Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16
Ik kom er niet helemaal uit hoe ik een panorama rectilinear kan maken.

Het onderwerp is een muurschildering die ik dit weekend tegenkwam. Ik kon hier alleen maar van heel dichtbij een foto van maken. De foto's gestitched met Lightroom zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tSknTwz.jpg

Nu probeerde ik hier een normale scene van maken in photoshop, zonder alle curves. Wat ik op internet vind is de puppet warp, maar dit is niet te doen om rechte lijnen te maken. Ik heb zelf zitten expirementeren met de adaptive wide angle filter, en dit werkt vrij aardig, getuige het resultaat hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/51QHZUo.jpg

Echter zitten hier als je goed kijkt nog allemaal vreemde curves in. Volgens mij is de vervorming lineair genoeg om hier een net, recht en strak resultaat te kunnen krijgen, maar ik weet even niet hoe dat aan te pakken. Iemand een idee?

Beste antwoord (via Bio op 05-12-2016 11:37)

Verwijderd

De vervormingen in je origineel zijn ook nogal heftig als ik er zo naar kijk, dat zal lastig perfect te krijgen zijn.
Daarnaast ben ik wel eens met de comment om de lensvervorming uit de individuele foto's te halen.

Misschien dat een poging met Microsoft ICE je verder kan helpen, http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/ice/, daar zitten aardig wat verschillende projectie-opties in.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Heb je al geprobeerd de individuele foto's eerst te compenseren voor lensvervorming voordat je gaat stitchen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Nog niet, maar ik denk dat dat in dit geval niet het probleem is, er worden door de beperkingen van de methode die ik nu gebruik extra vervormingen geïntroduceerd.

Kijk bijvoorbeeld hoe de muur naar de grond afloopt bij het bankje links. Dat is helemaal mis. Evenals het halfronde raampje rechts naast de schildering, en de golven in het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Heb je in RAW geschoten? Of in JPEG?

En ik ben even benieuwd naar de specs van de camera en mogelijk de lens.

[ Voor 51% gewijzigd door Point.Flare op 04-12-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Probeer eens of PTGui (probeerversie) de juiste projectie kan toepassen?

PTGui kent vele projectiemethodes: https://www.ptgui.com/man/projections.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vervormingen in je origineel zijn ook nogal heftig als ik er zo naar kijk, dat zal lastig perfect te krijgen zijn.
Daarnaast ben ik wel eens met de comment om de lensvervorming uit de individuele foto's te halen.

Misschien dat een poging met Microsoft ICE je verder kan helpen, http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/ice/, daar zitten aardig wat verschillende projectie-opties in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Point.Flare schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:52:
Heb je in RAW geschoten? Of in JPEG?

En ik ben even benieuwd naar de specs van de camera en mogelijk de lens.
Ik heb in RAW geschoten met een G7X mark II.

Ik zal de suggesties eens bekijken, en ook proberen eerst de lensvervorming te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Bio schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:21:
[...]
Ik heb in RAW geschoten met een G7X mark II.

Ik zal de suggesties eens bekijken, en ook proberen eerst de lensvervorming te corrigeren.
Zijn het veel bestanden? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of ik er iets mee aan kan vangen in photoshop. Zou je ze mij willen sturen? Misschien een WeTransfer oid? Ik zal ze nadien verwijderen. En bij succes zal ik mijn truc delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Microsoft heeft mij binnen een paar klikken een succesvol resultaat gegeven :). Bedankt voor de tip Woutoud!

Wat ik wel bij de photoshop versie beter vind is dat de zijmuren meer condesned zijn, tov het uitgerekte bij de ms versie. Misschien dat ik dat op de een of andere manier nog anders kan krijgen.

Photoshop poging uit de TS:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/51QHZUo.jpg

Microsoft poging:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X3mdNJB.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door Bio op 04-12-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Bio schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:37:
Wat ik wel bij de photoshop versie beter vind is dat de zijmuren meer condesned zijn, tov het uitgerekte bij de ms versie. Misschien dat ik dat op de een of andere manier nog anders kan krijgen.
Selecteer enkel de betreffende wand en schaal deze. Daarmee zou je dat er wel voor 85% uit kunnen halen.

Overigens stond je iets uit het midden van de kamer, of je foto is niet helemaal horizontaal genomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Point.Flare op 04-12-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Bio schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:27:
Nog niet, maar ik denk dat dat in dit geval niet het probleem is, er worden door de beperkingen van de methode die ik nu gebruik extra vervormingen geïntroduceerd.

Kijk bijvoorbeeld hoe de muur naar de grond afloopt bij het bankje links. Dat is helemaal mis. Evenals het halfronde raampje rechts naast de schildering, en de golven in het dak.
Je probeert een perspectief warp uit te voeren op een samengesteld beeld bestaande uit meerdere foto's met individuele niet-lineaire radiale vervormingen. Dan tel ik de niet-radiale vervorming even niet mee. Als de stitich van LR daar niet voor compenseert dan is het niet vreemd dat je dit terug gaat zien tijdens je perspectief warp. Deze defecten zijn ongetwijfeld te herleiden tot individuele posities op een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zou je voor de gein eens de originele foto's kunnen plaatsen? Ik ben wel benieuwd om te zien wat er geschoten is en hoe dat vergeleken met het eindresultaat is.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb je Hugin al geprobeerd? Dit is vrije software voor het maken van panorama's. De GUI kan wat verwarrend overkomen (vond ik wel, in het begin) maar het biedt een hoop opties, waaronder het kiezen van de projectie.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Point.Flare schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:35:
[...]

Zijn het veel bestanden? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of ik er iets mee aan kan vangen in photoshop. Zou je ze mij willen sturen? Misschien een WeTransfer oid? Ik zal ze nadien verwijderen. En bij succes zal ik mijn truc delen.
bartvl schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:47:
Zou je voor de gein eens de originele foto's kunnen plaatsen? Ik ben wel benieuwd om te zien wat er geschoten is en hoe dat vergeleken met het eindresultaat is.
De originelen zijn te downloaden:

https://we.tl/KNirUn5dO4

Laat me maar weten als je er iets moois mee doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
Ik heb nog wat gesjoemeld met het perspectief aan de zijkanten en de rommel aan de rechterkant, maar dit is ongeveer het beeld dat ik voor ogen had:

Bedankt voor de hulp :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qjWMU5W.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Bio op 05-12-2016 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:31

g0tanks

Moderator CSA
Vette foto geworden! Vooral het opruimen van de 'zooi' aan de rechterkant maakt het een stuk aangenamer. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26
Voor rectilineair heb je een "planaire" projectie nodig. Heel simpel. Dit kan ook met Lightroom (tenzij het te extreem is, dan heb je geavenceerdere software nodig). Het voordeel van Lightroom is dat je in raw kunt blijven werken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb de originelen gedownload, echt gaaf om te zien hoe je van die bijna close-up achtige foto's toch zo'n mooi grote overzichtsfoto kan maken!

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1