[Ervaring] Kotnet via Telenet (KU Leuven)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevilForze
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-04 20:15
Beste Tweakers,

Via deze post wil ik graag mijn mening geven over Kotnet.
Kotnet wordt geleverd door Telenet en is speciaal bedoeld voor studenten die aan de KU Leuven studeren en werken. Het is heel leuk uitgedacht en werkt in de praktijk prima. Zelfs de snelheden zijn, zoals ik heb begrepen, de laatste jaren aardig omhoog gegaan, dus een YouTube filmpje kijken in 1080p60 is geen probleem. Daarnaast is het voor de huisbazen zeer aantrekkelijk door de lage prijs, namelijk 199 euro per jaar voor een aansluiting

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/5851305489.png

Zoals te zien is op de bovenstaande afbeelding is er niks mis met de snelheid voor een single user. Over het algemeen was ik dan ook heel tevreden over mijn internet in de residentie waar ik woon (van de KU zelf).

Was... want na ongeveer vier dagen internet gebruik kwam ik er achter dat er een datalimiet(!) op deze verbinding zat. Eentje van een whopping 40gb per maand. Tjaa, daar ben je natuurlijk zo doorheen als student die, naast z'n colleges en research op internet, graag series streamt en dagelijks YouTube gebruikt. Over Spotify nog niet te spreken... Als je dan over je limiet heen gaat kom je in de geweldige 'slowband' terecht. Man, ik heb nog nooit zo langzaam de tweaker homepage ingeladen.

Nu snap ik dat voor een dergelijke prijs je niet onbeperkt internet kan krijgen. Ik heb begrepen dat het ook redelijk normaal is dat in België er een downloadlimiet is opgelegd door de provider (ben maar een simpele 'Ollander). Maar desondanks ging ik opzoek naar een oplossing voor mijn internet probleem.

1. Dan neem ik toch bovenop mijn huur (485 euro incl.) een apart internetabonnement zonder limiet?
Ja, dat was mijn eerste gedachte en al snel vond ik een geschikte provider, Scarlet, waar je voor 25 euro per maand onbeperkt internet had. Wel 12 Mbps down, maar dat is genoeg voor mij alleen. Dit was natuurlijk niet mogelijk omdat het hele gebouw is ingericht op een bijzondere manier qua netwerk. Het komt erop neer dat alles per verdieping in serie is geschakeld. Conclusie, we moeten bij Kotnet blijven.
2. Kunnen we niet extra data bijkopen bij Telenet, Kotnet of de ICTS van de KU?
Daar was het antwoord heel kort, nee. (Lijkt mij overigens een hele lucratieve zaak)
3. Internet vanaf buiten?
Satelliet is niet mogelijk en met mobiel internet zit je nog steeds met datalimieten. Tevens zijn beide opties te duur voor de gemiddelde student.

Daar zit ik dan, met 40gb per maand, waar we thuis met z'n drieën toch al snel aan de 600gb per maand zitten.

Één van de twee lichtpuntjes is dat in het gebouw in de gemeenschappelijke ruimte een Eduroam hotspot hangt. Alleen is het hier dan ook zo druk dat YouTube automatisch switcht naar 480p.. Het andere lichtpuntje is dat ik eind januari weer terug kan naar Groningen met onbeperkt internet voor thuis (met de kerst ook natuurlijk).

P.S. Netflix bedankt, voor het releasen van de 'offline beschikbaar' functie _/-\o_

TLDR1; 40gb per maand is voor de gemiddelde student te weinig per maand.

TLDR2; Ga je in Leuven studeren, zoek een kamer (of kot) in de private markt dat niet is aangesloten op Kotnet of de mogelijkheid heeft tot het aansluiten van een andere provider dan Kotnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlaffTweakr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-12-2024
Eduroam heeft voor UGent studenten ook een limiet hoor. Blijkbaar is die maar 25GB.. Gelukkig ligt in Gent geen KotNet, dus is het gewoonweg een abonnement afnemen bij de beschikbare ISP's. De teller begint pas te lopen wanneer je via VPN of Eduroam hotspots werkt.

Of de vaste verbindingen in de schoolbib ook gelimiteerd zijn, weet ik niet. Er zit allesinds geen snelheidslimiet op de virtual machines (ICA client), dus waarschijnlijk telt de data daar ook niet mee. Daar haal ik met de speedtest bijna een gigabit qua uploadsnelheid. Download lag veel lager, maar was ook snel.

http://www.helpdesk.ugent.be/vpn/vpnb.php

Update: Heb het zonet nog eens getest in de VM met firefox, nu maar 80/80 mbps. Het hangt waarschijnlijk sterk af van het moment en de fysieke machine. Heb wel ff 12MB/s gehaald met een belnet filehost. (Belnet is wel de ISP van UGent 8)7)

[ Voor 16% gewijzigd door FlaffTweakr op 07-12-2016 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevilForze
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-04 20:15
FlaffTweakr schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:07:
Eduroam heeft voor UGent studenten ook een limiet hoor. Blijkbaar is die maar 25GB.. Gelukkig ligt in Gent geen KotNet, dus is het gewoonweg een abonnement afnemen bij de beschikbare ISP's. De teller begint pas te lopen wanneer je via VPN of Eduroam hotspots werkt.
Ik gebruik nog steeds mijn Eduroam account van de Rijksuniversiteit Groningen. Tot zover is mij niet bekend dat deze een datalimiet heeft. Scheelt toch wel, even met je iPad naar college om 5 nieuwe afleveringen offline beschikbaar te maken voor offline gebruikt :P

Uiteindelijk had ik gewoon ergens moeten gaan wonen waar andere ISP's beschikbaar waren, maar helaas.. Gekozen voor de makkelijkste optie voor huizing geregeld door de KU Leuven zelf haha.

Heb alleen nog wel de issue dat ik niet met VPN mijn locatie kan wijzigen naar Nederland via eduroam. Gebruik daar normaal altijd SaferVPN voor en nooit echt problemen gehad vanuit meerdere hotels in het buitenland etc. Nouja, het is uiteindelijk wel gelukt via een omweg door een virtual machine te gebruiken van de RUG, maar de verbinding was niet snel genoeg om live tv te streamen :'(