Toon posts:

Radeon RX 480 crashed constant na driver update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Al langer lurk ik op tweakers, maar heb nu toch maar een account aangemaakt. Deze week heb ik een pc samengesteld en in elkaar gezet maar ik blijf tegen een vervelend probleem aanlopen, waarbij ik hoop dat jullie mij wellicht kunnen helpen. Ik heb soortgelijke problemen al wel gevonden op dit en andere fora maar allen beantwoorden ze net niet mijn probleem.

Wanneer ik probeer om de drivers van de grafische kaart te updaten stopt deze met werken. In meer detail:

Wanneer ik de standaard Windows driver gebruik dan werkt alles, de kaart en alle andere hardware wordt ook herkend etc. Zodra ik echter de laatste driver download dan "stopt" de kaart. Dat wil zeggen dat ik geen beeld meer heb en de fans van de kaart stoppen ook. De led met het Sapphire logo blijft echter wel werken. Wanneer ik dan reboot dan werkt deze tot het Windows logo verschijnt met die draaiende bolletjes, hierna valt de kaart weer uit.

Ik moet dan Windows opnieuw installeren alvorens ik weer beeld krijg, anders dan de bios of het boot scherm.

Wat doe ik verkeerd, of wat zou kunnen helpen?

Een kleine disclaimer: dit is de eerste keer in 8 jaar dat ik zelf een pc bouw dus wellicht mis ik iets dat heel evident is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Sapphire Radeon RX 480 - Nitro+ OC - 8GB GDDR5
Asrock Z170A-X1
Windows 10, 64 bit

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Oudere drivers installeren
Firmware update
Snel opstarten uitgeschakeld in Bios
10x gechecked of alles goed geschakeld is hardwarematig

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-12-2016 07:27)

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-01 12:25

Soggney

Zeekomkommer

Het lijkt me eerder een gevalletje RMA.
Het beste is testen in een ander systeem.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 19:24:
Ik moet dan Windows opnieuw installeren alvorens ik weer beeld krijg, anders dan de bios of het boot scherm.
Of je duikt in het vervolg gewoon veilige modus (met netwerkmogelijkheid) in en draait daar een keertje DDU. :>

De PCI-E power connector(en) zijn aangesloten, en gebeurt dit ook bij een oudere driver?

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 04-12-2016 19:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Check, dat scheelt al de helft.

Hetzelfde gebeurd idd ook als ik oudere drivers pak en de power connectoren zijn aangesloten

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2016 19:33 ]

• D4NG3R
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je de videokaart al een keer opnieuw geplaatst? Vaak genoeg gezien dat een GPU niet goed aangedrukt was waardoor een aantal pinnen niet of helemaal geen contact maakten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Meermaals :P

Dat lijkt niet het probleem. Windows "ziet"de kaart ook gewoon. Zonder drivers kan ik ook gewoon lang bezig zijn zonder uitval, maar op het moment dat ik die update gaat gelijk mn scherm op zwart en stoppen de fans.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Monitor wel op de ati aangesloten en niet op het moederbord ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Zeker

• Huib_Bloodstone
  • Laatst online: 14:44
Paar dingen die je eerst even moet proberen.

- IGPU uitschakelen in bios. (multimonitor en rendering uitschakelen)
- DDU downloaden om AMD goed te verwijderen
- Windows update jouw drivers laten installeren.

Daarna zal het werken of je krijg foutmeldingen, dat is de volgende stap :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Ik ga het zo proberen en kom dan terug.

Stap 2 en 3 had ik al wel geprobeerd maar zal eerst in de bios kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas.

Heb de stappen doorlopen en ook in die volgorde.

IGPU stond al die tijd al uit
DDU gedownload en in safe mode gerund
Zowel zelf als windows de update laten installeren

Bij beiden blijft het probleem :s

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Heb je ook al bios 7.10 erop staan.
Dit wil ook nog wel eens helpen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
P7.10 zegt ie.

Man ik word er moedeloos van :p

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:59
Andere voeding geprobeerd?

• Salmon
  • Laatst online: 21-01 14:43

Salmon

.NET developer

Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 21:08:
P7.10 zegt ie.

Man ik word er moedeloos van :p
Met de oudere kaarten werkte het iets underclocken (zeg 20MHz) of iets meer volt geven ook goed om vage driver crashes op te lossen. Je kunt dit proberen met bijvoorbeeld MSI Afterburner.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Heb je MSI afterburner oid draaien met een verkeerde overclock? Dan telkens als dat programma start past die die verkeerde clocks toe en crasht de boel als beveiliging.

Verwijderd

Topicstarter
Met een oude kaart doet ie het wel. Met m'n oude voeding niet.

Zelf heb ik hem niet overklokken ieg. Kan me ook haast niet voorstellen dat ie bij opstart al te warm wordt.

Ik zal dat msi eens proberen ieg.

Bedankt voor de suggesties in elk geval!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees nu trouwens ook dat de RX 480 mss meer vermogen trekt dan waarmee men adverteerder. Heb nu een 500W voeding.

Nu zou mijn opstelling nog geen 400W moeten trekken maximaal maar ben toch bang dat dit de issue is.

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:25

WCA

Welke voeding heb je? Kan nogal een verschil maken namelijk

Share and Enjoy!

• Huib_Bloodstone
windows logs zie je ook geen gekke dingen ?

"IGPU stond al die tijd al uit" dus je ziet die intel gpu niet meer in jouw apparaten lijst ?

[ Voor 53% gewijzigd door Huib_Bloodstone op 04-12-2016 23:39 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarom zou je je driver updaten als alles goed draait ?
9 van de 10x updaten is niet nodig of loopt uit op zoiets als dit.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is een be quiet! Straight Power 10 - 500W. Dat zou de issue kunnen zijn, maar ik zou verwachten dat dan heel de voeding eruit zou klappen ipv enkel de grafische kaart. Ik kan me vergissen.

IGPU staat in de BIOS op disabled. Ik zal als ik vanavond thuis ben de apparatenlijst en de windows logs eens checken.

Normaal zijn inderdaad de allernieuwste drivers niet nodig maar op een videokaart van bijna 300 euro op de standaard windows driver te laten draaien lijkt me ook niet optimaal ;).

Vanochtend nog even de kaart eruit gehaald en 3x gechecked of ik niks gemist heb qua hardware aansluitingen maar kan niks raars vinden. Vanavond ga ik kijken of de neiuwe kaart in mn oude kast tot dezelfde problemen leidt, mss is de kaart zelf gewoon wonky.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2016 07:23 ]

Verwijderd

Die voeding kan zonder moeite 2 RX 480's in crossfire aan als je geen overclocks hebt op je CPU, daar ligt het dus niet aan tenzij hij defect is. Met een enkele RX 480's zit je, afhankelijk van het model en de CPU, maar rond de 275 watt belasting.

Je zou eigenlijk de kaart in een ander systeem moeten testen, dan weet je het meteen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2016 09:49 ]

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2025

UltiemePCNerd

Banaan.

Hmm, heel raar. Misschien is de meegeleverde driver (deels) corrupt? Dat ie dan crasht als je t probeert over te schrijven.. :P

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

UltiemePCNerd schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:52:
Hmm, heel raar. Misschien is de meegeleverde driver (deels) corrupt? Dat ie dan crasht als je t probeert over te schrijven.. :P
Lijkt me niet. Hij geeft aan dat hij ook al oudere drivers heeft geprobeerd. Zelf schrijf ik nooit drivers over, maar verwijder ik eerst m'n driver met DDU.

Hier een stappenplan voor de TS wat ik heb geschreven om DDU te downloaden en te gebruiken:

Download DDU vanaf de volgende link: http://www.wagnardsoft.com/DDU/download/DDU%20v17.0.3.1.exe > open het bestand > klik op "extract" > open het bestand "Display Driver Uninstaller" > kies bij "launch option" voor "safe mode" > klik op "reboot to safe mode" > je pc gaat nu opnieuw opstarten in safe mode > DDU wordt opnieuw geopend > kies nu voor "verwijder drivers en herstart computer"/"clean and restart" > je pc wordt opnieuw opgestart > installeer de nieuwste drivers van je videokaart.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• Huib_Bloodstone
yup maar windows logs kunnen ook vele events geven waaarom dit gebeurd.

verders zijn er belachelijk veel problemen/conflicten met IGPU'S en nieuwe drivers, meestal combinatie van hardware.

Acties:
  • Beste antwoord

• Soggney
  • Laatst online: 23-01 12:25

Soggney

Zeekomkommer

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Huib_Bloodstone schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:30:
yup maar windows logs kunnen ook vele events geven waaarom dit gebeurd.

verders zijn er belachelijk veel problemen/conflicten met IGPU'S en nieuwe drivers, meestal combinatie van hardware.
Hoe zit het met chipset drivers? Zal de TS die installeren of niet? Zo ja, probeer het eens zonder. Zo nee, probeer het eens met.

• Zumbrink
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:12
Mijn vorige videokaart (HD7950) had 2 maanden geleden exact hetzelfde fenomeen.

- Bij opstarten van Windows 7 liep de PC vast tijdens de animatie van de bolletjes/vlag.
- Zonder drivers geïnstalleerd startte Windows gewoon op, maar graphische prestaties stelde niets meer voor natuurlijk.
Bij herinstallatie weer vastlopen tijdens opstarten.

Mijn GPU heeft jaren daarvoor goed gewerkt tot deze problemen 2 maanden geleden.
Ik heb een andere 7950 erin gezet. Toen weer prima. Mijn GPU was gewoon defect.

Ik denk dat je GPU defect is.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Zumbrink schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:16:
Mijn vorige videokaart (HD7950) had 2 maanden geleden exact hetzelfde fenomeen.

- Bij opstarten van Windows 7 liep de PC vast tijdens de animatie van de bolletjes/vlag.
- Zonder drivers geïnstalleerd startte Windows gewoon op, maar graphische prestaties stelde niets meer voor natuurlijk.
Bij herinstallatie weer vastlopen tijdens opstarten.

Mijn GPU heeft jaren daarvoor goed gewerkt tot deze problemen 2 maanden geleden.
Ik heb een andere 7950 erin gezet. Toen weer prima. Mijn GPU was gewoon defect.

Ik denk dat je GPU defect is.
Om dat uit of in te sluiten, is het natuurlijk gewoon het beste om de videokaart in een ander systeem te testen. Dan weet je het gauw genoeg. Wel gewoon drivers installeren natuurlijk.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Soggney schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:35:
DOA :) maar ik zou ook bij iemand anders even testen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
De kaart is fysiek te groot voor m'n oude systeem. Eens even m'n vrienden afgaan om te zien of ze me kunnen helpen.

Als dat ook niet werkt ga ik contact opnemen met de leverancier. Bedankt allen!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, laatste post :)

De kaart geeft dezelfde problemen in de PC van een vriend van me, terwijl mijn opstelling intussen op 3 verschillende andere kaarten gewoon goed heeft gedraaid.

Ik ga de leverancier bellen want dit lijkt me gewoon een defect aan de GPU zelf.

Nogmaals bedankt voor alle moeite en suggesties!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01 20:17
Ik krijg vandaag dezelfde kaart binnen. Hopelijk geen DOA. Ik had hiervoor een ASUS HD7950, draaide al 3+ jaar perfect. En draai nu al 3 maandjes op mijn interne gpu.

Zijn er stappen die ik moet ondernemen, voordat ik de kaart installeer? Of is het gewoon een kwestie van kaart erin pluggen, hdmi kabel aansluiten, pc opstarten en dan de AMD drivers opnieuw downloaden?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Freshnub schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:46:
Ik krijg vandaag dezelfde kaart binnen. Hopelijk geen DOA. Ik had hiervoor een ASUS HD7950, draaide al 3+ jaar perfect. En draai nu al 3 maandjes op mijn interne gpu.

Zijn er stappen die ik moet ondernemen, voordat ik de kaart installeer? Of is het gewoon een kwestie van kaart erin pluggen, hdmi kabel aansluiten, pc opstarten en dan de AMD drivers opnieuw downloaden?
Aangezien je van AMD afkomt hoef je weinig te doen. Netjes kabels aansluiten en thats it. (Mits je nog AMD drivers op je pc hebt)/

Maar wil je absoluut geen risico nemen kan je DDU draaien, rebooten en dan je oude kaart installeren en de drivers van de AMD site afhalen.

[ Voor 5% gewijzigd door legendareN op 07-12-2016 16:15 ]

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-01 20:17
legendareN schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:14:
[...]

Aangezien je van AMD afkomt hoef je weinig te doen. Netjes kabels aansluiten en thats it. (Mits je nog AMD drivers op je pc hebt)/

Maar wil je absoluut geen risico nemen kan je DDU draaien, rebooten en dan je oude kaart installeren en de drivers van de AMD site afhalen.
Ik had de drivers al verwijderd, omdat ik dacht dat het voor complicaties zou zorgen en ik stond op het punt een GTX 1060 te halen. Ik zal me even verdiepen in DDU.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Freshnub schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:34:
Ik had de drivers al verwijderd, omdat ik dacht dat het voor complicaties zou zorgen en ik stond op het punt een GTX 1060 te halen. Ik zal me even verdiepen in DDU.
In hetzelfde topic staat precies hoe. Zie hier: Anonymoussaurus in "Radeon RX 480 crashed constant na driver update"

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Heb vrijwel precies dezelfde klachten, maar dan met een MSI RX 470 4GB. Slechts drie weken oud. Gekke is, in eerste instantie werkte die perfect op mijn "oude" Asus Z87 Plus moederbord. Die is echter vervangen door een Asus ROG Maximus VII Hero en daar heb ik exact dezelfde problemen als jij. Raar maar waar.

Aan alle andere hardware ligt het dan ook niet, want behalve het moederbord is er niets gewijzigt. Ook werkt mij oude videokaart, een HD7850 op beide moederborde prima; een kapotte PCIe x16 slot kan ik dus ook uitsluiten.

Heb al een RMA aangevraagd.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1