Uitlaat stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Suzuki Sixteen 150cc en rij hier al enige jaren meer rond, ik heb hem 4 jaar in bezit en al 26.000 km mee gereden :) .

Vorig jaar heeft een bestelauto bij het zien van een lege parkeerplek hem vol in zijn achteruit gegooid en ondanks mijn afstand van dik 4 meter moest ik behoorlijk uitwijken naar links waardoor mijn uitlaat was geraakt. Deze was toen leg want de scooter maakte een gigantisch kabaal.

Ik heb gekeken naar reparatie of vervanging maar omdat dit model niet mee wordt gemaakt moet je dan eigenlijk gaan kijken naar sloopmodellen en dat is vrij duur. Uiteindelijk uitgekomen op een Giannelli G-4 ook omdat ik een schade moest opgeven e.d..

Echter vond ik hem veel te lawaaierig, zeker voor 150cc. Ik heb ook een 250cc motorscooter en die is veeeel stiller. Nu heb ik al dempingsmateriaal rond de einddemper gedaan dat heeft zeker de helft van het geluid gescheeld maar toch vind ik het nog veel teveel lawaai maken.

De diameter van de uitgang van de uitlaat van de 250cc scooter is zeker helft van wat ik nu heb. Dus ik zit eigenlijk te denken om nog een extra pijpje er in te plaatsen. Dat ik wat vermogen verlies vind ik niet erg. De scooter gaat snel zat...

Ik zit nu te denken om de einddemper te vervangen door een buis met nog minder gaatjes en de opening aan het einde nog kleiner te maken. Zijn er mensen met tips hoe ik het geluid het beste kan dempen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ben je niet gewoon op zoek naar een "db killer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:53

-tom-562

Oliesjeik

Idd, als het een absorptiedemper is (dus geperforeerde pijp, met demperwol, en een huls eromheen) kan je er gewoon een (universele) dB-killer in stoppen. Kost je hooguit 20 euro.
Als het echt goedkoop moet, een oude fluitketeldop vastzetten met een schroefje en er een gat in boren.

[ Voor 26% gewijzigd door -tom-562 op 05-12-2016 09:06 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Er zit dus al een soort dB-killer in maar zelfs dan vind ik hem te lawaaierig. Hij heeft een soort doffe geroffel maar het is mij teveel. Ik zou een aantal gaatjes af kunnen dekken van de dB-killer?

Of misschien een tweede buis er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Niet heel simpel maar wel erg goed: Pak een flinke einddemper van een motor of motorscooter en las die op je uitlaatbocht. Bracketje er bij op lassen voor de montage en klaar. Als een 1200cc stil te krijgen is moet dat met een 150cc ook zeker lukken.

Zo'n Giannelli is juist bedoelt om meer herrie te maken en die weer stil krijgen is lastig. Je gaat nu uit van iets wat bedoelt is om meer vermogen en meer herrie te geven, dan kan je beter uitgaan van iets wat bedoelt is om zo stil mogelijk te zijn. Niet de meest simpele oplossing, maar wel de beste denk ik. Er zijn genoeg mensen die juist voor een uitlaat gaan die wat meer herrie maakt dus een goedkope einddemper voor weinig vinden kan nooit moeilijk zijn, alleen het passend maken is natuurlijk wel een klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik begrijp ook dat ik niet de beste keus heb gemaakt... Maar ik kon eigenlijk toen geen alternatieven vinden qua uitlaat en iets dat relatief eenvoudig te monteren was. Hij ziet er wel mooi uit en dat is ook wat waard ;) .

Stel je nu voor om in de uitlaatbocht nog een extra demper te plaatsen? Dus voor de bestaande uitlaat?

Andere optie zie ik las is om voor de dB-killer aan het einde dit helemaal vol te proppen met van dat uitlaatwol. Het risico daarmee is wel dat je als dit vol komt te zitten een vastloper kan krijgen. Dus met enige regelmaat de uitlaat leeg maken in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:53

-tom-562

Oliesjeik

Hoe zit je dB-killer er nu uit, misschien dat een universele stillere ook zo past

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Een universele kan ook zeker. Maar je kan ze ook zelf maken. http://www.motor-forum.nl...f-maken-Db-killers-1.html hier staan enkele tips

Verder wil ik wel adviseren om je motor, na het monteren van je db-killer, naar een testbank te gaan. Een andere uitlaat is van invloed op je afstelling (ook bij 4-takt), tenzij er een lamda sonde in de uitlaat zit en de elektronica het prima weet af te regelen ;)
Pagina: 1