Geschakelde fase terug naar meterkast, mag dat...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-12 16:54
Ik zit in de voorbereiding voor het bouwen van tuinhuisje/werkplaats in de vorm van een los gebouw in de achtertuin. Momenteel zit ik met mijn gedachten bij de elektrische installatie en vraag me af of een en ander volgens de regels is.

Huidige situatie is een vrijstaande houten garage/hokje welke zijn stroom krijgt middels een grondkabel, doorgelust op een van de groepen van mijn bijkeuken. Ik heb een 1-fase groepenkast met 2 aardlekschakelaars en 6 groepen.

Wat ik wil, is een aparte groep trekken voor de apparatuur en verlichting in de werkplaats. Daarnaast een aparte groep voor de tuinverlichting en een stroompunt buiten.

Voor de eerste groep wil ik een automatische zekering toevoegen (16A, C16-karakteristiek).
Voor de tweede groep (buitenverlichting) wil ik mijn meterkast uitbreiden met een aardlekautomaat (AA916G). Deze mag, als ik het wel heb, als derde aardlek direct op de hoofdschakelaar worden aangesloten.

Voor de buitenverlichting heb ik een schakelkast in de huidige garage welke de verlichting schakelt op basis van zonsopgang en -ondergang. Deze wil ik behouden (een schakelklok direct in meterkast is mooier, maar vind ik wat zonde van het geld).

Mijn vraag:
Mag ik een 4-aderige kabel leggen naar deze schakelklok (18 meter) en de zwarte ader, als geschakelde fase, gebruiken om de buitenverlichting (nog te monteren) ook in het verlichtingsschema mee te nemen. Hiervoor wil ik dan een lasdoos direct in de meterkast plaatsen. Een extra 19 meter kabel, enkel voor 1 verlichtingspunt is namelijk ook weer zowat.

Alvast bedankt, René

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:29
Ik heb het wel zo opgelost. Extra ader in de grondkabel die geschakeld via de sensor in de meterkast ook naar de schuur gaat. Vanaf daar is de tuinverlichting aangesloten zodat die ook met de verlichting in de voortuin meeloopt (tijd + schemer). Alles wel op één groep overigens. Geen twee groepen over één kabel laten lopen is bij mijn weten het devies.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:49
Rene2322 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:57:

Mijn vraag:
Mag ik een 4-aderige kabel leggen naar deze schakelklok (18 meter) en de zwarte ader, als geschakelde fase, gebruiken om de buitenverlichting (nog te monteren) ook in het verlichtingsschema mee te nemen. Hiervoor wil ik dan een lasdoos direct in de meterkast plaatsen. Een extra 19 meter kabel, enkel voor 1 verlichtingspunt is namelijk ook weer zowat.
Je wilt dus zo ik begrijp vanuit je meterkast nog weer (grond)kabels aanleggen voor verlichting aan de andere kant van het huis? (voortuin oid)

Durf niet keihard te zeggen of het officieel ook mag, maar zou het persoonlijk ook zo doen, een ymvk-as (grondkabel) 3 aderig + aardscherm gebruiken en dan 1 ader terug de meterkast in als schakeldraad voor de andere verlichting (voortuin oid zoals genoemd) en dan zou ik achter het huis inderdaad vanuit je schakelkast in de schuur regelen.

Let wel op pak dus wel goede grondkabel [ymvk-as] en geen gewone ymvk kabel, dit i.v.m. het aardscherm.
Als je dan een keer een schop in de grond zet en je kletst hem door je kabel sta je niet direct vol onder spanning maar knalt je alamat of aardlek eruit.
Gebruik dus voor zowel je schuur voedende kabel als je verlichtingskabel een goede grondkabel.
Gebruik bijv:

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

Stoney3K

Flatsehats!

Zolang je de juiste kabel gebruikt en die niet te lang wordt (dus YMVK-AS en 2,5 kwadraat) is dat prima toegestaan, er staat voor zover ik weet nergens een regel in de NEN dat er geen schakeldraden terug de meterkast in mogen komen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12 18:33
Wat mij niet helemaal duidelijk is in bovenstaand verhaal, hoe ga je de 4 aderige kabel gebruiken.
3 aders, (fase, null, aarde) zijn als ik het goed lees groep AA916G

Het verhaal van de 4e draad is mij niet geheel duidelijk. Komt deze nu geschakeld op groep 16A C automaat, of dezelfde als de tuinverlichting?

Uiteraard gaat de situatie met de schakeldraad op de 2e groep niet werken. Gezien er maar 1 null in de grondkabel zit, heb je dan per definitie een aard fout.
Enige oplossing hiervoor is een relais in je meterkast plaatsen. Dit relais word bekrachtigd door de draad die van de schakelklok komt.

Indien in je grondkabel aarde, fase, null, schakel van dezelfde groep aanwezig zijn is er geen enkel probleem. Dit is onafhankelijk of de schakeldraad aan de kant van de meterkast of de kant van de tuin zit.

Lost In Music

• Annuk
Sgrovert schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:47:
Wat mij niet helemaal duidelijk is in bovenstaand verhaal, hoe ga je de 4 aderige kabel gebruiken.
3 aders, (fase, null, aarde) zijn als ik het goed lees groep AA916G

Het verhaal van de 4e draad is mij niet geheel duidelijk. Komt deze nu geschakeld op groep 16A C automaat, of dezelfde als de tuinverlichting?

Uiteraard gaat de situatie met de schakeldraad op de 2e groep niet werken. Gezien er maar 1 null in de grondkabel zit, heb je dan per definitie een aard fout.
Enige oplossing hiervoor is een relais in je meterkast plaatsen. Dit relais word bekrachtigd door de draad die van de schakelklok komt.

Indien in je grondkabel aarde, fase, null, schakel van dezelfde groep aanwezig zijn is er geen enkel probleem. Dit is onafhankelijk of de schakeldraad aan de kant van de meterkast of de kant van de tuin zit.
Als ik de TS goed begrijp wil hij 2 groepen aanmaken op de volgende wijze:
  • 1x C16 groep als voeding voor zijn schuur voor de verlichting en wcd's aldaar
  • 1x B16 alamat die naar een schemer/tijd schakelkast in de schuur gaat, en de schakeldraad weer retour naar de meterkast
De kabel achter de alamat wordt in mijn aanname (I know: assumption is the motherfucker of all screw-ups) de voeding voor de schemer/tijd schakelkast die in de schuur hangt om vanaf daar weer terug naar de MK te gaan om vanuit daar zijn voortuin o.i.d. ook te schakelen via die kast. Vanuit die kast wordt dan volgens mij nu ook al de tuinverlichting in zijn achtertuin geschakeld.

• Rene2322
Annuk schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:23:
[...]

Als ik de TS goed begrijp wil hij 2 groepen aanmaken op de volgende wijze:
  • 1x C16 groep als voeding voor zijn schuur voor de verlichting en wcd's aldaar
  • 1x B16 alamat die naar een schemer/tijd schakelkast in de schuur gaat, en de schakeldraad weer retour naar de meterkast
De kabel achter de alamat wordt in mijn aanname (I know: assumption is the motherfucker of all screw-ups) de voeding voor de schemer/tijd schakelkast die in de schuur hangt om vanaf daar weer terug naar de MK te gaan om vanuit daar zijn voortuin o.i.d. ook te schakelen via die kast. Vanuit die kast wordt dan volgens mij nu ook al de tuinverlichting in zijn achtertuin geschakeld.
Assumption is in dit geval correct.
De alamat ( ik zal even in vaktaal mee proberen te praten) wordt een aparte groep voor de buitenverlichting. Ik acht deze toepassing iets gevoeliger voor aardlek en wil daar de rest van mijn installatie niet mee belasten.

Deze verlichting wordt geschakeld door een zogenoemde astronomische schakelklok welke zich op een 18 meter van de meterkast af bevind. De meeste tuinverlichting bevinden zich in een straal van 3-4 meter om deze klok.

Bij voordeur komt dus ook een lichtpunt welke ik mee wil schakelen. Deze bevind zich vlakbij de meterkast.

De 4-aderige draad had ik willen gebruiken als:
Fase, nul, geschakelde fase en aarde. Omdat ik YMVK-as nodig heb wordt het dus 3-aderig met een aardlitze.

In meterkast zou ik in de buurt van groepenkast een lasdoos plaatsen en deze voeden door de alamat. Vanuit deze lasdoos dan naar schakelklok (fase, nul, geschakelde fase en aarde) en ook naar lichtpunt voordeur (geschakelde fase, nul en aarde).

Als ik de reacties zo lees ben ik vrij het op deze manier te doen. Alles 2.5qmm.
Super bedankt voor alle (snelle) reacties.

René

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Het enige wat volgens mij niet mag is kleuren misbruiken of meer dan één groep combineren in een kabel.

• Annuk
Rene2322 schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:56:
[...]

Assumption is in dit geval correct.
De alamat ( ik zal even in vaktaal mee proberen te praten) wordt een aparte groep voor de buitenverlichting. Ik acht deze toepassing iets gevoeliger voor aardlek en wil daar de rest van mijn installatie niet mee belasten.

Deze verlichting wordt geschakeld door een zogenoemde astronomische schakelklok welke zich op een 18 meter van de meterkast af bevind. De meeste tuinverlichting bevinden zich in een straal van 3-4 meter om deze klok.

Bij voordeur komt dus ook een lichtpunt welke ik mee wil schakelen. Deze bevind zich vlakbij de meterkast.

De 4-aderige draad had ik willen gebruiken als:
Fase, nul, geschakelde fase en aarde. Omdat ik YMVK-as nodig heb wordt het dus 3-aderig met een aardlitze.

In meterkast zou ik in de buurt van groepenkast een lasdoos plaatsen en deze voeden door de alamat. Vanuit deze lasdoos dan naar schakelklok (fase, nul, geschakelde fase en aarde) en ook naar lichtpunt voordeur (geschakelde fase, nul en aarde).

Als ik de reacties zo lees ben ik vrij het op deze manier te doen. Alles 2.5qmm.
Super bedankt voor alle (snelle) reacties.

René
Ik durf zo niet te zeggen of er YMVK-as is met 3 aders, maar je kan evt. altijd 4 aderig pakken, normaal gesproken heb je dan Aardscherm in de mantel, Blauw, Zwart, Bruin & Grijs (iig bij de kabel die ik eerder linkte).
Grijs gebruik je niet en knip je af, en verder weet je denk ik de kleuren wel ;)
Als het evt. anders is "MOET" je de kabel die je bijv. gebruikt voor je Fase even 10cm bruin intapen en zo ook voor de andere kleuren.
jeroen3 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 07:42:
Het enige wat volgens mij niet mag is kleuren misbruiken of meer dan één groep combineren in een kabel.
Meer dan 1 groep door 1 kabel en/of 1 buis mag inderdaad niet, met uitzondering v/d zogenaamde kookgroep (officieel zijn dat 2 groepen namelijk ;) )

De kleuren "misbruiken" mag officieel niet, maar het is officieel wel toegestaan om zoals hierboven al gezegd de laatste 10cm in te tapen in de kleur die het "hoort" te zijn, oftewel waarvoor je hem gebruikt.

Dit bijv. in een veeladerige kabel, waar alle mantels zwart zijn en genummerd.
Wordt normaal gesproken in bedrijven niet gedaan hoor het intapen, dan worden de nr's goed gedocumenteerd i.v.m. aansluiting, maar in thuissituatie is het het beste dus even intapen.

• Señor Sjon
YMVK-as is er gewoon met 3 aders + litze. Ik heb hem thuis ook. :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Annuk schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:33:
[...]

Meer dan 1 groep door 1 kabel en/of 1 buis mag inderdaad niet, met uitzondering v/d zogenaamde kookgroep (officieel zijn dat 2 groepen namelijk ;) )
Een kookgroep is één groep, want de hele groep schakelt in zijn geheel af als de zekering wordt aangesproken. Het worden pas twee 'groepen' als ze afzonderlijk zijn afgezekerd.

Dat is ook waarom meerdere groepen door één kabel niet mag: Als er sluiting ontstaat tussen de fase-aders van de groepen heb je nog altijd een risico op bijvoorbeeld brand. Dan kan er namelijk 2 keer zo veel stroom gaan lopen dan de kabel aan zou kunnen.

Vergeet niet dat zekeringen bedoeld zijn om de kabel (of buis) te beschermen tegen brand, niet zo zeer om de verbruiker te beschermen voor overbelasting. ;)

Een kookgroep is feitelijk gewoon één 32A automaat die wordt gerealiseerd door twee 16A automaten parallel te zetten, net als de kabels.

In de situatie van TS, namelijk fase, nul, aarde, en fase retour mag het gewoon. Ik zou wel aanraden om een 4G2,5 kabel te gebruiken zodat je nog een losse aardedraad hebt.

Hou er rekening mee: Meestal zijn 4G2,5 kabels wel gekleurd als bruin, zwart, grijs, groen-geel (draaistroomkabel). Dan moet je de grijze draad blauw intapen omdat je hem als nuldraad gebruikt.

Of je 3x2,5 YMVK-as met alleen een aardlitze in zo'n situatie mag gebruiken kan ik niet zo snel zeggen, ik zou 4G2,5 of 5G2,5 gebruiken (de 'G' staat voor een aardedraad in de kabel) en dan de mantel aan beide uiteinde op de aardingsrail aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 06-12-2016 13:13 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:11
Annuk schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:33:
[...]

Ik durf zo niet te zeggen of er YMVK-as is met 3 aders, maar je kan evt. altijd 4 aderig pakken, normaal gesproken heb je dan Aardscherm in de mantel, Blauw, Zwart, Bruin & Grijs (iig bij de kabel die ik eerder linkte).
Grijs gebruik je niet en knip je af, en verder weet je denk ik de kleuren wel ;)
Als het evt. anders is "MOET" je de kabel die je bijv. gebruikt voor je Fase even 10cm bruin intapen en zo ook voor de andere kleuren.

[...]

De kleuren "misbruiken" mag officieel niet, maar het is officieel wel toegestaan om zoals hierboven al gezegd de laatste 10cm in te tapen in de kleur die het "hoort" te zijn, oftewel waarvoor je hem gebruikt.

Dit bijv. in een veeladerige kabel, waar alle mantels zwart zijn en genummerd.
Wordt normaal gesproken in bedrijven niet gedaan hoor het intapen, dan worden de nr's goed gedocumenteerd i.v.m. aansluiting, maar in thuissituatie is het het beste dus even intapen.
Behalve de groen-gele aarddraad, die mag je NOOIT ergens anders voor gebruiken, ook niet als je deze in andere kleur aftaped!

• Annuk
Stoney3K schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:11:

In de situatie van TS, namelijk fase, nul, aarde, en fase retour mag het gewoon. Ik zou wel aanraden om een 4G2,5 kabel te gebruiken zodat je nog een losse aardedraad hebt.

Hou er rekening mee: Meestal zijn 4G2,5 kabels wel gekleurd als bruin, zwart, grijs, groen-geel (draaistroomkabel). Dan moet je de grijze draad blauw intapen omdat je hem als nuldraad gebruikt.

Of je 3x2,5 YMVK-as met alleen een aardlitze in zo'n situatie mag gebruiken kan ik niet zo snel zeggen, ik zou 4G2,5 of 5G2,5 gebruiken (de 'G' staat voor een aardedraad in de kabel) en dan de mantel aan beide uiteinde op de aardingsrail aansluiten.
Niet om je aan te vallen hoor Stoney3K, maar volgens mij haal jij gewone YMVK en YMVK-as door elkaar.
Volgens mij is er in YMVK-as geen 4G2,5 want de AS kabel heeft zijn aardscherm, daarin zit ook een 2,5mm2 draad geweven als aansluiting voor je aarde.

Bij mijn weten zit er geen aparte groen/gele draad in AS kabel, natuurlijk kan ik dat fout hebben hoor ;)
Als ik het goed heb heeft YMVK-as 4-aderig de volgende kleuren/opbouw:
  • Aardscherm met 2,5mm kabel om aan te sluiten op aardrail/aarde
  • Blauw = NUL-draad
  • Bruin = Fase draad (L1)
  • Zwart = Fase draad (L2)
  • Grijs = Fase draad (L3)
Dit is namelijk de normale opbouw (w.b.t. kleuren) voor "krachtstroom" kabel, bij de gewone YMVK-installatiekabel heb je inderdaad 3G/4G/5G2,5 waar i.p.v. een aardscherm een echte groen/gele draad in zit.

De TS gaat dit alleen iets anders gebruiken denk ik/lijkt mij waarbij hij netjes het aardscherm aansluit, de blauwe en de bruine respectievelijk als NUL en Fase draad.
En de zwarte gebruikt hij (om netjes in de kleuren te blijven) als schakeldraad.
Hij zou evt. inderdaad de grijze draad nog kunnen gebruiken als "2e" aardedraad (mits dus even netjes intapen).
ybos schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:12:
[...]

Behalve de groen-gele aarddraad, die mag je NOOIT ergens anders voor gebruiken, ook niet als je deze in andere kleur aftaped!
Klopt helemaal eens! had ik misschien inderdaad even bij moeten vermelden.
Andersom mag het wel (zoals ik hierboven ook aangeef als een evt. mogelijkheid).

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Annuk schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:01:
[...]

Niet om je aan te vallen hoor Stoney3K, maar volgens mij haal jij gewone YMVK en YMVK-as door elkaar.
Volgens mij is er in YMVK-as geen 4G2,5 want de AS kabel heeft zijn aardscherm, daarin zit ook een 2,5mm2 draad geweven als aansluiting voor je aarde.
Wij gebruiken in de industrie toch vaak 4G2,5 ommantelde kabel om motoren mee aan te sluiten. De groen-gele draad is dan de beschermingsleiding, terwijl de mantel vooral bedoeld is voor EMC afscherming.

Ik vraag me namelijk af of de mantel van een YMVK-as als enige aardgeleider gebruikt mag worden, maw. of de doorsnede van de mantel groot genoeg is om een eventuele foutstroom (16A) te kunnen voeren. Want dan zou het wel mogen.

Een 4G2,5 kabel (draaistroom) heeft ook geen ader voor de nulgeleider, alleen bruin/zwart/grijs/groen-geel en eventueel mantel. Een 5G2,5 (krachtstroom) heeft wel een losse nulgeleider naast de drie fasedraden.

In deze situatie zou je aan een 4G2,5 mét mantel genoeg hebben als je de grijze geleider als nul gebruikt en dus voorziet van een lichtblauwe krimpkous, huls, of plakband.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 06-12-2016 16:09 ]

• Annuk
Stoney3K schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:06:

Wij gebruiken in de industrie toch vaak 4G2,5 ommantelde kabel om motoren mee aan te sluiten. De groen-gele draad is dan de beschermingsleiding, terwijl de mantel vooral bedoeld is voor EMC afscherming.
Ahaa klopt, dat is inderdaad ook 4G2,5 maar dat is geen YMVK-as, ik denk dat je bijv. kabel als LAPP-Ölflex oid gebruikt daarvoor of niet?
Dat is dan afgeschermde (stuur)stroom kabel e.d. maar geen grond-kabel ;)
Stoney3K schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:06:
Ik vraag me namelijk af of de mantel van een YMVK-as als enige aardgeleider gebruikt mag worden, maw. of de doorsnede van de mantel groot genoeg is om een eventuele foutstroom (16A) te kunnen voeren. Want dan zou het wel mogen.

Een 4G2,5 kabel (draaistroom) heeft ook geen ader voor de nulgeleider, alleen bruin/zwart/grijs/groen-geel en eventueel mantel. Een 5G2,5 (krachtstroom) heeft wel een losse nulgeleider naast de drie fasedraden.

In deze situatie zou je aan een 4G2,5 mét mantel genoeg hebben als je de grijze geleider als nul gebruikt en dus voorziet van een lichtblauwe krimpkous, huls, of plakband.
Niemand zegt ook dat de mantel van de YMVK-as kabel als enige aardgeleider gebruikt mag worden, maar de officiële opbouw van de kabel is wel zo bedoelt.
Om de TS het niet als Klaas-de-beunhaas te laten aansluiten zeg ik dus ook hoe de kabel bedoelt is w.b.t. opbouw :)

En ja die mantel/aardscherm is genoeg om een foutstroom van 16A te kunnen voeren, door het aardscherm zit bij de kwaliteitskabel in ieder geval ook een 2,5mm draad door gevlochten, dus litzedraad als mantel waar een 2,5mm blanke draad door gevlochten is, dit i.v.m. het makkelijker kunnen aansluiten in een aardrail of lasklem.

Wat betreft de zogenoemde draaistroom vs. krachtstroom kabel heb jij gelijk wat de blauwe ader betreft _/-\o_

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Annuk schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:23:
[...]

Ahaa klopt, dat is inderdaad ook 4G2,5 maar dat is geen YMVK-as, ik denk dat je bijv. kabel als LAPP-Ölflex oid gebruikt daarvoor of niet?
Dat is dan afgeschermde (stuur)stroom kabel e.d. maar geen grond-kabel ;)
Er gaan bij ons inderdaad de nodige kilometers Ölflex doorheen :Y)
Wat betreft de zogenoemde draaistroom vs. krachtstroom kabel heb jij gelijk wat de blauwe ader betreft _/-\o_
Beste optie is ook aan TS: Met een 4x2,5 YMVK-as ben je flexibeler als je in de toekomst nog wat wil ombouwen, zoals een extra geschakelde aansluiting terug laten komen (extra groep bijleggen mag niet). Of in de toekomst ombouwen naar een 400V krachtstroomgroep.

Een 3x2,5 YMVK-as is wel wat makkelijker te verwerken en per meter goedkoper.

• Annuk
Stoney3K schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:30:

Beste optie is ook aan TS: Met een 4x2,5 YMVK-as ben je flexibeler als je in de toekomst nog wat wil ombouwen, zoals een extra geschakelde aansluiting terug laten komen (extra groep bijleggen mag niet). Of in de toekomst ombouwen naar een 400V krachtstroomgroep.

Een 3x2,5 YMVK-as is wel wat makkelijker te verwerken en per meter goedkoper.
Scheelt niet super veel in kosten volgens mij tussen 3x2,5 YMVK-as en 4x2,5 YMVK-as.
Hij kan de kabel inderdaad altijd "omkatten" als krachtstroom kabel.
Hij kan voor de situatie OVERKILL natuurlijk ook 4x4mm of 4x6mm pakken, kan ook makkelijk zijn als de TS bedenkt om zonnepanelen op z'n schuur te gaan leggen ;) 8) :+

P.S. bij 4x2,5mm zit er wel een blauwe draad bij in, bij 3x2,5 volgens mij niet (dan alleen bruin, zwart en grijs als ik het goed heb).
Dus TS beste pak je 4x2,5mm2 YMVK-as ben je flexibel(er) en op de kosten komt het denk ik ook niet aan (pakweg op 20m ong. €6,- incl. btw verschil)

Niet om je een winkel aan te smeren ofzo, maar persoonlijk HIER goede ervaringen, goede kwaliteit en meestal goedkoop(ste).

• Señor Sjon
Zonnepanelen mogen maar maximaal 600W terugleveren op een bestaande groep, dus dan heb je weer 2 kabels nodig. ;)

• Rene2322
Jullie zijn goed op dreef. Ik lees met veel plezier mee.

Ik zal gaan voor de 4x2,5mm2 YMVK-as.

Voor wat betreft zonnepanelen. Ik heb er momenteel 9 op de woning liggen, aangesloten op een aparte groep.

Met een plat schuurdak van 4 bij 8 pal op het zuiden zou hier wellicht in de toekomst nog een serie aan toegevoegd kunnen worden. Ik sluit het niet uit, maar zal in dat geval opnieuw op de schep.

• Annuk
Rene2322 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:43:

Voor wat betreft zonnepanelen. Ik heb er momenteel 9 op de woning liggen, aangesloten op een aparte groep.

Met een plat schuurdak van 4 bij 8 pal op het zuiden zou hier wellicht in de toekomst nog een serie aan toegevoegd kunnen worden. Ik sluit het niet uit, maar zal in dat geval opnieuw op de schep.
Als je er nu al over twijfelt m.b.t. zonnepanelen zou ik toch direct iets dikkere kabel pakken, scheelt je namelijk later een eind graafwerkzaamheden e.d. ;)
4mm2 kabel zou kunnen maar om goed safe te zitten zou ik 6mm2 pakken.
Als je "idioot" wilt doen kan je natuurlijk ook nog dubbel kabel gaan leggen, voor evt. extra groepen :+

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:11
Señor Sjon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 16:48:
Zonnepanelen mogen maar maximaal 600W terugleveren op een bestaande groep, dus dan heb je weer 2 kabels nodig. ;)
tussen mogen en kunnen zit wel een heel groot verschil. ;)
Ik heb thuis gewoon 1800WP op een bestaande groep bijgeprikt, deze groep zit verder weinig spannends op, moet gewoon kunnen (vind ik :P )

• Rene2322
ybos schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:44:
[...]

tussen mogen en kunnen zit wel een heel groot verschil. ;)
Ik heb thuis gewoon 1800WP op een bestaande groep bijgeprikt, deze groep zit verder weinig spannends op, moet gewoon kunnen (vind ik :P )
Persoonlijk zou ik nooit bewust wet- en regelgeving willen negeren, wanneer het kostentechnisch goed anders op te lossen is (ben niet heiliger dan de paus).

De regel van maximaal 600Wp als producent op een bestaande groep (was voorheen 500 Watt meende ik) is volgens mij puur voor de brandveiligheid. Een groep, afgezekerd op 16A, kan met die 1800Wp dus mooi bijna 24A te verstouwen krijgen voordat de zekering eruit klapt. Bij brand ben je dan volgens mij gewoon niet verzekerd.
Dergelijke risico's zou ik nooit bewust nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rene2322 op 07-12-2016 17:44 ]

• Sgrovert
Annuk schreef op woensdag 7 december 2016 @ 00:07:
[...]
4mm2 kabel zou kunnen maar om goed safe te zitten zou ik 6mm2 pakken.
En wat is daar het nut van?

We hebben het hier over een huisinstallatie en een kabel van slechts 18m
Op deze kabel gaan we een setje tuinverlichting aansluiten. Gezien deze verlichting op een schakelklok aangesloten word, zal deze relatief veel branden.
Indien TS waarschijnlijk gebruikskosten laag wil houden, ga ik ervan uit dat er enigszins energie zuinige verlichting zal plaatsen.
Ik verwacht daarom een belasting van niet meer dan 500 watt continu.

Maar doe eens gek en stel dat er heel veel licht nodig is waarbij er continu 10 Ampere gebruikt zal worden.
De Kabulator geeft dan de volgende verliezen aan :
1,5 mm2 0,87%
2,5 mm2 0,53%
4,0 mm2 0,33%
6,0 mm2 0,22%

Daarbij zijn dit verliezen door spanningsval in de kabel bij een gebruik van 10A zal er waarschijnlijk hallogeen verlichting gebruikt worden, welke door de lagere spanning een paar lumen minder licht geeft, maar eveneens ook minder energie zal gebruiken, waardoor de verliezen in de kabel echt verwaarloosbaar zijn. Bij lampen met elektronische voedingen gaat dit niet op, maar knappe jongen die dan 10A in zijn tuin weet weg te stoken.

Ik ben erg benieuwd waarom hier alleen maar 2,5 mm2 en groter aangeraden word.

1,5 mm2 heeft verliezen van minder dan 1% en een Maximale lengte van 74 meter voor kortsluitvastheid. Gezien TS slechts 18 meter kabel nodig heeft, zie ik geen enkele reden voor een dikkere kabel.

Lost In Music

• Annuk
Sgrovert schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:54:
[...]

En wat is daar het nut van?

We hebben het hier over een huisinstallatie en een kabel van slechts 18m
Op deze kabel gaan we een setje tuinverlichting aansluiten. Gezien deze verlichting op een schakelklok aangesloten word, zal deze relatief veel branden.
Indien TS waarschijnlijk gebruikskosten laag wil houden, ga ik ervan uit dat er enigszins energie zuinige verlichting zal plaatsen.
Ik verwacht daarom een belasting van niet meer dan 500 watt continu.

Maar doe eens gek en stel dat er heel veel licht nodig is waarbij er continu 10 Ampere gebruikt zal worden.
De Kabulator geeft dan de volgende verliezen aan :
1,5 mm2 0,87%
2,5 mm2 0,53%
4,0 mm2 0,33%
6,0 mm2 0,22%

Daarbij zijn dit verliezen door spanningsval in de kabel bij een gebruik van 10A zal er waarschijnlijk hallogeen verlichting gebruikt worden, welke door de lagere spanning een paar lumen minder licht geeft, maar eveneens ook minder energie zal gebruiken, waardoor de verliezen in de kabel echt verwaarloosbaar zijn. Bij lampen met elektronische voedingen gaat dit niet op, maar knappe jongen die dan 10A in zijn tuin weet weg te stoken.

Ik ben erg benieuwd waarom hier alleen maar 2,5 mm2 en groter aangeraden word.

1,5 mm2 heeft verliezen van minder dan 1% en een Maximale lengte van 74 meter voor kortsluitvastheid. Gezien TS slechts 18 meter kabel nodig heeft, zie ik geen enkele reden voor een dikkere kabel.
De 2,5mm2 wordt aangeraden omdat deze over het algemeen beter verkrijgbaar is, natuurlijk zou het kunnen met 1,5mm2 maar ik zou het persoonlijk sws niet doen, je knalt er natuurlijk in principe wel de volle 16A over.

Trouwens waarom worden normale huisinstallatie's dan altijd voorzien van 2,5mm2? dan zou je daar ook alles met 1,5mm2 kunnen doen toch? I.p.v. alleen de schakeldraad die uitgevoerd is/wordt in 1,5mm2

Waarom er door mij gezegd werd over 4mm2 of 6mm2 was in het kleine stukje wat er boven stond wat je van mij hebt gequoted (deze ene regel), namelijk als de TS zonnepanelen wil gaan gebruiken en via deze kabel evt. aansluiten.

Persoonlijk ben ik liever safe than sorry, en zou ik dus persoonlijk voor gewone grondkabel altijd 2,5mm2 gebruiken (wat in dit geval dus is geadviseerd), en als de TS evt. zonnepanelen zou willen gaan aansluiten, dan zou ik persoonlijk 6mm2 gebruiken.

Daarom als de TS nu bezig is (graven e.d.) en hij is (mogelijk) voornemens om zonnepanelen op zijn schuur te gaan leggen, pak nu die paar euro "verlies" en pak dikkere kabel (6mm2) dan hoef je later niet weer als je toch zonnepanelen gaat aanleggen op je schuur.

Uiteindelijk kan hij de kabel ook nog "omkatten" en gebruiken als krachtstroom aanvoer, en dan MOET er op deze lengte wel minsten 2,5mm2 gebruikt worden.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Sgrovert schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:54:
[...]
maar knappe jongen die dan 10A in zijn tuin weet weg te stoken.
[...]
Valt wel mee hoor.

• Señor Sjon
Een tuinhuisje heeft meestal WCD's. Dus per definitie 2,5 mm². ;)

Qua verlichting hier heb ik alles LED in de tuin. In totaal 10+6 grondspots en 5 paaltjes verbruiken samen nog geen 75 W.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:26:
Niet per definitie, wel als de groep op 16A is afgezekerd.

Zet er een 6A automaat op en je kan prima 1 of 1,5mm2 gebruiken, maar dan sta je wel in het donker als je er een waterkoker in prikt. ;)

• Señor Sjon
Ik ga uit van standaard afzekering van groepen. :)

• Sgrovert
Annuk schreef op donderdag 8 december 2016 @ 00:30:
[...]
Trouwens waarom worden normale huisinstallatie's dan altijd voorzien van 2,5mm2? dan zou je daar ook alles met 1,5mm2 kunnen doen toch? I.p.v. alleen de schakeldraad die uitgevoerd is/wordt in 1,5mm2
Vroeger zaten er 16A smeltzekeringen in huis.Bij smeltzekeringen neem je een draaddikte groter. 1.5 -> 2.5 mm2 is 1 stap omhoog.

Omdat overal dezelfde draad dikte gebruiken makkelijker is dan 2 types door elkaar, word overal 2,52 ingezet.

Daarbij is ook de 70 meter kortsluitvastheid bij grotere huizen een probleem. Bij een beetje ongunstig leiding plan kunnen er heel wat meters kabel de muur in gaan. Indien de bewoner dan nog besluit even een verlengsnoer van 20+ meter te gebruiken kan je akelig dicht bij een kortsluiting komen, die door de kabel weerstand de 16A niet meer haalt. Vandaag dat er 2,5 in de muur gaat.
Señor Sjon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:26:
Die had ik even over het hoofd gezien. Ik meende dat alleen de tuinverlichting op de groep kwam en de de stopcontacten op een andere groep.

Maar indien er WCD komen idd 2,52. Dikkere kabel is onzin, zelfs er als misschien ooit zonnepanelen komen. De meerprijs van de dikkere kabel weegt niet op tegen de verliezen. Tevens zou ik als het even kan helemaal geen buitenverlichting en zonnepanelen op 1 groep willen combineren.
Ben je in de zomer net lekker op vakantie, valt er een regenbui en tikt de buitenverlichting de aardlek eruit. Staan je zonnepanelen lekker 2 weken voor niks op het dak.
Lichtopbrengst :energielabel G :*)

Lost In Music

• Rene2322
Daarom spreek ik ook over aardlekautomaat. Een groep, enkel voor tuinverlichting (en buitenstopcontact).

Stopcontacten in tuinhuisje krijgen eigen groep.

Alle bekabeling die ik leg hebben 2,5 qmm aders.

Zonnepanelen, mochten ze er komen (ga er niet vanuit), krijgen ook dan, een aparte groep.
Pagina: 1