Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 21:46
Ik dacht recentelijk dat ik mijn legplan klaar had, maar toen kwam ik erachter dat de ventilatie kanalen op het platte dak voor veel meer schaduw zorgen dan ik had verwacht. (zie foto, zojuist genomen)

Ik ben benieuwd of iemand mee wil denken hoe ik het beste maximale hoeveelheid zonnepanelen kan leggen zonder dat ik al te veel verlies kwijt ben door schaduw. Ik wil het liefste plaatsen AEG 260Wp zonnepanelen met afmeting 160x100 omdat ik deze voor 0.66 euro per Wp (incl btw) kan kopen (zover ik kan vinden is dat niet duur voor deze goede panelen). Als ik 12 panelen kan plaatsen ben ik al blij, maar ik kom niet verder dan 10 stuks in Oost-west opstelling. Tenzij ik de onderkant van het dak kan meenemen. Zelf heb ik het al een beetje afgeschoten om nog zonnepanelen te plaatsen aan de onderkant van het dak vanwege de schaduw. Mijn budget is max. 3000 euro ex montage, ik wil met minimale euro's maximale rendement halen. Dit zeg ik, omdat ik weet dat er ook panelen zijn die beter presteren per m2 oppervlakte, maar daarentegen stuk duurder zijn per Wp.

No-go zone correct?
De hoogte van het gebouw is 10 meter. Het is een rijtjes woning en we zitten ongeveer in het midden..+- 50 meter links en 50 meter rechts. Volgens mij zou dan een no-go zone van 80cm voldoende moeten zijn, klopt dit?

t.o.v. onderstaande tekening deel ik het dak in mbt bovenkant en onderkant. Op de bovenkant is het schaduwvrij, onderkant niet.
Afbeeldingslocatie: https://i.snag.gy/GZHefC.jpg

Foto van de "onderkant" van het dak. genomen vandaag om 12.45 op 4-12-2016. Voor zover ik kan opmaken staat in december de zon op zijn laagste hoek van het gehele jaar. Dus erger dan dit zal de schaduw niet zijn in andere maanden. Toch?
Afbeeldingslocatie: https://i.snag.gy/nMK4GI.jpg

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
0,66€/Wp is nog best duur.(inc of ex BTW?)
check dit b.v.:
http://www.marktplaats.nl...2OVzKUUG2-TF2_gVFX8oHu3NY
(rond de 0,45€/Wp inc BTW.)

voor 0,60€/Wp inc BTW (ja inc BTW) koop je vandaag de dag ook 295Wp panelen. >:)

dan kun je voor oost-west ook nog dit systeem gebruiken:
http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html

ik denk dat 3000€ wat te veel geld is. >:)

alleen oost-west, en dan 5 panelen per kant, geeft wel erg weinig Vmpp voor een omvormer.
dus oppassen welke je gaat gebruiken. ;)

verder moeilijk dak, dus geen snel antwoord voor je.
moet ik even rustig naar kijken. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 04-12-2016 14:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Nu een beetje schaduw maakt niks uit, je haalt maar 6% van je jaaropbrengst in de wintermaanden, over 20 dagen worden de dagen al weer langer 👌🏻

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mouse86
migjes schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:04:
0,66€/Wp is nog best duur.(inc of ex BTW?)
check dit b.v.:
http://www.marktplaats.nl...2OVzKUUG2-TF2_gVFX8oHu3NY
(rond de 0,45€/Wp inc BTW.)
De prijs is inclusief btw die ik opnoem. Wat een enorm prijsverschil met de aangeboden panelen die jij op marktplaats hebt gezien :/ . Hoe denk jij/jullie erover? Ik heb het gevoel als ik iets koop van een merk uit de EU dat ik dan een grotere succes zal boeken op de garantie als het paneel over X tal jaren niet goed meer werkt. Ik zie dat bij zo'n onbekend merk niet zo gauw gebeuren... hoe zien jullie dat voor je?
No Hands schreef op zondag 4 december 2016 @ 15:17:
Nu een beetje schaduw maakt niks uit, je haalt maar 6% van je jaaropbrengst in de wintermaanden, over 20 dagen worden de dagen al weer langer 👌🏻
Ik ben zojuist hier dieper op in gaan lezen en ik zie dat je helemaal gelijk hebt... ongelooflijk! niet verwacht. Dus inderdaad, maakt het niet zoveel uit als de panelen " onderin" het dak een paar maanden (nov/dec/jan/feb) wat schaduw pakken.

• migjes
mouse86 schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:05:
[...]
De prijs is inclusief btw die ik opnoem. Wat een enorm prijsverschil met de aangeboden panelen die jij op marktplaats hebt gezien :/ . Hoe denk jij/jullie erover? Ik heb het gevoel als ik iets koop van een merk uit de EU dat ik dan een grotere succes zal boeken op de garantie als het paneel over X tal jaren niet goed meer werkt. Ik zie dat bij zo'n onbekend merk niet zo gauw gebeuren... hoe zien jullie dat voor je?
tja, de markt is in beweging en er zijn weer veel veranderingen deze herfst. ;)
(ik heb een heel verhaal gekregen waarom de panelen nu zo goedkoop zijn, maar ja leuk als een verkoper dat verteld, ik heb geen idee of het ook klopt.)

een merk van uit de EU? tja hebben we die nog?
(ik weet er wel een paar, maar heb ook geen adres waar ik ze kan kopen dus ook geen prijs.)
het meeste wat nu nog in de EU geproduceerd word is eigenlijk alleen maar om de EU import regels te omzeilen.
b.v.: de celen worden dan in china gemaakt, op een vel geplakt met een glas plaat er op.
en dan word er in de EU een aluframe er om heen gezet en noemen we het een EU paneel.

en verder ik heb nu zo links en recht wel wat panelen hangen, en als ze het een paar dagen hebben gedaan weet je eigenlijk dat ze het gewoon blijven doen. voor jaren.
(1x een probleem paneel gehad, die gewoon meteen omgeruild voor een nieuwe en verder niets.)
en ja je koopt tegenwoordig panelen voor een 125-200€, met dat soort prijzen heb je echt geen 20 jaar garantie nodig eigenlijk. (de TVT van het paneel zelf is eigenlijk nog geen 3 jaar.)

ik zou niet te moeilijk doen en gewoon kopen wat je kunt krijgen en wil betalen.
(ik zelf koop liever geen 260Wp paneel, liever iets wat richting de 300Wp gaat.
de 300Wp zijn wel duurder, maar het bevestiging materiaal houd voor de zelfde prijs een 260Wp of een 300Wp vast, dus dat maakt het verschil weer kleiner.)

omvormers is een ander verhaal, die gaan wat sneller kapot.
maar ook die scoor je soms voor een habbekrats.
(jaren gedraai met een 3kW omvormer, die verdiende ik bijna 2x per jaar terug.)
Ik ben zojuist hier dieper op in gaan lezen en ik zie dat je helemaal gelijk hebt... ongelooflijk! niet verwacht. Dus inderdaad, maakt het niet zoveel uit als de panelen " onderin" het dak een paar maanden (nov/dec/jan/feb) wat schaduw pakken.
jep winter opbrengsten zijn ruk.
dus die schaduw die je nu hebt, doet er niet toe.

maar het voordeel wat je nu wel hebt, omdat het toch winter is.
je hoeft geen haast te hebben, als het allemaal zo rond maart op het dak licht dan is het goed.
je kunt rustig plannen en hoeft geen haast te maken. ;)

vragen:
wil je het zelf gaan leggen? (lijkt mij wel met zo een makkelijk dak.)
zie ik daar op dak al wat elektra kabels?
hoeveel kWh wil je opwekken? (of hoeveel gebruik je op jaar basis)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mouse86
migjes schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:44:
[...]

vragen:
wil je het zelf gaan leggen? (lijkt mij wel met zo een makkelijk dak.)
zie ik daar op dak al wat elektra kabels?
hoeveel kWh wil je opwekken? (of hoeveel gebruik je op jaar basis)
Heel erg bedankt voor je uitgebreide nuttige post :) Blij mee!

Wil het inderdaad zelf leggen. Hele huis zelf verbouwd (ruim jaar bezig geweest) maar heb overal al wel de juiste kabels getrokken naar het dak. Heb hier 3 fasen in de woning, en heb 2 fasen afzonderlijk naar dak getrokken met eigen automaat beide. Maar een fase is genoeg als ik de opbrengsten nu lees van de panelen.

Ik ben blij met 3000kwh per jaar. Volgens mij gaat mijn verbruik in deze woning niet zo hoog zijn zolang ik nog geen warmtepomp heb. Als ik voor + achter op dak kan vol-leggen, moet ik toch wel de 15 panelen halen denk ik: 10 voor in Oost-west en 5 achter op 10 graden portrait, of misschien ook oost-west. Nog maar even nadenken.... :)

• migjes
mouse86 schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:36:
[...]

Heel erg bedankt voor je uitgebreide nuttige post :) Blij mee!

Wil het inderdaad zelf leggen. Hele huis zelf verbouwd (ruim jaar bezig geweest) maar heb overal al wel de juiste kabels getrokken naar het dak. Heb hier 3 fasen in de woning, en heb 2 fasen afzonderlijk naar dak getrokken met eigen automaat beide. Maar een fase is genoeg als ik de opbrengsten nu lees van de panelen.

Ik ben blij met 3000kwh per jaar. Volgens mij gaat mijn verbruik in deze woning niet zo hoog zijn zolang ik nog geen warmtepomp heb. Als ik voor + achter op dak kan vol-leggen, moet ik toch wel de 15 panelen halen denk ik: 10 voor in Oost-west en 5 achter op 10 graden portrait, of misschien ook oost-west. Nog maar even nadenken.... :)
nou, dit gaat niet echt een moeilijke worden. _O-
(oke ik zal eerlijk zijn ik moest ook even puzzelen, lol)

maak simpel weg een schans.
3x165cm=495cm (oke ruimte zat, je hebt 540cm)
4x100cm=400m (oke ruimte zat, je hebt 490cm)
en zet alles op zuid op de schaduw vrije zone(levert gewoon meer op als oost-west)
gebruik 250Wp panelen met 6"cellen.
en je hebt 3000Wp, maar doordat 12X32Vmpp vrij wel een perfecte Vmpp is voor een omvormer (1 fase) zul je net iets meer kWh per Wp doen, dus totaal opbengst is dan net rond de 3100kWh.

maar doe je zelf een pleziertje en gebruik 295Wp panelen. (of beter.)
het is je beste plek, laten we daar maar ook iets fatsoenlijks neer leggen. ;)

en doe je zelf nog een pleziertje, scoor meteen een omvormer die buiten kan hangen en die 2x een mpp heeft. ;)
(een omvormer van 4000W is al voldoende, 5000W mag zeker ook.)
dan kun je nu even 1 mpp vullen met 12X295Wp, later vul je de andere mpp wel met solarfrontier panelen op oost-west of zo (later nog te bepalen als je de warmtepomp hebt.)

het word wel krap met je budget, maar het zal elke cent waard zijn met de huidige prijzen. ;)
(hoe een schans te maken, hebben we het later nog wel over.)

• mouse86
migjes schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:22:
[...]

nou, dit gaat niet echt een moeilijke worden. _O-
(oke ik zal eerlijk zijn ik moest ook even puzzelen, lol)

maak simpel weg een schans.
3x165cm=495cm (oke ruimte zat, je hebt 540cm)
4x100cm=400m (oke ruimte zat, je hebt 490cm)
en zet alles op zuid op de schaduw vrije zone(levert gewoon meer op als oost-west)
Even snelle reactie vanaf mijn tablet.

Met deze plaatsmethode hou je dan geen rekening met een zgn no go zone. Of is dat niet nodig bij een schans opstelling? Ik heb gehoord dat vanwege wervel wind vlakbij de rand van het dak dit geadviseerd wordt om je panelen niet te laten weg waaien.

• migjes
mouse86 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 07:42:
[...]

Even snelle reactie vanaf mijn tablet.

Met deze plaatsmethode hou je dan geen rekening met een zgn no go zone. Of is dat niet nodig bij een schans opstelling? Ik heb gehoord dat vanwege wervel wind vlakbij de rand van het dak dit geadviseerd wordt om je panelen niet te laten weg waaien.
de no go zonne hoeft geen 80cm te zijn. ;)
(en is niet voor wervel wind, maar je wil geen water dumpen precies op de grens van de water dichte laag van het dak)
maar er is nog genoeg ruimte over om zeker een 50cm van de grens te blijven.
dus no prob.

(ik zit nog wel te kijken of er niet een makkelijkere bouw methode te verzinnen is.
maar daar mis ik wat gegevens voor.)

Pagina: 1