, biljart, curling, bowls, etc dan? Zelf sporten als cricket en honkbal kennen veel statische momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serews
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik denk niet dat je voor een nomitie zweet op je kop moet hebben staan na een wedstrijd (alhoewel darters op het podium ook best zweten).
Wel denk ik dat je de sporten totaal niet met elkaar kan vergelijken, zo zal de nederlandse wereldkampioen dammen volgend jaar ook niet worden genomineerd naar alle waarschijnlijkheid. Het gaat aan het einde van de rit ook om de herkenbaarheid en de bekendheid van de sport.

Nu heb ik altijd begrepen dat voor een nominatie een olympisch/wereld of europees kampioenschap behaald moest worden. Als ik zo terug kijk heeft vanaf 1997 iedere winnaar een kampioenschap binnengehaald. In 1996 was het Richard Krajicek (geen WK, maar Wimbledon gewonnen) als enige in de lijst sinds 1990 die geen OK/WK of EK heeft gewonnen.

Daarom snap ik de nominatie van Verstappen ook niet, natuurlijk vind ik het als F! liefhebber geweldig dat een Nederlander een GP wint, maar een wereldkampioen is hij (nog) niet. Dit geld ook voor Dumoulin.
Aan de andere kant kan je ook niet iedere sporter die een WK heeft gewonnen nomineren, wat ons brengt op darten. Dit jaar zou Van Gerwen niet in aanmerking komen omdat hij geen wereldkampioen is, eerder was hij dit wel.

Dit zal dan te maken hebben met de bekendheid van de sport, die is bij darten ook niet klein, als de finale van het WK nadert komen de kijkcijfers altijd boven de miljoen uit. Het aantal darters in Nederland is lastig te schatten aangezien het niet direct een sport is die in een vereniging gebeurt. Maar het is denk ik te zeggen dat er wel 1/2 miljoen mensen af en toe een pijltje werpen (pure schatting). Hieruit durf ik te stellen dat er meer mensen darten dan dat er racen (in het algemeen, karten meegenomen).

Ik denk dus uiteindelijk dat het ook om commersie gaat ipv de sporter, Kortom een Max Verstappen trekt meer publiek dan Micheal van Gerwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Max Verstappen is de eerste Nederlandse F1-winnaar ooit in bijna 70 jaar F1. Van Gerwen is overigens wel EK geworden. ;) (hoewel ik al die toernooinamen ook niet snap, zat er volgens mij een EK tussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
Alhoewel ik darten persoonlijk niet direct als sport zie (wat puur te maken heeft hoe ik naar sport kijk), zie ik echter niet veel verschil tussen darten en bijvoorbeeld boogschieten. In feite doe je hetzelfde. Een bord en pijlen.
Het bepalen of een sporter zich sporter van het jaar mag noemen afmeten aan het feit dat hij/zij het belangrijkste toernooi heeft gewonnen vind ik erg beperkt. Als je het hele jaar goed hebt gepresteerd, maar om wat voor reden dan ook niet het EK/WK/OS hebt gewonnen dan tel je niet mee.

Gelukkig zal het mij verder worst zijn wie er wint. Er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
[b][message=49413041,noline]
De manier waarop Van Gerwen de afgelopen 2 jaar zijn sport volledig domineert verdient in mijn ogen een nominatie tot Sportman van het Jaar. Zijn uitzonderlijk hoge niveau en mentale weerbaarheid trekt de hele sport naar een hoger plan. Hij dwingt zijn tegenstanders om op een hoger niveau te trainen en te spelen omdat ze anders simpelweg niet meekunnen. Je ziet dat het deelnemersveld de laatste 2 jaar hogere gemiddeldes is gaan gooien, simpelweg om Van Gerwen weerstand te geven. Dan ben je wat mij betreft toch echt het alfa mannetje in je sport waar anderen zich aan proberen te spiegelen. Als dat niet genoeg is voor het NOC*NSF dan stel je je als sport federatie in mijn ogen niet professioneel op naar je leden toe.
Met die argumentatie zou de Nederlandse korfbalploeg altijd als sportploeg van het jaar genomineerd moeten worden. Ze domineren al decennia lang de sport, ze hebben een uitzonderlijk hoog niveau en trekken de hele sport naar een hoger plan...

De NOC-NSF hebben echter duidelijke criteria waar een sporter aan moet voldoen om genomineerd te worden en Van Gerwen voldoet gewoon niet aan die criteria. Nu zou je die criteria ter discussie kunnen stellen, maar dat is dan iets voor een volgende nominatieronde...

Dat je Europees, Wereld of Olympisch kampioen moet zijn, is geen criterium. Dat de afgelopen winnaars hier wel aan voldeden, is 'toeval'. Dat Verstappen, ondanks dat hij geen Wereldkampioen is geworden, wel is genomineerd, valt naar mijn idee te billijken. Wat hij dit jaar binnen die - mondiale - sport heeft gepresteerd, is - zeker vanuit Nederlands perspectief - uitzonderlijk.

Maar bovenal begrijp ik niet zo goed waarom er zo veel ophef over is. Wat boeien heel die nominaties nu? Het is volledig subjectief. Hoe wil je de prestaties van een wielrenner in perspectief plaatsen met die van een zwemmer of een windsurfer? Enig waarde die zo'n prijs naar mijn idee wellicht nog heeft, is dat het een impuls voor de sport kan zijn en dat de sporter in kwestie een voorbeeldfunctie kan hebben naar de jeugd. Vanuit dat perspectief lijkt het mij totaal geen goed idee dat iemand met obesitas sportman van het jaar zou kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand uitsluiten van een nominatie vanwege zijn/haar gewicht lijkt me niet gewenst. Iedereen heeft zijn eigen talent.

Over die impuls voor de sport. Als ik de lijst van winnaars lees wordt die de voornamelijk gedomineerd door schaatsers, wielrenners, turners en zwemmers. Sporten die die impuls niet echt nodig hebben omdat die al behoorlijk in de breedte worden beoefend.

Ik kan me wel vinden in je argument dat deze hele ceremonie niet veel voorstelt. Daarom zou het eens leuk zijn als ze sporters nomineren die een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd in een niet mainstream sport in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
lateef schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:35:
[...]

Met die argumentatie zou de Nederlandse korfbalploeg altijd als sportploeg van het jaar genomineerd moeten worden. Ze domineren al decennia lang de sport, ze hebben een uitzonderlijk hoog niveau en trekken de hele sport naar een hoger plan...

De NOC-NSF hebben echter duidelijke criteria waar een sporter aan moet voldoen om genomineerd te worden en Van Gerwen voldoet gewoon niet aan die criteria. Nu zou je die criteria ter discussie kunnen stellen, maar dat is dan iets voor een volgende nominatieronde...

Dat je Europees, Wereld of Olympisch kampioen moet zijn, is geen criterium. Dat de afgelopen winnaars hier wel aan voldeden, is 'toeval'. Dat Verstappen, ondanks dat hij geen Wereldkampioen is geworden, wel is genomineerd, valt naar mijn idee te billijken. Wat hij dit jaar binnen die - mondiale - sport heeft gepresteerd, is - zeker vanuit Nederlands perspectief - uitzonderlijk.

Maar bovenal begrijp ik niet zo goed waarom er zo veel ophef over is. Wat boeien heel die nominaties nu? Het is volledig subjectief. Hoe wil je de prestaties van een wielrenner in perspectief plaatsen met die van een zwemmer of een windsurfer? Enig waarde die zo'n prijs naar mijn idee wellicht nog heeft, is dat het een impuls voor de sport kan zijn en dat de sporter in kwestie een voorbeeldfunctie kan hebben naar de jeugd. Vanuit dat perspectief lijkt het mij totaal geen goed idee dat iemand met obesitas sportman van het jaar zou kunnen worden...
Korfbal is niet Olympisch en heeft maar 2 deelnemende landen, waarvan Nederland wint. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Señor Sjon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:02:
[...]

Korfbal is niet Olympisch en heeft maar 2 deelnemende landen, waarvan Nederland wint. :+
Ik begrijp dat het een grap is...maar zal je nog vies tegenvallen hoe ver je er naast zit:

Wikipedia: Wereldkampioenschap korfbal 2015

Vooral in Azie is het een sport in opkomst en laatst was ook te horen dat korfbal in Turkije het meest gespeeld wordt op de universiteiten.....

[ Voor 14% gewijzigd door bvbal79 op 08-12-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat Señor Sjon zegt dus: Nederland en België met een paar figuranten.

Wel leuk dat het in opkomst is in Azië.

[ Voor 22% gewijzigd door kenneth op 08-12-2016 16:41 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
bvbal79 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:21:
[...]

Ik begrijp dat het een grap is...maar zal je nog vies tegenvallen hoe ver je er naast zit:

Wikipedia: Wereldkampioenschap korfbal 2015

Vooral in Azie is het een sport in opkomst en laatst was ook te horen dat korfbal in Turkije het meest gespeeld wordt op de universiteiten.....
Kijk eens naar de uitslagen. Daar is gewoon geen competitie. Kijk voor de grap eens naar de winnaars: Wikipedia: Wereldkampioenschap korfbal
Nederland en België decimeren elke tegenstander in de poulefase waarna Nederland België weer decimeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Señor Sjon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:47:
[...]

Kijk eens naar de uitslagen. Daar is gewoon geen competitie. Kijk voor de grap eens naar de winnaars: Wikipedia: Wereldkampioenschap korfbal
Nederland en België decimeren elke tegenstander in de poulefase waarna Nederland België weer decimeert.
Nee, maar dat is ook continu de discussie in dit topicwaar we allemaal niet gaan uitkomen.
Als je er met kop en schouder boven uitsteekt telt het niet mee, of als je dat juist doet ben je dan niet gewoon goed.

In de breedste zin is korfbal er wel en heb je gewoon een WK met voldoende landen en zijn de wedstrijden buiten B en NL gewoon wel spannend. Je kijkt toch ook F1 terwijl er 2 Mercedes al 3 jaar voorop rijden? Daar zit net zoveel spanning in als het WK korfbal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alleen is het bij korfbal nooit anders geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Señor Sjon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:59:
Alleen is het bij korfbal nooit anders geweest. ;)
Wrs omdat Korfbal hier al 100 jaar bijna wordt gespeeld en hier uitgevonden is.

Darten was tot kort ook een britse aangelegenheid tot Barney kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
bvbal79 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:41:Wat mij betreft mag alleen het schaatsseizoen wat meer verspreid. Met al het in door gebeuren kan het prima vroeger starten en later klaar zijn.
Alsjeblieft niet, dat saaie rondjes rijden is nu al teveel op tv ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
't wisselt juist goed af met de F1, dat is ook saai rondjes rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Had verwacht dat dit topic nu weer wel gebruikt zou worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Max!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19

Pinobigbird

doesn't share food!

bvbal79 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 22:01:
Had verwacht dat dit topic nu weer wel gebruikt zou worden :)
Iedereen zit darts te kijken op RTL7, duh!

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Pagina: 1