Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 13:27
Momenteel ben ik aan het proberen een Fritz!box 7390 met problemen te vervangen door een Linksys WRT3200ACM. Hierbij heb ik het idee de instellingen correct te hebben staan, maar er word geen verbinding tot stand gebracht.

De PPPoE-instellingen:
PPPoE setting

De VLAN-instellingen:
VLAN setting

De status op het moment:
Status

Ziet iemand wat er fout staat?

[ Voor 18% gewijzigd door DLeijen op 05-12-2016 11:03 . Reden: Thumbnails gemaakt ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Kan het misschien zijn dat je de nodige instellingen mist of het concept niet helemaal begrijpt?

Ik zie twee poorten die id 3 en 4 lijken te hebben maar vervolgens een invoerveld met een '0' als waarde. In die trunk poort is het me ook niet duidelijk welke VLANs lid zijn van die Trunk oftewel: welke VLANs moeten worden getransporteerd over die trunk... Wat is je ervaring met dit soort instellingen?

[ Voor 6% gewijzigd door LordSpud op 05-12-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
LordSpud schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:54:
Kan het misschien zijn dat je de nodige instellingen mist of het concept niet helemaal begrijpt?

Ik zie twee poorten die id 3 en 4 lijken te hebben maar vervolgens een invoerveld met een '0' als waarde. In die trunk poort is het me ook niet duidelijk welke VLANs lid zijn van die Trunk oftewel: welke VLANs moeten worden getransporteerd over die trunk... Wat is je ervaring met dit soort instellingen?
Het idee is dat je een PPPoE sessie opzet aan de WAN-kant. Dit dien je te doen op VLAN-ID 6. Dit word door verschillende interfaces op verschillende manieren gepresenteerd. In de bovenstaande screenshots lijkt het erop dat er gekozen is voor een 'untagging' config. Het is vervolgens niet de bedoeling dat de packets direct doorgezet worden naar een LAN poort.

Hoewel de interface idd niet erg overzichtelijk is, lijkt het me niet meer dan normaal dat je in de interface kan zien welk VLAN je toewijst aan welke poort (dus poort 3 en poort 4 hebben in dit voorbeeld vlan ID 0.)

@TS: Probeer bij de VLAN instellingen voor Internet (trunk) eens de optie "untagged".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
@TS: Probeer bij de VLAN instellingen voor Internet (trunk) eens de optie "untagged".
Geprobeerd, geen verschil helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
DLeijen schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:21:
[...]

Geprobeerd, geen verschil helaas
Ik heb de router nog nooit gebruikt dus ik ken de mogelijkheden van de router ook niet. Het enige wat ik je kan meegeven is dat je voor XS4All gebruik dient te maken van een PPPoE client die draait in VLAN 6 op je WAN interface. De instellingen zoals je ze in de screenshots hebt staan zouden moeten werken.

Eventueel kun je OpenWRT of DDWRT op het ding zetten, dan is het in ieder geval werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Bedankt voor de uitleg maar met name het feit dat er dus gebruik wordt gemaakt van VLAN id 0 is dus onjuist. Xs4all gebruikt 4 en 6 maar dat kun je gewoon hier lezen:

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
Ik zie dat je als password 1234 gebruikt ? ik weet dat dat bij mij xs4all moet zijn voor hij de verbinding opbouwd.

Dus username: FBxxxx@xs4all.nl
Wachtwoord: xs4all
VLAN id: 6

Daarna zou die het in normale situatie moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Wat je invult bij wachtwoord en username maakt niet uit, als er maar iets staat.
Ik heb m'n xs4all account (zonder @xs4all.nl erachter) en als wachtwoord SECRET en dat werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLeijen
LordSpud schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 07:45:
[...]

Bedankt voor de uitleg maar met name het feit dat er dus gebruik wordt gemaakt van VLAN id 0 is dus onjuist. Xs4all gebruikt 4 en 6 maar dat kun je gewoon hier lezen:

Link
Poorten 3 & 4 zijn geeneens in gebruik, wat je nu ziet is niet uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxan
LordSpud schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 07:45:
[...]

Link
VLAN Id 4 is voor tv en is in dit geval (nog) niet van belang. VLAN Id 6 dient gebruikt te worden voor packets die binnenkomen op de WAN interface. Vervolgens dient op VLAN 6 op de WAN interface een PPPoE sessie opgezet te worden.

Je kunt natuurlijk op een van de ethernetpoorten VLAN id 6 zetten en een router aan die ethernetpoort hangen om vervolgens een PPPoE sessie op te zetten. Dat lijkt mij echter zonde omdat je op die manier je router van €250,- gebruikt als een VLAN switch.

@TS: probeer eens met een VLAN switch het verkeer van je NTU te untaggen en dan naar je linksys te sturen. Indien je geen VLAN switch hebt, probeer de netgear GS105E.

Dit is natuurlijk geen permanente oplossing voor het probleem maar het zou in ieder geval moeten aangeven of het probleem in het PPPoE of in het VLAN gedeelte zit.

[ Voor 6% gewijzigd door luxan op 06-12-2016 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:06
XS4all heeft een internetstoring, misschien ligt het daar aan?

https://www.xs4all.nl/storingen-en-werkzaamheden.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Die betreffende storing doet zich voor op xDSL, niet op FttH.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Het topic is aangemaakt op Maandag 5 december. De storingsmelding geeft aan dat de storing 6 december begonnen is. Hoewel het zeker mogelijk is dat er wat vertraging zit tussen het begin van de storing en de melding, is 24 uur onwaarschijnlijk.
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:23:
[...]

Die betreffende storing doet zich voor op xDSL, niet op FttH.
Ik haal dat niet uit het storingsbericht, hoe is dat onderscheid te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

luxan schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:52:
[...]

Het topic is aangemaakt op Maandag 5 december. De storingsmelding geeft aan dat de storing 6 december begonnen is. Hoewel het zeker mogelijk is dat er wat vertraging zit tussen het begin van de storing en de melding, is 24 uur onwaarschijnlijk.

[...]

Ik haal dat niet uit het storingsbericht, hoe is dat onderscheid te maken?
Inside info ;)

www.google.nl

Pagina: 1