Perilex adapter(?) voor in huurwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ik wil graag een vrijstaande kookplaat kopen om te gebruiken in mijn huurwoning. (http://www.kookplaatstore...43175/etna-kev158wit.html) Echter heeft deze kookplaat een perilex stekker en deze aansluiting heb ik niet in huis. Op de plek waar de kookplaat gaat staan, zijn er wel twee stopcontacten. Ik ben een erge leek op dit gebied, maar als ik het goed begrijp, gebruikt de perilex aansluiting 2/3 fasen en een normale stopcontact 1 fase.

Misschien een hele domme vraag, maar is het mogelijk om het vermogen van de twee stopcontacten te combineren met een perilex adapter(?) zodat ik de bovenstaande kookplaat kan gebruiken?

Beste antwoord (via pl0xs op 05-12-2016 11:54)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 19:09
Zomaar twee wandcontactdozen combineren naar één Perilex gaat niet. Nou ja, het werkt wel, maar de verzekering is erg blij dat ze onder het uitbetalen van de brandschade uitkomen.

De handleiding zegt ook helemaal niks over het anders aansluiten.

Veel kookplaten kunnen het wel, maar het is wel handig als de handleiding daar dan iets over zegt (en je moet gaan schroeven aan de electra, moet je ook maar net willen / kunnen, met alles wat we bij komt kijken).

Heb je geen gasaansluiting? Over het algemeen hebben huizen ofwel gas, ofwel een perilex; geen van beiden is volgens mij behoorlijk zeldzaam.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:14

KrazyJay

Nee. Dat kan niet. Wel hebben de meeste elektrische fornuizen een mogelijkheid om op 230V te werken, maar dan met een lager gecombineerd vermogen van alle platen samen. Dat merk je dan pas als je meerdere dingen tegelijk aan het koken bent, dan duurt het wat langer. Dit kan alleen als het aangegeven staat in de handleiding.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-10 19:09
Zomaar twee wandcontactdozen combineren naar één Perilex gaat niet. Nou ja, het werkt wel, maar de verzekering is erg blij dat ze onder het uitbetalen van de brandschade uitkomen.

De handleiding zegt ook helemaal niks over het anders aansluiten.

Veel kookplaten kunnen het wel, maar het is wel handig als de handleiding daar dan iets over zegt (en je moet gaan schroeven aan de electra, moet je ook maar net willen / kunnen, met alles wat we bij komt kijken).

Heb je geen gasaansluiting? Over het algemeen hebben huizen ofwel gas, ofwel een perilex; geen van beiden is volgens mij behoorlijk zeldzaam.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Je hebt sowieso een aparte groep nodig voor een elektrische kookplaat, dus dat is een eerste vereiste.
Ik zou persoonlijk niet voor een elektrische kookplaat kiezen, maar inductie. Een inductieplaat werkt namelijk veel beter en sneller.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Nu online
Ik heb te snel gekeken iedereen. De perilex aansluiting zat verstopt achter de oven!

Ik zal kijken naar de tips m.b.t. inductie.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ndthien schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:54:
Ik zal kijken naar de tips m.b.t. inductie.
Elektrisch versus inductie is wat mij betreft een no-brainer, om maar wat voordelen te noemen:

- Inductiekookplaat schoonmaken: doekje erover, klaar.
- Efficiënter, vrijwel alle energie die de inductiekookplaat gebruikt komt terecht in de panbodem en gaat niet zitten in het opwarmen van een of ander massief metalen verwarmingselement.
- Reageert daardoor ook veel sneller, zet je inductie laag of hoog, dan heb je direct minder of meer energie en dus hitte in de panbodem (as usual merk je natuurlijk wat vertraging bij pannen met een dikke bodem, maar dat geldt op iedere warmtebron). Een elektrische kookplaat reageert veeeel trager door de hoge thermische massa.
- Omdat de energie allemaal direct de panbodem ingaat, kun je binnen no-time je water aan de kook hebben, helemaal op de power-stand die de meeste inductieplaten hebben.
- Vaak is er ook per pit een timer in te stellen, waarna die pit automatisch uitschakelt.
- En wat ik zelf echt heerlijk vind, je weet op een gegeven moment precies welke instelling lekker werkt: water aan de kook brengen op de powerstand, pasta in de pan, terug naar stand 7, timer op 12 minuten en ik hoor het wel vanaf de bank wanneer het klaar is. Uiteraard verschilt dit per kookplaat, maar om je maar een idee te geven van hoe makkelijk ik het vind :).
- En voor de prijs hoef je het ook niet te laten, er zijn zat goede en goedkope inductieplaten te vinden.

TL;DR Elektrisch koken is zó vorig millennium ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Nu online
real[B]art schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:17:
[...]

Elektrisch versus inductie is wat mij betreft een no-brainer, om maar wat voordelen te noemen:

- Inductiekookplaat schoonmaken: doekje erover, klaar.
- Efficiënter, vrijwel alle energie die de inductiekookplaat gebruikt komt terecht in de panbodem en gaat niet zitten in het opwarmen van een of ander massief metalen verwarmingselement.
- Reageert daardoor ook veel sneller, zet je inductie laag of hoog, dan heb je direct minder of meer energie en dus hitte in de panbodem (as usual merk je natuurlijk wat vertraging bij pannen met een dikke bodem, maar dat geldt op iedere warmtebron). Een elektrische kookplaat reageert veeeel trager door de hoge thermische massa.
- Omdat de energie allemaal direct de panbodem ingaat, kun je binnen no-time je water aan de kook hebben, helemaal op de power-stand die de meeste inductieplaten hebben.
- Vaak is er ook per pit een timer in te stellen, waarna die pit automatisch uitschakelt.
- En wat ik zelf echt heerlijk vind, je weet op een gegeven moment precies welke instelling lekker werkt: water aan de kook brengen op de powerstand, pasta in de pan, terug naar stand 7, timer op 12 minuten en ik hoor het wel vanaf de bank wanneer het klaar is. Uiteraard verschilt dit per kookplaat, maar om je maar een idee te geven van hoe makkelijk ik het vind :).
- En voor de prijs hoef je het ook niet te laten, er zijn zat goede en goedkope inductieplaten te vinden.

TL;DR Elektrisch koken is zó vorig millennium ;)
Thanks voor je bericht, ik ben helemaal overtuigd ;) Inductie it is.
Pagina: 1