Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkaansluitingen in nieuwbouwhuis*

Pagina: 1
Acties:

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 01:08
Ha! Mijn ouders zijn bezig met een nieuwbouwhuis, en ze moeten binnen enkele weken op de bouwtekening alle licht- en datapunten intekenen. Ik heb even meegekeken, en heb ze geadviseerd in iedere slaapkamer plus de woonkamer in ieder geval één gigabit-lan poort aan te leggen. Het ouderwetse Coax hebben we dan enkel nog in de meterkast naar de router/modem. Maar dat is puur wat ik zelf denk; weten jullie hoe dat in moderne huizen tegenwoordig geregeld wordt? Gaat dat ook volledig via LAN ipv koper / ptt kabel? Uiteraard komt er naast de bedrade verbinding ook een wifi netwerk te liggen.

Mbt tot telefonie, zijn er ook switches waar zowel RJ11 als RJ45 op zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door MuFFIN 007 op 04-12-2016 19:46 ]

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Die coax heb je mogelijk nog nodig om TV door te geven. Persoonlijk zou ik dus keuken, living, slaapkamers zowel coax als ethernet leggen. Afhankelijk van een domotica-wens kun je kiezen om nog meer bekabeling te leggen (bvb naar rolluiken). Eveneens ivm domotica kun je er beter voor kiezen om alles centraal te laten toekomen: elke schakelaar, lichtpunt en eventueel zelfs sommige stopcontacten.
Maar dat is natuurlijk meer dan je vroeg en mogelijk ook een meerkost.

RJ11 is typisch shared medium (je telefoon moet namelijk overal rinkelen) terwijl je RJ-45 eerder met switches aan elkaar verbindt. Kijk ook even na hoe de aansluitingen van de ISP zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door H!GHGuY op 04-12-2016 19:49 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 15:02
TV over Ethernet heb je alleen met IPTV.
Ziggo levert gewoon nog televisie over coax.

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
Ik kwam met één utp bij de tv er één te kort. iptv plus mediaplayer of Smart TV, maakt al snel twee.

If it does not kill u, it makes u stronger

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou per vertrek minimaal 2 of 3 ethernet aansluitpunten aanleggen, dat monteerd beter af in standaard wand contact dozen (die hebben eigenlijk altijd 2 of 3 poortjes naast elkaar) en daarnaast, als je kabel televisie hebt, per vertrek waarin je TV hebt ook nog een COAX aansluitpunt.

Verder is het redelijk afhankelijk van hoe veel apparatuur je wil aansluiten en of je van plan bent om centraal (bijvoorbeeld in de meterkast), het centrale netwerkpunt te maken. Dat laatste is wel het mooiste.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:16
Vast vooruitdenkend: netwerkaansluiting onder de keukenplint voor de smart koelkast of magnetron?

• MuFFIN 007
Dank voor de reacties. Als eerste; zo ontzettend smart zijn mijn ouders niet. Ze willen graag dat er moderne aansluitingen liggen; maar echt ver zullen ze nooit gaan met domotica. Meest intelligente wordt de slimme thermostaat + zonnepanelen en de restwarmte cv-ketel. Daarnaast speelt er uiteraard kostenplaatje mee. Standaard krijgen we een paar ethernetpoorten, thats it. Elke extra meter kabel is meerprijs, en is wel de bedoeling de boel beetje normaal te houden.

Mbt TV-gebruik, daar zijn ze best wel specifiek in. Nu hebben we alleen TV in de woonkamer, en dat willen ze zo houden. Mijn ouders hebben een ontzettende hekel aan huizen waar in elke (slaap)kamer op elk moment van de dag de TV aanstaat. In ons huidige huis hebben we vier coax punten en we gebruiken er dus maar eentje.

Als het gaat om IPTV, volgens mij hebben we dat al? Er gaat vanuit de grond alleen maar een coax kabel naar het modem, en de enige kabel die vanaf daar naar de TV / audio installatie loopt is een ethernetkabel voor de digitale ontvanger. Vandaar dat ze ook overwegen in de toekomst verder geen coax meer te gebruiken (alleen in meterkast), alles loopt immers toch via wifi of lan. En het scheelt nogal wat in de kosten als je maar één soort kabel gebruikt voor je netwerk ipv twee.

De belangrijkste vraag gaat dus over telefonie; want dat vinden ze wel belangrijk. Stel dat ze in hun eigen slaapkamer zo'n ethernetcontactdoos hebben; kunnen ze daar dan via een switch een toestel op aan sluiten? Want is natuurlijk niet hetzelfde / RJ45 vs RJ11. Dat is eigenlijk de belangrijkste vraag, hoe je dat kan oplossen. In ons huis nu staat de telefoon gewoon dichtbij de router en loopt er dus direct een RJ11 van de router naar het basisstation van de foon.

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

MuFFIN 007 schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:41:
]...Daarnaast speelt er uiteraard kostenplaatje mee. Standaard krijgen we een paar ethernetpoorten, thats it. Elke extra meter kabel is meerprijs, en is wel de bedoeling de boel beetje normaal te houden....
Laat desnoods iig genoeg loze leidingen leggen vanuit de meterkast naar 2-3 stuks per ruimte. Je hebt dan snel genoeg zelf een kabeltje bijgetrokken en afgewerkt in de wanddoos en je patchpaneel in de meterkast.

Ow en een gratis tip: laat ze absoluut en onder geen enkele voorwaarde flexibele PVC gebruiken. Dat is zonder overdrijven de uitvinding van Satan en daar zou echt de doodstraf voor moeten staan.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:04
Waarom 2 of 3 per ruimte? Afhankelijk van de aannemer kost je dat rond de € 75,00 per stuk die ze zoals aangegeven waarschijnlijk niet gaan gebruiken.

Pak dan 1 LL per ruimte maar dan wel 19mm.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MuFFIN 007 schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:42:
Ha! Mijn ouders zijn bezig met een nieuwbouwhuis, en ze moeten binnen enkele weken op de bouwtekening alle licht- en datapunten intekenen. Ik heb even meegekeken, en heb ze geadviseerd in iedere slaapkamer plus de woonkamer in ieder geval één gigabit-lan poort aan te leggen.
Goed begin, maar je kunt beter om loze leidingen vragen. Dan kun je zelf besluiten om er netwerk of coax (of nog iets anders) in te stoppen. Ik zou zeggen dat je in elke ruimte minimaal twee loze leidingen wilt, in tegenovergestelde hoeken van de kamer. En waar je nu al weet dat je een tv o.i.d. wilt, daar ook. Dit kun je achteraf niet meer regelen en aannemers stoppen er altijd veel te weinig in en daar krijg je spijt van.

Als je 't echt cool wilt regelen met wifi laat je er ook op strategische plekken (afhankelijk van de bouw van het huis) ook een paar in de buurt van het plafond plaatsen.
JaMaaT schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:54:
Waarom 2 of 3 per ruimte? Afhankelijk van de aannemer kost je dat rond de € 75,00 per stuk die ze zoals aangegeven waarschijnlijk niet gaan gebruiken.
Dat is een soort valse gierigheid die nergens voor nodig is. €75 is peanuts vergeleken met de rest van het geld wat je in een huis stopt, en zoals ik al zei dit kun je niet achteraf fixen en je krijgt er gegarandeerd spijt van als je 't niet doet.
Goed punt, 3/4" buizen specificeren ipv 5/8", en zo min mogelijk flexibele buis.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 04-12-2016 20:58 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Nox
  • Laatst online: 15:31

Nox

Noxiuz

Gekkenhuis schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:50:
[...]

Laat desnoods iig genoeg loze leidingen leggen vanuit de meterkast naar 2-3 stuks per ruimte. Je hebt dan snel genoeg zelf een kabeltje bijgetrokken en afgewerkt in de wanddoos en je patchpaneel in de meterkast.

Ow en een gratis tip: laat ze absoluut en onder geen enkele voorwaarde flexibele PVC gebruiken. Dat is zonder overdrijven de uitvinding van Satan en daar zou echt de doodstraf voor moeten staan.
Wat is er duivels aan?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het probleem daarmee is dat als er eenmaal iets in zit, je het er van je levensdagen niet meer uit krijgt. Ik heb op die manier ook al 's een coax stukgetrokken.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 04-12-2016 21:11 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Zwager heeft netwerkkabels naar alle kamers laten trekken. Heeft de elektricien cat5e in flex gedaan. Cat5e was al niet slim, maar flexpijp ook niet dus.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

JaMaaT schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:54:

Precies wat CyBeR hierboven al zegt. Gierigheid, en achteraf spijt hebben dat je het niet meteen goed hebt laten maken.
Omdat je door die dingen je kabels compleet aan gort trekt. Het is ook gewoon luiheid van de elektriciën, ze moeten maar iets meer moeite doen en het netjes maken met gebogen buizen.
CyBeR schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:55:
[...]

Goed begin, maar je kunt beter om loze leidingen vragen. Dan kun je zelf besluiten om er netwerk of coax (of nog iets anders) in te stoppen. Ik zou zeggen dat je in elke ruimte minimaal twee loze leidingen wilt, in tegenovergestelde hoeken van de kamer. En waar je nu al weet dat je een tv o.i.d. wilt, daar ook. Dit kun je achteraf niet meer regelen en aannemers stoppen er altijd veel te weinig in en daar krijg je spijt van.

Als je 't echt cool wilt regelen met wifi laat je er ook op strategische plekken (afhankelijk van de bouw van het huis) ook een paar in de buurt van het plafond plaatsen.

[...]

Dat is een soort valse gierigheid die nergens voor nodig is. €75 is peanuts vergeleken met de rest van het geld wat je in een huis stopt, en zoals ik al zei dit kun je niet achteraf fixen en je krijgt er gegarandeerd spijt van als je 't niet doet.

[...]

Goed punt, 3/4" buizen specificeren ipv 5/8", en zo min mogelijk flexibele buis.
Jij snapt het!

En vergeet de leidingen niet voor eventueel een 5.1 setje.

• MuFFIN 007
Het nadeel van loze leidingen lijkt mij is dat je betaalt voor de loze leiding + de opvulling (in dit geval LAN). Terwijl als we direct bij de bouw LAN laten leggen je dit dus nogal wat kosten bespaart. Je betaalt twee keer in plaats van één keer.

Dat van die flexpijp wist ik niet, zal dat navragen bij de installateur.

En wat is er mis met Cat 5e? Is toch in principe net zo GBit-lan capable als Cat6?

• Nox

Nox

Noxiuz

Ja maar cat6 doet ook 10gbps tot 40m, en dus is dat voor de toekomst net wat fijner. Al zal je de komende jaren prima met gigabit vooruit komen. En voor non-it'ers vraag ik me eigenlijk af waar je meer dan 1gbps voor nodig hebt buiten een chronisch geduldtekort.

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

MuFFIN 007 schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:40:
Het nadeel van loze leidingen lijkt mij is dat je betaalt voor de loze leiding + de opvulling (in dit geval LAN). Terwijl als we direct bij de bouw LAN laten leggen je dit dus nogal wat kosten bespaart. Je betaalt twee keer in plaats van één keer.

En wat is er mis met Cat 5e? Is toch in principe net zo GBit-lan capable als Cat6?
Er zijn wel verschillen maar voor thuisgebruik zal CAT5e in de meeste gevallen volstaan. Echter is CAT6 meer toekomst gericht.

Wat voor soort kabel leggen ze eigenlijk? Als je er nog de keuze in hebt zou ik gaan voor (S)FTP kabel.

• Nox

Nox

Noxiuz

Sftp heeft alleen nut als er op lange afstanden veel kabels bij elkaar liggen gebonden ;) het voorkomt alien crosstalk wat je in huisgebruik niet vaak hebt.

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

NoxiuZ schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:07:
Sftp heeft alleen nut als er op lange afstanden veel kabels bij elkaar liggen gebonden ;) het voorkomt alien crosstalk wat je in huisgebruik niet vaak hebt.
Als je elektronische apparatuur in huis hebt kunnen deze ook voor storingen en/of ruis zorgen (zelf meegemaakt). Daarom is het wel goed om erover na te denken.

Minimaal STP lijkt mij geen overbodige luxe. Als de TS ook met een patchpaneeltje en opbouwdozen gaat werken zou ik ook een harde koperen kern adviseren.

[ Voor 11% gewijzigd door Gekkenhuis op 04-12-2016 22:17 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Gekkenhuis schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:10:
[...]

Als je elektronische apparatuur in huis hebt kunnen deze ook voor storingen en/of ruis zorgen (zelf meegemaakt). Daarom is het wel goed om erover na te denken.

Minimaal STP lijkt mij geen overbodige luxe. Als de TS ook met een patchpaneeltje en opbouwdozen gaat werken zou ik ook een harde koperen kern adviseren.
Ik ben dan oprecht geinteresseerd in wat voor apparaat die verstoring heeft veroorzaakt. Het zal eerder zijn dat het apparaat dan defect is...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Op plekken waar je al zeker weet dat je er een bepaald iets mee wilt (tv, computer, telefoon) moet je dat vooral doen. Op de rest gewoon lekker loos laten.
Niks idd.
Gekkenhuis schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:10:
[...]

Minimaal STP lijkt mij geen overbodige luxe.
Dat is niet zo. UTP is meer dan voldoende als je niet in een fabriek woont.
Als de TS ook met een patchpaneeltje en opbouwdozen gaat werken zou ik ook een harde koperen kern adviseren.
Installatiekabel is altijd solid-core.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Utp kabels. 2 per kamer,

6 naar de huiskamer. en houd er rekening mee dat spullen kunen verhuizen en coax.
(media speler/spelcomputer/tv/accespoint/telefoon/spare)

Een patch panel centraal vind ik persoonlijk overbodig.thuis.
Maar koop ook iig een fatsoenlijk fanloze switch. liefst een beetje manageble. en denk na of je mischien ook PoE wil gebruiken

Iperf

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

CyBeR schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:23:
[...]

Dat is niet zo. UTP is meer dan voldoende als je niet in een fabriek woont.

[...]

Installatiekabel is altijd solid-core.
Wij hadden problemen met de televisie toen er nog een utp kabel lag die niet shielded was, oorzaak was het
"bakkie" van de buurman die graag de brandweer en politie afluistert. Na deze vervangen te hebben door een een shielded kabel was het probleem opgelost. dus het kan wel degelijk invloed hebben.

En installatiekabel is inderdaad solid-core, maar dan moet het wel gebruikt worden. Soms wil men nog weleens goedkope/Chinese kabels gebruiken en dan is dit niet altijd het geval.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gekkenhuis schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:31:
[...]

Wij hadden problemen met de televisie toen er nog een utp kabel lag die niet shielded was, oorzaak was het
"bakkie" van de buurman die graag de brandweer en politie afluistert. Na deze vervangen te hebben door een een shielded kabel was het probleem opgelost. dus het kan wel degelijk invloed hebben.
Dan was je kabel waarschijnlijk niet goed aangesloten. De manier waarop data over UTP gaat (differentieel signaal) maakt dat dergelijke externe storing heel weinig kans maakt, maar dan moet je wel de aansluiting goed hebben zitten; anders gaat 't juist snel mis.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyBeR schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:35:
[...]

Dan was je kabel waarschijnlijk niet goed aangesloten. De manier waarop data over UTP gaat (differentieel signaal) maakt dat dergelijke externe storing heel weinig kans maakt, maar dan moet je wel de aansluiting goed hebben zitten; anders gaat 't juist snel mis.
Dacht ik ook totdat er over een bakkie gesproken werd. die kunnen singalen behoorlijk lomp uitsturen, zeker als er een cheap ass linear staat te spetterren met ontelbare harmonischen over de hele frequentie band.

En natuurlijk is correct aansluiten belangrijk

(maar dat is zenden only) het ontvangen waar naar gerefereert word maakt geen drol uit
maar ik geloof niet dat het alleen bij ontvangen bleef

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 04-12-2016 22:43 ]

Iperf

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

CyBeR schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:35:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook, en je hebt ook helemaal gelijk. Maar dit was gecontroleerd en verwisseld met meerdere kabels om het uit te sluiten. Connectoren er opnieuw op geknepen, zelfs met een nieuwe kabel. Mocht allemaal niet baten. Pas bij een shielded kabel was het probleem weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Gekkenhuis op 04-12-2016 22:45 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Dan heb je dus een illegale zendpiraat naast je, niet het probleem wat normaal in huis aangetroffen wordt. De buurman heeft wel zn bende weg gehaald en een pittig gesprekje gehad denk ik?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

NoxiuZ schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:06:
Dan heb je dus een illegale zendpiraat naast je, niet het probleem wat normaal in huis aangetroffen wordt. De buurman heeft wel zn bende weg gehaald en een pittig gesprekje gehad denk ik?
Of een legale met slecht spul ....

Iperf

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:06

M2M

medicijnman

Gekkenhuis schreef op zondag 4 december 2016 @ 22:31:
[...]

En installatiekabel is inderdaad solid-core, maar dan moet het wel gebruikt worden. Soms wil men nog weleens goedkope/Chinese kabels gebruiken en dan is dit niet altijd het geval.
Tja, unshielded coax kabel fungeert dan als antenne... :) maar zelfs met shielded kabels heb ik hier last van 4G op de lijn.

@ts. Gewoon loze leidingen laten leggen, naar ieder kamer en inderdaad geen flex meuk, dat is alleen maar irritant, en laat ze grote buizen gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door M2M op 05-12-2016 20:42 . Reden: ik las coax... geen utp. :derp: ]

-_-

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:42
Een nieuwbouwhuis is een enorme kans om dingen in een keer goed te doen. Achteraf verbouwen of aanleggen is vele malen duurder (zo een factor 10).

Het punt is dat we niet weten wat we over 10 of 20 jaar gebruiken. Misschien gebruiken we gewoon nog koperen ethernetkabels. Misschien gaat alle communicatie optisch via glasvezel. Of misschien hebben we wel kabels waar grafeen in zit!

Al die technologie lijkt nu overbodig, maar wordt later essentieel. Doe het dus in een keer goed, en leg veel lege leidingen. Dit is mijn advies:
  1. Leg naar elke kamer minimaal 2 lege leidingen met een minimale diameter van 19mm (3/4 inch)
  2. Trek naar elke kamer door 1 van die leidingen een Cat6a ethernet kabel
Op deze manier ben je goed op de toekomst voorbereid. Cat6a ethernet kan tot 10Gb/s aan, en kan dus nog jaren mee. Mocht er over een hele tijd een nieuwe, revolutionaire technologie opduiken heb je nog een lege buis om deze doorheen te trekken. In de overgangsperiode heb waarschijnlijk twee verschillende kabels nodig, en ook als je bijvoorbeeld en coax en ethernet wilt gebruiken zijn 2 buizen gewoon heel handig.

Ja, dit kost misschien €1000, of wel iets meer. Maar op een huis van enkele tonnen is het het meer dan waard. Bedenk ook dat dit gewoon de waarde van je huis verhoogd!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:17
Balance schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:43:
[...]

Een nieuwbouwhuis is een enorme kans om dingen in een keer goed te doen. Achteraf verbouwen of aanleggen is vele malen duurder (zo een factor 10).

...

Al die technologie lijkt nu overbodig, maar wordt later essentieel. Doe het dus in een keer goed, en leg veel lege leidingen. Dit is mijn advies:
  1. Leg naar elke kamer minimaal 2 lege leidingen met een minimale diameter van 19mm (3/4 inch) en absoluut ZONDER flexbuis
  2. Trek naar elke kamer door 1 van die leidingen een Cat6a ethernet kabel
....
Als je zelf gaat afmonteren neem dan evt. keystones, dan kan je bijv. als je in je tv-hoek 2 loze buizen bij elkaar hebt de ene vullen met 2x ethernet, en het andere buisje met 1x ethernet en 1x coax. Dit kan je allemaal netjes afwerken met de keystones en zo dus ethernet en coax in 1 doosje.

Dit kan je dus evt. ook op meerdere plekken doen. Maar laat de dozen/buizen evt nog niet vullen en ga het zelf doen, met je vader of enkele van je vrienden oid. dit scheelt je veel geld want een installateur vraagt serieus jackpot om utp e.d. af te monteren, en als je pech hebt flikt hij het ook nog om het uiteindelijk in de meterkast alsnog zo te laten hangen onder het mom zelf moet je dat maar afmonteren.

(zag het voorbij komen in een koper optie keuzelijst voor nieuwbouw, loos buisje €75 p.s. UTP punten in/door huis heen €350 p.s. met de verplichting het in de meterkast zelf nog af te werken.. ellendige beunhazen/geldkloppers :( :+ )

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

loos buisje voor 75 euro is nog goedkoop tegenwoordig.

omdat het kan. en als het huis af is ben je per defintie nadeliger uit als je het zelf moet leggen naar de meterkast

Iperf

• JaMaaT
CyBeR schreef op zondag 4 december 2016 @ 20:55:
[...]

[...]

[...]

Ik ben bezig met een nieuwbouw woning. Heb de offerte voor het installatiewerk binnen. Ik ben dus een valse gier 8)
Zonder gekheid. Waarom zou je 3 loze leidingen per kamer willen hebben?

Wij hebben er nu 2. 1x voor UTP en 1x voor screens.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JaMaaT schreef op maandag 5 december 2016 @ 07:27:
[...]
Zonder gekheid. Waarom zou je 3 loze leidingen per kamer willen hebben?
Wel, ik zei twee dus geen idee :P Als je er twee hebt in tegenoverliggende hoeken kom je meestal wel uit. Uitzondering voor zulke dingen als je televisie die vaak ergens in het midden van een muur staat en waarvan je meestal wel weet waar 't komt en blijft.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:09

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:43
Denk ook aan datapoorten voor je wireless netwerk. Ik vermoed dat alles binnenkomt in een centraal meterpunt/zekeringskast. Al meerdere keren hier zien voorbijkomen dat ze van daaruit geen wireless ontvangst hebben. Op elke verdieping een datapoort voorzien voor een access point. Deze kan je dan voeden via PoE vanuit het centrale punt. Wel niet vergeten om wat stopcontacten daar te plaatsen voor modem/router, switch en PoE-adapters (als je niet gaat voeden met PoE-switch)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• dennisdennis12
  • Laatst online: 18:43
voor de accesspoints kan het ook verstandig zijn om utp-punten in het plafond te laten monteren.

• JaMaaT
Inderdaad, wij hebben op 1 en 2 verdieping uit het plafond straks een leiding voor de accesspoints

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:51
Zelden zoveel onzin over storingen op utp kabel gehoord.
In principe kan UTP alleen storing ondervinden van andere UTP kabels die parallel aan elkaar lopen over grotere afstanden.
De heet alien next storing.

3G, 4G, bakkies, transformatoren, magnetrons etc etc hebben geen invloed op goede utp kabel.
Het keyword is hier "goede", want als de twist niet goed is of je heb de kabel te veel geknikt dan wordt het verhaal anders.

Daarom is cat6 ook veel beter dan cat5e al kunnen ze beiden 1Gb aan.
Cat 6 heeft meestal meer twist per cm en tevens worden de aderparen onderling gefixeerd door een kunststof cross.
Hierdoor is hij beter bestand tegen mishandeling door de gebruiker.

Afgeschermde kabel is in een thuissituatie volkomen onnodig en kan hooguit problemen opleveren door verkeerde aarding en aardpotentieel vereffening.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Telefonie iig niet druk om maken. Dat sluit je bij een vaste aansluiting sowieso ook aan via UTP kabels. Kost je per aansluitpunt een godsvermogen en een DECT setje kost je de wereld niet, maar is wel draadloos. Basisstation in de meterkast en een handset waar je het wilt.

Voor de rest zou ik naar iedere kamer 1x netwerk en 1x coax laten leggen. Die laatste vnl voor TV, mocht je (terug) overstappen naar een kabelboer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Trouwens zou ik niet enkel naar de kostenpost kijken, maar ook naar de lange-termijn opbrengst.

Een nieuw huis of een renovatie die gebrek heeft aan kabels of wachtbuizen is een dikke no-no. Een toekomstige koper wil niet al het mooi werk kapot maken en opnieuw doen, dat is pas weggesmeten geld. Dit eet dus ook uit de verkoopwaarde. Niet gierig zijn en genoeg kabel en/of wachtbuizen voorzien.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:24

Ik weet niet hoe het bij jouw ouders is, maar bij ons nieuwbouwproject is een extra loze 19mm leiding vanuit de meterkast 65 euro, en een extra leiding met (slechts 1) cat5e utp kabel 150 euro... Volgens mij kan het dan heel snel uit om zelf Cat6 te gaan trekken (dat is wat ik ga doen, liefst dubbele per leiding)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Als ik een nieuw huis kon laten bouwen had ik het als volgt gedaan. Ik ga hier uit van zelf trekken en afmonteren.

Alle buizen zoiezo 3/4"

Woonkamer aan weerszijden 2 loze leidingen voor 2x2 utp.

Elke slaapkamer / werkkamer 1 loze leiding voor 2 x utp

Master bedroom 1 loze leiding aan bed kant voor 2 x utp en tevens 1 loze leiding aan de andere kant op tv hoogte zodat de utp netjes achter de tv zit + 2x 230v ernaast (alles netjes achter de tv weggewerkt).

Tevens naar zolder 1 loze leiding met 2 x utp.

Tevens op elke verdieping 1 loze leiding voor een poe accespoint in het plafond. Dus 3 in totaal.

Tevens zou ik naar de schuur een loze leiding leggen voor eventuele camera optie. Zelfde geld voor de voordeur en achterdeur.

Dan praat je grof gerekend over 15 leidingen. Ga je uit van een dure aannemer die 100 euro per buis wil dan praat je over 1500 euro. Inclusief alle bedrading trekken zou dat ergens rond de 150 per buizen zijn en praat je over 2250 euro.

Is natuurlijk een hoop geld maar peanuts op je hypotheek plus belasting aftrek stelde het al stuk minder voor.

Je krijgt er echter wel een hoop comfort voor terug doordat je geen kabels in het zicht hebt liggen en direct klaar bent voor de toekomst en voor mij heeft zoiets zeker een + punt als ik voor een huis zou gaan kijken.

• Freee!!
  • Laatst online: 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik zou iets meer loze leidingen laten leggen, die kabels kan elke fatsoenlijke tweaker wel trekken en aansluiten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Annuk
Freee!! schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:41:
Ik zou iets meer loze leidingen laten leggen, die kabels kan elke fatsoenlijke tweaker wel trekken en aansluiten.
Inderdaad onder het motto: "Beter ermee verlegen zitten dan erom verlegen zitten" zorg je dat je (ruim) genoeg aan 3/4" (19mm) loze buizen hebt liggen.
O.a. voor Accespoints (plafond), coax en/of utp aansluitingen in iedere kamer in principe.
Vergeet ook niet de zolder ;)

Je tikt zelf een beetje goede trekveer (met M5 kopje) op de kop (dus wel een metalen, niet zo'n glasvezel gevalletje), evt. met een kabeltrekkous en je gaat samen met je vader of een vriend of whatever aan de slag.

Je bent ff 1 of 2 dagen bezig om zelf alles te trekken, je laat evt. eerst de kabels eruit hangen totdat je kan gaan afmonteren.
Zorg wel ff dat je genoeg overlengte (20/30cm) eerst laat liggen in je woonkamer/slaapkamer, en trek deze evt voorzichtig weer terug je MK (meterkast) in. Is namelijk iets makkelijker met afmonteren.

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:18
Ik lift even mee in dit topic met een korte vraag:

Hoe ga je zorgen voor WIFI dekking door je hele huis?
Ik zit in dezelfde situatie (nieuwbouw) en weet zeker dat mijn router beneden nooit de zolder gaat dekken.

Ga je het wifi-signaal via je stopcontact in je meterkast door je huis heen laten lopen (powerline), of trek je UTP naar iedere verdieping om daar een wifi acces point te creëren?

Ik ben op zoek naar de netste manier omdat ik eigenlijk geen extra stopcontacten aan wil leggen om daar vervolgens een doosje uit te laten steken, maar ik vind het ook zonde om 3 of 5 wifi-routers in huis neer te zetten (naast het feit dat ik niet weet of ik die allemaal netjes met elkaar kan laten communiceren)..

Ik ben erg benieuwd waar je voor kiest.

• Freee!!
  • Laatst online: 18:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RHE218 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:39:

Ik zit in dezelfde situatie (nieuwbouw) en weet zeker dat mijn router beneden nooit de zolder gaat dekken.

Ga je het wifi-signaal via je stopcontact in je meterkast door je huis heen laten lopen (powerline), of trek je UTP naar iedere verdieping om daar een wifi acces point te creëren?

Ik ben op zoek naar de netste manier omdat ik eigenlijk geen extra stopcontacten aan wil leggen om daar vervolgens een doosje uit te laten steken, maar ik vind het ook zonde om 3 of 5 wifi-routers in huis neer te zetten (naast het feit dat ik niet weet of ik die allemaal netjes met elkaar kan laten communiceren)..

Als de afscherming goed genoeg is tussen de verdiepingen, zou ik gewoon op elke verdieping een accesspoint installeren en aansluiten via UTP (cat-6a).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Annuk
RHE218 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:39:

Jan-man schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:08:

Tevens op elke verdieping 1 loze leiding voor een poe accespoint in het plafond. Dus 3 in totaal.
Dit dus ;)
en dan pak je bijv. voor iedere verdieping een Ubiquiti AP-AC Lite (of evt. Pro) En die voedt je dan via de bijgeleverde PoE injectoren of een PoE switch (let op met de lite's i.v.m. passive PoE)

• MuFFIN 007
Prijzen installatiewerk bekend:
- loze leiding 75 EUR (maat plus flexibiliteit nb)
- Cat5e en Coax 120 EUR
- Cat6 150 EUR

Is ex wandcontactdozen.

Tot nu toe is plan nog steeds naar woonkamer en alle slaapkamers in ieder geval 1 UTP te leggen, maar nog niet uit over Cat5e of Cat6.

Coax niet verder dan MK. Loze leidingen in principe niet, ouders nog niet overtuigd over extra nut naast UTP (we gebruiken het nu ook niet)

Meningen over de prijsopgaven?

• deagan1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:58
Ik zou dan gewoon loze leidingen laten aanleggen in elke kamer, minimaal 1 loze leiding ( liefst 2 - aan elke muur 1 ).

In de woonkamer bij de TV minimaal 2 loze leidingen en 1 keer coax, misschien wil je dit huis in de toekomst verkopen, dit zou een minpunt kunnen zijn voor de volgende kopers, zij gebruiken misschien wel coax voor hun TV. Dit is ook vrij standaard in elk huis om coax te hebben in de woonkamer, zou een gekke besparing zijn met oog hierop.

De bekabeling kun je zelf trekken of door iemand laten doen, dit is zeker goedkoper dan de 45 per aansluiting die zij vragen, dan kan je zelfs 2x cat6 trekken per loze leiding ( 75 extra voor cat6 is echt een hoop geld naar mijn mening ). CAT6 is +/- 150 euro voor 300 meter, daar kun je aardig wat leidingen mee voorzien van bekabeling. Let op dat je CU kabel neemt ( koper kern ).

In mijn huis heb ik dit ook zo laten doen, enkel loze leidingen, ook zelf de bekabeling getrokken, vrij eenvoudig. Het afmonteren is ook simpel, zelfs al heb je 0 ervaring, met wat oefenen leer je dat zo en je wordt er steeds handiger in.

Iemand hiervoor inhuren kan ook als je er zelf niet aan wil beginnen via de diverse klus websites. Mijn ervaring is dat dit ook goedkoper is dan de 45-75 euro die zij vragen als je meerdere aansluitingen laat doen.

• MuFFIN 007
Ik ga niet zelf trekken. Het is niet mijn huis, en omdat het een nieuwbouwhuis van >5 ton is mag er geen sprake zijn van beunhazerij.

Wat is nu het belangrijkste argument om naast UTP naar iedere kamer lege leiding te leggen? Die ca 1k extra investering zie je echt niet in z'n geheel terug bij de verkoop (verplaats je ook even in feit dat 95 procent van de huizenkopers geen Tweaker is en nauwelijks het verschil weet tussen Lan en Wifi)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het argument is flexibiliteit in de toekomst en dat kun je ook in geld uitdrukken.

Nu kost het EUR 1k extra. Stel over 10 jaar moet er een of andere kabel gelegd worden naar een kamer (ongeacht type kabel, dat is koffiedik kijken). Als je de loze leiding hebt kost het niet meer dan de prijs van de kabel. Heb je geen loze leiding, dan moet op dat moment gehakt worden in de muren/vloeren. Een huis met prijskaartje van EUR 500k heeft waarschijnlijk flink wat afwerking bovenop die muren, dus dat moet ook open en minimaal zullen muren/vloeren in kwestie opnieuw afgewerkt moeten worden. Dat gaat je per kamer al veel meer kosten dan die EUR 1k, laat staan als je het naar meerdere kamers zou moeten doen.

En mbt niks zien bij doorverkoop - hangt er maar vanaf. Makelaars hebben geen benul van dit soort zooi dus adverteren ze er niet mee, maar als je tien vergelijkbare woningen hebt voor vergelijkbare prijs en eentje roept dat infra goed op orde is waardoor WiFi boven altijd goed kan zijn is dat een pre dat snellere verkoop of misschien zelfs hogere verkoopprijs kan opleveren.

Maar goed, dat is koffiedik kijken. De kosten om zelf achteraf te moeten breken en leidingen te leggen is dat niet. Sowieso, EUR 1k klinkt als veel, maar we hebben het hier over een woning van EUR 500k, niet een appartementje van EUR 50k oid. Het is hooguit 0.2% van de kosten voordat je zelfs maar begint aan inrichten.

Oslik blyat! Oslik!

• Balance
  • Laatst online: 19:42
Zorg dat de alle leidingen die aangelegd worden minimaal een diameter van 3/4-inch(19 millimeter) hebben. Hiermee kunnen er zonder problemen meerdere ethernetkabels door een buis, en zouden in de toekomst ook nog dikkere kabels mogelijk zijn.

Kabels kan je altijd opnieuw trekken, dus je kan deze later ook nog relatief makkelijk vervangen. Dit is een overzicht van de maximale snelheid die je over verschillende categorieën kabels kan halen (tot 100 meter).

BandbreedteSnelheid
Cat 5e100 MHz2,5 Gb/s
Cat 6250 MHz5 Gb/s
Cat 6a500 MHz10 Gb/s

• Annuk
MuFFIN 007 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 23:40:
Prijzen installatiewerk bekend:
- loze leiding 75 EUR (maat plus flexibiliteit nb)
- Cat5e en Coax 120 EUR
- Cat6 150 EUR

Is ex wandcontactdozen.

Tot nu toe is plan nog steeds naar woonkamer en alle slaapkamers in ieder geval 1 UTP te leggen, maar nog niet uit over Cat5e of Cat6.

Coax niet verder dan MK. Loze leidingen in principe niet, ouders nog niet overtuigd over extra nut naast UTP (we gebruiken het nu ook niet)

Meningen over de prijsopgaven?
Ik neem aan dat die cat6 voor €150 inc. buis is en eind-inbouwdoos (dus in de muur) of komt hier nog €75 bij op voor de loze buis?
opzich €75 per loze buis een netjes bedrag. Weet niet of het huis in "eigen beheer" gebouwt wordt en/of je (ouders) ook zelf zo op de bouw mogen komen, maar je hebt ook kans dat je best iets kan regelen met de installateurs die er dan bezig zijn (dat ze het ff "Off-the-record" doen).

Dit dus:
Balance schreef op zondag 12 februari 2017 @ 15:38:
[...]

Zorg dat de alle leidingen die aangelegd worden minimaal een diameter van 3/4-inch(19 millimeter) hebben. Hiermee kunnen er zonder problemen meerdere ethernetkabels door een buis, en zouden in de toekomst ook nog dikkere kabels mogelijk zijn.

[...]
Alle loze leidingen in 3/4"(19mm) en absoluut GEEN flex-buis laten gebruiken!!
Alle loze leidingen in gladde uitvoering, geen scherpe(re) bochten (sws niet meer dan 90 graden) maar liever flauwe lange bochten laten gebruiken/buigen.

En iedere kamer indd. bij voorkeur 2 buizen laten aanleggen, woonkamer mogelijk meer in tegenovergestelde hoeken zodat je je hele tv setup e.d. ook nog kan wijzigen.
Let er evt. ook op om bijv. buizen aan te laten leggen voor evt. home cinema setup. Makkelijkste is daar naar mijn mening buisje naar onder de vloer steken en dan zal je indd even onder het huis moeten als je luidspreker kabels wilt aanleggen, maar dit geeft je iets meer flexibiliteit m.b.t. opstelling van je setup.
Dus de "4 hoeken" van het zit gedeelte ieders een buisje, en op de mogelijke plaats(en) van je tv-opstelling evt. 2 buisjes (links/rechts verdelen).

Ik weet het klinkt als flinke overkill, maar je kan er beter mee verlegen zitten dan erom verlegen zitten ;)
Hetzelfde wat Dion_b zegt, nu kost het je in verhouding geen fluit, maar als je over X tijd iets wilt zit je met de gebakken peren en gaat het je meer kosten.

Zorg ook dat je meerdere buizen naar zolder hebt lopen voor evt. zonnepanelen e.d. of evt. daar iets van een servertje ofzo als je dat zou willen ;)

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

+ extra leidingen i.v.m. laadpaal voorzieningen voor je elektrische auto.

Overigens is in mijn nieuwbouwhuis geen coax doorgetrokken naar andere kamers. De COAX stopt in mijn meterkast. Overigens liggen er standaard wel 2 UTP kamers in het huis. Van de meterkast naar de huiskamer en 1 naar de master-bedroom.

Signature van nature

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

jeka

Support your local club.

Sircuri schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:05:
+ extra leidingen i.v.m. laadpaal voorzieningen voor je elektrische auto.

Overigens is in mijn nieuwbouwhuis geen coax doorgetrokken naar andere kamers. De COAX stopt in mijn meterkast. Overigens liggen er standaard wel 2 UTP kamers in het huis. Van de meterkast naar de huiskamer en 1 naar de master-bedroom.
Wat heeft een laadpaal nodig? 1x 19mm?
Goeie tip d:)b

FCG

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

jeka schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:00:
[...]

Ik zal dat even voor je nakijken. Er zit in ieder geval een (ik dacht) 6 aderige grijze kabel in die buis. Deze loopt van de meterkast naar de garage. In mijn geval heb ik geen elektrische auto, dus dit ook niet aangesloten.

Signature van nature

• Annuk
Zou een duims/inch buis ervoor neerleggen (25mm).
Dan kan je iig alle kanten op. In 3/4" mag je max 5x2,5mm proppen.

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:28
[...]

Bij ons paste dat idd, tijdens de bouw loze leidig naar garage laten trekken en rechts naast de garagedeur laten uitkomen. Grijze (YMVK?) kabel paste door de 19 mm buis dus dat is geen probleem.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

jeka

Support your local club.

Mooi! Daar moet ik dus rekening mee houden bij de optielijst van ons toekomstig huis.
Ik heb geen elektrische auto maar misschien over 10 jaar wel.

FCG

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeka schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 15:40:
Mooi! Daar moet ik dus rekening mee houden bij de optielijst van ons toekomstig huis.
Ik heb geen elektrische auto maar misschien over 10 jaar wel.
En al heb jij het dan niet, grote kans dat een potentiele koper dat wel heeft of overweegt ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Minitrooper
  • Laatst online: 11-06 14:03
Even dit topic hijacken: iedereen praat hier over PoE (of niet), en ik hou wel van het idee an sich, maar wat doen jullie dan met een stroomuitval: stel er ligt enkel UTP naar een ip camera, die zijn voeding van een lokaal stopcontact krijgt: die staat blank als een dief kortsluiting forceert. Krijgt de camera PoE, dan behou je je beeld, op voorwaarde van de PoE switch (bv in MK) op een UPS hangt, inclusief router/kabelmodem - anders krijg je geen bewegingsmeldingen ook niet.
In een nieuwbouw lijkt het mij "moeilijk" om in iedere mogelijke hoek van de kamer/gang/overloop waar er mogelijk een (ip)camera te hangen komt, een UTP en stroomkaske te voorzien - 1 loze leiding (met mooi afdekplaatje als de camera er nog niet hangt) lijkt mij dan een tussenoplossing. Anders hangt, bij verkoop, héél het huis en muren vol met kaskes (UTP/stroom/...) waar de volgende eigenaar het nut compleet niet van inziet.
Hoe kijken jullie daartegenaan?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog los van securityaspect (misschien dat ik teveel vanuit m'n eigen bescheiden situatie redeneer op dat vlak :+ ) geef je een heel belangrijke pre van PoE aan: slechts een enkele leiding nodig om een AP (of ander netwerkdevice) op te hangen - en geen lelijke stroomkabels van stopcontact naar device.

Bedenk dat NEN1010 om heel goede veiligheidsredenen verbiedt om stroomdraden en metalen datakabels in zelfde buis te vervoeren. Zonder PoE moet je dus naar iedere plek twee leidingen leggen, daar twee contactdozen aanleggen en dan dus draadje van een naar ander trekken. Met PoE doe je een enkele buis, enkel contactdoos en geen bijkomende draden (en helemaal geen zichtbare draden als je je AP/device bovenop de contact/plafonddoos monteert).

En idd, als je dat relevant acht kun je de boel dus ook aan UPS aansluiten. Al zou bij mij de koffiezetapparaat die eer eerder verdienen >:)

Lijkt me redelijke no-brainer ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Minitrooper
  • Laatst online: 11-06 14:03
dion_b schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:02:

En idd, als je dat relevant acht kun je de boel dus ook aan UPS aansluiten. Al zou bij mij de koffiezetapparaat die eer eerder verdienen >:)
Relevantie is "in the eye of the beholder", laatst zat een ITer zijn "ervaring" te delen met zijn tafelgenoten: ip camera's hebben in zijn ogen énkel een stopkontakt nodig - data gaat toch via wifi? Want, zijn redenering, dan moet je énkel je wifi (router/ap) van UPS voorzien. Dat ik argumenteerde dat wifi verstoord kon worden ("luxeprobleem") of dat stopkontakt zonder juice vallen kan ("moet je kortsluiting van buitenaf verhinderen door nergens buitenshuis stopkontakten te voorzien") zat ik al snel zonder ammunitie :O

Dus mag ik concluderen: 1 loze leiding naar "camera-geschikte" punten in huis, mét afdekplaatje waarop een PoE camera komt te staan, is ethetisch en economisch het interessantste - ik zie namelijk het nut niet om je stofzuiger in te pluggen op een 2 meter hoog stopkontakt, in een hoek van de gang.

PS. ik vrees dat je koffiezet teveel vermogen vraagt van een UPS 8)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Minitrooper schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:35:
[...]

Relevantie is "in the eye of the beholder", laatst zat een ITer zijn "ervaring" te delen met zijn tafelgenoten: ip camera's hebben in zijn ogen énkel een stopkontakt nodig - data gaat toch via wifi? Want, zijn redenering, dan moet je énkel je wifi (router/ap) van UPS voorzien. Dat ik argumenteerde dat wifi verstoord kon worden ("luxeprobleem") of dat stopkontakt zonder juice vallen kan ("moet je kortsluiting van buitenaf verhinderen door nergens buitenshuis stopkontakten te voorzien") zat ik al snel zonder ammunitie :O

Dus mag ik concluderen: 1 loze leiding naar "camera-geschikte" punten in huis, mét afdekplaatje waarop een PoE camera komt te staan, is ethetisch en economisch het interessantste - ik zie namelijk het nut niet om je stofzuiger in te pluggen op een 2 meter hoog stopkontakt, in een hoek van de gang.
Yep. Vooral bij plafondmontage is PoE echt een pre (en een stopcontact vrij zinloos).
Mijn vorige kantoor was in een ex-serverruimte ingericht. Je zag het nergens aan terug dat dat zo was - totdat een keer de stroom uitviel. Jawel, zowel onze eigen PC's als de koffiezetapparaat op de overloop bleven nog vrolijk door draaien :D

* dion_b heeft rustig kop koffie getapt en z'n bestanden opgeslagen - beide gingen goed :z

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Minitrooper schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:35:
[...]

Los van of wifi verstoord kan worden (wat idd heel simpel is), is wifi gewoon niet betrouwbaar genoeg om voor beveiligingsdoeleinden te gebruiken, en de overdrachtssnelheid laat over 't algemeen ook te wensen over.

En idd PoE is O+

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ethernet naar elke kamer is echt onzin in een non-Tweakers thuissituatie. Gewoon eentje naar een strategische kamer of zolder voor je tweede access point en dan is het wel genoeg.

Ik zou wel een of misschien meer loze leiding naar strategische punten laten aanleggen. Dan kan je er altijd nog ethernet in stoppen als je het nodig hebt, maar ook iets anders als dat later relevant wordt.

Natuurlijk kan het ook andersom; nu wel overal ethernet en later eventueel eruit halen en vervangen door iets nuttigs, als je erachter bent gekomen dat normale huishoudens geen bedraad netwerk naar elke kamer nodig hebben ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

eamelink schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:14:
Ethernet naar elke kamer is echt onzin in een non-Tweakers thuissituatie. Gewoon eentje naar een strategische kamer of zolder voor je tweede access point en dan is het wel genoeg.
Onzin. Toekomstige wifi-standaarden hebben een AP in elke kamer nodig.

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:17
[...]

De meeste laadpalen zijn 16 of 32 ampere. De grotere jongens zijn dan wel 3 fase. Dit betekend dat er 3 fase + nul + aarde getrokken moet worden.
16A mag uitbedraad worden met 2,5 mm2. Ik zou zeker op iets grotere afstanden eerder 4mm2 leggen.
Hier de stromen per ader diameter

4mm2 mag 36A vervoeren. 5 aders 4mm2 mag nog in een 3/4 buis. Dit is vaak wel drama om het er gemakkelijk in te krijgen en is sterk afhankelijk van de bochten. Duims werkt dan fijner. Bron Nen 1010

Wat veel mensen niet beseffen is dat bij hogere stromen de weerstandsverliezen snel oplopen. Een iets dikkere ader zorgt al snel voor een aantal % efficiëntie winst. Als voorbeeld een kabel van 100m met 16A: 2,5mm2 verliest bijna 5%, 4mm2 'slechts 3%, 6mm2 maar 2%.
3% van 11 kW (3x 16A) is toch 0,33 kWh, wat praktisch €0,066 scheelt per uur. Als je zelf kabels kan trekken is het dus vrij snel terugverdiend.

Bovenstaande geldt uiteraard niet alleen voor laadpalen, maar zeker ook voor PV. Zeker als er veel PV in een wijk aanwezig is, wil de netspanning wel eens iets oplopen. Het is dan altijd fijn als de omvormer van je buurman eerder uitschakelt dan die van jou 8)

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:21

macnerd

No Apples please :-)

Zelf ben ik ook bezig met het verbouwen van mijn huis (waaronder de bekabeling). Ik heb geen flauw idee hoe lang ik hier ga wonen, maar alles wat ik doe is voor mijn eigen comfort (bv extra stopcontactjes en utp naast de bank en in de slaapkamer) én om het huis toekomstbestendiger en beter verkoopbaar te maken.

Er komen steeds meer tech-savvy mensen (want de huidige jeugd groeit ermee op) en dus wordt dit dus vanzelf een unique selling point voor het huis. Ik zou het zeker verwachten bij een huis van > 5 ton uit 2017. Ook voor je ouders kunnen deze aanpassingen nuttig zijn: stel dat 1 van je ouders ziek wordt en het huis dus anders ingericht moet worden (slaapkamer beneden bv). Of ze zien iets nieuws bij vrienden en willen dat ineens ook (bv draadloos bedienbare screens/gordijnen).

In de muren kun je ook al lege doosjes laten aanleggen op een aantal strategische plaatsen (met loze buis uiteraard). Hierop gaat het meegeleverde dekseltje en vervolgens komt de standaard wandafwerking eroverheen. Je ziet er dus niks van. En als het nodig is, is het makkelijk te vinden door op de muur te tikken (wel globaal intekenen op een plategrondje o.i.d.).

In de meterkast heb ik enkele kabeldozen laten installeren met een deksel met stopcontacten voor apparatuur zoals het modem en mijn nas (een kabeldoos is geschikt voor pvc-buizen en kan dus makkelijk op de groepenkast aangesloten worden). Ik heb ook de oude stoppenkast laten vervangen door een groepenkast, maar dan wel meteen eentje met voldoende capaciteit voor de toekomst (bv voor zonnepanelen). Laat ook eventueel al extra buizen leggen voor de zonnepanelen..

In mijn huis is op enkele plaatsen wel flexibele buis gebruikt, maar ook daar heb je verschil in. Blijkbaar moet je de variant met de rode coating aan de binnenkant hebben (o.a. verkrijgbaar bij Hornbach), want die coating maakt de buis gladder.

Mijn electriciën raadde aan om Cat6 te nemen omdat dat beter is. En in plaats van coax moet je satellietkabel gebruiken. Satellietkabel heeft een dikkere kern en heeft daardoor minder last van storingen. Telefoon kan prima via dect, je kunt ook UTP-aansluitingen gebruiken met een paar RJ11 <--> RJ45 kabels.

Kortom, net als iedereen hier zegt: investeer in het huis nu het relatief weinig kost!

MacNerd

• RiDo78
  • Niet online
macnerd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:56:
Telefoon kan prima via dect, je kunt ook UTP-aansluitingen gebruiken met een paar RJ11 <--> RJ45 kabels.
Die kabeltjes heb je niet nodig. Je kunt gewoon een RJ11 stekker in een RJ45 jack pluggen. Je moet er alleen wel zeker van zijn dat je aan de andere kant van de kabel geen ethernet-apparaat hebt aangesloten.

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-11 23:21
RiDo78 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:37:
[...]

Die kabeltjes heb je niet nodig. Je kunt gewoon een RJ11 stekker in een RJ45 jack pluggen. Je moet er alleen wel zeker van zijn dat je aan de andere kant van de kabel geen ethernet-apparaat hebt aangesloten.
En daarna is je RJ45 socket naar de haaien want op de plek waar bij RJ11 geen contacten zitten worden de verende pinnetjes van je RJ45 socket verbogen en maken dan slecht contact wanneer je later daar wel een RJ45 in wilt pluggen.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Mijn electriciën raadde aan om Cat6 te nemen omdat dat beter is. En in plaats van coax moet je satellietkabel gebruiken. Satellietkabel heeft een dikkere kern en heeft daardoor minder last van storingen. Telefoon kan prima via dect, je kunt ook UTP-aansluitingen gebruiken met een paar RJ11 <--> RJ45 kabels.

Kortom, net als iedereen hier zegt: investeer in het huis nu het relatief weinig kost!
Ik kom er net achter dat de aannemer in de standaard opgeleverde leidingen naar huiskamer en master-bedroom gebruik gemaakt heeft van cat5e patchkabels... en niet voor cat6 en/of installatie utp kabel. grrr. Kan ik die er eerst weer uit trekken en opnieuw leggen.

Signature van nature

• Annuk
Sircuri schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:05:
[...]

Ik kom er net achter dat de aannemer in de standaard opgeleverde leidingen naar huiskamer en master-bedroom gebruik gemaakt heeft van cat5e patchkabels... en niet voor cat6 en/of installatie utp kabel. grrr. Kan ik die er eerst weer uit trekken en opnieuw leggen.
PATCHKABELS?!?! 8)7 |:( WTF?!
Dat meen je? Dan zou ik toch echt (als je er apart voor betaald hebt) m'n geld terug eisen of eisen dat ze het netjes komen afwerken, d.m.v. tenminste installatiekabel (en mogelijk ietsje meerprijs voor Cat6(a)).

• macnerd

macnerd

[...]

Jammer, maar werkt het? De kabels kunnen altijd nog vervangen worden.

MacNerd

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]

Dat is dus HET moment om te kijken wat je hebt afgesproken en als je CAT6 hebt afgesproken, hen de hele teringbende overnieuw laten doen. (Sowieso, ze hadden daar geen patchkabels voor mogen gebruiken dus da's hoe dan ook een reden om ze het overnieuw te laten doen.)

Je betaald er voor, dan moeten ze ook opleveren wat is afgesproken. (En van een kabelaar mag je verwachten dat ze de juiste kabel gebruiken hiervoor.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Mijn electriciën raadde aan om Cat6 te nemen omdat dat beter is.
Yup, en prijsverschil tov Cat5e is toch verwaarloosbaar.

Dat gezegd, nog veel belangrijker is dat goede installatiekabel gebruikt is (patchcable :X ) en dat het puur koper is en niet CCA. Liever Cat5e CU installatiekabel dan Cat6 CCA patch...
En in plaats van coax moet je satellietkabel gebruiken. Satellietkabel heeft een dikkere kern en heeft daardoor minder last van storingen.
Klok-klepel :z

Een dikkere kern is niet beter tegen storingen bestand want de mantel, niet de kern, is daarvoor verantwoordelijk. Een dikkere kern dempt minder, wat voor satelliet veel belangrijker is, want hogere frequenties (die uit zichzelf sneller dempen). Die dikkere kern is voor CAI-doeleinden irrelevant, goede afscherming is des te belangrijker. Je wilt mimimaal 85dB afscherming om ingress te voorkomen. En vergeet de connectoren niet: zelfs de beste kabel gaat lek als een mandje zijn met slechte of slecht gemonteerde connectoren.

Oslik blyat! Oslik!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

unezra schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:18:
[...]

Dat is dus HET moment om te kijken wat je hebt afgesproken en als je CAT6 hebt afgesproken, hen de hele teringbende overnieuw laten doen. (Sowieso, ze hadden daar geen patchkabels voor mogen gebruiken dus da's hoe dan ook een reden om ze het overnieuw te laten doen.)

Je betaald er voor, dan moeten ze ook opleveren wat is afgesproken. (En van een kabelaar mag je verwachten dat ze de juiste kabel gebruiken hiervoor.)
Daar heb ik niet iets over afgesproken. Had niet verwacht dat er UTP getrokken zou worden naar de huiskamer en 1 naar de slaapkamer. Kennelijk is het nu standaard om geen coax en koper meer door het huis te trekken, maar wel dus UTP kabels.

Vind het verder niet zo'n heel groot drama. De kabel werkt. Ik trek hem er wel een keer uit wanneer ik een patchpanel ga installeren in de meterkast. Ik heb nog 8 andere kabels te trekken, maar heeft nu even niet de prio.

Signature van nature

• macnerd

macnerd

dion_b schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:05:
[...]

Yup, en prijsverschil tov Cat5e is toch verwaarloosbaar.

Dat gezegd, nog veel belangrijker is dat goede installatiekabel gebruikt is (patchcable :X ) en dat het puur koper is en niet CCA. Liever Cat5e CU installatiekabel dan Cat6 CCA patch...

[...]

Klok-klepel :z

Een dikkere kern is niet beter tegen storingen bestand want de mantel, niet de kern, is daarvoor verantwoordelijk. Een dikkere kern dempt minder, wat voor satelliet veel belangrijker is, want hogere frequenties (die uit zichzelf sneller dempen). Die dikkere kern is voor CAI-doeleinden irrelevant, goede afscherming is des te belangrijker. Je wilt mimimaal 85dB afscherming om ingress te voorkomen. En vergeet de connectoren niet: zelfs de beste kabel gaat lek als een mandje zijn met slechte of slecht gemonteerde connectoren.
Ik heb er ook niet echt verstand van. Mijn electriciën raadde me satellietkabel aan i.p.v. coax, dacht dat het met een dikkere kern te maken had. Blijkbaar niet dus, I stand corrected :)

MacNerd

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

macnerd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 19:27:
[...]

Ik heb er ook niet echt verstand van. Mijn electriciën raadde me satellietkabel aan i.p.v. coax, dacht dat het met een dikkere kern te maken had. Blijkbaar niet dus, I stand corrected :)
Ah, dacht dat je bedoelde dat hij dat van dikkere kern geroepen had ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1