co2 toevoegen aan water (geen tussenstap)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik zou graag van de "fles" methode afstappen oftewel ik vul nu een fles met water en breng deze op "druk" met een co2 inspuit methode. waarna ik indien gewenst nog een siroop toevoeg ..

Als Tweaker zoek ik een manier om water uit de kraan gelijk te voorzien van co2 en eventueel siroop zoals een frisdrank automaat.

Maar wat heb ik nodig :?, ik heb al gezocht op koolzuur automaat en frisdrankautomaat. Waar ik tot nu toe op beland ben is dat apparaat wat ik al heb (of een vorm van) en hele dure oplossing (ook aquarium zooi)
en tussen oplossing zoals via over/onderdruk pompen van bestaande fles inhoud.

Helaas nog niet wat ik zoek .. wie kan me een duwtje de goeie richting in geven ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het apparaat dat je zoekt een postmix apparaat heet. Hierbij neem je leidingwater en voeg je er frisdranksiroop aan toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 20:49
Hier heb ik zelf ook even naar gekeken en een mogelijke oplossing is http://www.sodastream.nl/why-sodastream/.

Twijfelachtige url verwijdert heeft iemand een berekening gemaakt van hoeveel het kost en vanaf wanneer het rendabel is om zo'n machine aan te schaffen. Ik heb uiteindelijk besloten om het niet te doen vanwege de hoge aanschafkosten.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 27-08-2019 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:42:
Ik denk dat het apparaat dat je zoekt een postmix apparaat heet. Hierbij neem je leidingwater en voeg je er frisdranksiroop aan toe.
ja postmix is inderdaad wat ik meer zoek, maar nu nog de "mix" eenheid, Dit ontgaat me nog een beetje hoe word het aan het leiding water toegevoegd...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:18
De siroop en het water worden in de uitloop van de 'tap' pas gemengd .
Is de siroop op krijg je alleen bruisend water .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Xepos schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:42:
Hier heb ik zelf ook even naar gekeken en een mogelijke oplossing is http://www.sodastream.nl/why-sodastream/.

Hier heeft iemand een berekening gemaakt van hoeveel het kost en vanaf wanneer het rendabel is om zo'n machine aan te schaffen. Ik heb uiteindelijk besloten om het niet te doen vanwege de hoge aanschafkosten.
Die calculatie gaat wel uit van Spa Rood (dus A-merk) en niet van goedkope flessen. Dan gaat de calculatie helemaal niet meer op.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 20:49
Hooglander1 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:02:
[...]

Die calculatie gaat wel uit van Spa Rood (dus A-merk) en niet van goedkope flessen. Dan gaat de calculatie helemaal niet meer op.
Klopt, ze hebben de aanschafkosten ook niet meegerekend. Maar het is wel een indicatie van hoeveel het gaat opleveren/kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Sodastream heb ik nu, de siroop is niet echt jippie beetje ikea/b-merk alternatief, daarnaast is de prik er snel vanaf. Het is erg irritant om de siroop en bruisendwater te mixen ..

Wij drinken thuis zelden koolzuurhoudende dranken, vanwege de kids en wekelijks bijvoorbeeld 4 flessen is erg prijzig. Maar voor gasten / bezoek en eigen lekkere trek maken we het af en toe.

Als je gaat uitrekenen is de sodastream bij "veel" gebruik en eventuele goedkopere co2 mods relatief te doen. maar dat maakt het niet extreem veel goedkoper.
- aanschaf apparaat = 60 a 70 euro
- flessen = 6,- per fles (4 tot 6 = wel handig) 1liter
- siroop(postmix) = 4,50 en up per flesje
Dan hebben de flessen en co2 beperkte levensduur

De prijs is ook afhankelijk hoeveel smaak en co2 je erinpompt ..
Elahkneh schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:57:
De siroop en het water worden in de uitloop van de 'tap' pas gemengd .
Is de siroop op krijg je alleen bruisend water .
hoe / wat heb ik nodig om dit zelf te bouwen ??? en het gaat me voornamelijk hoe doe ik water omtoveren naar bruisend water. moet ik hiervoor een drukkamer hebben of word de co2 direct met het stromend water geinjecteerd. ?

zo dus YouTube: How A Soda Fountain Works

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 05-12-2016 12:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 17:14
Grohe Blue, volgens mij de "Chilled and sparkling" variant spuit gelijk CO2 in, in het water wat uit de (keuken)kraan komt, alleen het siroop stapje ontbreekt dan nog.

Nadeel, flink aan de prijs, CO2 flessen moet je via een 3e partij kopen (gaan wel lang mee) en volgens mij is het nog puur op zakelijk gericht, al zijn er/komen er consumentenuitvoeringen.

Denk dat Sodastream dan stukken betaalbaarder is. Wel ooit wat op, de cola variant, vond het niks, zou er ook niet blij van worden als ik ergens een glas van die zooi zou krijgen als gast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:10:
Grohe Blue, volgens mij de "Chilled and sparkling" variant spuit gelijk CO2 in, in het water wat uit de (keuken)kraan komt, alleen het siroop stapje ontbreekt dan nog.

Nadeel, flink aan de prijs, CO2 flessen moet je via een 3e partij kopen (gaan wel lang mee) en volgens mij is het nog puur op zakelijk gericht, al zijn er/komen er consumentenuitvoeringen.

Denk dat Sodastream dan stukken betaalbaarder is. Wel ooit wat op, de cola variant, vond het niks, zou er ook niet blij van worden als ik ergens een glas van die zooi zou krijgen als gast.
Voor Grohe ga je inderdaad betalen met behulp van een arm en een nier ;)

Als je de kwaliteit vergelijkt van sodastream met de coca cola/pepsi tja dan is dat ver onder de maat vandaar dat je meer met ikea (minder suiker) kan vergelijken .. de smaak is niet erg "sterk". maar dat smaakje is beter dan spa rood (wat ik helemaal niet lekker vind)

Overgens kan je op diverse sites wel de postmix kopen voor de betere merken.

Alleen nu is het de vraag hoe ga ik de hygiene bewaken van het apparaat .. iets van een speciale schoonmaak cyclus tegen bacterie-en ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Post-mix moet je elke dag reinigen! Al helemaal als je siroop gebruikt. Een oplossing voor alleen bruisend water zijn units die werken als een biertap. CO2 fles via slang aangesloten op een soort vat of op de leiding, waar het mengt met het water dat door een filter is gegaan. Je kan ook gewoon een goedkope biertap kopen en dan ben je klaar. In plaats van een fust aansluiten, koppel je de tap aan je leidingwater.

Edit: CO2 flessen kan je kopen bij de betere (drank)groothandel of party verhuurbedrijf. Er zit statiegeld op, dus de eerste aanschaf is aardig aan de prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Eli3l op 05-12-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
dan wordt het redelijk uitdagend als je een automaat thuis maakt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:44
Kan nooit uit. Een fles goedkoop bubbelwater kost 12 cent. Een tap 170 euro, 170 / 0,12 = 1417 liter.
stroomkosten nog niet meegerekend.

en een tweede: van al die siroop ga je erg dik worden. Als je alle medische ongemakken ook nog gaat optellen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grote nadeel van Soda Stream is dat de drukflessen vrij speciaal zijn en niet in de vaatwasser mogen. Qua kosten kom je in vergelijking met goedkoopste spuitwater van de supermarkt ongeveer uit als je de Soda Stream 2e hands zou kopen, maar no way die zooi met de hand wassen :N

Mbt gezondheid: probeer ipv siroopjes zoals de Duitsers doen spuitwater bij vruchtensap te doen. Wij zijn er redelijk aan verslaafd. Is lekkerder dan te zoete meuk, en minder zoet/dikmakend dan puur sap.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Die sodastream flessen moet je idd echt niet in een vaatwasser doen... trekken ze krom (ervaring :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Een sodastream is relatief duur (Co2 flessen), het is dan een stuk goedkoper om postmix te kopen en deze in een Fles goedkoop bronwater van de Jumbo o.i.d. (smaakt Neutraal)

10L Seven-Up/PEPSI postmix kost iets van 55 euro.
50L Jumbo (32ct per L, 1,5L fles) € 16
Dan heb je voor € 71 60L echte Limonade zoals je deze ook in de winkel koopt

Als je andere (niet merk) siroop gebruikt dan wordt het nog een heel stuk goedkoper en je hebt ook geen gedoe met sodastreams, dure Co2 flessen etc.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Heb je ook al gekeken naar een Grohe Blue kraan? http://www.grohe.nl/nl_nl...blue-gefilterd-water.html

Ik weet alleen niet of het op Co2-flessen werkt of dat ze een andere manier verzonnen hebben.

Werkt dus op Co2-flessen. Om 1500 liter bruiswater te maken, betaal je dus 115 euro per Co2-fles. http://www.grohe.nl/nl_nl...lter-m-size-40430001.html

[ Voor 30% gewijzigd door Yorinn op 06-12-2016 00:13 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
En post-mix van de echte merken is trouwens altijd duurder dan gewoon flessen inslaan tijdens aanbiedingen. Voor het de groter horeca zaken komt het soms goedkoper uit omdat het scheelt in opslag of omdat ze gigantische volumes verbruiken. Net zoals dat een fust bier duurder is dan flesjes of blikjes, tenzij je dus een aardig aantal hectoliters verkoopt (dan kan een biertank goedkoper zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Als je in het eerder genoemde youtube filmpje kijkt zie je dan hij een "tank" nodig hebt waar het water word voorzien van co2. Echter het kan ook direct met het "inspuiten" in de kraan .. wat mij de "bubbel" sterkte verschil doet afvragen. Zeer waarschijnlijk is de direct injectie methode minder krachtig.
De hoeveelheid CO2 (hoe meet je dit ???) + water temp (bepaald direct de smaak van de drank denk maar aan prikloze frisdrank dat kent iedereen wel. .
Voor soda stream bezitters kan je dit ook "regelen" zelfs teveel co2 is mogelijk .. (bah)

Die sodastream flessen moet je inderdaad niet met heet water vullen (ook hier ervaring ermee), ze hebben een beperkte levensduur. na 1 a 2 jaar moet je ze vervangen. Mijn reden van aanschaf was niet de prijs, maar minder zware last bij boodschappen doen (afkicken van frisdrank) ..is wel gelukt met die smerige troep ;) Ik denk zelf dat sodastream redelijk goedkoop / gemakkelijk is en als mijn gasten zich te verheven voelen voor die drank dan heb ik limonadesiroop/theezakjes en koffie als andere smaaktoevoeging ;) of plat water.

Het zou leuk zijn als je een apparaat kan maken die toevoeging(en) of dit nu sap/siroop of iets anders is .. maar de schoonmaak "automagisch" gebeurt. zodat geen voedingsbron voor bacteriën achterlaat. niet dat je dagelijks ding moet soppen.
Effectief zal ik een begrenzing moeten bouwen .dat hij niet alleen maar frisdrank tapt, maar eerder gezondere alternatieven .. anders drinken we als familie in 1 dag die postmix leeg en dat is iets te veel suiker naar mijn idee. vruchtensap of andere toevoegingen aan (gekoeld?/verhit) water vind ik wel een leuker klinkende toepassing.
Yorinn schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 00:10:
Heb je ook al gekeken naar een Grohe Blue kraan? http://www.grohe.nl/nl_nl...blue-gefilterd-water.html

Ik weet alleen niet of het op Co2-flessen werkt of dat ze een andere manier verzonnen hebben.

Werkt dus op Co2-flessen. Om 1500 liter bruiswater te maken, betaal je dus 115 euro per Co2-fles. http://www.grohe.nl/nl_nl...lter-m-size-40430001.html
kerstmanneke was je voor ;)
CO2 kan je goedkoper halen / produceren voor sodastreams zijn er mods dat je een grote co2 tank erop kan monteren en droogijs/co2 voor lassen en andere bronnen zie ik voorbij komen.. Zo vaak gebruiken we de sodastream niet omdat de siroopmixen eerder versuikeren dan de tank van 425gram leeg is .. en hij word minder handzaam ..

Vergeet niet dat dit in de USA meer nut heeft omdat je 30 tot 45 minuten van de buurtsuper woont die hier 3x vallen en opstaan bij je in de buurt zit.

Tja vanalles

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In ons huishouden verbruiken we zo'n 12x1,5 liter flessen bruiswater per week, het gebruik is in stijgende lijn. Met het verbruik heb ik geen probleem want het is beter dan cola, niet ongezonder dan plat water en relatief goedkoop (huismerk supermarkt). Logistiek is het echter wel heel vervelend, ook zijn die plastic flessen niet zo goed voor het milieu.

Ik keek naar een sodastream, maar dat is verschrikkelijk duur in aankoop & de specifieke CO2 flessen zijn ook heel duur waardoor je beter Perrier kan kopen.

Deze CO2 rig ziet er bijzonder eenvoudig uit, maar ik vind nergens CO2 gasflessen.

http://www.seriouseats.com/2014/06/pros-cons-diy-carbonation-rig-how-to-carbonate-cocktails-at-home-equipment-how-to-build-cheaper-sodastream-replacement.html

Heeft iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:30
Je kan ook hier is kijken: https://tapclean.nl/index...=101&lang=nl#.WbEWnNMjHUY

Het is specifiek voor biertaps, maar Co2 is Co2. Je kan ook vaak bij de drank speciaalzaak een Co2 fles kopen (je betaald alleen statiegeld + vulling). Bij een nieuwe fles betaal je dan alleen nog maar de vulling.
Ik gebruik zelf Co2 voor mijn aquarium. Deze wissel ik altijd bij de lokale drank handel.

Edit:
Als toevoeging wil ik je meegeven dat water vermengen met Co2 een heel ander effect geeft als bruiswater uit de supermarkt. Wij hebben hier namelijk op werk een watertap staan met Co2 maar er zit maar weinig echte prik op. Wel het smaakje, maar alsnog stuk minder als de flessen uit de supermarkt. Ik weet niet precies waarin het verschil zit.

[ Voor 29% gewijzigd door g00gle op 07-09-2017 11:56 ]

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Waarschijnlijk omdat in bronwater bepaalde stoffen zitten die je in kraanwater niet (of iig minder) hebt. In Contrex zit bvb. relatief veel kalk en magnesium en dat proef je dan ook.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zoals hierboven word aangegeven, heb je zelf al eens water geproefd wat uit een Sodasteam komt? Je kunt het niet vergelijken met wat je zo kunt kopen. Mijn grootouders hebben een tijd zo een apparaat gehad. Het was altijd een gedoe om die flessen te ruilen. Aangezien dit maar 0.5 kg flessen zijn gaan ze ook niet al te lang mee.

Tevens hebben co2 flessen normaal een kraan boven op. ( denk aan Aquarium of biertap ) de flessen wat in een Sodasteam zitten hebben een soort snel sluiting. Dus deze kun je ook niet overal laten vullen.

Mocht je het willen proberen zoals op de site staat beschreven, zou ik eens op Marktplaats kijken bij de aquarium onderdelen. CO2 drukregelaars met naaldventiel staan daar regelmatig op. Lijkt me beter om het op die manier te testen dan alles nieuw aan te schaffen. En achteraf is het toch anders dan je verwacht.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
link zegt genoeg http://www.ebay.com/bhp/sodastream-adapter
kwa co2 zijn diverse leveranciers, aquaria, slijterij en zelfs een gaslas leverancier ..

Je kan het verschil eens proberen met gefilterd water, er zijn diverse soorten en maten / merken + co2 die zeker een verschil maken.

Wil je echter je eigen smaakje erbij, zou ik zoeken op "postmix" het nadeel van een siroop is dat je dit dagelijks schoon moet maken (suiker + temp = bacterie broedplaats.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Topic gemerged. Deze vraag kwam niet zo heel lang geleden langs. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:14

RoamingZombie

Watching the sheeple...

In alle realiteit, je gaat niet kwalitatief de zelfde koolzuurhoudende drankjes kunnen maken voor minder kosten dan die fles uit de supermarkt. Als dat zou kunnen was iedereen al over gestapt.

Ninety percent of everything is crap.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
RoamingZombie schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:48:
In alle realiteit, je gaat niet kwalitatief de zelfde koolzuurhoudende drankjes kunnen maken voor minder kosten dan die fles uit de supermarkt. Als dat zou kunnen was iedereen al over gestapt.
Nu dat weet ik niet, dat niemand het doet zijn verschillende oorzaken:
- water "smaak"
- postmix (makkelijk te verkrijgen .. in grote hoeveelheden)
- schoonmaak ritueel

co2 mengen is eigenlijk goed te verkrijgen zoek even op carbonator of co2 regelaar en je vind diverse water/co2 meng dingen ..

Bij de sodastream is het nadeel dat je
1) water in fles
2) siroop in fles
3) co2 in fles
4) fles losmaken

En bij stap 3/4 is het altijd 1 grote #($^@(&#$&@!(*&(*#$%^!&*($#^ (lees Kwalitief Uitermate Telleurstellende zooi) om het netjes te houden. Begrijpenlijk als je geen bacterie broedplaats wilt verkopen maar rot dat het niet gemakkelijker is gemaakt.

Thuismaken is gewoon niet onderhouds vriendelijk. tenzij je het siroop en co2-water weet te mengen zonder dat het een bacterie broedplaats word en dan nog financieel aantrekkelijk.

Let wel sodastream is wel de beste manier om geld te besparen, zeker met een niet sodastream CO2 fles en eventueel goed gefilterd water.

ik zal eens proberen met water uit flesjes vs kraan water .. kan best nog wel verschil in ztten.. ???

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55

ISI Soda Sifon Spuitwaterfles - 1 l - Rood
https://www.bol.com/nl/p/...-l-rood/9200000002833331/

[ Voor 13% gewijzigd door icegodd op 13-10-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

RoamingZombie schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:48:
Eerlijk gezegd proef ik ontzettend weinig verschil tussen spa rood en kraanwater waar koolzuur aan toegevoegd is dmv een sodastream. Daarnaast moet je spa rood binnen één dag na openen opdrinken anders is al het koolzuur al gevlogen :+ evenals koolzuur houdende water dmv sodastream maar als je gewoon per consumptie het aanmaak gaat er niks verloren en heb je altijd op elk moment krachtig bruiswater

En dat niet iedereen over is komt omdat het toch hobby'en is. Niet iedereen heeft zin om met Co2 flessen te klungelen. Grohe heeft nu ook een systeem dat je Co2 uit de kraan kan tappen maar de Co2 refills zijn vrijwel hetzelfde als sodastream

Ik heb nu iig een 10 liter Co2 fles staan om mijn sodastream bij te vullen en geniet van mn drankjes. Mooi combineren met gin, ijs, munt etc 8). Ik zal vanaf nu bij gaan houden hoe lang ik met 425gr Co2 doe en hoeveel liter water ik daarmee tap :) ben wel benieuwd wat het qua kosten doet

• AOC
  • Niet online

AOC

Even berekend;

Om 450ml water net zo bruisend te maken als Spa Rood heb ik 6 gram Co2 nodig. Aan die 6 gram ben ik gekomen door de Sodastream co2 fles te wegen voor/na het tappen. In een 10L koolzuufles zit 10.000 gram Co2. Hiermee kan ik 1622 keer 450ml water omtoveren tot bruisend water. Dat is dus bijna 750 liter. Het koolzuur heeft mij €48 gekost (zonder statiegeld). Dat komt met op €0.06 per liter bruisend water :+

Als ik statiegeld, kosten co2 en het adaptertje (co2 fles naar sodastream fles) dan kom ik op €0.25 per liter uit. Kosten van sodastream heb ik niet meegenomen omdat ik deze gekregen heb. Maar dan kom je alsnog onder de €0,5 per liter uit

Geen idee hoe duur bruisend water in de winkel is per liter :) maar op internet vind ik niet snel goedkoper

[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 16-11-2017 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
ik heb 't ook eens bijgehouden (weliswaar veel simplistischer): met 1 Sodastream co2 fles kon ik 42 keer een Sodastream 1L fles (van 850 ml) van bruis voorzien.... dus bijlange niet de 60 keer zoals Sodastream zelf beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:18
poing schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:49:

Deze CO2 rig ziet er bijzonder eenvoudig uit, maar ik vind nergens CO2 gasflessen.

Heeft iemand tips?
Ik gebruik zelf CO2 flessen voor mijn aquarium. Ik voeg CO2 toe om de PH waarde te regelen.

CO2 flessen (0,5 liter en 2 liter) kun je bij een aquarium winkel kopen en laten vullen. Sommige winkels hanteren zelfs een ruilsysteem waarbij je een lege fles terugbrengt en meteen weer een volle mee krijgt. Je betaalt natuurlijk wel de vulling.

Grotere CO2 flessen (5, 10 en 20 liter) kun je bij een slijter / dranken groothandel kopen. Die worden gebruikt voor bijvoorbeeld biertappen.

Mag ik iedereen wel op het hart drukken om heel voorzichtig te zijn met dit soort flessen? Er zit een enorme druk op de fles (ook op bijna lege flessen!). Dus gebruik een goede drukregulator om de druk te verlagen en zorg er voor dat de fles niet om kan vallen op de kraan. Want als je die er af stoot / lek stoot :X

Ook de kleine flesjes reageren zo. De druk in de fles is gelijk of je nu een 0,5 liter of 20 liter fles hebt staan.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chveu007
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-02-2018
Waterkoker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 23:26:
Even berekend;

Om 450ml water net zo bruisend te maken als Spa Rood heb ik 6 gram Co2 nodig. Aan die 6 gram ben ik gekomen door de Sodastream co2 fles te wegen voor/na het tappen. In een 10L koolzuufles zit 10.000 gram Co2. Hiermee kan ik 1622 keer 450ml water omtoveren tot bruisend water. Dat is dus bijna 750 liter. Het koolzuur heeft mij €48 gekost (zonder statiegeld). Dat komt met op €0.06 per liter bruisend water :+

Als ik statiegeld, kosten co2 en het adaptertje (co2 fles naar sodastream fles) dan kom ik op €0.25 per liter uit. Kosten van sodastream heb ik niet meegenomen omdat ik deze gekregen heb. Maar dan kom je alsnog onder de €0,5 per liter uit

Geen idee hoe duur bruisend water in de winkel is per liter :) maar op internet vind ik niet snel goedkoper
De informatie over de hoeveelheid CO2 die je nodig hebt om Spa Rood te krijgen (6 gram), heb je die ergens vandaan of is dat een schatting. Ik heb namelijk een Grohe Blue & Sparkeling gekocht, maar ben helemaal niet tevreden over de hoeveelheid bruis. We drinken thuis enkel bruiswater, Spa rood of huismerk Lidl en dit bruist prima. Ik heb de monteur de hoeveelheid toegevoegde CO2 al laten verhogen, maar, maar het water smaakt meer naar Marie Henriette dan naar Spa rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:28

vhal

ಠ_ಠ

FragDaddy schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:15:
[...]

Mag ik iedereen wel op het hart drukken om heel voorzichtig te zijn met dit soort flessen? Er zit een enorme druk op de fles (ook op bijna lege flessen!). Dus gebruik een goede drukregulator om de druk te verlagen en zorg er voor dat de fles niet om kan vallen op de kraan. Want als je die er af stoot / lek stoot :X

[video]

Ook de kleine flesjes reageren zo. De druk in de fles is gelijk of je nu een 0,5 liter of 20 liter fles hebt staan.
Dit speelt tegenwoordig een stuk minder doordat er een (val)beveiliging op zit al wil dit ws bij 'goedkope meuk' niet het geval zijn...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Chveu007 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:30:
[...]
De informatie over de hoeveelheid CO2 die je nodig hebt om Spa Rood te krijgen (6 gram), heb je die ergens vandaan of is dat een schatting. Ik heb namelijk een Grohe Blue & Sparkeling gekocht, maar ben helemaal niet tevreden over de hoeveelheid bruis. We drinken thuis enkel bruiswater, Spa rood of huismerk Lidl en dit bruist prima. Ik heb de monteur de hoeveelheid toegevoegde CO2 al laten verhogen, maar, maar het water smaakt meer naar Marie Henriette dan naar Spa rood.
Ik heb het op gevoel met elkaar vergeleken. Kan je btw zelf spelen met de instellingen :)?

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 26-02-2018 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:39

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik heb dus een Sodastream en een 10KG CO2 fles met adapter om hem cheapie bij te vullen.

Maar nu willen we ook af van water filteren en koelen en dus kwamen we op de Grohe Blue.
Wat ik lees is dat de prik minder is dan store bought of wat je zelf kunt regelen met de sodastream, maar ik kan NERGENS een proef opstelling vinden...

Heeft iemand ervaring met de Grohe Blue of weet er iets van?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:17
Tijgert schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:10:
Maar nu willen we ook af van water filteren en koelen en dus kwamen we op de Grohe Blue.
Wat ik lees is dat de prik minder is dan store bought of wat je zelf kunt regelen met de sodastream, maar ik kan NERGENS een proef opstelling vinden...

Heeft iemand ervaring met de Grohe Blue of weet er iets van?
Geen ervaring met Grohe Blue, maar de Quooker is misschien een alternatief.
Wordt tegenwoordig veel reclame voor gemaakt.
https://www.quooker.be/nlbe/cube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:39

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

wiemelen schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:12:
[...]

Geen ervaring met Grohe Blue, maar de Quooker is misschien een alternatief.
Wordt tegenwoordig veel reclame voor gemaakt.
https://www.quooker.be/nlbe/cube
Great, nog meer opties om over na te denken.. maar de vraag blijft ook hier hoe het zit met de bruisintensiteit.
We gaan weer Googlen...

Edit: De dichtbijzijnste dealer waar ik het kan testen is 97.5KM verderop... nice.

[ Voor 9% gewijzigd door Tijgert op 26-08-2019 21:37 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Uitgaande van plaats in je profiel is de fabriek dichterbij, denk dat je daar ook wel kan proberen al dan niet na aanvraag. Al scheelt het nog maar 10km :p

Quooker is Nederlands, lijkt me dat je makkelijk met al je vragen bij ze terecht kan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkieL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik was ook helemaal klaar met het kopen van frisdrank in flessen.

- Het gewicht van de boodschappen.
- Telkens halfvolle flessen weggooien omdat er geen prik meer opzat
- Alle ruimte die het in de koelkast inneemt.
- Het vuilnis of het statiegeld.

Ik heb toen ook een SodaStream gebruikt. Maar dat was ook een heleboel gedoe. Om goed koud water te krijgen moest ik toch nog flessen in de koelkast bewaren. Aan een fles had ik niet genoeg voor iedereen een glas te maken. Moest dus altijd twee keer prik maken. Als dan net het eten klaar is kost dat erg veel tijd. Prik ging er ook snel af dus was moeilijk te bewaren.

Ik heb uiteindelijk een oplossing gevonden die in aanschaf wel wat duurder is. Een postmix apparaat uit de jaren 70 van Coca-Cola, gemaakt door Siemens. Als je een beetje handig bent kunt je deze 2e hands kopen op e-bay duitsland. Zoek even op Minipom of Breakmate. Het apparaat zal niet zuinig zijn met stroom, is niet meer nieuw leverbaar maar er is een redelijke fan base voor reserve onderdelen. Voor onder de 300 euro zou je een werkende moeten kunnen vinden.

Het apparaat is netjes weg te werken in de keuken want hij past in de breedte precies in een keukenkastje van 60 cm.

Via een extra aan te schaffen hogedrukslang (uit duitsland) rechtstreeks aangesloten op een CO2 fles van 10kg. Het apparaat gaat in het stopcontact en op de wateraansluiting. Het apparaat koelt zelf dus altijd een perfect koud horeca waardig drankje. Er kunnen drie extra te bestellen plexiglas navulcontainers in van 1 liter voor siroop (alweer uit duitsland).

In elke container kan een postmix siroop. Dus de echte merken als coca cola maar ook merken als Gibby Cola/Lemon/Sinas. Deze koop je in een Bag-In-Box (karton met zak erin) bij een horeca groothandel. Ik koop vaak een verpakking van 10L. Die kost voor Gibby momenteel ongeveer 30 euro in de aanbieding. Daar maak je 60L frisdrank mee. Siroop van SodaStream kan er ook in maar die moet je die voor het vullen verdunnen met water anders wordt het te zoet.

De koolzuur fles moet je 1 keer kopen (statiegeld) daarna kun je hem laten vullen. De vulling kost ongeveer 30 euro maar daar doe ik een jaar mee en wij gebruiken erg veel frisdrank.

Voor alleen bruiswater kan je hem natuurlijk ook gebruiken. Dan kan je er achteraf zelf limonade doorheen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-lnHeeAWzy6brxr5kSDqQ1H9ryc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiduCzwDwaLO4JGCz7KL6Bpu.jpg?f=fotoalbum_large

Komt nog wel bij het abonnement op de sportschool om al die calorieën weer kwijt te raken.

Wie weet heeft iemand hier iets aan. Ik ben best wel lang aan het uitzoeken geweest. Laat maar weten als er nog vragen over zijn.
Pagina: 1