Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4k video editing/grading

Pagina: 1
Acties:

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 12:50

Don Quijote

El Magnifico

Topicstarter
Op dit moment heb ik een mid 2014 13 inch rMacbook Pro met een 2.8Ghz i5, 8GB ram en 1.5GB Intel Iris chip. Een prima laptop die eigenlijk voor prima voldoet voor 90% van de tijd. Echter is het bewerken van 4k materiaal eigenlijk geen doen in Davinci Resolve. Sterker nog 2.7k is ook al niet vooruit te branden. Zodoende wordt het tijd voor een upgrade.

Wat ga je met je laptop doen?
De zwaarste toepassing, en de reden dat ik een nieuwe laptop wil, is het bewerken van 4k video. De laptop moet dus redelijk om kunnen gaan met 4k materiaal in Davinci Resolve en Adobe Premier. Daarnaast zou het prettig zijn dat ook conversies van bijvoorbeeld h246 naar Prores lekker vlot gaan. Verder gebruik ik veel Photoshop en Lightroom, maar ik ga er maar even van uit dat dit minder intensieve programma's zijn dan Resolve en Premier.

Wat is je budget?
Liefst niet veel hoger dan €3.000. Wel woon ik in de US dus veel electronica is hier iets goedkoper dan in NL.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop moet redelijk compact blijven. Maximaal 15inch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb de afgelopen 7 jaar eigenlijk uitsluitend op Macbooks gewerkt en altijd erg tevreden geweest, maar ik sta ook zeker open voor Windows machines. Ik sta ook niet negatief tegenover compleet andere suggesties zoals "Houd je huidige laptop en koop een externe GPU".

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Heb je ook dit artikel al eens gelezen: https://www.dcinema.me/da...irements-a-reality-check/

Als ik dat zo lees is het knap dat je het programma überhaupt kan draaien op de Intel Iris. Zo te zien aan de specs is meer VRAM beter voor dit programma, voor 4K moet je meer dan 2GB op je kaart hebben minstens.

Geheugen en CPU spelen ook een grote rol. Je zou dan uitkomen bij iets als:
pricewatch: MSI GT62VR 6RE-016NL Dominator Pro

Je hebt dan een GTX 1070, Core i7-6820HK en 32GB RAM. Je hebt een 512GB SSD en een 1TB gewone schijf. Ik zou dan nog overwegen die 1TB schijf om te wisselen voor een 1TB SSD voor hogere snelheden.

In de workstation hoek is deze interessant: pricewatch: HP ZBook 15 G3 T7V57ET
Je hebt in deze laptop namelijk een mobiele Xeon CPU. De videokaart is een Quadro M2000M met 4GB VRAM. Verder heb je bij deze ook 32GB geheugen en een 512GB SSD.

Verwijderd

Ik zou gaan voor een Zbook.