Aankoop G-sync of Freesync met een 4K of 1440 Monitor?

Pagina: 1
Acties:

• Discodirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2025
Beste tweaker,

Ik ben opzoek naar jullie hulp om een nieuwe GPU & Monitor te zoeken.
Ik heb moeite om te kiezen tussen het G-sync of Freesync verhaal samen met een 4K of 1440 Monitor.
Heb beide reviews van monitor/GPU op tweakers onder hande genomen maar kreeg niet echt een oplossing.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • Casual Adobe Lightroom/photoshop
  • Geen zware shooters / Casual gaming
  • Niet meer dan 28inch (Heb nu Iiyama Prolite E2607WS en dit is voldoende groot maar verouderd)
  • Future proof
  • Is een bureau PC, dus MS Office onderdelen worden regelmatig gebruikt
Ik dacht te starten met:
MSI GeForce GTX 1060 GAMING X 6G: https://tweakers.net/pric...gtx-1060-gaming-x-6g.html
of
MSI Radeon RX 480 GAMING X 8G: https://tweakers.net/pric...n-rx-480-gaming-x-8g.html

Met een bijpassende monitor: 4K of 1440?

Zijn deze kaarten voldoende voor een 4k monitor of moet ik kiezen voor een 1440p?
Is het de moeite om 4K te gaan of nog te wachten?
Zijn er andere oplossingen?

Mijn Budget:
+/- 1000€

Kunnen jullie mij verder helpen?

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:25

flessuh

Set sail for fail!

Voor 4k gaming zullen die kaarten niet voldoende zijn. Ik zou zeggen ga mooi voor 1440, tenzij je voor games alles flink naar beneden bij wil stellen tot je volgende videokaart. Ook al wil je tegen die tijd er mogelijk ook een hogere refreshrate bij :P

https://www.dutchsolarboat.com

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:07
1440p met die kaarten

Maar lastige keuze,voor foto's lijkt me 4k ook zeker mooi.
Maar ik denk dat dat je met 1440p de gulden middenweg een beetje hebt.

Ik zou dan wel zeker voor een IPS scherm kiezen of in ieder geval geen TN.
Voor kleurechtheid,

De vraag is, wat is meer van belang, de games of foto bewerken.
Bij die laatste wil je een kleur echt scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2016 11:06 ]

• Discodirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2025
Mijn voorkeur gaat naar 4k ivm fotobewerking,
maar af en toe wil ik wel eens gamen...

Heb niet echt een idee wat het geeft als je een game op 1444p op een 4K monitor speelt

Moeilijke keuze...

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:07
Dan zal je een zwaardere kaart moeten gebruiken(denk aan een 1070 of hoger) of je moet genoegen nemen met lagere settings.

LCD ziet er alleen mooi uit op de orginele resolutie,ja je kan het laten scalen naar 1440p, maar dan word het beeld kleiner.

Games op volbeeld,dat zal onscherp ogen met 1440p op een 4K Scherm.

Edit: ik zie dat er ook nog resolution scaling zit in drivers(wist ik niet :) , geen idee hoe goed dit werkt

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2016 12:18 ]

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:25

flessuh

Set sail for fail!

Je kunt natuurlijk ook gewoon op een lagere resolutie gaan gamen inderdaad, maar ik had begrepen dat dat bij 4k er snel storend uit komt te zien.

handig reactie niet versturen en niet bijlezen voor je hem verstuurt :+

[ Voor 22% gewijzigd door flessuh op 05-12-2016 11:52 ]

https://www.dutchsolarboat.com

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-01 16:16
Als je op medium gamed op 4k zijn er nog best acceptabele refresh rates te halen met de 480,
ik heb zelf de MSI 390x welke nog een fractie beter presteert en kan er prima mee uit de voeten icm
met een 4k scherm welke freesync ondersteund.

pricewatch: MSI R9 390X Gaming 8GB

pricewatch: LG 27UD68-P Zwart

Het scherm is als je geen behoefte hebt aan hoogteverstelling nog een stuk voordeliger op te halen:

pricewatch: LG 27UD58-B Zwart

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

• Usernameistaken
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-01 07:46
Discodirk schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:40:
Ik heb moeite om te kiezen tussen het G-sync of Freesync verhaal samen met een 4K of 1440 Monitor.
Bedenk wel dat Gsync slechts marginaal beter is dan Freesync, maar dat de monitoren met Gsync aardig duurder zijn (scheelt namelijk zo €100). Budget wat je in een Gsync monitor zou steken kun je beter aan een Freesync monitor + een krachtigere videokaart besteden.

Hardwarecanucks heeft onlangs een nieuwe review van de GTX 1060 vs de RX 480 uitgebracht, waar min of meer uit kwam dat ze tegenwoordig vrij gelijk opgaan en weinig verschil meer zien tussen bijv. dx 11 en dx 12. Je krijgt dus de meeste bang for buck voor een RX 480 + Freesync.

Wil je echter op 1440p of 4k gaan gamen dan heb je meer power nodig. Je beste freesync optie qua videokaart is dan op dit moment een R9 Fury. Nvidia heeft dan veel leukere kaartjes, maar daar betaal je ook voor, en je betaalt meer voor je scherm.

Verwijderd

pricewatch: LG 27UD58-B Zwart 4K AH-IPS scherm met FreeSync. FreeSync range is niet heel ruim met 40Hz tot 60Hz, maar gamen kan prima op full HD dan valt elke pixel precies in 4 pixels van je scherm. Met AA dan op 4 maal heb je ook veel minder last van de lage resolutie. Maar het is vooral belangrijk dat je framerate altijd boven de 40 blijft, dus 4K kan ook wel maar dan zal soms de instellingen naar Medium moeten. Zorg er ook voor dat de framerate niet hoger wordt dan 60, dit kan via FRTC in de driver software. Dan heb je de perfecte game ervaring op dit scherm.
Pagina: 1