• nickh90
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-08-2021
Hi!

Wij hebben een nieuwe woning gekocht en aangezien wij beiden graag films en series kijken zou ik graag een multimedia systeem opzetten.

Het probleem is dat ik een behoorlijke leek ben op dit gebied. Ik heb wel eens een raspberry PI gekregen van een kameraad, maar deze was al volledig ingericht met (ik meende) XBMC.

Wij hebben de beschikking over een laptop en een Smart TV. Wat ik, iets concreter, zoek:
  • Films en series kijken
  • Goede kwaliteit (is 4K al mogelijk?)
  • Eventueel mogelijkheid tot kijken van sport (voetbal)
  • Eenvoudig beheer van films/series (organisatiegewijs, eventuele art)
Wat zouden jullie aanraden wat betreft hard- en software? Ik las al iets over een NAS en ook over Plex. Het verschil tussen Plex en XBMC is vooral heel persoonlijk las ik. Verder vind ik veel over Sickbeard en Couchpotato maar kan ik niet echt vinden wat dit nu exact doet (automatisch downloaden van films?)

Al vast bedankt voor het meedenken.

Groeten
Nick

Edit: Ohjah wat ik me dus ook afvraag: Hebben jullie ook boxen of volstaat een soundbar?

[ Voor 4% gewijzigd door nickh90 op 04-12-2016 16:20 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
nickh90 schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:45:
Wat ik, iets concreter, zoek:
  • Films en series kijken
  • Goede kwaliteit (is 4K al mogelijk?)
  • Eventueel mogelijkheid tot kijken van sport (voetbal)
  • Eenvoudig beheer van films/series (organisatiegewijs, eventuele art)
Tja, wat ben je precies van plan? Is het content die je lokaal beschikbaar hebt staan? Of ben je van plan om te gaan streamen? Laatst genoemde lijkt me meer voor de hand liggen gezien de voetbal-kijken wens en dan kom je toch op de gemiddelde Android box met Kodi voor geïnstalleerd. Aangezien je dan aan de niet-legale kant zit van content kijken, ga je daar op het forum geen uitgebreide hulp bij krijgen.
Wat zouden jullie aanraden wat betreft hard- en software? Ik las al iets over een NAS en ook over Plex.
Een NAS is voor de gemiddelde tweaker onmisbaar voor het lokaal opslaan van allerhande media. Plex kan de media indexeren en mooi toegankelijk maken; net als Kodi.
Verder vind ik veel over Sickbeard en Couchpotato maar kan ik niet echt vinden wat dit nu exact doet automatisch downloaden van films?)
Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk; daarnaast geeft je zelf het antwoord al. Google is je beste vriend.
Groeten
Nick
Dit doen we niet op het forum. Check Het algemeen beleid #groeten nog even.
Edit: Ohjah wat ik me dus ook afvraag: Hebben jullie ook boxen of volstaat een soundbar?
Dit is een rare toevoeging en erg persoonlijk en situatie afhankelijk. Ben je muziekliefhebber, dan heb je absoluut speakers staan. Ben je filmliefhebber, heb je doorgaans een 5.1 surround set staan. Hecht je minder waarde aan het geluid maar mag het wel wat beter zijn van de tv, is een soundbar een prima optie.

• nickh90
S1NN3D schreef op maandag 5 december 2016 @ 07:28:
[...]

Tja, wat ben je precies van plan? Is het content die je lokaal beschikbaar hebt staan? Of ben je van plan om te gaan streamen? Laatst genoemde lijkt me meer voor de hand liggen gezien de voetbal-kijken wens en dan kom je toch op de gemiddelde Android box met Kodi voor geïnstalleerd. Aangezien je dan aan de niet-legale kant zit van content kijken, ga je daar op het forum geen uitgebreide hulp bij krijgen.

[...]

Een NAS is voor de gemiddelde tweaker onmisbaar voor het lokaal opslaan van allerhande media. Plex kan de media indexeren en mooi toegankelijk maken; net als Kodi.

[...]

Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk; daarnaast geeft je zelf het antwoord al. Google is je beste vriend.

[...]

Dit doen we niet op het forum. Check Het algemeen beleid #groeten nog even.

[...]

Dit is een rare toevoeging en erg persoonlijk en situatie afhankelijk. Ben je muziekliefhebber, dan heb je absoluut speakers staan. Ben je filmliefhebber, heb je doorgaans een 5.1 surround set staan. Hecht je minder waarde aan het geluid maar mag het wel wat beter zijn van de tv, is een soundbar een prima optie.
Allereerst bedankt voor je reactie :)

Dat van de voetbal is ook niet zo belangrijk. Is meer voor 1 of 2 buitenlandse clubs die ik graag kijk, voor de rest hebben wij gewoon sport van Ziggo ;) Het plan is uiteindelijk wel om te gaan streamen en daarin gebruik je dus die NAS als ik het goed begrijp? Een soort mini-PC/opslag als ik het goed begrijp.

Dan komt dus mijn grote vraag: Waarom XBMC (Of Kodi dus) of waarom Plex? Is dat echt een persoonlijk iets of zit er nog wezenlijk verschil in gebruiksgemak of kwaliteit?

Wat ik dus niet kan vinden over couchpotato en sickbeard is wat het nu precies is. Het download automatisch bestanden als je hier opdracht voor geeft, maar in die tijd kan je toch zelf ook zoeken?

Over die speakers: Ik denk dat wij dan aan een soundbar genoeg hebben. Muziek hebben we eigenlijk nooit aan, misschien op de radio en om meteen te beginnen met een volledige 5.1 set is ook wat overdreven wellicht.

Zou jij, als je bovenstaande leest, gaan voor een Android stick (die je zelf al noemde), voor een Raspberry Pi of toch voor een HTPC. En vooral: waarom? Ik heb gisteravond nog flink wat sites/topic doorgelezen en ik lees vele voor- en nadelen, maar kom eigenlijk niet tot een goede (onderbouwde) keuze.

Waar ik zelf wellicht aan dacht: NAS+raspberry PI en dan eventueel zo'n soundbar. Uiteraard komt hier dan nog de software bij. Ik lees trouwens overal dat je dan programma's als couchpotato en sickbear installeert op de PI, maar is het niet logischer om dit op de NAS te doen aangezien hier al je content op staat?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nickh90 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:56:
[...]

Waar ik zelf wellicht aan dacht: NAS+raspberry PI en dan eventueel zo'n soundbar. Uiteraard komt hier dan nog de software bij. Ik lees trouwens overal dat je dan programma's als couchpotato en sickbear installeert op de PI, maar is het niet logischer om dit op de NAS te doen aangezien hier al je content op staat?
Lijkt me een prima oplossing. Zelf bekijk ik het meeste streaming en dan heb je die NAS en couchpotato enzo niet eens nodig. Er steekt een 128 GB USBstick in mijn Pi en die voldoet al.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• S1NN3D
  • Niet online
nickh90 schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:56:
Dat van de voetbal is ook niet zo belangrijk. Is meer voor 1 of 2 buitenlandse clubs die ik graag kijk, voor de rest hebben wij gewoon sport van Ziggo ;) Het plan is uiteindelijk wel om te gaan streamen en daarin gebruik je dus die NAS als ik het goed begrijp? Een soort mini-PC/opslag als ik het goed begrijp.
Een NAS is een prettige en energiezuinige oplossing op 24/7 je bestanden centraal beschikbaar te hebben staan voor al je devices.
Dan komt dus mijn grote vraag: Waarom XBMC (Of Kodi dus) of waarom Plex? Is dat echt een persoonlijk iets of zit er nog wezenlijk verschil in gebruiksgemak of kwaliteit?
Kodi streamt vanaf je NAS. Plex kan een server en/of client zijn. Zeker niet alles NASsen zijn geschikt als Plex-server omdat eventuele transcoding de nodige processing-power vereist.
Wat ik dus niet kan vinden over couchpotato en sickbeard is wat het nu precies is. Het download automatisch bestanden als je hier opdracht voor geeft, maar in die tijd kan je toch zelf ook zoeken?
Gemak dient de mens. Je kan zelf elke dag even kijken of die film of serie die je graag wil zien beschikbaar is. Of je laat dit automatisch gebeuren. Dit zou je moeten zien als uitbreiding op de functionaliteit van een download-tool zoals bijvoorbeeld SABnzbd. Ook hiervoor geldt dat niet elke NAS hier helemaal geschikt voor is en de voorkeur ligt bij een krachtiger model.
Zou jij, als je bovenstaande leest, gaan voor een Android stick (die je zelf al noemde), voor een Raspberry Pi of toch voor een HTPC. En vooral: waarom? Ik heb gisteravond nog flink wat sites/topic doorgelezen en ik lees vele voor- en nadelen, maar kom eigenlijk niet tot een goede (onderbouwde) keuze.
Ik zou beginnen met een Pi en daar bijvoorbeeld LibreELEC op zetten. Heb je gelijk alle voordelen in huis om te streamen met Kodi. Hoe je lokale media beschikbaar stelt, kun je altijd nog bekijken. Kan met een NAS, externe schijf of USB stick.

• nickh90
Marzman schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:27:
[...]

Lijkt me een prima oplossing. Zelf bekijk ik het meeste streaming en dan heb je die NAS en couchpotato enzo niet eens nodig. Er steekt een 128 GB USBstick in mijn Pi en die voldoet al.
maar dan stream je toch niet? Als je een 128GB USB stick in je PI hebt dan heb je daar toch gewoon je media bestanden op staan? Streamen is in deze toch het 'draadloos' afspelen van je media op een ander apparaat?
S1NN3D schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:01:
[...]

Een NAS is een prettige en energiezuinige oplossing op 24/7 je bestanden centraal beschikbaar te hebben staan voor al je devices.

[...]

Kodi streamt vanaf je NAS. Plex kan een server en/of client zijn. Zeker niet alles NASsen zijn geschikt als Plex-server omdat eventuele transcoding de nodige processing-power vereist.

[...]

Gemak dient de mens. Je kan zelf elke dag even kijken of die film of serie die je graag wil zien beschikbaar is. Of je laat dit automatisch gebeuren. Dit zou je moeten zien als uitbreiding op de functionaliteit van een download-tool zoals bijvoorbeeld SABnzbd. Ook hiervoor geldt dat niet elke NAS hier helemaal geschikt voor is en de voorkeur ligt bij een krachtiger model.

[...]

Ik zou beginnen met een Pi en daar bijvoorbeeld LibreELEC op zetten. Heb je gelijk alle voordelen in huis om te streamen met Kodi. Hoe je lokale media beschikbaar stelt, kun je altijd nog bekijken. Kan met een NAS, externe schijf of USB stick.
Ja precies dat had ik dan min of meer ook al in gedachten. Wel met zo'n NAS dan om het geheel wat makkelijker te maken. Heb je nog tips of adviezen m.b.t. de NAS? Moet de NAS veel geheugen hebben (ik zie ze van een paar TB), aangezien je toch vaak streamt? En qua hardware van de NAS Zelf, wat is het minimale om goede (zonder schokken) te kunnen streamen?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

nickh90 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:40:
[...]

maar dan stream je toch niet? Als je een 128GB USB stick in je PI hebt dan heb je daar toch gewoon je media bestanden op staan? Streamen is in deze toch het 'draadloos' afspelen van je media op een ander apparaat?
Die stick is inderdaad voor de 1% aan content die ik niet stream.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• S1NN3D
  • Niet online
nickh90 schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:40:
Ik denk dat je streamen wat breder moet zien. Zie het als afspelen van media via het lokale netwerk of internet, zowel draadloos als bedraad.
Moet de NAS veel geheugen hebben (ik zie ze van een paar TB), aangezien je toch vaak streamt?
Een NAS met een paar TB aan geheugen heb ik zelf nog nooit gezien. Een beetje NAS heeft zo rond de 1GB aan geheugen. De goedkopere minder; de duurdere meer. Qua opslagcapaciteit kan het wel om vele TB gaan. :+ Ook hier heb je het weer over streamen. Je gooit nogal wat door elkaar.
En qua hardware van de NAS Zelf, wat is het minimale om goede (zonder schokken) te kunnen streamen?
Een gemiddelde blu-ray doet zo rond de 50Mbps en wat je streamt lokaal of via internet zal veel lager liggen. Dat is een makkie voor elke NAS dus daar hoef je jezelf geen zorgen om te maken. Als je via wifi aan de slag gaat zal dat eerder een probleem kunnen zijn als die verbinding niet stabiel genoeg is.

Samenvattend: verdiep je nog eens in de diverse termen want je gooit nogal wat door elkaar.

• nickh90
S1NN3D schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat je streamen wat breder moet zien. Zie het als afspelen van media via het lokale netwerk of internet, zowel draadloos als bedraad.
[...]
waar heb je dan je films e.d. opstaan als je geen NAS hebt?

[...]

Een NAS met een paar TB aan geheugen heb ik zelf nog nooit gezien. Een beetje NAS heeft zo rond de 1GB aan geheugen. De goedkopere minder; de duurdere meer. Qua opslagcapaciteit kan het wel om vele TB gaan. :+ Ook hier heb je het weer over streamen. Je gooit nogal wat door elkaar.

[...]

Een gemiddelde blu-ray doet zo rond de 50Mbps en wat je streamt lokaal of via internet zal veel lager liggen. Dat is een makkie voor elke NAS dus daar hoef je jezelf geen zorgen om te maken. Als je via wifi aan de slag gaat zal dat eerder een probleem kunnen zijn als die verbinding niet stabiel genoeg is.

Samenvattend: verdiep je nog eens in de diverse termen want je gooit nogal wat door elkaar.
Het is mij wel wat duidelijker geworden! heb je tot slot nog een tip voor een goede NAS? Denk dat ik dan toch voor de raspberry combi ga. Wat er daarna nog op mijn pad komt zie ik wel :P

• S1NN3D
  • Niet online
nickh90 schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:51:
Het is mij wel wat duidelijker geworden! heb je tot slot nog een tip voor een goede NAS? Denk dat ik dan toch voor de raspberry combi ga. Wat er daarna nog op mijn pad komt zie ik wel :P
Ben zelf een tevreden gebruiker van de modellen van Synology. Ooit begonnnen met een DS212j welke ik later heb vervangen voor een DS415+ met meer kracht en capaciteit. Verder nog een DS115j in gebruik als externe backup voor foto's en andere belangrijke zaken. Je kunt daarnaast ook kijken naar merken als Qnap of Asustor.

• nickh90
Synology las ik veel goeds over. Die andere 2 ken ik nog niet. Maar wat ik meer bedoelde is wat zoek ik binnen die verschillende modellen? Let ik bijv. Vooral op hoeveel werkgeheugen zo'n apparaat heeft en koop je de schijven (opslag) altijd los? Kan ik voor rond de 150 euro een redelijke NAS kopen voor wat ik zoek?

• S1NN3D
  • Niet online
Een NAS koop je leeg; harde schijven moet je er nog bij kopen. Sommige webshops bieden bundels aan van een NAS inclusief schijven. Moet je per geval zelf even berekenen of het wel een goede deal is of niet.

Wat voor jou een geschikte NAS is, is van diverse factoren afhankelijk. Ga je SABnzbd gebruiken, eventueel in combinatie met Sickbeard/Couchpotato? Wil je je data met RAID beschermen? Dat kost je wel een deel van je opslagcapaciteit.

Rond € 150-€160, zijn de DS116 of DS216j kanshebbers voor je.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wat ik me af vraag is wat je op die NAS gaat zetten en vooral waar haal je dat vandaan?
Ik heb dat vroeger ook gedaan met een NAS, maar nu stream ik alles van Internet met mijn HiMedia Q10 Pro. Veel minder gedoe en meer mogelijkheden!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• nickh90
Vraagje hier, aangezien ik er geen apart topic aan wil wijten. Ik heb nu een raspberry met daarop LibreELEC geinstalleerd. Alles goed en wel maar als ik het apparaatje aansluit aan de TV heb ik zwart beeld. Hij doet het echt wel (ik hoor het menu als ik naar links en rechts beweeg met de afstandsbediening), maar ik zie dus niks. Iemand enige idee wat ik kan doen?
Pagina: 1