Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3770k BSODs zonder overblock, verhogen vcore helpt?

Pagina: 1
Acties:

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik heb last van regelmatige BSoD's met mijn 3770k op een asrock extreme 4 Z77 bord. De eerste paar jaar dat ik deze had draaide hij op 4.0GHz zonder dat er aan de voltages getuned was. Dit liep probleemloos en temperaturen waren altijd prima in orde. Er zit een mugen 3 cooler op en de kast (cosmos 2) heeft veel airflow. Na een CMOS reset ooit heeft ie daarna een paar jaar op mobo defaults gelopen.

Nu begon ik last te krijgen van blue screens, met toenemende regelmaat gedurende de laatste 6 maanden. Na even te kijken naar een vervangend systeem kwam ik tot de conclusie dat de verwachte verbetering in prestaties niet in verhouding staat tot de kosten die dit met zich mee zou brengen, wat mijn bereidheid het euvel te onderzoeken deed toenemen. Alle randapparatuur en (semi-)overbodige zaken op het moederbord zijn inmiddels uitgesloten.

De bluescreens konden ongeacht de belasting voorkomen, maar het gebeurde duidelijk vaker bij gelijktijdig veel grote files in photoshop te laden en meerdere flash player instances open te hebben. Vers DDR3 hielp niet en memtest hield het probleemloos 24u vol.

De eerste merkbare verbetering bemerkte ik toen ik de vcore van 'auto' naar 1.100V veranderde. Prime95 kapte de torture test binnen een seconde af met hardware errors. Verder ophogen helpt overduidelijk. Pas rond 1.250V blijft de Prime95 torture test wat langer (~60 min) draaien alvorens de eerste errors plaatsvinden.
Mijn vraag is nu, is dit normaal? Zouden de moederbord defaults niet rotsvast failsafe moeten zijn? Is mijn CPU degraded? Ga ik naar verloop van tijd deze vcore verder moeten ophogen?

P.S. voeding is uitgesloten. Dit is een be quiet! 700W van ongeveer 4 jaar oud, maar tijdelijk verwisselen voor een 3 maanden oude 1000W dark power pro uit m'n server hielp exact niets. Ook koeling is nog steeds dik in orde, recentelijk koelpasta vervangen en de mugen zit proper gemount.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Over het algemeen zal een moederbord eerder slijten dan een processor, maar het is wel frappant dat het verhogen van de Vcore de pc stabieler maakt. Hoe is de airflow in je case? Krijgt je moederbord wel genoeg koeling?

P.S: hoe is het met je HDD? smart waardes al uitgelezen?

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-11 14:19
BSOD is ook een goede manier om een dump te maken van het probleem.

kan jij je BSOD aanpassen zodat het maar 256 KB genereerd, je kan dan met een even viewer zien waar dit fout gegaan is.

windows logs ? wat voor event krijg je vooraf ?

• zzattack
  • Nu online
Ardjee schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:12:
Over het algemeen zal een moederbord eerder slijten dan een processor, maar het is wel frappant dat het verhogen van de Vcore de pc stabieler maakt. Hoe is de airflow in je case? Krijgt je moederbord wel genoeg koeling?

P.S: hoe is het met je HDD? smart waardes al uitgelezen?
Geen HDD's, enkel 2 samsung SSD's. Een 830 en een 850 evo, ik gebruikte de ene als OS en de ander eigenlijk niet. Later OS op de nieuwere 850 evo geïnstalleerd en de 830 losgekoppeld, maar maakte geen verschil. SSD's zijn in prima staat aldus smart. Case is een cosmos 2 met ontzettend veel airflow.
Huib_Bloodstone schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:34:
BSOD is ook een goede manier om een dump te maken van het probleem.

kan jij je BSOD aanpassen zodat het maar 256 KB genereerd, je kan dan met een even viewer zien waar dit fout gegaan is.

windows logs ? wat voor event krijg je vooraf ?
Minidumps zijn telkens anders. De ene keer zie ik een verwijzing naar de driver van de netwerkkaart, dan weer de IGP, en soms is het de audio driver. Maar meestal is het generiek, denk aan DRIVER_IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL, PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA en SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION. Heb ook geen constante factor in de event log aangetroffen.

[ Voor 3% gewijzigd door zzattack op 05-12-2016 12:17 ]

• Huib_Bloodstone
Wat zijn je specs, volledige specs van je systeem.

• zzattack
  • Nu online
- i7 3770k uit 2012
- asrock extreme 4 z77 moederbord uit 2012
- rx480 van sapphire (2016, was een 7970 uit 2012),
- ddr3 op 2133mhz van gskill, ripjaws ofzo, van 2012
- 700W voeding, be quiet! system power van 2012
- k70 keyboard van corsair (2016), was een g19

Enige constante factor in de opstelling is zijn de cpu en mobo. De rest is tijdelijk (DDR3, PSU) of permanent (GPU, rand meuk) vervangen zonder dat dit invloed of de frequentie van de bluescreens heeft gehad.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Random BSOD, dan denk ik meteen aan RAM geheugenfouten.

En laat je nu net OC geheugen hebben. Met OC zijn natuurlijk problemen mogelijk, anders zou 2133mhz geheugen wel standaard zijn. Klok je geheugen eens terug naar standaard ddr3 en/of verhoog/verlaag dat voltage een tikje.

• zzattack
  • Nu online
Heb ik mee gespeeld inderdaad. Zowel de ripjaws vervangen voor corsair vengeance als verschillende clocks en voltages geprobeerd (maar niet boven de 1.60V). Ook 24h memtest86 probleemloos op zowel 2133MHz als lager succesvol doorlopen. Zelfs bij 1333MHz bij 1.50V kreeg ik nog BSODs, zowel met ripjaws als vengeance.

[ Voor 5% gewijzigd door zzattack op 05-12-2016 12:33 ]

• Ardjee
Je hebt alles behalve mobo vervangen geprobeerd. Wat je nu moet proberen is of een andere mobo, of een andere cpu. Mss kan je iemand vinden met eenbpassend mobo om dit uit te sluiten? Ik geef het 95% kans dat hst de mobo is, aangezien die het meest vaak defect raakt.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:00
Lijkt mij ook moederbord te zijn, wellicht dat deze geen stabiele voltages meer doorgeeft aan de CPU.

• zzattack
  • Nu online
Dat moederbord de meest waarschijnlijke oorzaak is ben ik het uiteraard mee eens. Probleem is vooral dat het moederbord niet meer courant is, en vervangen ook een nieuwe CPU zal vergen. Grote kostenpost waar ook nauwelijks verbetering in performance van te verwachten valt, vandaar mijn initiele vragen:
- zouden de moederbord defaults niet rotsvast failsafe moeten zijn?
- Is mijn CPU degraded?
- Ga ik naar verloop van tijd deze vcore verder moeten ophogen?
Daarbij:
- Is het gebruikelijk dat een moederbord langzaamaan verslechterd?
- Loop ik hetzelfde risico met een 2e hands vervanger?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Alle apparaten gaan eens stuk. Dat geldt bijv ook voor een mixer, dat geldt ook voor een moederbord.

Er is een onderdeel dat niet goed werkt. Misschien is dat je moederbord.

Een 2e hands onderdeel is al wat ouder, en natuurlijk niet zo betrouwbaar als nieuw. Daarom betaal je er ook veel minder voor.

• Ardjee
-Als moederborden rotsvast zouden zijn zou planned obsolescence niet meer werken: Moederbord fabrikanten hebben helemaal geen baat bij langdurige moederborden. Idealiter gaan ze precies 1 dag nadat garantie verlopen is kapot: hiermee kunnen ze nieuwe moederborden aansmeren. Dit fenomeen is zelfz zo erg, dat de huidige economie in elkaar zou flikkeren wanneer elke product 2x langer mee zou gaan.

- Of je CPU degraded is durf ik niet te zeggen: Over het algemeen heb ik weinig gehoord over slijtende CPUs, meestal zijn het de moederborden die kapot gaan. Op mijn vorige PC had ik eerst een stabiele OC op 3.8 GHz (met een i5 750). Na enkele jaren werd dat ook niet meer stabiel: Of dat degradeerde door het moederbord of CPU heb ik nooit getest, maar ik ga er vanuit dat degradatie van het moederbord een grotere probleem is.
- Ligt zeer wss aan de degradatie van het moederbord. Ik verwacht dat je CPU bij een vervangende mobo het weer een stuk beter doet op lagere Vcore (let wel op dat Vcore als range wordt opgegeven en geen vaste waarde is. Wat op 1 mobo werkt hoeft niet op een andere mobo persee te werken)

Met een tweedehands vervanger loop je uiteraard dezelfde risico, maar je CPU is nog technisch gezien niet afgeschreven, economisch helaas wel. Je zou asrock kunnen bellen en vragen of zij nog vervangers kunnen leveren (met eventuele bijbetaling). Anders is een tweedehands mobo zoeken imo een redelijke manier om de levensduur te rekken. Tegen de tijd dat je 2e mobo sterft is je rest van je pc wss ook aan vervanging toe.

• Huib_Bloodstone
rx480 van sapphire (2016, was een 7970 uit 2012),

Is dit wanneer de problemen begonnen ? de verandering.

Ik heb dezelfde mobo en als eerste had ik die IGPU uit gezet, dus in bios mutliview en rendering, dit veroorzaakte bij mij op een gegeven moment BSOD'S

• zzattack
  • Nu online
Nee, bluescreens had ik al veel langer.
Misschien dan toch ebay maar in de gaten houden voor een ongebruikt moederbord.
Pagina: 1