Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-09 20:40
Beste tweakers,

Ik zit al een tijdje met een probleem, wat als volgt luidt;

Ik bezit een Dell XPS 13 L322X (2013) met een i5-3337U 8GBRAM en Intel HD 4000 GPU waar ik nu al een jaar problemen hebt met de grafische prestaties.

Mijn laptop functioneert de eerste twee uur na het opstarten erg vlot, geen probleem met het laden van video's of luisteren van muziek. Maar na twee uur begint mijn laptop erg te haperen. Geluid knispert en video hapert heel erg, net alsof het geheugen vol is gelopen. Maar als ik vervolgens ga kijken bij de prestaties zie ik dat het geheugengebruik ongeveer op 25% zit.

Ik heb al een schone installatie geprobeerd, maar dan komt het probleem toch terug na een tijdje.

Iemand zo'n soort gelijk probleem heeft? Of ervaring heeft met het oplossen hiervan? De laptop functioneert voor de rest naar behoren en het zou zonde zijn als ik uiteindelijk mijn laptop hierdoor moet vervangen.

Alvast bedankt :)

Groet,
Dhr. Maassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 12:48
Klinkt als iets wat zichzelf terug klokt. Wat doet de cpu temperatuur op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wellicht zat je bijna goed met een schone installatie van windows,

maar wat je blijkbaar nodig hebt, is een schone laptop. Stof verwijderen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geluid knispert...
Draai je Windows 7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
Reepje schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:41:
Wellicht zat je bijna goed met een schone installatie van windows,

maar wat je blijkbaar nodig hebt, is een schone laptop. Stof verwijderen dus.
Heb ik al gedaan en dat scheelde wel enigszins.

.Maarten de temperatuur schommelt rond de 40 graden. Mijn ventilator hoor ik ook op het moment van gebeuren ook niet extreem blazen of zo.... gewoon normaal.

Nee er staat windows 8.1 op. Bij windows 10 8)7 werd het al helemaal een drama. Ik dacht in eerste instantie dat het een driver probleem was, maar bij Windows 8, 8.1 en Windows 10 heeft mijn laptop hetzelfde probleem. Terwijl dat in het verleden niet zo was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ha, je zou dan eerder denken dat je laptop aan onderkoeling lijd. 50 tot 70 graden is normaal voor die cpu, de max operating temp is 105, en dan gaat die stotteren. Dat is dus niet het geval bij jouw.

Kijk eens met realtemp of de cpu wel netjes hoog geklokt wordt tijdens een stotterbui. Je kan dat appje gewoon op de achtergrond laten lopen. Het laat ook je max temp tijdens een sessie zien zodat je het niet zelf de hele tijd hoeft te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Probleem heb ik ook gehad met mijn xps17 (L702)

Bleek dat ie helemaal vol stof zat... hele ding uit elkaar gehaald (youtube ftw), alles schoongespoten met perslucht en (ik had hitteprobleem vd GPU waardoor die bijna uitviel)
Ik dus heatsinks dr af gehaald, coolpasta vervangen en alles weer in elkaar. Dat werkte prima.

GPU temp ook normaal?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Monitor het CPU gebruik, niet het geheugen gebruik. Klinkt mij toch als een CPU die erg druk is.
Mijn ouders hebben dit ook, bleek aan firefox te liggen i.c.m. flash of een andere plugin (internet radio). 1 core werd constant vol belast.

En controleer de smart-waardes van je harddisk ook even (www.harddisksentinel.com)
Gezien het een HD4000 exemplaar betreft betekend dat dus dat deze in de processor gebakken is. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door spNk op 04-12-2016 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-08 14:28
Ik herken het meteen, ga naar energiebeheer/powermanagement en lock je CPU en GPU op 100% kracht.

Tutorial:
YouTube: How to Use maximum CPU power in Windows 10

Gr Tijs

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasteis
Pentiumdualcore schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:45:
Ik herken het meteen, ga naar energiebeheer/powermanagement en lock je CPU en GPU op 100% kracht.

Tutorial:
YouTube: How to Use maximum CPU power in Windows 10

Gr Tijs
Wauw Thijs, ik denk serieus dat dat het euvel is. Me laptop reageer velen malen vlotter zodra ik de nieuwe instellingen hebt toegepast. Ook filmpjes heeft ie geen bezwaar meer op tegen.

Alle bovenstaande reacties enorm bedankt voor jullie hulp. Ik ga voor de zekerheid de temperatuur monitoren, om te kijken of hier verschillen in zitten. Me laptop heb ik al eens helemaal uit elkaar geschroefd en schoongemaakt, dit hielp inderdaad wel een beetje, maar niet overdreven veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeTreeDorpie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-08 14:28
Pasteis schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:47:
[...]

Wauw Thijs, ik denk serieus dat dat het euvel is. Me laptop reageer velen malen vlotter zodra ik de nieuwe instellingen hebt toegepast. Ook filmpjes heeft ie geen bezwaar meer op tegen.

Alle bovenstaande reacties enorm bedankt voor jullie hulp. Ik ga voor de zekerheid de temperatuur monitoren, om te kijken of hier verschillen in zitten. Me laptop heb ik al eens helemaal uit elkaar geschroefd en schoongemaakt, dit hielp inderdaad wel een beetje, maar niet overdreven veel.
Ervaring he, dan vergeet je zoiets nooit meer :)

Intel i7 13700k | RTX 3080 | 32GB Geheugen

Pagina: 1